• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

agraw

Cartier
2-Faktor
Gillar verkligen den från Orazio Luciano. Kombinationen med chambrayskjorta var mycket bra. Ska hålla utkik efter något liknande att bära nu till våren/sommaren :)

Jag har funderat lite på hopsack. Vad skiljer det från basketweave?
Nu är jag ute på tunn is, men jag tror att själva tyget heter hopsack (tunt vävt ulltyg) och att vävtekniken kallas basketweave? Hursomhelst är det ett grymt tyg för avslappnade kavajer. Någon annan forummedlem har nog hel klarhet i detta :)
 

Frele

Cartier
Jaha, du tänker så. En bomullskostym blir mer vardagsklädsel. Du tänker en som du verkligen använder och sliter på? En ull blir "stiligare"/mer välklätt om jag får använda det uttrycket än bomull, men du vet bäst hur och i vilka sammanhang du är i. Jag har faktiskt aldrig ägt en bomullskostym. Jag har alltid köpt ull och sen mixat beroende på tillfälle. Nackdelen med ull är att det helst ska kemtvättas. fördelen är att det sällan behövs eftersom ull stöter bort smuts.
Jag kommer inte slita den mer än vad jag skulle med en ullkostym, men jag gillar det mer informella intrycket som en bomullskostym ger, det passar mig bättre. Befinner mig heller sällan i sammanhang som kräver formell klädsel. Frågan är om man kan dela upp en bomullskostym eller om den bör användas komplett?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag kommer inte slita den mer än vad jag skulle med en ullkostym, men jag gillar det mer informella intrycket som en bomullskostym ger, det passar mig bättre. Befinner mig heller sällan i sammanhang som kräver formell klädsel. Frågan är om man kan dela upp en bomullskostym eller om den bör användas komplett?
Försök hitta en där både byxa och kostym sitter bra. Då blir det mer användbart även var för sig. Nu gick tankarna igång, men de drog iväg mot en ljus linnekostym till sommaren och en vit Milgauss/orange strap till Panerai.
 
Senast ändrad:
Hade samma problem med axlarna. Mått som för storleken över för många andra tillverkare jag testat. Men tyckte att jag kunde komporomissa
bara för att jag tyckte tyget och snittet var spot on. Gick två dagar sen började sömmen i nacken att släppa. Vid närmare granskning av sömmar
m.m. så är slutbetyget att kvalitén är skräp.
Trist! Blir nog inget mer BB för mig nu.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Trist! Blir nog inget mer BB för mig nu.
Inte för min del heller. Visst, de kan ha snygga tröjor och byxor som blir prisvärda på rean, men med nuvarande prisnivå
finns det mycket intressantare tillverkare. Och just deras "tailoring" är häpnadsväckande. Så slarvigt sydda sömmar och
bristande detaljer på en kavaj för nära 9k. Har jag aldrig varit med om.
 
Inte för min del heller. Visst, de kan ha snygga tröjor och byxor som blir prisvärda på rean, men med nuvarande prisnivå
finns det mycket intressantare tillverkare. Och just deras "tailoring" är häpnadsväckande. Så slarvigt sydda sömmar och
bristande detaljer på en kavaj för nära 9k. Har jag aldrig varit med om.
Håller med. Det är för dyrt numer. Förut kändes det prisvärt, trots att jag inte tyckte kvalitén va 100%. Men inte längre.
 

MartinGFX

Cartier
Någon som testat kavajer från Cavour?
Snyggaste snittet jag sett i den prisklassen.
8F6FFFA7-BDBF-4A90-A0F2-EC3574F434FD.jpeg
 
Oscar-Jacobson_Jan-Blazer_beige_31363943_417_front_normal.jpg


Har beställt hem denna kavaj från Oscar Jacobsson. Grymt trevlig, verkligen imponerad. Dock är den en "generös" 48:a och jag är vanligtvis 46, men vissa 48:eek:r passar också. Som ni ser på bilden så är den ju inte särskilt skräddad vid midjan, vilket betyder att när jag drar vid knäppningen så uppstår en glipa på kanske 10cm. Den är alltså väldigt stor i midjan. Axlar och längd tycker jag annars är bra. Frågan är nu om ni tror att en skräddare kan fixa detta, och vad det i så fall kan tänkas kosta?
 
Ni som äger en valstarino, gick ni alla upp en storlek? Jag testade nämligen min vanliga, 48, och tyckte den satt ok? Ärmlängden var bra, axlarna satt rätt, och kroppen va lagom slim. Får ju inte in en kavaj där under eller supertjock tröja, men skjorta eller tunnare stickat är nog inga problem. Håller med om att nån cm till på bröstet hade varit nice, men misstänker en storlek upp resulterar i väldigt långa ärmar.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Ni som äger en valstarino, gick ni alla upp en storlek? Jag testade nämligen min vanliga, 48, och tyckte den satt ok? Ärmlängden var bra, axlarna satt rätt, och kroppen va lagom slim. Får ju inte in en kavaj där under eller supertjock tröja, men skjorta eller tunnare stickat är nog inga problem. Håller med om att nån cm till på bröstet hade varit nice, men misstänker en storlek upp resulterar i väldigt långa ärmar.
Bild?
 

Wesslan18

Omega
Ni som äger en valstarino, gick ni alla upp en storlek? Jag testade nämligen min vanliga, 48, och tyckte den satt ok? Ärmlängden var bra, axlarna satt rätt, och kroppen va lagom slim. Får ju inte in en kavaj där under eller supertjock tröja, men skjorta eller tunnare stickat är nog inga problem. Håller med om att nån cm till på bröstet hade varit nice, men misstänker en storlek upp resulterar i väldigt långa ärmar.

Kör min vanliga storlek (46). Har uteslutande tröja, skjorta eller t-shirt under. Har inget behov att ha kavaj under en mockajacka.
 

wg11

Cartier
Oscar-Jacobson_Jan-Blazer_beige_31363943_417_front_normal.jpg


Har beställt hem denna kavaj från Oscar Jacobsson. Grymt trevlig, verkligen imponerad. Dock är den en "generös" 48:a och jag är vanligtvis 46, men vissa 48:eek:r passar också. Som ni ser på bilden så är den ju inte särskilt skräddad vid midjan, vilket betyder att när jag drar vid knäppningen så uppstår en glipa på kanske 10cm. Den är alltså väldigt stor i midjan. Axlar och längd tycker jag annars är bra. Frågan är nu om ni tror att en skräddare kan fixa detta, och vad det i så fall kan tänkas kosta?

Att ta in midjan är en förhållandevis enkel justering för en duktig skräddare. Jag brukar betala ca 400 kr för intag av midja.
 

wg11

Cartier
Kan man verkligen ta in hur mycket som helst? Man måste väl samtidigt lägga ut nån annan stans för att inte proportionerna ska bli helt fel?

Ett par cm brukar gå bra utan att tappa proportioner. Jag har en kavaj från Tagliatore som jag låtit ta in mer än +5 cm med riktigt gott resultat. Då gjorde skräddaren ytterliggare justeringar för att få det bra, vet inte vad dock. Betalade ca 500 kr.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Ni som äger en valstarino, gick ni alla upp en storlek? Jag testade nämligen min vanliga, 48, och tyckte den satt ok? Ärmlängden var bra, axlarna satt rätt, och kroppen va lagom slim. Får ju inte in en kavaj där under eller supertjock tröja, men skjorta eller tunnare stickat är nog inga problem. Håller med om att nån cm till på bröstet hade varit nice, men misstänker en storlek upp resulterar i väldigt långa ärmar.
Jag gick som tidigare sagt upp en storlek (kör oxå alltid utan kavaj under). Anledningen var att den var lite tight över axlarna och bröstet och lite kort i kroppen. Jag är rätt V-formad/smal/atletisk i överkroppen så tror det är därför den var lite tight på de ställena. Provade båda storlekarna side-by-side på Linnegatan2 (och köpte sen en strlk upp) och jag hade kunnat ha min vanliga storlek oxå, men det hade känts lite begränsande i rörelseförmågan. (Det var jäkligt svårt att bestämma sig då och det hade varit omöjligt att säga vad som var rätt utan att kunna prova båda samtidigt).
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Tack för tipset! Beställde just den du länkade efter att jag såg det här. 292 EURO. Kan återkomma med vad jag tycker när den anlänt!
Funkar inte för mig att beställa därifrån??? :( Hur gjorde du? Klicka in på hemsidan bara?

Edit: Provade att byta webbläsare och då funkade det att välja storlek osv...
 

ETMC

Omega
Funkar inte för mig att beställa därifrån??? :( Hur gjorde du? Klicka in på hemsidan bara?

Edit: Provade att byta webbläsare och då funkade det att välja storlek osv...

Kör med Chrome och det funkade utan problem för mig o_O blev mest överraskad över hur snabbt man kom fram till betalningsuppgifter så att jag hajjade till lite... Men eftersom andra har handlat därifrån bör det inte vara några problem!

Kan tilläga att jag inte gick via sortering för t.ex. kavaj, det funkade inte alls. Gick via Rea-bannern och sen vidare.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Kör med Chrome och det funkade utan problem för mig o_O blev mest överraskad över hur snabbt man kom fram till betalningsuppgifter så att jag hajjade till lite... Men eftersom andra har handlat därifrån bör det inte vara några problem!

Kan tilläga att jag inte gick via sortering för t.ex. kavaj, det funkade inte alls. Gick via Rea-bannern och sen vidare.
Ah, körde inkognito på chrome och då funkade det. (Kör chrome vanligtvis med) Synd bara att man trott att sidan vart trasig i ett par dagar men antar att det var bra för plånboken...
 
Topp