• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Aelgen

Omega
Jag är en typisk M i storlek i vanliga fall (181cm/77kg). I denna kör jag storlek 48 och la upp ärmarna 1,5-2cm. Det är alltså en ganska smal modell. Om jag skulle haft rätt längd på armarna hade jag behövt gå ner ytterligare i storlek och den var för smal över axlarna på mig. Jag testade den Amerikanska ifrån Schottnyc innan, och den är betydligt mer boxig i passformen (tror dessutom inte den var i 100% ull). Jag köpte min på Sivletto när dom hade butik på söder, tyvärr vet jag inte vilka som säljer Armor Lux längre. Jag tyckte det Franska originalet var coolare än det Amerikanska, sen slänger man på sig en Breton under så är man redo för äventyr :)
cap-sizun-pea-coat-navy-man-resize.jpg

:lånad bild
Tack för det!
 

Erik83

Cartier
Dags för nya chelsea boots och valet står mellan Myrqvist och Skolyx. Har inte sett någon av modellerna irl så om någon har feedback är jag tacksam. Myrqvist ser ut att ha lite högre skaft på bilderna vilket jag gillar men kan vara bilderna som luras.

Myrqvist (2699kr)
Skärmavbild 2019-09-24 kl. 10.41.21.png


Yanko Skolyx (2999kr)
Skärmavbild 2019-09-24 kl. 10.41.48.png
Jag har bara provat Myrqvist för att jämföra med RM Williams, och jag tog RMW för att de var kraftigt nedsatta till nästan samma pris. Jag tyckte de var bekväma! Jag gillar också att de har öglor både fram och bak. Baserat på utseende hade jag gått på Myrqvist. Beställ hem båda och prova?

Förresten, jag tror att du får utförligare svar i skotråden.
 

Falken

Panerai
Jag har bara provat Myrqvist för att jämföra med RM Williams, och jag tog RMW för att de var kraftigt nedsatta till nästan samma pris. Jag tyckte de var bekväma! Jag gillar också att de har öglor både fram och bak. Baserat på utseende hade jag gått på Myrqvist. Beställ hem båda och prova?

Förresten, jag tror att du får utförligare svar i skotråden.
Tack för svar. Glömde helt bort skotråden då jag aldrig varit aktiv där. Haft RMW innan men betalar ej 5k för dem idag.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Har vi någon Ralph Lauren-nörd som kan utröna vilken RL-Linje detta kan vara? Blue Label? Purple Label är väl i regel lila med snirklig text? :)

Edit: Efter lite research verkar det som att det (logiskt nog) är Black Label det rör sig om. Finns inte längre, men var på sin tid precis snäppet under RLPL.
ED2DDA1E-A1F0-4CFF-AE39-A51F610893CC.jpeg
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har vi någon Ralph Lauren-nörd som kan utröna vilken RL-Linje detta kan vara? Blue Label? Purple Label är väl i regel lila med snirklig text? :)

Edit: Efter lite research verkar det som att det (logiskt nog) är Black Label det rör sig om. Finns inte längre, men var på sin tid precis snäppet under RLPL.
ED2DDA1E-A1F0-4CFF-AE39-A51F610893CC.jpeg
Visste inte det var nedlagt, men var mycket riktigt billigare än PL men också en annan stil. Modernare/ungdomligare/tuffare. Inte så klassiskt.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Tips på jeans med högre midja utan att ha sjukt vida ben?

I strl 30 behöver jag typ 17-18cm max i fotvidd.
Hur mycket högre midja? Tycker Edwin är riktigt bra och finns många olika modeller på benvidd/fotvidd. Sen är midjan inte hög som i dagens moderiktiga menswear men heller inte låg som ett par klassiska höft-sittar-jeans.
 

Acos

Audemars
Tar gärna tips på tunna turtlenecks typ långärmade t-shirts, får gärna ha samma känsla som Hms premium pikéer skulle inte skada om prislappen var detsamma heller
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tips på jeans med högre midja utan att ha sjukt vida ben?

I strl 30 behöver jag typ 17-18cm max i fotvidd.

Weekday har ju många jeans med alla möjliga former. Kvalitén tycker jag är bra på de två jag har. Extra bra med många längdstorlekar (för att slippa få knät som fotvidd vid uppläggning). Medium waist är går att köra hyfsat högt om man inte tar en supertajt modell i midjan.

https://www.weekday.com/en_sek/men/...t.alley-state-blue-jeans-blue.0707652001.html

https://www.weekday.com/en_sek/men/categories/jeans/product.cone-denver-blue-blue.0760103001.html
 
6BE49880-8939-4705-B415-983B0C23AFE6.png
Vet inte hur många här som är hemmahörande i Eskilstuna med omnejd, men den lokala herrekiperingen Baxer har blivit uppköpta och har därför en massiv utförsäljning med 60% på allt i butiken. Däribland märken som Morgano, De Petrillo, Incotex etc. Den började i fredags, men jag insåg att någon på detta forum kanske kunde få matnyttig info.

Suck... tvåa på bollen insåg jag nu
 
Senast ändrad:

Danneswe

Cartier
Hur resonerar ni som ofta är mellan två olika storlekar? Jag har en Ben Sherman Harrington i Medium som sitter perfekt. Testade en Baracuta G9 UK40/EU50 och den känns på gränsen till för liten, skulle fungera med t-shirt. Men med en tröja under så blir den för liten. Skickade tillbaka och beställde en UK42/EU52 men är lite rädd att den istället kommer kännas lite stor. En G9 som är lite stor fungerar det estetiskt?

För att ge en bild av mig själv så är jag oftast klädd i jeans, sneakers, t-shirt (modell lite finare, tänk sydd krage (East-west/Sunspel) eller sweatshirt eller luvtröja som inte sitter tajt.

Btw, ni som inte sett G9 I faded black och är tveksamma, den gör sig inte riktigt på bild, riktigt snygg.
 
Senast ändrad:

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hur resonerar ni som ofta är mellan två olika storlekar? Jag har en Ben Sherman Harrington i Medium som sitter perfekt. Testade en Baracuta G9 UK40/EU50 och den känns på gränsen till för liten, skulle fungera med t-shirt. Men med en tröja under så blir den för liten. Skickade tillbaka och beställde en UK42/EU52 men är lite rädd att den istället kommer kännas lite stor. En G9 som är lite stor fungerar det estetiskt?

För att ge en bild av mig själv så är jag oftast klädd i jeans, sneakers, t-shirt (modell lite finare, tänk sydd krage (East-west/Sunspel) eller sweatshirt eller luvtröja som inte sitter tajt.

Btw, ni som inte sett G9 I faded black och är tveksamma, den gör sig inte riktigt på bild, riktigt snygg.
Välj den större storleken. En G9 som du bara kan ha en t-shirt under är för liten.
A875817E-E98F-48EE-97C9-C961189036A5.jpeg
 
Hur resonerar ni som ofta är mellan två olika storlekar? Jag har en Ben Sherman Harrington i Medium som sitter perfekt. Testade en Baracuta G9 UK40/EU50 och den känns på gränsen till för liten, skulle fungera med t-shirt. Men med en tröja under så blir den för liten. Skickade tillbaka och beställde en UK42/EU52 men är lite rädd att den istället kommer kännas lite stor. En G9 som är lite stor fungerar det estetiskt?

För att ge en bild av mig själv så är jag oftast klädd i jeans, sneakers, t-shirt (modell lite finare, tänk sydd krage (East-west/Sunspel) eller sweatshirt eller luvtröja som inte sitter tajt.

Btw, ni som inte sett G9 I faded black och är tveksamma, den gör sig inte riktigt på bild, riktigt snygg.
Jag är ofta mellan två storlekar. Med det sagt skulle jag aldrig köpa ett ytterplagg som inte funkar med tröja under. Ser bara dumt ut, utöver att det är opraktiskt.
 

Danneswe

Cartier
Passar även på att bjuda på ett tips. Jag har en längre tid haft problem att hitta vanliga bas t-shirts. Den där t-shirten du har när du tvättar bilen, tränar, under tröjan, ja helt enkelt en billig t-shirt som ett alternativ till de lite mer "dressade t-shirtsen"

Uniqlo Supima är helt otroligt bra. Jag vet inte hur många olika märken jag testat och speciellt ljusgrå t-shirts har problem, är det inte kragen så är det att dom drar ihop sig på längden och du har en "fyrkantig" t-shirt. Du märker direkt efter tvätt att det är relativt bra kvalitet. T-shirten är mjuk om du jämför med exempelvis en nytvättad Clique. (Vilka enligt mig är helt värdelösa, speciellt krage

Krymper knappt alls.
Före tvätt bröst: 52 längd: 70
Efter tvätt bröst: 51 Längd: 68

https://www.uniqlo.com/se/en/produc..._414349_size=SMB002&cgid=IDsupima-cotton22152
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hur resonerar ni som ofta är mellan två olika storlekar? Jag har en Ben Sherman Harrington i Medium som sitter perfekt. Testade en Baracuta G9 UK40/EU50 och den känns på gränsen till för liten, skulle fungera med t-shirt. Men med en tröja under så blir den för liten. Skickade tillbaka och beställde en UK42/EU52 men är lite rädd att den istället kommer kännas lite stor. En G9 som är lite stor fungerar det estetiskt?

För att ge en bild av mig själv så är jag oftast klädd i jeans, sneakers, t-shirt (modell lite finare, tänk sydd krage (East-west/Sunspel) eller sweatshirt eller luvtröja som inte sitter tajt.

Btw, ni som inte sett G9 I faded black och är tveksamma, den gör sig inte riktigt på bild, riktigt snygg.
Vad som är för stort/litet är ju ganska subjektivt såklart, men jag hade aldrig övervägt att behålla ett plagg som inte kändes hundra i storleken. Bara tisha under låter ju alldeles för tight såklart.
 

Acos

Audemars
Passar även på att bjuda på ett tips. Jag har en längre tid haft problem att hitta vanliga bas t-shirts. Den där t-shirten du har när du tvättar bilen, tränar, under tröjan, ja helt enkelt en billig t-shirt som ett alternativ till de lite mer "dressade t-shirtsen"

Uniqlo Supima är helt otroligt bra. Jag vet inte hur många olika märken jag testat och speciellt ljusgrå t-shirts har problem, är det inte kragen så är det att dom drar ihop sig på längden och du har en "fyrkantig" t-shirt. Du märker direkt efter tvätt att det är relativt bra kvalitet. T-shirten är mjuk om du jämför med exempelvis en nytvättad Clique. (Vilka enligt mig är helt värdelösa, speciellt krage

https://www.uniqlo.com/se/en/produc..._414349_size=SMB002&cgid=IDsupima-cotton22152
Bara för mig länken inte fungerar?
 
Topp