• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tack för feedback! Höll med - den kändes sjukt boxig. Knäppningen hamnar emellertid på min naturliga midja - kavajen kanske är lite lång?

Gick vidare i mitt projekt och slet ut all tillstymmelse till padding i hela kavajen. Nu är det bara tunnt tyg och canvas kvar i den, så eventuell boxighet borde bero på mig snarare än kavajen. Men, den kanske inte är bärbar ändå? :)



Bild på paddingen, exklusive axelvaddar. :D


OT men vad du är lik Elvis!
 
Hittar inte mitt måttband just nu - men den landar mitt i handflatan när jag låter händerna hänga.

Återkommer med mått, storlek 54. :)

Jag håller med föregående skribent om att den naturliga midjan ser lite "hög ut", men över till längden:

Det finns lite olika måttstockar imo. Delvis beroende på hur lång du är. Jag burkar vilja ha kavajlängden så att den går till knogarna (handen knuten) när händerna hänger rakt ner. Jag är 190-ish cm. Men är man lite kortare så brukar man då skapa en siluett som utger "lång överkropp - korta ben". Tvärtom blir det ju om du är lång och kavajen inte når till knogarna (ish).

Så kavajlängden beror ju lite på dina proportioner, men av det jag kan se så tycker jag att någon centimeter kortare hade kunnat förfina det hela. Men sen får du kolla med en skräddare hur mycket som kan kapas (så att det inte påverkar fickor, m.m. :)
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Såg denna herre i Plaza Uomo som kom idag. Tips på en sådan jacka?
IMG_20190516_185033.jpg
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Senast ändrad:
Jag håller med föregående skribent om att den naturliga midjan ser lite "hög ut", men över till längden:

Det finns lite olika måttstockar imo. Delvis beroende på hur lång du är. Jag burkar vilja ha kavajlängden så att den går till knogarna (handen knuten) när händerna hänger rakt ner. Jag är 190-ish cm. Men är man lite kortare så brukar man då skapa en siluett som utger "lång överkropp - korta ben". Tvärtom blir det ju om du är lång och kavajen inte når till knogarna (ish).

Så kavajlängden beror ju lite på dina proportioner, men av det jag kan se så tycker jag att någon centimeter kortare hade kunnat förfina det hela. Men sen får du kolla med en skräddare hur mycket som kan kapas (så att det inte påverkar fickor, m.m. :)
Precis. Det är också dumt att endast utgå från kavajens längd i förhållande till armarna när armlängden kan skilja sig oerhört mycket mellan personer på samma längd. Finns långa personer med både korta och långa armar, precis som hos korta. En person som har längre vingspann än kroppslängd kan lira en kortare kavaj medan en person med kortare vingspann kan lira en längre kavaj om man utgår från handen.
 

humlegarden

Cartier
pumps /operapumps i lack i sthlm. Finns det ens något schysst alternativ sub 2k? Tips på butik?
De jag har hittat kostar antingen 299 kr eller 5000kr känns det som.
 

Kamp

Omega
Goddagens!

Behöver hjälp med passform på kostym och era åsikter kring detta.
Köpte kostymen på SS förra sommaren, tyckte att byxorna kändes aningen långa och vida men blev övertalad av säljaren att inte göra några ändringar då jag har en ganska bred rygg och att det skulle bli för oproportionerligt om jag justerade benen.

Använde kostymen kort därefter på ett bröllop och störde mig något oerhört på byxorna de föll konstigt över skorna. Kostymen har inte använts sedan dess, är dock dags igen då jag är bjuden på bröllop till sommaren. Får be er bortse från skrynkligheten och på byxorna:angel:
F6977949-ED36-4CB2-8A98-57FEADBFBB6C.jpeg

D12D88A7-E6AC-4E9D-B1CB-7B15EE449DDF.jpeg

C5AB6E40-CF1A-4980-8DA8-57A4A23A35B3.jpeg

A7BA868E-90F0-403C-AA40-A290ABB92BBE.jpeg
 
Goddagens!

Behöver hjälp med passform på kostym och era åsikter kring detta.
Köpte kostymen på SS förra sommaren, tyckte att byxorna kändes aningen långa och vida men blev övertalad av säljaren att inte göra några ändringar då jag har en ganska bred rygg och att det skulle bli för oproportionerligt om jag justerade benen.

Använde kostymen kort därefter på ett bröllop och störde mig något oerhört på byxorna de föll konstigt över skorna. Kostymen har inte använts sedan dess, är dock dags igen då jag är bjuden på bröllop till sommaren. Får be er bortse från skrynkligheten och på byxorna:angel:
F6977949-ED36-4CB2-8A98-57FEADBFBB6C.jpeg

D12D88A7-E6AC-4E9D-B1CB-7B15EE449DDF.jpeg

C5AB6E40-CF1A-4980-8DA8-57A4A23A35B3.jpeg

A7BA868E-90F0-403C-AA40-A290ABB92BBE.jpeg

Innan åtminstone jag uttalar mig om bredden på en byxa, så måste du "vika upp" så att byxan inte bryter mot skon - för annars blir byxan bylsig och bredden missvisande :) Men säljaren kan ha rätt om siluetten, att en mer generös passform kan ge en bättre helhet än att du smalnar byxan för mycket och att den då bekräftar eventuella "pinnsmala ben". Å andra sidan går ju "modet" mot en lite bredare siluett, så bredden kan du avvakta med förutsatt att den inte blir påsig i stussen/baklåren (tänk segel). :)

Men först och främst, vik upp byxan så att den inte blir bylsig, för jag tycker den är för lång + att den kanske på grund av längden gör den bylsigare än vad den annars skulle vara. :D
 
Senast ändrad:

Kamp

Omega
Innan åtminstone jag uttalar mig om bredden på en byxa, så måste du "vika upp" så att byxan inte bryter mot skon - för annars blir byxan bylsig och bredden missvisande :) Men säljaren kan ha rätt om siluetten, att en mer generös passform kan ge en bättre helhet än att du smalnar byxan för mycket och att den då bekräftar eventuella "pinnsmala ben". Å andra sidan går ju "modet" mot en lite bredare siluett, så bredden kan du avvakta med förutsatt att den inte blir påsig i stussen/baklåren (tänk segel). :)

Men först och främst, vik upp byxan så att den inte blir bylsig, för jag tycker den är för lång + att den kanske på grund av längden gör den bylsigare än vad den annars skulle vara. :D

Det jag ville ha bekräftat, det vill säga att den är för lång. Du menar att jag ska vika upp för att du ska kunna uttala dig om hur den sitter i övrigt? Jag har relativt bra benmuskler så tror inte att det kommer se pinnsmalt ut om jag skulle smalna av byxan lite, möjligtvis att det blir för figursytt och därigenom tappar den klassiska stilen.
 
Det jag ville ha bekräftat, det vill säga att den är för lång. Du menar att jag ska vika upp för att du ska kunna uttala dig om hur den sitter i övrigt? Jag har relativt bra benmuskler så tror inte att det kommer se pinnsmalt ut om jag skulle smalna av byxan lite, möjligtvis att det blir för figursytt och därigenom tappar den klassiska stilen.

Byxbenens längd är liksom lite tycke och smak - det är inte som med en kavajärm (som ska ha viss längd. Punkt). Det finns de som har en byxlängd som ger "no break", "single break", "double break" (dvs hur byxan bryter om den nuddar/ inte nuddar skon), osv. Men ja - för att se byxan i övrigt så är "inget bryt" det som ger bäst förutsättningar :) Sen därefter kan du ju välja den längd du känner är din stil! Eventuellt kanske du har tyg nog för slag, om det är något du går igång på.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Goddagens!

Behöver hjälp med passform på kostym och era åsikter kring detta.
Köpte kostymen på SS förra sommaren, tyckte att byxorna kändes aningen långa och vida men blev övertalad av säljaren att inte göra några ändringar då jag har en ganska bred rygg och att det skulle bli för oproportionerligt om jag justerade benen.

Använde kostymen kort därefter på ett bröllop och störde mig något oerhört på byxorna de föll konstigt över skorna. Kostymen har inte använts sedan dess, är dock dags igen då jag är bjuden på bröllop till sommaren. Får be er bortse från skrynkligheten och på byxorna:angel:
F6977949-ED36-4CB2-8A98-57FEADBFBB6C.jpeg

D12D88A7-E6AC-4E9D-B1CB-7B15EE449DDF.jpeg

C5AB6E40-CF1A-4980-8DA8-57A4A23A35B3.jpeg

A7BA868E-90F0-403C-AA40-A290ABB92BBE.jpeg

Ett par slag nedtill eller lägg upp som ovan sa så tror jag de blir bra, ser inte vida ut tycker jag personligen.
 
Fick hem en ljus mockajacka från linnegatan idag.

Dock så ser jag en del "revor" lite här och va på den. Är det normalt? Aldrig haft en ljus mockajacka förut.
Det är alltså inga djupa jack, men man se det som små streck i lädret lite här och var.

IMG_9365.jpg
 
Topp