• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Skulle behöva lite packtips inför nästa vecka, ska iväg till Almedalen söndag till onsdag. Från bolaget sida har man pratat om klädkod smart casual. Har ambitionen att klara resan med endast handbagage. Hur hade ni komponerat en garderob för resan? Tar gladeligen emot tips om själv stuvningen av bagaget samt kombinationer som går att få till med fåtalet klädesplagg. Har en hyfsad basgarderob av sommarkläder i att tillgå.. hade tänkt åka i brun linne/silke/ull kostym( lättare att åka i än att packa ner?) som kan brytas upp och bäras för sig, tänkte satsa på ett eller två par udda byxor och en kavaj extra.. å ett gäng skjortor/pikéer så klart.. två par skor. Hur hade ni tänkt?

Skulle behöva lite packtips inför nästa vecka, ska iväg till Almedalen söndag till onsdag. Från bolaget sida har man pratat om klädkod smart casual. Har ambitionen att klara resan med endast handbagage. Hur hade ni komponerat en garderob för resan? Tar gladeligen emot tips om själv stuvningen av bagaget samt kombinationer som går att få till med fåtalet klädesplagg. Har en hyfsad basgarderob av sommarkläder i att tillgå.. hade tänkt åka i brun linne/silke/ull kostym( lättare att åka i än att packa ner?) som kan brytas upp och bäras för sig, tänkte satsa på ett eller två par udda byxor och en kavaj extra.. å ett gäng skjortor/pikéer så klart.. två par skor. Hur hade ni tänkt?
Viktigaste av allt - värmen.

Svettas du vill du byta kläder. Särskilt om du är i tjänst och vill vara representativ. Låter som allt det där blir svårt att få med sig i handbagage?

Se till att i stort sett allt du packar går att mixa o matcha o tre nätter med handbagage är inga som helst problem. Tar du dessutom kabinväska + ett rese-kostymfodral där du får plats med den extra kavajen o troligtvis ett eller två par byxor så är utrymme inget som helst problem.

Jag reser alltid i kostym, jag tycker alltid det är smidigare än att packa ned. Sön till ons är inte så många dagar, jag gör liknande affärsresor minst en gång i månaden. Kostym på, ett par extra byxor, två extra skjortor och en piké. Blir det katastrof så använd tvättservice på hotellet alternativt köp något på plats.

Den skall vara på http://www.linnegatan2.com/ från 00.00 idag enligt nedanstående bild :)

6A780F02-470E-434D-A82A-8F90FE8F45BC.jpeg

Jag reser rätt mycket i jobbet, ofta till USA eller till Asien. Nästan alltid ut måndag morgon och hemma igen fredag eller lördag. Checkar aldrig in utan alltid bara kabinväskor. Detta kräver ju då noggrann planering. Jag planerar alltid exakt för hur långa dagar/kvällar jag ska vara på plats. Gör en tabell. Dessutom lämnar jag de roliga men opraktiska sakerna hemma. När man ska resa kompakt är det kompatibilitet och kompromissande som gäller. En linnekostym hade jag ju aldrig ens övervägt, av flera anledningar. En allroundkavaj exv blå club eller liknande som du kan kombinera med jeans på kvällarna, med grå ull på dagen, eller med beige chinos. Bra start. Oftast skippar jag en andra kavaj, även om jag egentligen vill ha med det. Noga utvalt antal skjortor baserat på antal dagar/kvällar du har åtaganden. pike är ju bra för de kan funka både på dagen och kvällen, beroende på vad man ska göra och vart i världen man är. Skor tar plats men två par skor måste man ju ha. Eventuellt resa i ena paret. Jag packar oftast ner två par och reser i sneakers för de behöver jag också på plats. Kläder till fritid/hotellrum som tar lite plats.

Ibland har man typ gala dinner åtaganden, då blir det extra krångligt att få plats, men det går om man ger sig fan på det.

Barbourjackan åker nästan alltid med, lite beroende på plats o säsong. men ofta sjukt användbar.

Tips på tote bag så jag slipper gå runt med icakasse:D

Arket har en på rean, dock i syntetmaterial. Har den själv och är nöjd. Kanske var ute efter en variant i läder dock?

Jag har denna: https://www.arket.com/en_sek/women/bags-accessories/product.packable-tote-blue.0530278004.html

Nöjd som bara den, har 2 fack och korta handtag vilket jag uppskattar.

I den högre prisklassen har jag velat köpa något från Mismo och föreslår denna som jag känt och klämt på; https://www.mismo.dk/collections/to...lian-canvas/products/m-s-mate-navy-dark-brown

Var där 5 år i rad (hela veckan). I år bara över dagen (är med i en panel).

Kläder: med risk för att låta dryg, du lär va bättre klädd än 90% av alla som är där. Ta med det du är bekväm i. Uddakavaj är typ det mest dressade du ser (förutom på vissa middagar, men du vet om du ska på dem).

Jag kör normalt sett bara skjorta numer. I synnerhet om det är varmt. Men i år reser jag i (linne)kostym. Då jag har det när jag pratar.

Och ja. Sköna skor!

Jag har denna: https://www.arket.com/en_sek/women/bags-accessories/product.packable-tote-blue.0530278004.html

Nöjd som bara den, har 2 fack och korta handtag vilket jag uppskattar.

I den högre prisklassen har jag velat köpa något från Mismo och föreslår denna som jag känt och klämt på; https://www.mismo.dk/collections/to...lian-canvas/products/m-s-mate-navy-dark-brown

Kör en likadan från Arket som extra tote - mycket nöjd, känns grym för pengen.

Var där 5 år i rad (hela veckan). I år bara över dagen (är med i en panel).

Kläder: med risk för att låta dryg, du lär va bättre klädd än 90% av alla som är där. Ta med det du är bekväm i. Uddakavaj är typ det mest dressade du ser (förutom på vissa middagar, men du vet om du ska på dem).

Jag kör normalt sett bara skjorta numer. I synnerhet om det är varmt. Men i år reser jag i (linne)kostym. Då jag har det när jag pratar.

Och ja. Sköna skor!
Tack så mycket @Tjabo mfl! Många bra inspel från flera håll. Tror oxå att man inte behöver göra det till en stor grej men alltid trevligt att vara kittad! Blir nog att Jg reser i en brun kostym, packar ner jeans och ett par bomullsbyxor.. skjortor och nån tröja. Får jag plats med en extra kavaj åker det med oxå. Ett par extra skor..

Vad det verkar så börjar resan med 25 grader och sol dom första dagarna och avslutas med 16 grader och regn.. hade ju varit lättare om det var samma lika hela vistelsen.

Tack så mycket @Tjabo mfl! Många bra inspel från flera håll. Tror oxå att man inte behöver göra det till en stor grej men alltid trevligt att vara kittad! Blir nog att Jg reser i en brun kostym, packar ner jeans och ett par bomullsbyxor.. skjortor och nån tröja. Får jag plats med en extra kavaj åker det med oxå. Ett par extra skor..

Vad det verkar så börjar resan med 25 grader och sol dom första dagarna och avslutas med 16 grader och regn.. hade ju varit lättare om det var samma lika hela vistelsen.

Med det sagt (min tidigare post) - känner du dig mer bekväm med kostym eller alltid i kavaj så kör det! Men du behöver inte vara särskilt orolig för att vara underklädd i Almedalen. Det är rätt informellt oftast och byxor/skjorta/tröja räcker långt.

Men det är mer kavajer/kostymer nu än för 6-7 år sen. Det beror på att det är mindre politikfokus och mer affär nu.

Blev två plagg från Linnegatan2 rea till halva priset som jag velat prova ett tag men som oftast tyckt varit för dyra. En Aspesi Minifield M-65 Army Green samt en skjorta med BD-krage från Barba, ska bli kul att prova när jag får hem dem.

M65an är grymt prisvärd till de pengarna. Bra handlat.

Jäkligt bra också när rea är rea och man går på 50% direkt. Props till L2 för det!

Tillbaka
Topp