• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Mycket kläder i tråden men vad använder ni för strykjärn?
Jag är den i hushållet som står för 99% av all strykning. Jag råkar vara konstigt lagd och tycker att det är rogivande och kanska kul.
Jag är inne på att köpa farinet cristal. Någon som provat?
Jag kan inte läsa mig till något som är bättre för den pengen.
Googlade lite snabbt - fan måste vara en dröm till byxor och pressveck samt ånga kavajer. Nu blev jag sugen. Just nu kör jag ett domestik strykjärn för runt 1K och det fungerar fint egentligen till allt men detta är ju typ 10 steg upp.

Ångan den verkar producera :cool:

Mitt: 45g / min
Denna: 430g / min och turboånga 200 L / min vad det nu betyder.

Googlade lite snabbt - fan måste vara en dröm till byxor och pressveck samt ånga kavajer. Nu blev jag sugen. Just nu kör jag ett domestik strykjärn för runt 1K och det fungerar fint egentligen till allt men detta är ju typ 10 steg upp.

Ångan den verkar producera :cool:

Mitt: 45g / min
Denna: 430g / min och turboånga 200 L / min vad det nu betyder.

Precis min tanke :)
Jag har nått liknande järn som som du beskriver och marknadsförs med ”högt konstant ångflöde” på 45g/min med puffar på 170g/min.
Denna apparat har ”tio” gånger så högt konstant flöde.
Råd&rön testfakta mfl verkar inte testa denna typ av produkter då jag inte hittar något alls. Troligtvis saknas marknadsföringspengar då denna borde sopa mattan med allt som Elgiganten & co har att erbjuda oavsett prisklass.

Steamery Stockholms renodlade steamer verkar populär om man löser tidigare inlägg som berör ämnet. Den producerar 15-20g/min.
Är man ute efter ånga borde denna utklassa det mesta men det kanske är andra parametrar påverkar resultatet. Jag har ingen koll what so ever.

Senast ändrad:
768B8657-A9E1-4F16-BCA3-5387CF31354D.jpeg

Jag gjorde förmodligen mitt livs kap alldeles nyss när jag hittade den här skönheten för 400 kronor. Nu behöver vi bara att hösten gör sitt intåg.

40FF56E1-11E9-4FA3-9213-EADC642DDEEC.jpeg
Mest bilden skulle jag säga, sen är den stor i formen dock.

Med min stil, som är mer mode hade den varit perfekt sådär. Oversize:ad och fin.
Men du har ju en mer klassisk stil av vad jag kan se och då kanske det är värt att överväga att korta ärmar och ta in den något? I synnerhet då du ändå fick den till ett fynd-pris.

Annars kan du komma över till den mörka sidan av Acne, Balenciaga et al.

image.jpeg

_VIE0048.jpg

:D

• Like
Reactions: bvb
768B8657-A9E1-4F16-BCA3-5387CF31354D.jpeg

Jag gjorde förmodligen mitt livs kap alldeles nyss när jag hittade den här skönheten för 400 kronor. Nu behöver vi bara att hösten gör sitt intåg.
Till skillnad från andra tycker jag att den satt som en överrock ska sitta. Däremot behöver du nog korta ärmarna. Grattis till fyndet!:)

Aldrig förstått idén att betala 10ggr så mycket för något som ska efterlikna vintage istället för att bara köpa överskott på ebay. Kryllar ju av M65-or från alla möjliga år där.
Vintage i all ära, men har du provat någonting från The McCoy's? Det har passerat både en och annan M-65 (och M-51) hos mig, men den här vinner. Och att eBay kryllar av bra M-65 håller jag inte riktigt med om. Priset har ökat och tillgången är inte densamma.

Anledningen till att jag uppskattar den här extra mycket är att resan blir min egen. Jag tycker att vissa plagg är väldigt kul att åldras med och den här ett sådant plagg (jeans ett annat).

Fyndade en bomullskostym - lite lång i ärmar och ben, men vad gör väl det när det kostar en hundring. :D
On another note: Gott om tyg i byxan, slag eller inga slag - vad säger panelen?
7431D005-D432-4B06-9BD6-2720AA66AEDC.jpeg
5FCF5E38-ED83-4480-8D56-C9C457CCBF39.jpeg
Bra fyndat! Verkar sitta bra på dig (lite bucklor över axlarna på bilden, men det ger med sig). Jag tycker personligen att man ska undvika slag när det kommer till kostym, men å andra sidan är detta väl(?) en väldigt ledig kostym där man inte gör bort sig med slag. Så lite tycke och smak. Min smak säger slaglöst!

Bra fyndat! Verkar sitta bra på dig (lite bucklor över axlarna på bilden, men det ger med sig). Jag tycker personligen att man ska undvika slag när det kommer till kostym, men å andra sidan är detta väl(?) en väldigt ledig kostym där man inte gör bort sig med slag. Så lite tycke och smak. Min smak säger slaglöst!

Är klart skrynklad av frakten, tänkte ge mig på den med ångaren efter skräddaren. Landar i slaglöst! :)

Vintage i all ära, men har du provat någonting från The McCoy's? Det har passerat både en och annan M-65 (och M-51) hos mig, men den här vinner. Och att eBay kryllar av bra M-65 håller jag inte riktigt med om. Priset har ökat och tillgången är inte densamma.

Anledningen till att jag uppskattar den här extra mycket är att resan blir min egen. Jag tycker att vissa plagg är väldigt kul att åldras med och den här ett sådant plagg (jeans ett annat).

Aldrig testat något från dem, mycket för att jag faktiskt aldrig skulle få för mig att betala de priserna. Däremot också ägt ett antal M-65 jackor, både nya Alpha och vintage från okänd tillverkare har hållit fantastiskt bra och åldrats snyggt. Håller med om att den processen är kul, men för att jämföra med jeans ser jag inte värdet i LVC jämfört med en mängd andra märken till halva priset, och då har jag nött ut tre-fyra par LVC på tio år. Snygga, sköna och satt jättebra, men de är inte längre värda vad de kostar i mina ögon.

Aldrig testat något från dem, mycket för att jag faktiskt aldrig skulle få för mig att betala de priserna. Däremot också ägt ett antal M-65 jackor, både nya Alpha och vintage från okänd tillverkare har hållit fantastiskt bra och åldrats snyggt. Håller med om att den processen är kul, men för att jämföra med jeans ser jag inte värdet i LVC jämfört med en mängd andra märken till halva priset, och då har jag nött ut tre-fyra par LVC på tio år. Snygga, sköna och satt jättebra, men de är inte längre värda vad de kostar i mina ögon.
Jag köper det. För egen del finns det ett stort mervärde i hela scenen kring just The Real McCoy's som exempel. Varumärket är så mycket mer än bara ett klädmärke, personerna som jobbar där (och som jag har träffat) är entusiaster rätt in i hjärtat - de kan sin grej och det märks. Det är premium för mig.

Jag köper det. För egen del finns det ett stort mervärde i hela scenen kring just The Real McCoy's som exempel. Varumärket är så mycket mer än bara ett klädmärke, personerna som jobbar där (och som jag har träffat) är entusiaster rätt in i hjärtat - de kan sin grej och det märks. Det är premium för mig.

Jag kan väl i och för sig säga som så att om jag någon gång skulle få för mig att slänga 5-6000 på en M65 så hade det väl hellre blivit på en sån, Buzz Ricksons, Nigel Cabourn eller liknande, istället för Stone Island (där kan vi ju prata överpriset till hopplöst sämre kvalité än vad det en gång var), Aspesi och så vidare. Kan absolut uppskatta entusiastgrejen, men jag har nog helt enkelt ställt om en del prioriteringar och jämkar kvalitet och pris på ett annat sätt nu än förr.

Jag kan väl i och för sig säga som så att om jag någon gång skulle få för mig att slänga 5-6000 på en M65 så hade det väl hellre blivit på en sån, Buzz Ricksons, Nigel Cabourn eller liknande, istället för Stone Island (där kan vi ju prata överpriset till hopplöst sämre kvalité än vad det en gång var), Aspesi och så vidare. Kan absolut uppskatta entusiastgrejen, men jag har nog helt enkelt ställt om en del prioriteringar och jämkar kvalitet och pris på ett annat sätt nu än förr.
Kul att du tog upp både Buzz Ricksons och Nigel Cabourn. Båda märkena tilltalar mig och jag överväger att prova Buzz Ricksons deck jacket på sikt. Sen håller jag med om prioriteringar, då jag själv har gjort samma sak. Det är en hel del plagg i min garderob som jag är väldigt glad över att jag äger, men som jag troligtvis inte hade köpt i dag.

Kul att du tog upp både Buzz Ricksons och Nigel Cabourn. Båda märkena tilltalar mig och jag överväger att prova Buzz Ricksons deck jacket på sikt. Sen håller jag med om prioriteringar, då jag själv har gjort samma sak. Det är en hel del plagg i min garderob som jag är väldigt glad över att jag äger, men som jag troligtvis inte hade köpt i dag.

Jag har en del plagg som jag undrar varför i helvete jag äger dem... Bästa exemplet är en MA-1 i reflexmaterial :)

Care of carl säljer brunello nu... 50k för en jacka...

Har en rock från BC. Bra skit men inget är värt de pengarna, och i synnerhet inte BC. Whedda har skrivit lite om deras kostymer tidigare tex. väldigt mkt av pengarna är rent varumärke.

Supernöjd med min rock, men det var en gåva. Hade inte betalat de pengarna för den.

Tillbaka
Topp