• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Det råkade bli två till igår! En randig och en standard ljusblå :D

049F443C-9B9C-4CAC-A7A0-C897DA9A4426.jpeg
Mycket bra!!! Den där axeln ser mycket trevlig ut:)

Skulle vilja komplettera skjortgarderoben lite. Basic-grejer egentligen.

Vit och ljusblå oxford.
Vit och ljusblå med cutaway.

Kriterierna är att tyget måste vara ganska mjukt mot huden (för många skjortor som är direkt osköna mot min rätt så känsliga hals, tydligen), och att kragarna ska vara snygga. Inga HM-kragar.
Och just det, inte mer än en bit över tusenlappen styck.

Tips? (har givetvis koll på Stenströms, Eton osv i största allmänhet, men tar gärna tips på specifika modeller!)
Jag kör på ASKET, a day’s march samt Filippa K när det kommer till Oxford skjortor. Tycker de står upp ganska bra, har haft betydligt sämre erfarenheter av exemplevis j.lindeberg. A day’s march överraskade rejält, köpte deras Classic Oxford för dryga 700 och än så länge är jag mycket nöjd.
Filippa k har ett brett sortiment Oxford skjortor och min favorit är ”Paul Oxford”.

Gällande eton och stenströms är de ett givet val vid köp av dressade skjortor.

Kostar dom 2 lax, eller missade jag något när jag googlade?

Ser spontant helt ok ut! Frågan är om det är som med SIR, dvs bra på bild men allmänt lite rackigt irl. Någon som har koll?

Dessa får jag ta en titt på i butik.
Provat ett helt gäng av Granqvists grejer och har aldrig blivit missnöjd. Skjortorna sitter väldigt bra på mig i alla fall. Sväng förbi deras butik om du befinner dig i Stockholm, trevligt ställe.

Jag kör på ASKET, a day’s march samt Filippa K när det kommer till Oxford skjortor. Tycker de står upp ganska bra, har haft betydligt sämre erfarenheter av exemplevis j.lindeberg. A day’s march överraskade rejält, köpte deras Classic Oxford för dryga 700 och än så länge är jag mycket nöjd.
Filippa k har ett brett sortiment Oxford skjortor och min favorit är ”Paul Oxford”.

Gällande eton och stenströms är de ett givet val vid köp av dressade skjortor.

Tror att kragarna där går under benämningen HM-kragar dessvärre. Har också en ADM-oxford som jag tycker är sjukt skön och bär en del, men som sagt, kragen är inget att hurra för. :D

När det snackas skjortor, jag har märkt att det som funkat bäst för mig hittills är amerikanska modeller där både halsvidd och armlängd ges som storlek, så följer resten av måtten med. I Sverige ser jag oftast bara storlek baserad halsvidd vilket nästan alltid ger ärmar som är för långa för mig. Det har lett till att jag mest köpt på mig en drös skjortor när jag varit på semesterresor vilket är trevligt men inte smidigt eller billigt.

Finns det några svenska märken eller i alla fall märken som är vanliga att hitta här som har dessa lite mer flexibla storlekssystem motsvarande det amerikanska?

(i båda fallen dessutom med nån sorts passform typ "slim fit" etc som verkar mer märkesberoende hur man än ser på det).

När det snackas skjortor, jag har märkt att det som funkat bäst för mig hittills är amerikanska modeller där både halsvidd och armlängd ges som storlek, så följer resten av måtten med. I Sverige ser jag oftast bara storlek baserad halsvidd vilket nästan alltid ger ärmar som är för långa för mig. Det har lett till att jag mest köpt på mig en drös skjortor när jag varit på semesterresor vilket är trevligt men inte smidigt eller billigt.

Finns det några svenska märken eller i alla fall märken som är vanliga att hitta här som har dessa lite mer flexibla storlekssystem motsvarande det amerikanska?

(i båda fallen dessutom med nån sorts passform typ "slim fit" etc som verkar mer märkesberoende hur man än ser på det).
AFAIK kan du hitta alla mått (ärm, bröst, hals) på de allra flesta tillverkares hemsidor och även på typ C/O Carl.

Jag tror du missuppfattade mig. Det är inte att se hur måtten ser ut som är problemet, utan att hitta en kombination som passar mig bland de som finns till salu. :)
Det gjorde jag definitivt! Jag sammanställde ett helt gäng olika svenska/tillgängliga i Sverige märkens mått och de flesta är ganska lika, en centimeter här och där som skiljer. Jag har det omvända problemet där armarna ofta behöver vara längre... Alternativet är ju att "måttsy", typ från Shirtonomy men då blir det ju en annan prisklass.

Kolla t.ex. Brooks Brothers:

https://www.brooksbrothers.com/Orig...var_ME03013_Color=LTBL&contentpos=1&cgid=0203

Om jag på slumpen här väljer t.ex. halsstorleken 17 så kan jag välja ärmlängderna: 33, 34, 35, 36, 37 tum. Väljer jag 17 ½ ser jag hela sex olika ärmlängder. På vissa modeller ser det ut att finnas mindre valmöjligheter men det säger nog mer om vad som råkar finnas i lager just nu än vad de tillverkar. På just denna modell kan jag dessutom välja fyra olika passformar.

Min fråga är hur jag hittar motsvarande sortiment i en svensk butik, gärna fysisk så man kan prova, men i alla fall på nätet så jag kan beställa.

OK, nu kan jag beställa från amerikanska butiker hit men det blir inte heller gratis. :) De modeller jag brukar köpa är oftast billigare än just den jag länkade, och Brooks Brothers butiker verkar alltid ha nån sorts rea på skjortor när man väl står i butiken.. men... det är ju trevligt att shoppa på hemmaplan om man kan.

Kolla t.ex. Brooks Brothers:

https://www.brooksbrothers.com/Original-Polo®-Button-Down-Oxford-Regent-Fitted-Dress-Shirt,-Plaid/ME03013,sv_SE,pd.html?dwvar_ME03013_Color=LTBL&contentpos=1&cgid=0203

Om jag på slumpen här väljer t.ex. halsstorleken 17 så kan jag välja ärmlängderna: 33, 34, 35, 36, 37 tum. Väljer jag 17 ½ ser jag hela sex olika ärmlängder. På vissa modeller ser det ut att finnas mindre valmöjligheter men det säger nog mer om vad som råkar finnas i lager just nu än vad de tillverkar. På just denna modell kan jag dessutom välja fyra olika passformar.

Min fråga är hur jag hittar motsvarande sortiment i en svensk butik, gärna fysisk så man kan prova, men i alla fall på nätet så jag kan beställa.

OK, nu kan jag beställa från amerikanska butiker hit men det blir inte heller gratis. :) De modeller jag brukar köpa är oftast billigare än just den jag länkade, och Brooks Brothers butiker verkar alltid ha nån sorts rea på skjortor när man väl står i butiken.. men... det är ju trevligt att shoppa på hemmaplan om man kan.
Köp från Charles Tyrwhitt? De har precis den funktion du söker till rimliga priser. :)

Nope, engelsk nätbutik, men rimliga priser, mycket reor och du slipper tull osv. :)

Men man måste fortfarande kladda med att skicka åter etc etc. När man väl hittat storleken som passar är postorder utmärkt men innan dess.. nu känner jag mig som en tjurig gubbe. Men ska man beställa utan tull och importhantering får man väl passa på innan Brexit i alla fall. :)

Men man måste fortfarande kladda med att skicka åter etc etc. När man väl hittat storleken som passar är postorder utmärkt men innan dess.. nu känner jag mig som en tjurig gubbe. Men ska man beställa utan tull och importhantering får man väl passa på innan Brexit i alla fall. :)
Nu har de väl löst handelsavtal, men du kan ju bara mäta? Eller utgå från någon av dina amerikanska skjortor? :)

Jag skulle kunna behöva lite hjälp så jag vänder mig till er proffs här i tråden.
Jag ska snart börja en ny tjänst och tänkte i och med detta uppdatera min garderob. Denna uppdatering är tänkt att skilja sig ganska väsentligt ifrån hur jag för tillfället klär mig privat, varför jag kommer att behöva en i stort sett helt ny garderob. Så som jag har tänkt att klä mig på jobbet är typ kostym/flanellbyxor och instoppad skjorta, varken slips eller kavaj. Det vore för uppklätt för tjänsten. Det är egentlingen ingen dress code överhuvudtaget men jag tycker att det vore roligt att ändå upprätthålla någon sorts "seriös" och/eller välklädd stil på kontoret, men jag vill inte heller ta det för långt.
Till detta skulle jag behöva en snygg rock och ett par sjyssta skor.
Värt att nämnas är också att jag är extremt varm av mig i regel, och har lätt för att svettas. Så varma kläder går bort, jag har inget behov av tjockare tröjor att ha över skjortor eller liknande, och färger som typ ljusblå på skjortor går tyvärr bort de också iom. att svett syns så pass tydligt.
Så hur skulle ni lägga upp inköpen? Jag tänker att jag borde börja med typ 2-3 par byxor och ~5 stycken skjortor i lite olika färger och mönster, en eller två helvita och några rutiga eller liknande. Blåa/mörkgråa/svarta byxor eller så och så kanske en grå, längre rock och kanske typ chelsea eller chukkaskor. Har ni några tips? Och gärna tips på prisvärda skjortor och byxor framförallt då jag behöver köpa flertalet på en gång. Jag kan bygga på förrådet framöver men vill gärna börja med en bra bas som inte kostar mig en månadslön.
Dessa flanellbyxor från brothers tycker jag är trevliga och prisvärda med 100% ull. Lite dåligt med storlekar just nu dock.
https://www.brothers.se/shop/byxor/tc-bramley-flanellbyxor-brun-3

Dessa flanellbyxor från brothers tycker jag är trevliga och prisvärda med 100% ull. Lite dåligt med storlekar just nu dock.
https://www.brothers.se/shop/byxor/tc-bramley-flanellbyxor-brun-3
Gillar dem också! Tyvärr är det väl så med Brothers att när en storlek väl är slut på nätet så brukar den inte komma in igen. Känns alltid som att man antingen måste köpa t ex flanellbyxor i oktober eller vänta till nästa år för en ny chans pga att de är slut.

Jag skulle kunna behöva lite hjälp så jag vänder mig till er proffs här i tråden.
Jag ska snart börja en ny tjänst och tänkte i och med detta uppdatera min garderob. Denna uppdatering är tänkt att skilja sig ganska väsentligt ifrån hur jag för tillfället klär mig privat, varför jag kommer att behöva en i stort sett helt ny garderob. Så som jag har tänkt att klä mig på jobbet är typ kostym/flanellbyxor och instoppad skjorta, varken slips eller kavaj. Det vore för uppklätt för tjänsten. Det är egentlingen ingen dress code överhuvudtaget men jag tycker att det vore roligt att ändå upprätthålla någon sorts "seriös" och/eller välklädd stil på kontoret, men jag vill inte heller ta det för långt.
Till detta skulle jag behöva en snygg rock och ett par sjyssta skor.
Värt att nämnas är också att jag är extremt varm av mig i regel, och har lätt för att svettas. Så varma kläder går bort, jag har inget behov av tjockare tröjor att ha över skjortor eller liknande, och färger som typ ljusblå på skjortor går tyvärr bort de också iom. att svett syns så pass tydligt.
Så hur skulle ni lägga upp inköpen? Jag tänker att jag borde börja med typ 2-3 par byxor och ~5 stycken skjortor i lite olika färger och mönster, en eller två helvita och några rutiga eller liknande. Blåa/mörkgråa/svarta byxor eller så och så kanske en grå, längre rock och kanske typ chelsea eller chukkaskor. Har ni några tips? Och gärna tips på prisvärda skjortor och byxor framförallt då jag behöver köpa flertalet på en gång. Jag kan bygga på förrådet framöver men vill gärna börja med en bra bas som inte kostar mig en månadslön.
Första frågan är tråkigt nog vad du har för budget? Ett par skjortor och byxor från HM, kombinerat med ett par chukkas från Skolyx tar dig rätt långt till en hyggligt låg kostnad. På med en rock från Brothers och en stickad mössa så är du hemma.
Sedan blir det till att gno på och bygga upp garderoben långsamt.

Första frågan är tråkigt nog vad du har för budget? Ett par skjortor och byxor från HM, kombinerat med ett par chukkas från Skolyx tar dig rätt långt till en hyggligt låg kostnad. På med en rock från Brothers och en stickad mössa så är du hemma.
Sedan blir det till att gno på och bygga upp garderoben långsamt.
Budgeten är inte helt exakt, men jag tänker att jag ska börja på mellan 10-15k och sedan bygga vidare därifrån. För tillfället tror jag att prioriteten ligger på ett par (svarta/charcoal troligtvis) chinos, ett par flanellbyxor (troligtvis grå) samt en handfull skjortor. Någon helvit, någon vit/svart-rutig osv.
Jag trivs detinitivt bäst i svart och vitt så jag tänker att jag gärna utgår från det. Jag kan tänka mig att ha vit T-shirt ibland också så jag måste inte ha skjortor för att klara alla dagar direkt från start. Jag vill nog köpa ett par skor direkt, just nu lutar det åt ett par bruna chukkas eller ett par svarta Chelseas i mocka. Jag är osäker på om jag köper en rock direkt eller tar det framöver, det blir självfallet ganska avgörande för budgeten också.

Budgeten är inte helt exakt, men jag tänker att jag ska börja på mellan 10-15k och sedan bygga vidare därifrån. För tillfället tror jag att prioriteten ligger på ett par (svarta/charcoal troligtvis) chinos, ett par flanellbyxor (troligtvis grå) samt en handfull skjortor. Någon helvit, någon vit/svart-rutig osv.
Jag trivs detinitivt bäst i svart och vitt så jag tänker att jag gärna utgår från det. Jag kan tänka mig att ha vit T-shirt ibland också så jag måste inte ha skjortor för att klara alla dagar direkt från start. Jag vill nog köpa ett par skor direkt, just nu lutar det åt ett par bruna chukkas eller ett par svarta Chelseas i mocka. Jag är osäker på om jag köper en rock direkt eller tar det framöver, det blir självfallet ganska avgörande för budgeten också.
Svart och vitt är ju rätt knepigt i en lite mer dressad tanke. Jag tänker direkt på en servitör typ.

Svart och vitt är ju rätt knepigt i en lite mer dressad tanke. Jag tänker direkt på en servitör typ.
Skippa svarta chinos, som @vaniljglass säger ger det kyparvibbar, eller ännu värre. Vit- och svartrutig skjorta med svarta chinos känns lite edgy sjundeklassare på disco. Men, smaken är ju som baken och känner du dig bekväm är det väl bara att köra, även om jag hade rått dig att gå på lite mer klassiska färgställningar, typ beiga/blå chinos, blå/vita skjortor. :)

Kul med ny tjänst! Grattis :)

Jag gjorde en liknande resa för 3-4 år sedan och har utgått väldigt mycket utifrån praktikalitet så här kommer ett långt inlägg med mina tips :). Jag är också varm av mig och har tidigare haft problem med att svetta in kläder. Ett problem som försvann helt och hållet när jag lärde mig mer om material och att låta kläder ”vila” mellan användningarna.

Trivs du bra i vitt så skulle jag rekommendera att du börjar först och främst med vita skjortor i pinpoint eller Oxford. Passar till alla övriga plagg och ingen kommer någonsin tänka negativt ”har han vit skjorta idag igen?!”. När jag började bygga min capsule wardrobe så köpte jag 8 skjortor från Charles Tyrwhitt (3 vita - 5 blåa i olika mönster). Nu består min garderob av i princip endast vita skjortor då det är väldigt snyggt (imo), underlättar väldigt mycket när det gäller att matcha till övriga plagg samt att jag kan tvätta alla vita skjortor i samma tvätt. Nu har jag långsamt börja byta ut mina Charles Tyrwhitt skjortor mot Shirtonomy då de håller mycket högre kvalite när det kommer till själva tyget. Kan påpeka att jag personligen svettas mycket mer i Strykfria tyg än vanliga. Så shirtonomy är starkt rekommenderat när du väl hittat en stil du är bekväm i. Annars är brothers skjortor helt OK att börja med, framförallt nu när de har rea.

När det kommer till brallor skulle jag rekommendera enklare bas-chinos (beiga, bruna, gröna, gråa) från tex Nn07 eller brothers. Passar till de mesta och går att tvätta i tvättmaskin.

När det gäller skor så var detta vart jag la majoriteten av mina pengar. Köpte 3 par RM Williams (Svarta, Chestnut, Rum), skoblock och bra skokräm från Saphire. Finns självklart billigare alternativ men jag kände att detta är plaggen jag förhoppningsvis kommer kunna använda 3-6 år. Fortfarande mitt mest prisvärda köp då ”kostnaden per användning” har blivit superlåg då jag har haft skorna i 3 år nu.

Slutligen kavajer. Jag har köpt 2 dyrare kostymer (ca 8 kkr/st) för finare tillfällen och sen har jag fyndat 3 kavajer från Brothers ”the tailoring club” under deras reor. Använder nästan aldrig (kanske 2-4 ggr/månaden) de finare kostymerna då jag har blivit så bekväm med kavajerna. Så rekommenderar starkt att köpa lite udda kavajer som är tillräckligt propra för att smälta in som ”classy” men som samtidigt kan agera jacka när de börjar bli lite kyligare.

Här kommer också några bilder på min stil så du får lite bättre bild av hur jag klär mig :)
71D089E8-B4D7-480C-9BF6-CBDAD3D1B241.jpeg

AB08C0E9-8201-43A3-A5B7-29D92D64FAAE.jpeg

E3AFD376-EF50-4186-A776-F2CCF2333290.jpeg
8292BEA8-7084-4A5D-9612-2A54D31FC9B8.jpeg
8B673CD1-E6DC-4B5F-ACA8-FD66BBFB3528.jpeg
4C5745D7-7881-4370-8CE5-AF5955570DE4.jpeg

Slutligen kommer även bild på ett par skor jag överväger starkt då de verkar vara väldigt bra ”all around skor” loake badminton :)
77468CFA-B6B1-4479-8A75-047B98D5C8B5.jpeg

Skulle inte rekommendera att byta ut hela garderoben för 10-15k på en gång. Börja långsamt så att du lär känna dig själv och vilken stil du är bekväm i. Att tycka något är snyggt på en modell är inte samma sak som att själv känna sig bekväm i det. Det har jag lärt mig efter en del inköp som inte känts rätt och därför hängt oanvänt i garderoben.

Någon som har erfarenhet av suitsupplys MTM? Fungerar det på samma sätt hos exempelvis blugiallo? Jag vill första att den ska vara anpassad efter mina mått men det verkar bars gå att välja standardstorlekar men att jag får välja material, knappar osv.

Någon som har erfarenhet av suitsupplys MTM? Fungerar det på samma sätt hos exempelvis blugiallo? Jag vill första att den ska vara anpassad efter mina mått men det verkar bars gå att välja standardstorlekar men att jag får välja material, knappar osv.
Du måste skilja på suitsupplys två olika tjänster: custom made och custom made to measure.

Custom made: standardstorlekar men du får välja tyg, fit och detaljer (beställs online).

Custom made to measure: Ren MTM från Munro (samma leverantör som Blugiallo), beställs i butik.

Tillbaka
Topp