• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Kamp

Omega
Ett par slag nedtill eller lägg upp som ovan sa så tror jag de blir bra, ser inte vida ut tycker jag personligen.
Innan åtminstone jag uttalar mig om bredden på en byxa, så måste du "vika upp" så att byxan inte bryter mot skon - för annars blir byxan bylsig och bredden missvisande :) Men säljaren kan ha rätt om siluetten, att en mer generös passform kan ge en bättre helhet än att du smalnar byxan för mycket och att den då bekräftar eventuella "pinnsmala ben". Å andra sidan går ju "modet" mot en lite bredare siluett, så bredden kan du avvakta med förutsatt att den inte blir påsig i stussen/baklåren (tänk segel). :)

Men först och främst, vik upp byxan så att den inte blir bylsig, för jag tycker den är för lång + att den kanske på grund av längden gör den bylsigare än vad den annars skulle vara. :D

Rätta mig om jag har fel men är inte slag på kostymbyxor som att svära i kyrkan? Vet att det är regel snarare än undantag på byxor till udda-kavaj men till kostym har jag hört att slag ej är något vanligt.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Den är nog från Drake’s. Jag har en likadan och den används mycket.
E94E25E6-CBD5-4EB4-B7D1-122EA162D7D7.jpeg
Snygg!:) Är det "Khaki Linen Overshirt" du har? Ser mörkare ut på din bild än på Drake's hemsida?
Inte bra att hänga här...nu måste jag nog köpa en sån!:D
EDIT: Har beställt!
 
Senast ändrad:

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Snygg!:) Är det "Khaki Linen Overshirt" du har? Ser mörkare ut på din bild än på Drake's hemsida?
Inte bra att hänga här...nu måste jag nog köpa en sån!:D
EDIT: Har beställt!
Snyggt! Min är i bomull. På bild kan den ha många olika skepnader. Den är ljusare i verkligheten.

Vilken beställde du?
 
Intressant! Är detta något som stilmässigt kommer och går? Senast jag var på bröllop såg jag nog inte en enda person med slag:)
Nu får du rätta mig om jag har fel men min gissning är det bröllopet förmodligen bestod av svarta och mörkblåa Batistini-kostymer som bara används på bröllop och begravningar. I princip alla uddabyxor och kostymbyxor i de lägre prisklasserna kommer utan slag RTW men en skiftning har väl skett igen nu senaste tiden då jag tycker mig se att fler och fler byxor kommer direkt med slag.

Slag på kostymbrallor har varit OK i över 100 år men kommit och gått som ”mode” under åren. Aldrig OK på smokingbyxor.
 
Nu får du rätta mig om jag har fel men min gissning är det bröllopet förmodligen bestod av svarta och mörkblåa Batistini-kostymer som bara används på bröllop och begravningar. I princip alla uddabyxor och kostymbyxor i de lägre prisklasserna kommer utan slag RTW men en skiftning har väl skett igen nu senaste tiden då jag tycker mig se att fler och fler byxor kommer direkt med slag.

Slag på kostymbrallor har varit OK i över 100 år men kommit och gått som ”mode” under åren. Aldrig OK på smokingbyxor.
:D
 

Kamp

Omega
Nu får du rätta mig om jag har fel men min gissning är det bröllopet förmodligen bestod av svarta och mörkblåa Batistini-kostymer som bara används på bröllop och begravningar. I princip alla uddabyxor och kostymbyxor i de lägre prisklasserna kommer utan slag RTW men en skiftning har väl skett igen nu senaste tiden då jag tycker mig se att fler och fler byxor kommer direkt med slag.

Slag på kostymbrallor har varit OK i över 100 år men kommit och gått som ”mode” under åren. Aldrig OK på smokingbyxor.

Det stämmer allt för bra så ska inte rätta dig :D Men skönt att höra, jag gillar slag så hoppas det finns tillräckligt mycket längd för att köra det på dessa :)
Den traditionella regeln är att släta byxor inte ska ha slag, medan veckade byxor bör ha det.
Tack, alltid kul att få lära sig något nytt!

Antar att SS’s skräddare räcker gott och väl för de ändringar jag skall göra, eller är det någon som har dåliga erfarenhet därifrån?
 

Erik83

Cartier
Om det är nån som bor i Uppsala kan jag tipsa om en svart Rose & Born manchester-kavaj som Myrorna vill ha 135kr för, såg ut att vara i bra skick. Storlek 50, så satt lite väl tight över midjan på mig.
 

MartinL

Omega
Kanske en dum fråga men var förbi och testade dessa idag och gillade dom, dock ganska långa i och med hög midja - kör no uppvik eller syr ni upp?
Ja lite märklig längd, kollade på nätet och modellen finns inte kortare än 32 vilket är 5 cm för långt för mig som är 183 lång. Jag tog den mörka tvätten och då tycker jag det passar med rejält uppvik, ljusare hade jag nog sytt upp.
 

Psykel

Patek
Fick hem en ljus mockajacka från linnegatan idag.

Dock så ser jag en del "revor" lite här och va på den. Är det normalt? Aldrig haft en ljus mockajacka förut.
Det är alltså inga djupa jack, men man se det som små streck i lädret lite här och var.

IMG_9365.jpg
Skulle kunna vara ärr? Inte helt ovanligt att skador på djuret hänger med i lädret.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Om man är ute efter mörkblå kostym av normal formalitetsgrad i 4K-klassen. Är följande bra alternativ, eller har ni bättre förslag?:
OJ ”Edmund” https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/edmund-wool-suit-navy-white-shirt.html
SS ”Lazio” i någon variant:
https://eu.suitsupply.com/sv/all_lazio/lazio-marinbla-enfargad/C2778M-S.html?cgid=all_lazio&prefn1=colorID&prefn2=subCategory-text&prefv1=blue&prefv2=basic|noo&pdp=true
Tack på förhand!
Mycket tveksamma materialval i OJ-kostymen.
 
Topp