• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

aximand

Panerai
2-Faktor
Vad gäller tyg och specifikt manchester - Vad är en standard-blandning av material? Tycker inte jag ser någon röd tråd i innehållet, ska det till exempel vara någon enstaka procent elastan eller dyl? Finns det någon vedertagen sanning, eller är det som med flanell att det snarare är en behandling av materialet?
 

POO

Panerai
Vad gäller tyg och specifikt manchester - Vad är en standard-blandning av material? Tycker inte jag ser någon röd tråd i innehållet, ska det till exempel vara någon enstaka procent elastan eller dyl? Finns det någon vedertagen sanning, eller är det som med flanell att det snarare är en behandling av materialet?
Du tänker om det finns fejk manschester? Som du då inte vill ha på dig?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Kikade lita på dem också men känns som mycket av de modellerna som tilltalar mig är i ull och inte jätesugen på det framåt vårkanten, men kanske bara jag som är för tidigt ute. Kör du själv på overshirt från nån av tidigare nämnda?:)

adays march är annars helt ok men kommer nog in mer för vår senare. Har en i canvas jag tycker om. Köpte även en khakigrön overshirt från brothers i 100% linne till förra sommaren och den tycker jag mkt om med.
 
Vad gäller tyg och specifikt manchester - Vad är en standard-blandning av material? Tycker inte jag ser någon röd tråd i innehållet, ska det till exempel vara någon enstaka procent elastan eller dyl? Finns det någon vedertagen sanning, eller är det som med flanell att det snarare är en behandling av materialet?
Mig veterligen borde det vara 100% bomull, men jag beställde nyss ett par från B&B för att testa, som är 80% cotton 18% polyamide 2% lycra.

De rekommenderade kemtvätt, vilket jag egentligen också ogillar, då bomull borde gå att tvätta i maskin. Får se hur de känns när de anländer.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Mig veterligen borde det vara 100% bomull, men jag beställde nyss ett par från B&B för att testa, som är 80% cotton 18% polyamide 2% lycra.

De rekommenderade kemtvätt, vilket jag egentligen också ogillar, då bomull borde gå att tvätta i maskin. Får se hur de känns när de anländer.

Har ett par från Holland & Sherry i 100% bomull (500g) jag gillar. Välj tyg från en välrenommerad leverantör så blir det nog bra(?)
Det var precis sånt här jag letar efter!

Tänker att en liten mängd elastan / polyamid / lycra kanske är OK i syfte att göra tyget mer följsamt, men har aldrig haft ett par manchesterbyxor så har verkligen ingen erfarenhet av just det tyget. Återkom gärna med hur det känns när det är lite konstmaterial i.
 
Fick hem min order från gabucci. Zanone polo och aspesi rock. Zanone är alltid på topp, riktigt nöjd. Aspesin åker tbx då färgen är identisk med min befintliga. Om nån vill ha den innan den åker tbx så skicka pm, annars dyker den väl upp på hemsidan nästa vecka.
 
Ser nice ut! Turtlenecks kan verkligen vara hit or miss. Få saker som både känns och ser så oskönt ut som en riktigt sladdrig turtleneck.
turtleneckk.jpg

Ingvar-Hirdwall.jpg

:(
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Vad gäller tyg och specifikt manchester - Vad är en standard-blandning av material? Tycker inte jag ser någon röd tråd i innehållet, ska det till exempel vara någon enstaka procent elastan eller dyl? Finns det någon vedertagen sanning, eller är det som med flanell att det snarare är en behandling av materialet?
Sett mycket med elastan, avstått från att köpa. Mina från Luxire är 100% bomull. Sett ull också, vid nåt tillfälle. Såg att Simon Crompton skrev att han gärna sett att tyget var utan elastan, avseende sina B&B-manchestrar.
 

Korsvold

Omega
https://www.oscarjacobson.com/sv-se/article/delon_flanellbyxor?attr1_id=308
någon som testat dessa? Finns bättre alternativ i liknande prisklass?

Bara provat i butik. Bra att veta att midjan var i höjd i naveln på mig i alla fall, om man tycker om det eller inte är ju en smaksak. Jag tyckte inte det var smickrande. SuitSupply är väl ungefär likvärdigt, jag har haft flanellbyxor från både OJ och SS innan och inte märkt någon större skillnad.
 

POO

Panerai
Det var precis sånt här jag letar efter!

Tänker att en liten mängd elastan / polyamid / lycra kanske är OK i syfte att göra tyget mer följsamt, men har aldrig haft ett par manchesterbyxor så har verkligen ingen erfarenhet av just det tyget. Återkom gärna med hur det känns när det är lite konstmaterial i.
Mycket manchester har lite stretch. Oklart varför. Kanske för att alla gubbar ska tycka det är bekvämt över magen. Men förutom den kanske lite stretchiga känslan finns ingen märkbar effekt av detta. De andra 99% påverkar mer. Många förefaller ha en panisk rädsla för lite syntet men skulle samtidigt inte ha en aning om det inte stod på lappen.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Första provningen på ett par flanell-brallor från Rob & Co. Måste säga att jag har blivit helsåld på byxor med hög midja.
3236B306-E25F-4A78-8481-3ACD8D4ABB84.jpeg
AF97DC50-F1B2-4DA1-A6CE-2DB1091495E3.jpeg

Tror ni att trenden med högre midja kommer hålla i eller är de något som är förbi om 1-3 år?
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Skit i trender, om du gillar det så kör på.:)
Helt rätt, skall försöka vara en föredömlig ”hög-midja-bärare” så att trenden lever vidare :) Kräver dock en bra diet för de var inte jätteroligt att inse hur mycket tightare brallorna blev efter december. Beställde dem i slutet av november :p

Naturligtvis kommer det komma någonting nytt. Det gör det alltid. Oavsett det - snygga byxor!
Tackar! I värsta fall får jag bli den ”omoderna gubbliknande 30-åringen” :p
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Helt rätt, skall försöka vara en föredömlig ”hög-midja-bärare” så att trenden lever vidare :) Kräver dock en bra diet för de var inte jätteroligt att inse hur mycket tightare brallorna blev efter december. Beställde dem i slutet av november :p


Tackar! I värsta fall får jag bli den ”omoderna gubbliknande 30-åringen” :p
Det är ungefär det smeknamnet jag har på jobbet så isåfall är du välkommen in i klubben :)
 
Topp