• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

GossipGirl

Cartier
Möjligtvis en dum fråga men lika bra att kolla med experterna här!

Ska köpa en skjorta där måtten står skrivna på hemsidan. Exempelvis så är bröstvidden 104cm, ska jag då ha en bröstvidd på 104cm eller ska jag ha X antal cm smalare bröstvidd för att den ska sitta bra? :banghead:
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Möjligtvis en dum fråga men lika bra att kolla med experterna här!

Ska köpa en skjorta där måtten står skrivna på hemsidan. Exempelvis så är bröstvidden 104cm, ska jag då ha en bröstvidd på 104cm eller ska jag ha X antal cm smalare bröstvidd för att den ska sitta bra? :banghead:
Helt befogad fråga. Det brukar vara de faktiska måtten på skjortan som avses. Mät en skjorta du redan har som sitter bra och jämför.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Intressant, varför? Min erfarenhet säger att axel sömmen är viktigast för hur plagget upplevs (komfort osv) inte måtten på bröstet
Håller med, axelmåttet är viktigast. Dock brukar bröst och axelmått stå i proportion med varandra, men inte alltid. Vissa märken kan jag ha smalare bröst än 10cm då axelmåttet är passar mig bra, men generellt brukar ca 10cm vara bra då axelmåttet följer med.
 

city69

Omega
Dagens shoppingtips är www.cavour.co
Köp 3 plagg och få 58-75% rabatt. Det märkliga är att köper man fler än 3 plagg så blir det bara rabatt på 3 av plaggen. Själ la jag 2 beställningar på 3 plagg vadera och fick ca 70% på allt. Finns tex slipsar från Drakes och kostymer från Lardini
 

Txistorra

Omega
Dagens shoppingtips är www.cavour.co
Köp 3 plagg och få 58-75% rabatt. Det märkliga är att köper man fler än 3 plagg så blir det bara rabatt på 3 av plaggen. Själ la jag 2 beställningar på 3 plagg vadera och fick ca 70% på allt. Finns tex slipsar från Drakes och kostymer från Lardini
Billigt som tusan, dock har jag aldrig stött på maken till sämre köpupplevelse än där!
Köpte en skjorta från Lardini och ett par jeans. Skjortan hade inte samma färg som på bilden, och i övrigt:
  • Fel byxor levererade, inget svar på frågan om vilka jag ska beställa om jag vill ha byxorna enligt bild jag trodde jag hade köpt
  • Orimligt långsam korrespondens (2 veckor tills jag kunde returnera.)
  • E-postadresser som inte fungerar (mail delivery subsystem)
  • Inga ursäkter eller svar på ytterligare funderingar.
Ska tillägga att jag är enkel att ha att göra med och är alltid trevlig och tillmötesgående, men detta tar priset
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Billigt som tusan, dock har jag aldrig stött på maken till sämre köpupplevelse än där!
Köpte en skjorta från Lardini och ett par jeans. Skjortan hade inte samma färg som på bilden, och i övrigt:
  • Fel byxor levererade, inget svar på frågan om vilka jag ska beställa om jag vill ha byxorna enligt bild jag trodde jag hade köpt
  • Orimligt långsam korrespondens (2 veckor tills jag kunde returnera.)
  • E-postadresser som inte fungerar (mail delivery subsystem)
  • Inga ursäkter eller svar på ytterligare funderingar.
Ska tillägga att jag är enkel att ha att göra med och är alltid trevlig och tillmötesgående, men detta tar priset
Håller med om köpupplevelsen! Köpte två mössor från drakes i vintras, en skickades inte och den andra kom i fel färg. Men efter lite om och men så kom vi fram till en lösning båda parter blev nöjda med. Detta var dock då DDP inte fanns, vilket gjorde saken svårare.
 

city69

Omega
Jag köpte en kostym där förra hösten utan problem. Ang skjortan då var jag nära att köpa en Lardiniskjorta som var olivgrön på bilden men som en beskrivningen skulle vara blå. Tycker att kläderna extremt dåligt presenterade på siten. ”Modellerna” ser ut att både sålt smöret och tappat pengarna
Billigt som tusan, dock har jag aldrig stött på maken till sämre köpupplevelse än där!
Köpte en skjorta från Lardini och ett par jeans. Skjortan hade inte samma färg som på bilden, och i övrigt:
  • Fel byxor levererade, inget svar på frågan om vilka jag ska beställa om jag vill ha byxorna enligt bild jag trodde jag hade köpt
  • Orimligt långsam korrespondens (2 veckor tills jag kunde returnera.)
  • E-postadresser som inte fungerar (mail delivery subsystem)
  • Inga ursäkter eller svar på ytterligare funderingar.
Ska tillägga att jag är enkel att ha att göra med och är alltid trevlig och tillmötesgående, men detta tar priset
 

GossipGirl

Cartier
Behöver eran experthjälp!

Köpte den här skjortan från Mazzarelli. Vad tycker panelen om passformen?
- Rätt storlek?
- Förslag på eventuella ändringar hos skräddare?

Tacksam för input :)

93557AC2-8728-43E5-9DC7-F18107FEE3DF.jpeg
2C16C244-B79D-4376-909D-9C58DBF57DBC.jpeg
3DF80FDA-6942-4B50-803B-0DC2ABC1DEA2.jpeg
53779D55-3A1D-4DF7-A8C4-7A5B54D0C86B.jpeg
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Behöver ännu ett tips om lite klädsel. Ska på fest där klädkoden är 50 nyanser av GRÖNT. Värdparet är lite åt självförsörjande hippiefolk och ska fira att dem gift sig i deras lada på gården (står inte bröllop på inbjudan). Har ingen grön kostym och känner inte för att lägga ett antal 1000 på det heller.

Funderar på att köpa en Harris Tweed kavaj i grönt och köra som uddakavaj. Men tweed känns lite löjligt i deras kretsar.
Andra alternativet är denna overshirten med vit skjorta, slips och ett par gröna eller bruna kostymbyxor. Men är det för ''nedklätt'' eller dumt? https://www.careofcarl.com/sv/artik...odefejA0EqAMV1Nu2FAqVpul4I9595nBoC6CkQAvD_BwE
Känns roligare att lägga 1500 på något jag har användning för...
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Behöver ännu ett tips om lite klädsel. Ska på fest där klädkoden är 50 nyanser av GRÖNT. Värdparet är lite åt självförsörjande hippiefolk och ska fira att dem gift sig i deras lada på gården (står inte bröllop på inbjudan). Har ingen grön kostym och känner inte för att lägga ett antal 1000 på det heller.

Funderar på att köpa en Harris Tweed kavaj i grönt och köra som uddakavaj. Men tweed känns lite löjligt i deras kretsar.
Andra alternativet är denna overshirten med vit skjorta, slips och ett par gröna eller bruna kostymbyxor. Men är det för ''nedklätt'' eller dumt? https://www.careofcarl.com/sv/artik...odefejA0EqAMV1Nu2FAqVpul4I9595nBoC6CkQAvD_BwE
Känns roligare att lägga 1500 på något jag har användning för...

Nu kommer jag låta skitdryg, men jag svarar likadant som till en vän som frågade om en bröllopsfest vi skulle på i helgen.
"Om klädkoden är hitte-på kan du dyka upp i en clown-kostym om du vill. Inget är fel".

Trivs du i den där gröna overshirten (Den va superfin btw) - så kör den.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Nu kommer jag låta skitdryg, men jag svarar likadant som till en vän som frågade om en bröllopsfest vi skulle på i helgen.
"Om klädkoden är hitte-på kan du dyka upp i en clown-kostym om du vill. Inget är fel".

Trivs du i den där gröna overshirten (Den va superfin btw) - så kör den.
Tack! Jag har inget emot att gå i kostym och uppskattar att göra det när chansen ges, men vem fasen kör klädkod grönt... Jag har en del grönt i min garderob och kan uppskatta en grön kostym men det känns som att jag hellre lägger pengarna på en kostym jag hellre vill ha och kommer att nyttja oftare :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Tack! Jag har inget emot att gå i kostym och uppskattar att göra det när chansen ges, men vem fasen kör klädkod grönt... Jag har en del grönt i min garderob och kan uppskatta en grön kostym men det känns som att jag hellre lägger pengarna på en kostym jag hellre vill ha och kommer att nyttja oftare :)
Med den klädkoden så skulle det förvåna mig om värdparet förväntar sig att du ska komma i grön kostym. Känns mer som att en tex en grön t-shirt funkar. Mao- en grön overshirt är imho helt perfekt och då även ett plagg du själv vill ha.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Med den klädkoden så skulle det förvåna mig om värdparet förväntar sig att du ska komma i grön kostym. Känns mer som att en tex en grön t-shirt funkar. Mao- en grön overshirt är imho helt perfekt och då även ett plagg du själv vill ha.
Ja det blir nog en blandad kompott av kläder och stilar. När klädkoden är ''50 nyanser av grönt'', hur grön ska man vara?
 

Exekys

Cartier
Behöver ännu ett tips om lite klädsel. Ska på fest där klädkoden är 50 nyanser av GRÖNT. Värdparet är lite åt självförsörjande hippiefolk och ska fira att dem gift sig i deras lada på gården (står inte bröllop på inbjudan). Har ingen grön kostym och känner inte för att lägga ett antal 1000 på det heller.

Funderar på att köpa en Harris Tweed kavaj i grönt och köra som uddakavaj. Men tweed känns lite löjligt i deras kretsar.
Andra alternativet är denna overshirten med vit skjorta, slips och ett par gröna eller bruna kostymbyxor. Men är det för ''nedklätt'' eller dumt? https://www.careofcarl.com/sv/artik...odefejA0EqAMV1Nu2FAqVpul4I9595nBoC6CkQAvD_BwE
Känns roligare att lägga 1500 på något jag har användning för...
Jag håller med alla ovan, kör bara på sådant du ändå vill ha och kan använda i framtiden. Overshirt och jeans - bra. Grön sammetskavaj från Myrorna - precis lika bra. Vanliga kläder och en flaska Absinth skulle nog också kvala in, hehe.
Personligen har jag svårt för pretto-idéer där man ska få sina gäster att bli maximalt förvirrade/obekväma från start o_O
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag håller med alla ovan, kör bara på sådant du ändå vill ha och kan använda i framtiden. Overshirt och jeans - bra. Grön sammetskavaj från Myrorna - precis lika bra. Vanliga kläder och en flaska Absinth skulle nog också kvala in, hehe.
Personligen har jag svårt för pretto-idéer där man ska få sina gäster att bli maximalt förvirrade/obekväma från start o_O
Perfekt :) beställa skjortan som jag nämnde ovan, så det blir nog bra
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Behöver ännu ett tips om lite klädsel. Ska på fest där klädkoden är 50 nyanser av GRÖNT. Värdparet är lite åt självförsörjande hippiefolk och ska fira att dem gift sig i deras lada på gården (står inte bröllop på inbjudan). Har ingen grön kostym och känner inte för att lägga ett antal 1000 på det heller.

Funderar på att köpa en Harris Tweed kavaj i grönt och köra som uddakavaj. Men tweed känns lite löjligt i deras kretsar.
Andra alternativet är denna overshirten med vit skjorta, slips och ett par gröna eller bruna kostymbyxor. Men är det för ''nedklätt'' eller dumt? https://www.careofcarl.com/sv/artik...odefejA0EqAMV1Nu2FAqVpul4I9595nBoC6CkQAvD_BwE
Känns roligare att lägga 1500 på något jag har användning för...
Hade inte gått.
 
Topp