• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Ni som kör full no break, blir det inte lätt för kort då man ser strumpan hela tiden?

Kan någon som är duktig inom passform förklara varför byxorna i @hampusg bild blir tightare vid smal benet? ( @kalufsen , @Whedda , @christian-h m.fl.) jag har samma problem MTM och har ändå fotvidd 20cm.. Detta har väl inget att göra med längden av byxan?

För att visualisera vad jag är ute efter:
ddddd.jpg
*Bild från manolo, http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20151119/skraddarsydda-byxor-fran-sartoria-corcos-del-ii/

Enkelt att ändra hos skräddare?

Tack för input!
Enkla svaret är givetvis att han utgår i från en smala fotvidd vilket då kräver en avsmalning hela vägen, det andra svaret skulle jag säga är @hampusg S form, större framlår och större vader så när han står i sin normala position så trycks framlåren ut och likaså även vaderna vilket då skapar denna S form. Går du inte på bespoke så är det rätt svårt att karva ut byxan efter din form.

Kille från IG - Samma S Form - Dock Bespoke

Capture.PNG

Senast ändrad:
Enkla svaret är givetvis att han utgår i från en smala fotvidd vilket då kräver en avsmalning hela vägen, det andra svaret skulle jag säga är @hampusg S form, större framlår och större vader så när han står i sin normala position så trycks framlåren ut och likaså även vaderna vilket då skapar denna S form. Går du inte på bespoke så är det rätt svårt att karva ut byxan efter din form.

Capture.PNG
Har samma problem med de MTM-brallor jag kört. Några generella tips hur man minimera det? Ska lägga en beställning igen snart och kan vara bra med lite kött på benen.

Jag förstår inte riktigt problemet, är det formen på benen som orsakar dina bekymmer eller? En välsittande byxa visar sällan för mycket strumpa vid no break, men ofta sitter de inte perfekt, och glider gärna upp lite för långt.

Capture.PNG
Som @rgladh , hur kan man göra för att minimera det?

Det som har hjälpt mig är att sänka backrise men behålla frontrise. Jag vill tro att de flesta utgår ifrån en högre backrise än frontrise men det passar inte på mig så min backrise är oftast lite längre än min frontrise.

Jag bär mina byxor vid naveln ungefär.
Inget som går att ändra via skräddare i efterhand va? Tack för tipset!

Det låter som allt är i sin ordning för en traditionell passform på just M-65. Fundera både en och två gånger innan du gör det ingreppet. Lägg upp en bild också.
Här kommer två halvdåliga bilder men som ger en hyfsat bra bild om passformen iallafall. Har sytt in lite bak i ryggen samt satt nya tryckknappar vid ärmslutet hos skomakaren. Modellen är bred som en original M65 ska vara, tycker den sitter helt ok!
6DF8AD84-4D3E-4AA5-A029-B81EC10C8C62.jpeg

443FB1E9-27CF-491A-B728-A3A67EECC39A.jpeg

Här kommer två halvdåliga bilder men som ger en hyfsat bra bild om passformen iallafall. Har sytt in lite bak i ryggen samt satt nya tryckknappar vid ärmslutet hos skomakaren. Modellen är bred som en original M65 ska vara, tycker den sitter helt ok!
6DF8AD84-4D3E-4AA5-A029-B81EC10C8C62.jpeg

443FB1E9-27CF-491A-B728-A3A67EECC39A.jpeg
Snyggt! Jag hade inte gjort någon ändring utöver att tvätta den varmt. Jag skulle tro att den där passformen växer på dig för varje gång du använder jackan.

Kikade på det också, men landade i flanellen till slut. Vad valde du för modell? Eller du gjorde själv? :)
Kikade nyss på luxire. Finns ju en del billigare tyg, men dyrare tyg ligger ganska stabilt över 2k, omkring 2500kr. Med lite extra detaljer landar man snabbt på 3k, plus tull och moms. Då blir det samma pris, om inte dyrare, att köra MTM genom t.ex Munro/Suit Supply. Eller missar jag nåt?

Kikade nyss på luxire. Finns ju en del billigare tyg, men dyrare tyg ligger ganska stabilt över 2k, omkring 2500kr. Med lite extra detaljer landar man snabbt på 3k, plus tull och moms. Då blir det samma pris, om inte dyrare, att köra MTM genom t.ex Munro/Suit Supply. Eller missar jag nåt?
Vad är det för detaljer du tänker att man får betala så mycket för? Har bara sett att Ghurka-midja och att deras mer handsydda modell kostar extra?

Jag är nöjd med de billiga tyger jag har fått, deras bomullstwill är imo jättetrevligt. Men ett par måttade jeans efter egen spec i 15oz Japansk selvedge/rådenim kostar väl en rätt bra bit över 900 spänn hos valfri annan mtm-leverantör? :)

Edit: I övrigt är jag nöjd med passformen på det jag beställt därifrån, varför jag gärna fortsätter istället för att gå till andra. :D

Vad är det för detaljer du tänker att man får betala så mycket för? Har bara sett att Ghurka-midja och att deras mer handsydda modell kostar extra?

Jag är nöjd med de billiga tyger jag har fått, deras bomullstwill är imo jättetrevligt. Men ett par måttade jeans efter egen spec i 15oz Japansk selvedge/rådenim kostar väl en rätt bra bit över 900 spänn hos valfri annan mtm-leverantör? :)

Edit: I övrigt är jag nöjd med passformen på det jag beställt därifrån, varför jag gärna fortsätter istället för att gå till andra. :D
900kr inkl moms/tull/frakt?

Det är onekligen ett bra pris för måttsytt. Jag betalade samma för OTR för mina rådenim vid rea.

900kr inkl moms/tull/frakt?

Det är onekligen ett bra pris för måttsytt. Jag betalade samma för OTR för mina rådenim vid rea.
https://www.luxire.com/products/luxire-selvedge-raw-dark-indigo-navy-jeans-kato-japan#/

Beställer man bara jeansen slipper man ju i det minsta tull. Moms verkar vara hit and miss, jag har råkat ut för "extrakostnader" en av två beställningar, frakten är en flat rate på 10$. Så, säg strax över tusenlappen? 1200 om man åker på moms?

Oavsett: jag är nöjd med det jag beställt tidigare, och kommer troligen fortsätta. Ska jag måtta en kostym eller dylikt lär det ju bli hos Blugiallo, Suitsupply eller dylikt. :)
D34AAF2D-3176-4A5F-ACE9-5B86EB843900.png

Nu behandlar ju tråden i och för sig kläder för män, men är det någon som känner till någon butik i Stockholmsområdet som är duktiga på kostymer för kvinnor? Alternativt något billigare måttsytt alternativ.

Tillbaka
Topp