• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Ftira

Omega
Ebay är vettigt att hålla koll på. Jag köpte den från en vintagehandlare från UK.
https://www.trimstore.co.uk/.

Jag gillar vintage men det där kommer jag aldrig förstå mig på. Betalar folk verkligen 165 GBP för en tröja i det skicket så går det att fynda på närmaste soptipp:)
https://www.trimstore.co.uk/product/vintage-50-s-double-face-two-tone-hoodie

Skärmavbild 2020-09-24 kl. 12.39.38.png

 

Rednaz

Omega
Fick precis hem mina första byxor från Luxire. Eftersom att jag aldrig använt mig av en onlinetjänst likt Luxire tidigare var jag lite osäker på hur det skulle bli med tanke på att det var jag själv som angav måtten. På grund av detta var jag lite osäker på om jag skulle beställa ett par i deras trial-tyger men jag hittade en heavy vintage linnekvalitet som inte kostade så mycket mer än testtyget så jag körde på dem. Jag måste säga att jag är imponerad, byxorna blev i mina ögon och utifrån vad jag strävade efter helt perfekta. Något för långa men det är en enkel korrigering inför nästa beställning. Jag utgick ifrån ett par super-vida bomullsbyxor som jag äger från De Petrillo och modifierade måtten något för att få en lite mer slankare profil. 5/5 rekommenderar starkt om du inte testat än! :)


Bild?
 

Berling

Cartier
Alltid varit riktigt dålig på vinterjackor, eller ointresserad kanske, slänger på mig en parka och drar på jobb. Nu skulle jag vilja se lite trevligare ut i vinter. Arbetsstassen är skjorta och udda kostymbyxa/jeans med läderpjucks dvs. Derbys, boots eller Chelseas. Siluetten är lång(190cm) och smal över bröst och höfter, en långsmalis alltså.

Vad bör jag handla för att se respektabel ut? Rock i ull? Peacocks? Oljerock från barbour? Annat? Märken? Färger? Fortsätta med parka från valfritt friluftsmärke?

tack på förhand
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Alltid varit riktigt dålig på vinterjackor, eller ointresserad kanske, slänger på mig en parka och drar på jobb. Nu skulle jag vilja se lite trevligare ut i vinter. Arbetsstassen är skjorta och udda kostymbyxa/jeans med läderpjucks dvs. Derbys, boots eller Chelseas. Siluetten är lång(190cm) och smal över bröst och höfter, en långsmalis alltså.

Vad bör jag handla för att se respektabel ut? Rock i ull? Peacocks? Oljerock från barbour? Annat? Märken? Färger? Fortsätta med parka från valfritt friluftsmärke?

tack på förhand

Jag har precis raka motsats profil, under 170 cm och rund över höfterna. Med din siluett skulle jag kika på en rock i ull, det passar din profil låter det som.
 

Hitsville

Omega
2-Faktor
Alltid varit riktigt dålig på vinterjackor, eller ointresserad kanske, slänger på mig en parka och drar på jobb. Nu skulle jag vilja se lite trevligare ut i vinter. Arbetsstassen är skjorta och udda kostymbyxa/jeans med läderpjucks dvs. Derbys, boots eller Chelseas. Siluetten är lång(190cm) och smal över bröst och höfter, en långsmalis alltså.

Vad bör jag handla för att se respektabel ut? Rock i ull? Peacocks? Oljerock från barbour? Annat? Märken? Färger? Fortsätta med parka från valfritt friluftsmärke?

tack på förhand

Varvar parkas från Woolrich och ullrock beroende på temperatur och tillfälle. Fryser ogärna så jag tummar gärna på stilen(parkas framför rock) för att slippa det. Ett tips kan vara att ha en väst under rocken.

Är också långsmal.
 

Berling

Cartier
Jag har precis raka motsats profil, under 170 cm och rund över höfterna. Med din siluett skulle jag kika på en rock i ull, det passar din profil låter det som.
Varvar parkas från Woolrich och ullrock beroende på temperatur och tillfälle. Fryser ogärna så jag tummar gärna på stilen(parkas framför rock) för att slippa det. Ett tips kan vara att ha en väst under rocken.

Är också långsmal.


Tack, har väl lite en känsla om att rock kan vara rätt alternativ. Ogillar själv kylan och som du själv säger, därför det gärna blir parkan. Men rock och en tunn väst under låter ju trevligt! Förslag på rockar att leta bland?(bor i mindre stad så utbudet att kunna prova på plats är inget att hurra över).
 

Hitsville

Omega
2-Faktor
Tack, har väl lite en känsla om att rock kan vara rätt alternativ. Ogillar själv kylan och som du själv säger, därför det gärna blir parkan. Men rock och en tunn väst under låter ju trevligt! Förslag på rockar att leta bland?(bor i mindre stad så utbudet att kunna prova på plats är inget att hurra över).

Köpte en Holger från J.Lindeberg som känns klockren. Utan att veta något om din budget.

https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/jlindeberg-holger-compact-melton-coat-navy-2.html

Jag är 187 cm, 82 kg och köpte 48. För strl-referens
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Funderar på samma sak i år. Blev det något köp? Är det fortfarande Rosewall som är tipset för runt 2000kr?
Ja det skulle jag säga, jag har nu 2 eller 3 kashmir och 2 merino från Rosewall och är helnöjd med dom. Så har jag väl 2 kasmir från Luca Faloni som är toknice oxå så rekommenderar båda. Luca Faloni har ju butik i Stockholm nu mer oxå så man kan prova där.
 
  • Like
Reactions: bvb

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Alltid varit riktigt dålig på vinterjackor, eller ointresserad kanske, slänger på mig en parka och drar på jobb. Nu skulle jag vilja se lite trevligare ut i vinter. Arbetsstassen är skjorta och udda kostymbyxa/jeans med läderpjucks dvs. Derbys, boots eller Chelseas. Siluetten är lång(190cm) och smal över bröst och höfter, en långsmalis alltså.

Vad bör jag handla för att se respektabel ut? Rock i ull? Peacocks? Oljerock från barbour? Annat? Märken? Färger? Fortsätta med parka från valfritt friluftsmärke?

tack på förhand
Var bor du?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Värt att skrädda en kostym? vad kan det tänkas gå på hos typ Vivianne eller Shamoon? Har tappat 8kg så det är nästan en storlek ned för både kavaj och byxor som behöver tas in. Står i valet och kvalet mellan att sälja den och köpa en ny eller anpassa denna
 

luet

Omega
2-Faktor
Värt att skrädda en kostym? vad kan det tänkas gå på hos typ Vivianne eller Shamoon? Har tappat 8kg så det är nästan en storlek ned för både kavaj och byxor som behöver tas in. Står i valet och kvalet mellan att sälja den och köpa en ny eller anpassa denna
Beror väldigt mycket på vart det behövs ta in, skulle gått dit och se vad de säger! Jättesvårt att säga beroende om det är bara midja eller även axlar/bröst etc.!
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Är det bara jag som har upplevt att det diffar något stort mellan varje order från Shirtonomy? Inte varit med om att måtten har varit spot-on någon gång alls. Fick även ett mejl ikväll om kommande prisökning. Kan lika gärna köra på Stenströms MtM istället...
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Är det bara jag som har upplevt att det diffar något stort mellan varje order från Shirtonomy? Inte varit med om att måtten har varit spot-on någon gång alls. Fick även ett mejl ikväll om kommande prisökning. Kan lika gärna köra på Stenströms MtM istället...

Höjde ju priserna ganska mycket för ett år sedan. 10% till? Kronan har väl stärkts om något på den tiden. Gillat.r skjortorna har inte problem med storlekarna personligen men priserna har börjat dra norrut.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Är det bara jag som har upplevt att det diffar något stort mellan varje order från Shirtonomy? Inte varit med om att måtten har varit spot-on någon gång alls. Fick även ett mejl ikväll om kommande prisökning. Kan lika gärna köra på Stenströms MtM istället...
Det här har varit uppe tidigare och då vill jag minnas att det landade i att Shirtonomy har ganska stora toleranser för vad som anses vara "rätt" mått. Jag tycker inte att deras tjänst är någon höjdare, varken till tygkvalitet eller utförandet.
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Glöm inte att de även har höjt fri-frakt-gränsen från 1500kr till 2500kr också...

Ja är man inte nöjd med passformen faller ju det mest andra.

Okej. Ja allt sånt spelar ju faktiskt roll. Köpa tre skjortor i stöten är lite mycket då man redan har en garderob. Stenströms är väl nivån över och bara ett par hundralappar dyrare framöver.

Suitsupply har aggressiv prissättning på deras MTM. Nivåer på 850, 950 och 1050kr. Vet inte hur de står sig i en jämförelse. Gillar Shirtnomys unika skjortor samt kragar dock men deras mer vanliga skjortor är egentligen "sådär".
 
Det här har varit uppe tidigare och då vill jag minnas att det landade i att Shirtonomy har ganska stora toleranser för vad som anses vara "rätt" mått. Jag tycker inte att deras tjänst är någon höjdare, varken till tygkvalitet eller utförandet.
Ja, tror det var 1-2cm per mått du angivet. Du kan alltså få en skjorta med 106cm i bröst när du beställt 110cm... precis vad som hände mig.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Ja är man inte nöjd med passformen faller ju det mest andra.

Okej. Ja allt sånt spelar ju faktiskt roll. Köpa tre skjortor i stöten är lite mycket då man redan har en garderob. Stenströms är väl nivån över och bara ett par hundralappar dyrare framöver.

Suitsupply har aggressiv prissättning på deras MTM. Nivåer på 850, 950 och 1050kr. Vet inte hur de står sig i en jämförelse. Gillar Shirtnomys unika skjortor samt kragar dock men deras mer vanliga skjortor är egentligen "sådär".
SS är prisvärt. Korta väntetider också (1-2 veckor). Har en piképopover på väg därifrån just nu. De tillverkar dock sina skjortor i Ostasien, till skillnad från Shirtonomy har sin produktion i Portugal. En annan negativ grej med SS är att man inte kan välja till darts (sprängveck) i ryggen från fabrik. Lite tråkigt för oss som vill ha en mer slimmad rygg. Går dock att lösa genom att be dem lägga på lite extra i måttet kring midjan, sen tar de in den utan kostnad när den anlänt till butiken.

Ja, tror det var 1-2cm per mått du angivet. Du kan alltså få en skjorta med 106cm i bröst när du beställt 110cm... precis vad som hände mig.
Värst är nog kragstorleken. De har en tolerans på 1cm i kragen. Det må vara mindre än vad toleransen är för resterande mått, men kragen är något som kan bli helt "off" av bara 0,5cm.

PS. Lade precis en beställning på den här jackan. Föredrar jackor i marinblått (gillar dock kamelfärgat i rockväg), men tänkte att det ej skadar att prova. :)
 
Senast ändrad:
Topp