• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Jag gick som tidigare sagt upp en storlek (kör oxå alltid utan kavaj under). Anledningen var att den var lite tight över axlarna och bröstet och lite kort i kroppen. Jag är rätt V-formad/smal/atletisk i överkroppen så tror det är därför den var lite tight på de ställena. Provade båda storlekarna side-by-side på Linnegatan2 (och köpte sen en strlk upp) och jag hade kunnat ha min vanliga storlek oxå, men det hade känts lite begränsande i rörelseförmågan. (Det var jäkligt svårt att bestämma sig då och det hade varit omöjligt att säga vad som var rätt utan att kunna prova båda samtidigt).
Ah. Något sånt känner jag inte.

Som sagt, tar ett par bilder ikväll så får ni hjälpa mig avgöra.
 

Exekys

Cartier
Nej tyvärr! Ska knäppa en bild nästa gång jag tar den på mig.
Nu har den kommit och... nej. Den är bra i längd och i ärmarna, men den är för rymlig över bröstkorgen (!) och dessutom för rak i modellen. Jag ser ut som typ Morran i Mumintrollen. Jag får inse att det blir en retur här.

mårran.jpg
 
Ett par cm brukar gå bra utan att tappa proportioner. Jag har en kavaj från Tagliatore som jag låtit ta in mer än +5 cm med riktigt gott resultat. Då gjorde skräddaren ytterliggare justeringar för att få det bra, vet inte vad dock. Betalade ca 500 kr.
Det lät ju lovande! Jag skulle behöva ta in den 6-7 cm nu när jag tittar på måtten och jämför. Var det måhända en skräddare i Stockholm?
 

wg11

Cartier
Det lät ju lovande! Jag skulle behöva ta in den 6-7 cm nu när jag tittar på måtten och jämför. Var det måhända en skräddare i Stockholm?

Detta var en skräddare i Skåne. Det viktigaste är att den sitter bra i axlar, över bröstet och att länden är bra. Frågan är om verkligen axelmåttet är rätt om den behöver tas in så mycket som 6-7 cm i midja?

Midja och ärmlängd är annars två vanliga och enkla justeringar.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Nu har den kommit och... nej. Den är bra i längd och i ärmarna, men den är för rymlig över bröstkorgen (!) och dessutom för rak i modellen. Jag ser ut som typ Morran i Mumintrollen. Jag får inse att det blir en retur här.

mårran.jpg
Tråkigt :(
Lite fascinerande ändå hur olika vi är när det kommer till passform på kläder och vad som vissa klassar som
"världens bästa passform" inte alls funkar på någon annan. (nu var detta bara ett exempel och inte på ngt sätt att PWC har den bästa passformen)
Annars är Morran ganska cool:blackalien:
 

Helgesson

Omega
Tråkigt :(
Lite fascinerande ändå hur olika vi är när det kommer till passform på kläder och vad som vissa klassar som
"världens bästa passform" inte alls funkar på någon annan. (nu var detta bara ett exempel och inte på ngt sätt att PWC har den bästa passformen)
Allt handlar väl om hur kroppen på dess ägare ser ut? Ett märke passar någon perfekt men ser ut som en säck potatis på en annan :)
 
Nu har den kommit och... nej. Den är bra i längd och i ärmarna, men den är för rymlig över bröstkorgen (!) och dessutom för rak i modellen. Jag ser ut som typ Morran i Mumintrollen. Jag får inse att det blir en retur här.

mårran.jpg
Japp, den är rak i passformen, men jag tycker det klär en så lång och tung rock. Vet inte hur det hade sett ut om den var mer skräddad i midjan. Sen är den tänkt att bära över kostym, och då är det skönt med lite mer plats.

Ta en bild? Det kanske bara är en vanesak. Jag tyckte också jag såg ut som ett tält först, men efter några gånger vande jag mig, och nu tycker jag den är snygg.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Mitt tips är att hålla dig borta från Robin Pettersson, sämre upplevelse än vad jag fått där har jag aldrig varit med om.

Jag försökte göra en 100 hands skjorta genom honom. Började med att åka dit och ta mått, det skulle ta 4-6v för att få skjortan, 2-3 månader senare hör jag av mig och undrar var den är, då hade han glömt lägga beställningen! Så efter ca 4v till kommer skjortan, den är jävligt fin men passar inte perfekt (vilket är att förvänta sig på första beställningen, så det är fine), så jag åker till honom igen med skjortan för att få den justerad och mina mått justerade och lägga en beställning på nästa skjorta (vi kommer överens om att börja med att justera existerande skjorta). Tiden går, jag frågar ett antal gånger om när min skjorta är klar, helt plötsligt ringer han en dag och säger att det är ett stort hål framtill på min skjorta och undrar om det var så när jag lämnade den till honom, vilket det givetvis inte var (när vi justerade måtten provade jag den framför ögonen på honom). Så han lovar att beställa en ny till mig från 100 hands, det ska ta 4-6v igen. Efter att det gått 5-6 månader börjar jag försöka kräva pengarna tillbaka istället eftersom jag fortfarande inte fått ngn ny skjorta (trots otaliga samtal och sms till honom)! Han påstår vid ett flertal tillfällen att han fört över pengarna till mig men inga pengar dyker upp på mitt konto. Till slut efter att jag hotat med ARN och juridiska åtgärder swishar han pengarna till mig efter ytterligare ca 2 månaders tjatande och gnällande från min sida.

Kan inte låta bli att citera mig själv nu, för jag fick precis (via omvägar) reda på anledningen att det aldrig blev ngn skjorta via Robin Pettersson för min del. Han är tydligen skyldig 100 Hands ca 10 k euro, då är det väl svårt att lägga fler beställningar hos dem antar jag.
 
Kan inte låta bli att citera mig själv nu, för jag fick precis (via omvägar) reda på anledningen att det aldrig blev ngn skjorta via Robin Pettersson för min del. Han är tydligen skyldig 100 Hands ca 10 k euro, då är det väl svårt att lägga fler beställningar hos dem antar jag.
Jösses.

Undra vad grejen är med honom? Jag har hört gott om honom på insta, flera "kända" personer som citerar honom för de fina plagg de bär.
 
Detta var en skräddare i Skåne. Det viktigaste är att den sitter bra i axlar, över bröstet och att länden är bra. Frågan är om verkligen axelmåttet är rätt om den behöver tas in så mycket som 6-7 cm i midja?

Midja och ärmlängd är annars två vanliga och enkla justeringar.
Kanske att axlarna är för stora, men jag tror faktiskt inte det. Jag ska försöka lägga upp bild i helgen. Oscar Jacobsson kallar passformen för "Classic Fit", medans jag är ganska smal men bredaxlad! :D
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Verkar ju tyvärr vara samma fack som Marcus Malmborg som diskuterats tidigare här i tråden...
Har drabbats att MM nu jag också, jag va en av dom som lyckades knipa en Lupos. Swishade för tre veckor sedan, eftersom jag bor i Sthlm kunde jag hämta upp den hos honom. Han blev tvungen att skjuta upp det två gånger och frågade därför ifall han kunde hänga den i dörrhandtaget istället, ok för mig.
En vecka går och ingenting har hänt trots två sms samt ett samtal. Kollar med honom om varför ingenting har hänt, får då höra att han vabbar. två vecka går igen och ingenting har fortfarande hänt trots några sms.

Har förståelse ifall barnen blir sjuka, men att dra iväg ett kort sms som tar högst en min att skriva är tydligen för mycket begärt.

Va sugen på ena Eidos ytterplagget han hade ute på blocket, inte så sugen längre, om jag säger så.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Har drabbats att MM nu jag också, jag va en av dom som lyckades knipa en Lupos. Swishade för tre veckor sedan, eftersom jag bor i Sthlm kunde jag hämta upp den hos honom. Han blev tvungen att skjuta upp det två gånger och frågade därför ifall han kunde hänga den i dörrhandtaget istället, ok för mig.
En vecka går och ingenting har hänt trots två sms samt ett samtal. Kollar med honom om varför ingenting har hänt, får då höra att han vabbar. två vecka går igen och ingenting har fortfarande hänt trots några sms.

Har förståelse ifall barnen blir sjuka, men att dra iväg ett kort sms som tar högst en min att skriva är tydligen för mycket begärt.
Märkligt. Nu spekulerar jag bara men det kanske är så att de tagit sig vatten över huvudet, försökt hänga med i influencer-svängen och blivit brända på samma gång. Det är knappast så många som har råd att köpa en rock för en genomsnittlig månadslön och kan inte tänka mig att man har vrålbra timlön som skräddare.
 
Har drabbats att MM nu jag också, jag va en av dom som lyckades knipa en Lupos. Swishade för tre veckor sedan, eftersom jag bor i Sthlm kunde jag hämta upp den hos honom. Han blev tvungen att skjuta upp det två gånger och frågade därför ifall han kunde hänga den i dörrhandtaget istället, ok för mig.
En vecka går och ingenting har hänt trots två sms samt ett samtal. Kollar med honom om varför ingenting har hänt, får då höra att han vabbar. två vecka går igen och ingenting har fortfarande hänt trots några sms.

Har förståelse ifall barnen blir sjuka, men att dra iväg ett kort sms som tar högst en min att skriva är tydligen för mycket begärt.

Va sugen på ena Eidos ytterplagget han hade ute på blocket, inte så sugen längre, om jag säger så.
Tråkigt.

En tjuv och bedragare i mina ögon. Bra jag hållt mig undan.
 

Erik83

Cartier
Har drabbats att MM nu jag också, jag va en av dom som lyckades knipa en Lupos. Swishade för tre veckor sedan, eftersom jag bor i Sthlm kunde jag hämta upp den hos honom. Han blev tvungen att skjuta upp det två gånger och frågade därför ifall han kunde hänga den i dörrhandtaget istället, ok för mig.
En vecka går och ingenting har hänt trots två sms samt ett samtal. Kollar med honom om varför ingenting har hänt, får då höra att han vabbar. två vecka går igen och ingenting har fortfarande hänt trots några sms.

Har förståelse ifall barnen blir sjuka, men att dra iväg ett kort sms som tar högst en min att skriva är tydligen för mycket begärt.

Va sugen på ena Eidos ytterplagget han hade ute på blocket, inte så sugen längre, om jag säger så.
Tråkigt! Han var snabb på att svara när jag hade frågor om plagg han hade ute. Han avrådde mig från att köpa några av hans skjortor då han inte trodde att de skulle passa mig storleksmässigt. Jag hoppas bara att han har haft fullt upp och att allt löser sig. Om inte så kanske det var bra att kläderna inte fanns i min storlek.
 

ETMC

Omega
Lite spretig förfrågan - men skulle vilja ha en mer casual kavaj, mörkgrön i bomull, lite samma stuk som overcoaten bifogat i bilden. Några tips?
 

Bilagor

  • 1-adaysmarch-overshirt-herringbone-army-9.jpg
    1-adaysmarch-overshirt-herringbone-army-9.jpg
    61.3 KB · Visningar: 2
Topp