• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Någon som har tips på något liknande? Svart. Tyvärr satt natalino otroligt dåligt på mig
0C0C5DC2-13FA-4F9F-A169-0C409BECE88E.jpeg
Tighta?

Tackar för tips! :) Hade det inte varit rea på private white-jackan hade jag nog köpt den. Billigaste priset jag hittar den i min storlek för är 5700.

Tack för tipset. Ska fundera på saken. Den ser utan tvekan kvalitativ ut på bilder i alla fall. :)
Hade is i magen och slog till på rean, supernöjd. Köpte den i navy för ca 3400kr (10% ytterligare på reapriset om man reggar sig som ny kund innan köp). Vill även tipsa er ifall någon är sugen, den beige:a varianten är även nedsatt ännu mer (från 7600 till 2500) och finns mycket annat på rea. :)
https://www.privatewhitevc.com/products/the-shell-parka?variant=31557046009917

Tack för tipset! Hur kändes storleken?
Rymlig passform om du tar din normala storlek, vilket jag gillar. jag körde normal storlek och då var den rymlig och skön (får även in en tunnare dunväst eller kavaj under utan problem om jag skulle vilja utan att den känns för stor utan. Jag skulle säga din "normala" storlek, alternativt en storlek mindre om du verkligen vill ha en kroppsnära passform och den ska bäras t.ex med endast en t-shirt under.

Fungerar det att flytta, säg de två översta, knapparna på skjortor om de sitter lite tight runt halsen? Har på grund av träning blivit lite större kring nacken och plötsligt sitter skjortorna för tight kring halsen.

Det är en kamp att knäppa översta knappen och det fungerar ok med en uppknäppt, men vad hjälper det om man skall ha slips... Gå upp ytterligare i halsstorlek gör att RTW blir ohållbart.

När jag tittar på knapparnas placering ser det ut att finnas plats att flytta, men frågan är om det stör passformen i övrigt. Någon som testat?

Fungerar det att flytta, säg de två översta, knapparna på skjortor om de sitter lite tight runt halsen? Har på grund av träning blivit lite större kring nacken och plötsligt sitter skjortorna för tight kring halsen.

Det är en kamp att knäppa översta knappen och det fungerar ok med en uppknäppt, men vad hjälper det om man skall ha slips... Gå upp ytterligare i halsstorlek gör att RTW blir ohållbart.

När jag tittar på knapparnas placering ser det ut att finnas plats att flytta, men frågan är om det stör passformen i övrigt. Någon som testat?

Den översta brukar kunna flyttas en hel del, får själv göra det på alla mina skjortor eftersom min hals är en storlek större än resten av kroppen.

Har själv 36,5 i halsstorlek. Innan jag körde MtM så fick jag flytta på kragknappen en halv centimeter på mina 36-skjortor. Med knäppt krage bör det inte synas alls (ifall inte knappen återfästs helt obalanserat). Är kragen öppen syns det föga. Går bara att se ifall man kollar riktigt noggrant och märker att knappen inte är helt uniform i linje med resten.

Tack för svaren, detta är lugnande. Har precis satt igång att pensionera ett 10-tal MTM-skjortor till lite rymligare RTW-skjortor. Problemet var bara att kragen som sagt var för tight och det blir fort många bäckar små om jag behöver köpa 10+ skjortor och lägga på kanske 250-300 kr per skjorta samt extra 20 dagar leveranstid bara för att kragen inte passar.

Tack för svaren, detta är lugnande. Har precis satt igång att pensionera ett 10-tal MTM-skjortor till lite rymligare RTW-skjortor. Problemet var bara att kragen som sagt var för tight och det blir fort många bäckar små om jag behöver köpa 10+ skjortor och lägga på kanske 250-300 kr per skjorta samt extra 20 dagar leveranstid bara för att kragen inte passar.
Testat Charles Tyrwhitt? Tre passformer (varav en ”extra slim”) för varje kragmått. :)

Eh hur menar du nu? Ja Gabucci är en bra butik. Kanske en av de bästa i Stockholm. Men ”smidigt”??

Vilket märke och typ av plagg? Om plagget inte passar kan du ju alltid returnera.
Nu var det slutsålt. Så det löste sig ”smidigt” ;-)
Ja alltså om de bifogar adresslapp för retur. Jag förstår att kunden betalar för frakten men ibland kan det vara lite bökigt att returnera. Man måste ringa företaget så skickar de frakthandlingar etc.

Säkerligen inte svaret du är ute efter. Men det enda tipset som imo är värt något är att du prövar dig fram och även surfar runt själv efter inspiration och information. Bl a Manolo har rätt mkt bra i arkivet, likväl lite Sartorialist för inspiration etc. Gå på vad du själv trivs i, en del av att hitta sin egen stil är att misslyckas lika mkt som man lyckas. Lycka till!
Jo jag vet ju det egentligen..
Man måste själv både prova de (för dig) nya märkena och uppleva dem under en tid för att kunna skaffa nya favoritmärken och titta själv för att kanske hitta den första koftan/tröjan från ett nytt märke, som måste vara så pass fin/snygg att du kan tänka dig köpa en 3 -4k kr tröja från ett för dig okänt märke, där du kanske bara vet om kvaliteten är bra.
Det är lite därför jag fortfarande hänger kvar vid SI.. de tål mer el mindre vad som helst och köper man inte säsongens färger så är de ganska tidlösa och funkar till allt från joggingbyxor och trainers och jeans eller fjällrävenbyxor och en belstaff oljerock eller en vinterparka till en finare ytterrock och svarta brogues, derbys eller oxfords. -"Lågskor" med andra ord.

Så ja, jag vet egentligen att man nästan måste prova sig fram bland div märken mm, men det kan vara bra att få veta vilka märken som är prisvärda, eller vilka man bör undvika etc.

Mvh

Så ja, jag vet egentligen att man nästan måste prova sig fram bland div märken mm, men det kan vara bra att få veta vilka märken som är prisvärda, eller vilka man bör undvika etc.
Ja så är det och själv blandar jag ofta mer traditionella märken. För egen del är det alltid en släng av manlig OCD inblandad. Gör rätt mkt research eller handlar bara från ÅF som jag litar på. T ex Gabucci eller liknande. En annan större men bra butik är Ströms.
Sedan om du är intresserad kan ju alltid googla märket eller kolla på Manolo. Manolo har fram till idag tycker jag borgat för bra kvalitet och smak. Prisvärda är relativt men jag förstår vad du menar :).

Nu är det ju rea på lite allt möjligt i butikerna. Jag letar efter en höstjacka som jag kan ha kavaj under. Jag har 2 rockar redan och en varmare parkas.
Jag tror att jag letar efter någon skepparkavaj-liknande modell eller en M65-liknande.
Har ni några tips? Storlek 52/L och ej svart.

Kan ju vara så att jag är helt ute och snurrar också och att jag ligger år efter modet så om det är fallet så kan ni ju peka mig åt rätt håll :D

Och jag är inte sugen på att betala massor för superfina tyger och Italienska designers :)
Mer åt -3000 budget-ish.

Angående de här Natalino-plaggen. Dum fråga kanske men vilken skjortstorlek motsvarar small (orkar inte mäta etc)?
14,5? 15? 15,5?

Nu är det ju rea på lite allt möjligt i butikerna. Jag letar efter en höstjacka som jag kan ha kavaj under. Jag har 2 rockar redan och en varmare parkas.
Jag tror att jag letar efter någon skepparkavaj-liknande modell eller en M65-liknande.
Har ni några tips? Storlek 52/L och ej svart.

Kan ju vara så att jag är helt ute och snurrar också och att jag ligger år efter modet så om det är fallet så kan ni ju peka mig åt rätt håll :D

Och jag är inte sugen på att betala massor för superfina tyger och Italienska designers :)
Mer åt -3000 budget-ish.
Kolla Aspesi på Gabuccis rea

Tillbaka
Topp