• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

37113_1.jpg

Det värsta är att just den där modellen är svindålig. Sömmarna släpper efter bara två tre månader sen får man nya på garantin. Urusla enligt mig. Chinosen är nog hållbarare. :D

Tänkte rådfråga panelen. Jag köpte en kostym där jag som vanligt fick lägga upp ärmarna, vilket expediten i det här fallet hjälpte till med och skickade till deras ändringsskräddare. Tycker inte jag brukar vara kräsen, men det jag fick tillbaka är resultatet nedan. Nog för att skjortan kanske är en cm för lång, den vilar mot tumroten så att säga, men det rör sig om drygt 5-6 cm manschett som visas. "Knapphålen" har de också behållit på något märkligt sätt, så de sitter också rätt långt upp på handleden. Är jag helt ute och cyklar eller ser det inte väldigt konstigt ut? Bar dessutom samma skjorta vid provningen, så tycker jag borde reagerat då om det var såhär de måttade.

Inom mitt arbete har vi också en ändringssömmerska vi skickar produkter till för korrigering, och vid enstaka tillfällen har det inträffat missar (antingen från vår eller sömmerskans sida). Någonstans har det blivit knas, men det ska inte vara några problem att få det fixat alt. få chansen att börja om från början utan extra kostnad.

IMG-0418.jpg

IMG-0419.jpg

Det där är på tok för kort, gå tillbaka och kolla om de kan korrigera misstaget, minst 2-3 cm längre skulle jag åtminstone rekommendera (Du ska få kavajärmen att precis täcka över "knölen" på handleden slarvigt sagt, därefter får du ju korrigera skjortorna, kanske genom att knäppa den inre knappen på manschetten). :) Framför allt ska du inte acceptera det där.

Tycker den från R&B är grym. Hade nypt den om de haft min storlek

Har en Valstar utan foder som de gjorde för Drakes och skulle rekommendera den för vår/höst.

Bilder:
071EC4C8-4CA0-4F05-A5D3-63E4E70E4C4F.jpeg
E3E21ADD-3650-44F3-AB51-3542075E4826.jpeg

Ja... det blev inte mycket enklare att välja!

Min största oro är att en fodrad mockajacka kanske inte får se så mycket bruk, då det typiskt regnar en hel del när de fodrade jackorna ska användas.

Ja... det blev inte mycket enklare att välja!

Min största oro är att en fodrad mockajacka kanske inte får se så mycket bruk, då det typiskt regnar en hel del när de fodrade jackorna ska användas.
Jag har valstar modellen i en ljusare mocka och tycker den är riktigt Nice. En fodrad mocka jacka tror jag inte får så mycket användning, ser det mycket mer som en vår / sommarkvälls jacka.

Ja, det var lite det jag var orolig över.

Får se vilken färg jag vill ha på valstar isf, finns i blått också.
Om man går på internet finns väl typ alla färger av valstar! :)

Skulle rekommendera att prova först där i mot, jag gick upp en storlek i valstar. Hade kunnat ha min vanliga storlek men den kändes lite tight över axlar o lite för kort i kroppen o.s.v. så gick på en större som kändes mer bekvämt o korrekt.

Tänkte rådfråga panelen. Jag köpte en kostym där jag som vanligt fick lägga upp ärmarna, vilket expediten i det här fallet hjälpte till med och skickade till deras ändringsskräddare. Tycker inte jag brukar vara kräsen, men det jag fick tillbaka är resultatet nedan. Nog för att skjortan kanske är en cm för lång, den vilar mot tumroten så att säga, men det rör sig om drygt 5-6 cm manschett som visas. "Knapphålen" har de också behållit på något märkligt sätt, så de sitter också rätt långt upp på handleden. Är jag helt ute och cyklar eller ser det inte väldigt konstigt ut? Bar dessutom samma skjorta vid provningen, så tycker jag borde reagerat då om det var såhär de måttade.

IMG-0418.jpg

IMG-0419.jpg
På tok för korta. De måste ner en 3 centimeter skulle jag säga. Det där borde du ta tillbaka och ge bakläxa på!!

Om man går på internet finns väl typ alla färger av valstar! :)

Skulle rekommendera att prova först där i mot, jag gick upp en storlek i valstar. Hade kunnat ha min vanliga storlek men den kändes lite tight över axlar o lite för kort i kroppen o.s.v. så gick på en större som kändes mer bekvämt o korrekt.
Jag beställde en 48, kanske borde tagit en 50 mao. Får se.

IMG-0418.jpg

IMG-0419.jpg
Som många andra redan sagt. Det blev alldeles för kort där!
Prova att lägga armarna i kors, det måste se helt sjukt knasigt ut när du visar typ två decimeter manschett :nailbiting:

Vad tkr panelen om denna?
Är lite orolig den ska bli för gubbig med de lite mer traditionella axlarna och fickorna.
5410_03472_Canali_001_06.1459839037.jpg
Med tanke på din klädstil och din ringa ålder (om jag har förstått det rätt utifrån dina inlägg i den här tråden?) så tror jag inte att just utformningen av axlar och fickor på en kavaj kommer att påverka intrycket av din klädstil det minsta bland dina medmänniskor!
Är du fortfarande orolig över "gubbigheten" med kavajen så är det som tidigare sagts bara att vika in ficklocken. Att axelpartiet skulle var särskilt "gubbigt" har jag svårt att se.'
Med allt detta sagt så är det en synnerligen snygg kavaj. Bara att slå till om den passar bra!:)

Min garderob består just nu av noll kavajer och tanken är förstås att ändra på den saken. Hur ska jag tänka, vart ska jag börja? Vilken färg, material, struktur etc? Jag vill helst att de ska vara så mångsidiga som möjligt och bäras till jeans såväl som ull- och bomullsbyxor. Jag gillar Drakes-stuket :)

Min garderob består just nu av noll kavajer och tanken är förstås att ändra på den saken. Hur ska jag tänka, vart ska jag börja? Vilken färg, material, struktur etc? Jag vill helst att de ska vara så mångsidiga som möjligt och bäras till jeans såväl som ull- och bomullsbyxor. Jag gillar Drakes-stuket :)
Allra enklaste är nog mörkblå kavajer i informellare tyger såsom baskertweave och tweed. En vår/sommar och en höst/vinter. Utöver blå kavajer så tycker jag du klarar allt annat på hösten och vintern med en mörkbrun kavaj i tweedtyg. Berg&Berg hade en i mörkbrunt fiskbensmönstrat Harris Tweed tyg Tyg och snitt klockrent, men kvaliteten ett skämt.
PoW-rutiga ullkavajer är ju också otroligt snygga och rätt enkla att ha och göra med. Se sida 441 för inspiration från Orazio Luciano. Kanske en liknande i tunt ull/linnetyg till våren och sommaren?
Suitsupply är ju ett budgetalternativ som kan erbjuda bra tyger med rätt schyssta snitt på vissa kavajer. Annars är Gabucci ett säkert kort för mer informella kavajer som går till jeans och chinos. Drake's känns inte som det mest prisvärda alternativet, men de gör riktigt snygga kavajer de med. Framförallt är avslappnade och just funkar till jeans och uppåt.

Senast ändrad:
Allra enklaste är nog mörkblå kavajer i informellare tyger såsom baskertweave och tweed. En vår/sommar och en höst/vinter. Utöver blå kavajer så tycker jag du klarar allt annat på hösten och vintern med en mörkbrun kavaj i tweedtyg. Berg&Berg hade en i mörkbrunt fiskbensmönstrat Harris Tweed tyg Tyg och snitt klockrent, men kvaliteten ett skämt.
PoW-rutiga ullkavajer är ju också otroligt snygga och rätt enkla att ha och göra med. Se sida 441 för inspiration från Orazio Luciano. Kanske en liknande i tunt ull/linnetyg till våren och sommaren?
Suitsupply är ju ett budgetalternativ som kan erbjuda bra tyger med rätt schyssta snitt på vissa kavajer. Annars är Gabucci ett säkert kort för mer informella kavajer som går till jeans och chinos. Drake's känns inte som det mest prisvärda alternativet, men de gör riktigt snygga kavajer de med. Framförallt är avslappnade och just funkar till jeans och uppåt.
Fick hem en kavaj från BB, som det blir retur på, för axlarna var alldeles för breda. Jag har ganska exakt en 48 drop 8 i kavaj, sitter som skuret 9 av 10 fall. Men BB satt förfärligt i axlarna.

Kvalité kan jag inte kommentera mycket på, förutom att jag tycker deras foder i deras plagg är usla. Känns som en plastpåse.

Köp en marinblå ullkostym av bättre kvalité. Det är skönt att bära och lätt att dressa upp och dressa ner med jeans.

Senast ändrad:
Gillar verkligen den från Orazio Luciano. Kombinationen med chambrayskjorta var mycket bra. Ska hålla utkik efter något liknande att bära nu till våren/sommaren :)

Jag har funderat lite på hopsack. Vad skiljer det från basketweave?

Jag har också varit inne på en brun ullkostym men det är kanske svårare generellt?
Allt handlar om att man ska använda det man köper. Det gör man om man gillar det man köper så gillar du brunt blir det rätt val. Det jag var ute efter var att hitta ett tyg som ser lika snyggt ut om fem år. Det går en basic marinblå kostym. En trendigt mönstrad med för korta ben blir snabbt omodern.

Senast ändrad:
Allt handlar om att man ska använda det man köper. Det gör man om man gillar det man köper så gillar du brunt blir det rätt val. Det jag var ute efter är att hitta ett tyg som ser lika snyggt ut om fem år. Det går en basic marinblå kostym. En trendigt mönstrat med för korta ben blir snabbt omodern.
Menade förstås brun bomullskostym. Jag är helt med dig i resonemanget om ”trendiga” plagg. Jag är lite trött på det utan kommer framåt fokusera på bättre kvalitet och mer tidlösa plagg.

Menade förstås brun bomullskostym. Jag är helt med dig i resonemanget om ”trendiga” plagg. Jag är lite trött på det utan kommer framåt fokusera på bättre kvalitet och mer tidlösa plagg.
Jaha, du tänker så. En bomullskostym blir mer vardagsklädsel. Du tänker en som du verkligen använder och sliter på? En ull blir "stiligare"/mer välklätt om jag får använda det uttrycket än bomull, men du vet bäst hur och i vilka sammanhang du är i. Jag har faktiskt aldrig ägt en bomullskostym. Jag har alltid köpt ull och sen mixat beroende på tillfälle. Nackdelen med ull är att det helst ska kemtvättas. Fördelen är att det sällan behövs eftersom ull stöter bort smuts.

Senast ändrad:
Fick hem en kavaj från BB, som det blir retur på, för axlarna var alldeles för breda. Jag har ganska exakt en 48 drop 8 i kavaj, sitter som skuret 9 av 10 fall. Men BB satt förfärligt i axlarna.

Kvalité kan jag inte kommentera mycket på, förutom att jag tycker deras foder i deras plagg är usla. Känns som en plastpåse.
Hade samma problem med axlarna. Mått som för storleken över för många andra tillverkare jag testat. Men tyckte att jag kunde komporomissa
bara för att jag tyckte tyget och snittet var spot on. Gick två dagar sen började sömmen i nacken att släppa. Vid närmare granskning av sömmar
m.m. så är slutbetyget att kvalitén är skräp.

Tillbaka
Topp