• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Tips på butiker som säljer uppklädda t-shirt och tjocktröjor. Skall funka som ersättare för skjorta då lirar dåligt med V-formad överkropp samt lätt för svett.
Studentbudget så minst två plagg för en tusenlapp gärna :D

Asket har fått bra kritik och ska vara i klass med Sunspel. Finns även flera längder att välja på.
https://www.asket.com/shop/t-shirts/t-shirt-white

Nu har jag inte testat Uniqlo's tröjor, men då jag är så nöjd med deras Supima bas t-shirts så skulle jag inte vara rädd för att testa, då jag tror att dom är mycket prisvärda.
https://www.uniqlo.com/se/en/men/knitwear/jumpers-cardigans

Tips på butiker som säljer uppklädda t-shirt och tjocktröjor. Skall funka som ersättare för skjorta då lirar dåligt med V-formad överkropp samt lätt för svett.
Studentbudget så minst två plagg för en tusenlapp gärna :D
Uniqlos tröjor i merinoull, ca 400kr/st. Finns både med & utan krage.

Edit: tvåa på bollen tydligen :D

Merino är tanken - men vilka? är det nån skillnad?
Har testat lite olika som jag nämnde allt från stadiums eget märke till dyrare. Själv har jag två favoritplagg. Aclima woolnet (T-shirt och långärmad) samt en lite tjockare underställströja med luva från ulvang tror jag. Den är go när en har hjälm då det skyddar nacken mot vind. Generellt håller de dyrare formen bättre men den tröja jag har från stadium är inte dålig den heller.

Har köpt en skjorta jag verkligen gillar förutom att den inte är button down. Kan en skräddare fixa till en BD-krage? När jag håller kragen med handen tycker jag det ser ut att funka fint som BD, eller är det något annat jag missat? Något man rentav kan göra själv? Känns ju inte som ett jättesvårt ingrepp egentligen.

Har köpt en skjorta jag verkligen gillar förutom att den inte är button down. Kan en skräddare fixa till en BD-krage? När jag håller kragen med handen tycker jag det ser ut att funka fint som BD, eller är det något annat jag missat?
Något man rentav kan göra själv? Känns ju inte som ett jättesvårt ingrepp egentligen.
Det går säkerligen i praktiken, frågan är bara hur snygg kragen kommer att bli. Vågar du, så testa och se hur det blir!
Är det inte bara enklare att köpa en liknande skjorta med bd-krage?

Det går säkerligen i praktiken, frågan är bara hur snygg kragen kommer att bli. Vågar du, så testa och se hur det blir!
Är det inte bara enklare att köpa en liknande skjorta med bd-krage?
Kanske enklare men har rätt svårt att hitta skjortor som sitter bra, vilket denna verkligen gjorde. Men tycker att kragen ser ut exakt som en BD-krage med enda skillnaden att den saknar knappar/hål så ska nog försöka mig på det... Eller rättare sagt fråga skräddaren.

Asket har fått bra kritik och ska vara i klass med Sunspel. Finns även flera längder att välja på.
https://www.asket.com/shop/t-shirts/t-shirt-white

Nu har jag inte testat Uniqlo's tröjor, men då jag är så nöjd med deras Supima bas t-shirts så skulle jag inte vara rädd för att testa, då jag tror att dom är mycket prisvärda.
https://www.uniqlo.com/se/en/men/knitwear/jumpers-cardigans
Kan rekommendera både Askets t-shirt och Uniqlos stickade varmt. Är rätt galet hur billiga lammull/kasmhirtröjorna hos Uniqlo är faktiskt, då det absolut inte är något fel på kvaliteten. Askets t-shirts, särskilt den vita, är utan tvekan den snyggaste t-shirt jag ägt. Sitter perfekt!

Kanske enklare men har rätt svårt att hitta skjortor som sitter bra, vilket denna verkligen gjorde. Men tycker att kragen ser ut exakt som en BD-krage med enda skillnaden att den saknar knappar/hål så ska nog försöka mig på det... Eller rättare sagt fråga skräddaren.

Har själv inte hunnit prova än men har för avsikt att prova shirtonomy eller liknande tjänst. Jag har tydligen för korta armar för de flesta RTW skjortor :eek:

Varför inte bara gå till en skräddare och korta ärmarna för 200kr om skjortan sitter bra i övrigt?
Det är givetvis ett alternativ, än bättre om försäljningstället erbjuder tjänsten, lider av lättja så att åka runt med en skjorta från ett ställe till ett annat känns inte så lockande. Den kanske största anledningen att prova måttbeställt är väl, förutom armarna att den kan dra lite över magen... går jag upp en storlek som blir den för vid över bröst och armar. :oops::) Så jag känner mej sugen på att prova shirtonomy. RTW så funkar hittills Olof82 och SIR of sweden bäst för mig.

Det är givetvis ett alternativ, än bättre om försäljningstället erbjuder tjänsten, lider av lättja så att åka runt med en skjorta från ett ställe till ett annat känns inte så lockande. Den kanske största anledningen att prova måttbeställt är väl, förutom armarna att den kan dra lite över magen... går jag upp en storlek som blir den för vid över bröst och armar. :oops::) Så jag känner mej sugen på att prova shirtonomy. RTW så funkar hittills Olof82 och SIR of sweden bäst för mig.
Har du testat Armstrong (armstrong.nu)? De erbjuder kortare armlängd i sina RTW. Är du i Sthlm så sväng förbi deras butik på Humlegårdsgatan.

Någon nämnde tidigare Aclima Woolnet, överlägset bästa understället jag har. T-shirt, långärmad, långkalsonger och knickers långkalsonger. Värmer bättre, andas bättre, torkar snabbare. Liten varning för att dom är långa och smala i passformen dock.

Kan inte annat än att hålla med.
Aclima Woolnet underst och bygger på med ett tunt Icebreaker ställ över om det är riktigt kallt.

//j

Någon som kan svara på var skjortan i bilden kommer ifrån? Det är precis en sådan jag har letat efter :)
806647A1-EC04-40C0-B6DC-E1BA7086ADD1.jpeg

Har tänkt ge tre par skor nya sulor. Randsydda skor och vet att det kostar en slant pga mycket jobb, men vart i Stockholm gör jag det bäst till ett helt okej pris? Tacksam för tips :)

Tillbaka
Topp