• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Kom aldrig till skott när frågan var uppe tidigare i tråden, så testar en gång till: behöver hjälp med att hitta en riktigt bra western-skjortia i rådenim.
Så autentiskt 50-tal som möjligt, kvalitets-denim, ingen tvätt. Bryceland's är förebilden, men undviker helst att beställa utanför EU.
Bild från Bryceland's:
336c7e0aa3d1d1bee73c747e466c66af67fa65ef.jpg
Bort tillsvidare*. Jag har själv den modellen och det är ett redigt pangköp. Simon Crompton från Permanent Style har också lagt vantarna på en och om han gillar den, då är det bra grejer.

Kontakta Bryceland's och fråga hur det ser ut gällande beställning inom EU. Någon återförsäljare lär poppa upp snart.

https://www.permanentstyle.com/2019/03/brycelands-sawtooth-shirt-review-and-range-overview.html

3E57E0D4-9935-4E1F-9146-BFEE87B9BC31.jpeg
4DC9DEB5-25C6-4212-BC7A-67D8F2750A11.jpeg

Senast ändrad:
EU har ingått i handelsavtal med Japan, så det kostar dig knappt någonting att importera den. Jag har själv den modellen och det är ett redigt pangköp.

Simon Crompton från Permanent Style har också lagt vantarna på en och om han gillar den, då är det bra grejer.

https://www.permanentstyle.com/2019/03/brycelands-sawtooth-shirt-review-and-range-overview.html

3E57E0D4-9935-4E1F-9146-BFEE87B9BC31.jpeg
4DC9DEB5-25C6-4212-BC7A-67D8F2750A11.jpeg
Stämmer det ang avtalet, tullverkets kalkylator om importkostnader från Japan hävdar motsatsen (lägger på 25% moms)?
Edit: ursäkta onödigt inlägg, en annan hann före. Synd iaf! Vill gärna shoppa japanskt. :(

Kom aldrig till skott när frågan var uppe tidigare i tråden, så testar en gång till: behöver hjälp med att hitta en riktigt bra western-skjortia i rådenim.
Så autentiskt 50-tal som möjligt, kvalitets-denim, ingen tvätt. Bryceland's är förebilden, men undviker helst att beställa utanför EU.
Bild från Bryceland's:

Kul med fler som diggar jeans-skjortor i dess rätta form!
96D321C2-ADD8-4A41-9A4D-552CF76FD940.jpeg

Senast ändrad:
Bild från Bryceland's:
Långskott: maila Michael Jondral. Hade en del storlekar kvar på rean i vintras på just denna från Brycelands. Kostade runt 150 euro

Har fått ett hastigt bestämt jobbmöte i södra kalifornien om två veckor. Behöver en ny kostym. Stilen behöver vara formell men det är ändå kalifornien så jag tänker kanske någon lite ljusare kostym i något svalt material. Någon som kan peka mig lite i rätt riktning med inspiration? Bor i Stockholm och den måste vara klar inom tio dagar ungefär så måttsytt går bort dessvärre. Vilka butiker är att föredra?

Har fått ett hastigt bestämt jobbmöte i södra kalifornien om två veckor. Behöver en ny kostym. Stilen behöver vara formell men det är ändå kalifornien så jag tänker kanske någon lite ljusare kostym i något svalt material. Någon som kan peka mig lite i rätt riktning med inspiration? Bor i Stockholm och den måste vara klar inom tio dagar ungefär så måttsytt går bort dessvärre. Vilka butiker är att föredra?
Som vanligt beror det väl på vad den får kosta?

Standardsvaret är SuitSupply. Har en hel del tyger att välja på samt har möjligheten att beställa hem från centrallagret ifall dom inte har det i butiken.

Testar Suitsypply! Någon som har något att säga om deras skjortor och byxor? Är det okej grejer i förhållande till pris?

Behöver styra upp min privata uniform. Vad tror ni om en mörkblå Askets Cotton Sweater?
https://www.asket.com/shop/cotton-sweater/

Vilka lediga skjortor borde ingå i en basgarderob som används sparsamt? Har en svart Eton och vit Stenströms för speciella tillfällen samt två flanellskjortor från Weekday. Har uniform i jobbet så behöver inte så många skjortor.

Och till sist vad gäller sommaren. Har sjukt svårt för pikéer, eftersom alla jag haft har fått dålig passform och kass krage efter några tvättar. Så jag har lite men för livet där. Men det ser ju riktigt bra ut på vissas bilder här och på andra modellbilder. Några tips på vad jag kan kika på där?

Behöver styra upp min privata uniform. Vad tror ni om en mörkblå Askets Cotton Sweater?
https://www.asket.com/shop/cotton-sweater/

Vilka lediga skjortor borde ingå i en basgarderob som används sparsamt? Har en svart Eton och vit Stenströms för speciella tillfällen samt två flanellskjortor från Weekday. Har uniform i jobbet så behöver inte så många skjortor.

Och till sist vad gäller sommaren. Har sjukt svårt för pikéer, eftersom alla jag haft har fått dålig passform och kass krage efter några tvättar. Så jag har lite men för livet där. Men det ser ju riktigt bra ut på vissas bilder här och på andra modellbilder. Några tips på vad jag kan kika på där?
Angående skjortor så är det olika blåa och blårandiga OCBD som du borde börja med tycker jag, ju grövre oxford desto mer casual.

Angående pikéer så tycker jag dessa är bra och har bra kragar:
Orlebar Brown, Luca Faloni, Luca Avitabile Friday Polo (kanske bästa kragen med lattor), Wear not Tear (buttondown).

Tänkte att jag återkopplar här ang. den tidigare diskussionen om PW och deras prissättning @Lindrian - Jag mailade kvinnan som jag pratade med angående storleken på min jacka och frågade hur det kom sig att det var betydligt dyrare (~10%) i EUR kontra GBP och fick svaret att det var deras webbutik som satte priserna baserat på pundkurs och viss hedge-marginal mot valutarörelser. Jag ifrågasatte hur det gick ihop med det manifest som de annonserat ut och fick till svar att de inte kunde göra något åt det så när som att byta butiksplattform, men jag fick en 10%-kod för att priserna skulle hamna på samma nivå som annars. Kommer inte att använda den själv just nu men om det är någon som är sugen är det bara att hojta till i PM så får ni den av mig!
Det är förmodligen alltså möjligt att höra av sig och ifrågasätta och då få en 10%-kod - och det sparar ju några kronor kontra ordinarie pris.

Jag ska köpa ett par grå ullbyxor (ej flanell) att bära till marinblå uddakavaj, men jag har ingen jättevolym för detta i budgeten. Vill helst hålla mig under 1500kr, även om 2k kan vara görbart. Vill köra slag, lite högre midja, side adjusters och pleats (enkla eller dubbla har jag inte bestämt mig angående än).

Mina alternativ jag har kommit på hittills:
1. Ströms x Manolo, mörkgrå eller ljusgrå, från vårens omgång om de finns kvar 12/5 då jag besöker storstan.
2. Suitsupply https://eu.suitsupply.com/sv/trousers/byxor-gra/B1122.html?cgid=Trousers
3. Luxire av enklare grå ull för att prova ut passform. Är det kanske värt att vänta med detta tills man har ett par byxor som sitter precis som man vill ha dom och låta Luxire kopiera passformen?

Nån som kan komma på fler fina alternativ? Eller kanske guida mig lite? Byxor har varit lite av ett svart hål för mig. Precis som mycket annat innan jag hamnade i den här tråden ;)

Plockar upp min fråga igen, men mer fokuserat på Luxire. Modellen från SS var slut i min storlek, och eftersom man är av den ack så vanliga 50 så är antagligen Manolo-brallorna slut nästa helg.

När ni som har gjort det har beställt från Luxire, vilken passform har ni valt då? Regular eller slim? Man fyller ju ändå i sina mått, så det borde ju inte va nån risk att man inte kan böja på benen trots att man tar slim?

Plockar upp min fråga igen, men mer fokuserat på Luxire. Modellen från SS var slut i min storlek, och eftersom man är av den ack så vanliga 50 så är antagligen Manolo-brallorna slut nästa helg.

När ni som har gjort det har beställt från Luxire, vilken passform har ni valt då? Regular eller slim? Man fyller ju ändå i sina mått, så det borde ju inte va nån risk att man inte kan böja på benen trots att man tar slim?
Jag valde "skapa din egen modell" samt fyllde i mina mått. Funkade bra.

Regular, valde detaljer och gav midja och benmått. Två beställningar senare sitter de hur fint som helst. :)

Tillbaka
Topp