• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Erik1

Patek
2-Faktor
Tips på bra Bang for the buck? Några ifrån mig nedan

stickat
https://jupiter.se/collections/adverb
Jupiters egna varumärke, ofta på rabatt så man brukar komma under tusenlappen per tröja. Made in italy och bra kvalité.

http://granqviststore.se/ovrigt/pullover
Granqvist stickat. Tror de köper ifrån samma fabrik i Italien som Jupiter. Riktigt bra grejer för pengen imo.

Trainers
https://www.adaysmarch.com/se/shop/sneakers
A days march trainers tycker jag är schyssta för pengen. Made in Portugal.

jeans
https://www.arket.com/en_sek/men/jeans.html
Arkets jeans tycker jag faktiskt är förvånandsvärt bra. Ofta på rea och går att hitta för en spottstyver på Afound.
 
Senast ändrad:

KPEI

Omega
2-Faktor
SS är prisvärt. Korta väntetider också (1-2 veckor). Har en piképopover på väg därifrån just nu. De tillverkar dock sina skjortor i Ostasien, till skillnad från Shirtonomy har sin produktion i Portugal. En annan negativ grej med SS är att man inte kan välja till darts (sprängveck) i ryggen från fabrik. Lite tråkigt för oss som vill ha en mer slimmad rygg. Går dock att lösa genom att be dem lägga på lite extra i måttet kring midjan, sen tar de in den utan kostnad när den anlänt till butiken.


Värst är nog kragstorleken. De har en tolerans på 1cm i kragen. Det må vara mindre än vad toleransen är för resterande mått, men kragen är något som kan bli helt "off" av bara 0,5cm.

PS. Lade precis en beställning på den här jackan. Föredrar jackor i marinblått (gillar dock kamelfärgat i rockväg), men tänkte att det ej skadar att prova. :)

Jo går snabbt att få skjortor samt boka tid hos Ted och company numera är trots allt lågkonjuktur i branschen. Har köpt både kostym samt kavaj där och är mycket nöjd . Var ett helt annat tryck för ett år sedan. Förvisso är kläderna sydda i asien men kvalitetskontrollen har varit mycket bra.

Vad tycker du om skjortorna i övrigt. Kvalité på material osv? Om vi jämför med säg Shirtonomy samt Tailorstores dyraste skjortor?
 

Lindrothh

Cartier
Tips på bra Bang for the buck? Några ifrån mig nedan

stickat
https://jupiter.se/collections/adverb
Jupiters egna varumärke, ofta på rabatt så man brukar komma under tusenlappen per tröja. Made in italy och bra kvalité.

http://granqviststore.se/ovrigt/pullover
Granqvist stickat. Tror de köper ifrån samma fabrik i Italien som Jupiter. Riktigt bra grejer för pengen imo.

Trainers
https://www.adaysmarch.com/se/shop/sneakers
A days march trainers tycker jag är schyssta för pengen. Made in Portugal.
Bra skit! Måste ändå slå ett slag för Uniqlo:s grejer om man är på riktigt tajt budget. Tycker i princip inget där varit särskilt dålig kvalite, även om inget är super heller. Ofta bra passform på dem med. Samma sak med Arket och COS.
 
Såg att Granqvist presenterat 2 olika flanellbyxor som nyhet, men för 2k
+ skrädderiändringar blir det lite mer... Då finns andra alternativ. MTM från SS är inte så mycket mer i pris.
 
Senast ändrad:
Jo går snabbt att få skjortor samt boka tid hos Ted och company numera är trots allt lågkonjuktur i branschen. Har köpt både kostym samt kavaj där och är mycket nöjd . Var ett helt annat tryck för ett år sedan. Förvisso är kläderna sydda i asien men kvalitetskontrollen har varit mycket bra.

Vad tycker du om skjortorna i övrigt. Kvalité på material osv? Om vi jämför med säg Shirtonomy samt Tailorstores dyraste skjortor?
Tailorstore är ju riktigt trötta. Kragarna är katastrof och deras dyraste skjortor ligger väl på typ 1200:-? Då väljer jag annat... Shirtonomy har också gått ner sig, känns det som. Aldrig några nya tyger heller. Trist.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Bra skit! Måste ändå slå ett slag för Uniqlo:s grejer om man är på riktigt tajt budget. Tycker i princip inget där varit särskilt dålig kvalite, även om inget är super heller. Ofta bra passform på dem med. Samma sak med Arket och COS.
Uniqlo håller jag med om. Har en udda kavaj som hållit flertalet år.

Arket & cos har horribel passform för mig som är lång och ”atletisk” tyvärr. HMs fyrkantiga passform gör att allt med tillräcklig längd och bredd över axlarna ser ut som ett tält.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Jo går snabbt att få skjortor samt boka tid hos Ted och company numera är trots allt lågkonjuktur i branschen. Har köpt både kostym samt kavaj där och är mycket nöjd . Var ett helt annat tryck för ett år sedan. Förvisso är kläderna sydda i asien men kvalitetskontrollen har varit mycket bra.

Vad tycker du om skjortorna i övrigt. Kvalité på material osv? Om vi jämför med säg Shirtonomy samt Tailorstores dyraste skjortor?

Jag har ej testat Tailorstore, men vad jag har hört är (av vänner) är de inget att hänga i granen. Har två skjortor från Shirtonomy - den ena blev för tajt och den andra för stor (samt att en av gångerna gjorde de om skjortan då måtten gick långt utanför deras toleransgränser). Jag valde till det dyraste pärlemoralternativet när det kommer till knappar till båda skjortorna. Vet inte om det var knapparna eller knapphålen det var fel på, men hålen var för styva och det lite jobbigt att knäppa skjortan ibland (vilket är ett problem jag aldrig märkt av tidigare). Stör mig även att knapphålet längst ned på deras skjortor inte är horisontell. För det priset måste jag säga att SS vinner stort. Det enda de saknar är just möjligheten att välja till sprängveck i ryggen direkt från fabrik. Skulle även vara kul ifall de kunde erbjuda handsydda knapphål, men det är en helt annan sak.

Jag lade faktiskt en beställning på en kavaj från Blugiallo för ett väldigt kort tag sen. Vill främst testa dem och se hur de står sig mot SS. Vi får se om några veckor. :) Har någon här annars testat på skjortor från Blugiallo? Tycker att deras priser är väl för höga för skjortor tillverkade i Asien (cirka 1500kr, eller 2000kr om man vill ha handsydda knapphål).
 

MartinGFX

Cartier
Jag har ej testat Tailorstore, men vad jag har hört är (av vänner) är de inget att hänga i granen. Har två skjortor från Shirtonomy - den ena blev för tajt och den andra för stor (samt att en av gångerna gjorde de om skjortan då måtten gick långt utanför deras toleransgränser). Jag valde till det dyraste pärlemoralternativet när det kommer till knappar till båda skjortorna. Vet inte om det var knapparna eller knapphålen det var fel på, men hålen var för styva och det lite jobbigt att knäppa skjortan ibland (vilket är ett problem jag aldrig märkt av tidigare). Stör mig även att knapphålet längst ned på deras skjortor inte är horisontell. För det priset måste jag säga att SS vinner stort. Det enda de saknar är just möjligheten att välja till sprängveck i ryggen direkt från fabrik. Skulle även vara kul ifall de kunde erbjuda handsydda knapphål, men det är en helt annan sak.

Jag lade faktiskt en beställning på en kavaj från Blugiallo för ett väldigt kort tag sen. Vill främst testa dem och se hur de står sig mot SS. Vi får se om några veckor. :) Har någon här annars testat på skjortor från Blugiallo? Tycker att deras priser är väl för höga för skjortor tillverkade i Asien (cirka 1500kr, eller 2000kr om man vill ha handsydda knapphål).
Blugiallos skjortor ligger väl norr om 2k i många fall? Då hade jag nog gått på full bespoke från Götrich som börjar på 1900kr.

Men för tillfället är jag väldigt nöjd med mina skjortor från Luxire så kommer nog fortsätta handla där.
 
Senast ändrad:

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Blugiallod skjortor ligger väl norr om 2k i många fall? Då hade jag nog gått på full bespoie från Götrich som börjar på 1900kr.

Men för tillfället är jag väldigt nöjd med mina skjortor från Luxire så kommer nog fortsätta handla där.

Såg nu på Blugiallos hemsida att det fanns vissa dyrare tyger. Verkar dock som att majoriteten börjar på 1590kr.

Har faktiskt funderat på Götrich, men de tillverkas i Indien. Funderat att prova på MtM från Barba, men frågan är om Götrich möjligtvis är bättre och mer prisvärt, även om deras fabrik ligger i Indien (jag är medveten om att det även går att välja London samt Stockholm som tillverkningsplats, men då drar priset iväg ganska rejält).
 
Såg nu på Blugiallos hemsida att det fanns vissa dyrare tyger. Verkar dock som att majoriteten börjar på 1590kr.

Har faktiskt funderat på Götrich, men de tillverkas i Indien. Funderat att prova på MtM från Barba, men frågan är om Götrich möjligtvis är bättre och mer prisvärt, även om deras fabrik ligger i Indien (jag är medveten om att det även går att välja London samt Stockholm som tillverkningsplats, men då drar priset iväg ganska rejält).
100 hands tillverkar i indien :)
 

Korsvold

Omega
Blugiallos skjortor ligger väl norr om 2k i många fall? Då hade jag nog gått på full bespoke från Götrich som börjar på 1900kr.

Men för tillfället är jag väldigt nöjd med mina skjortor från Luxire så kommer nog fortsätta handla där.

Har du bett dem att förtvätta tyget? Bara beställt en i vad jag upplevde var ett helt vanligt bomullstyg, men det krympte drygt runt 2 cm i ärmarna så nu i stort sett oanvändbar till kavaj dessvärre.
 

Nudelpalm

Omega
Tips på bra Bang for the buck? Några ifrån mig nedan

stickat
https://jupiter.se/collections/adverb
Jupiters egna varumärke, ofta på rabatt så man brukar komma under tusenlappen per tröja. Made in italy och bra kvalité.

http://granqviststore.se/ovrigt/pullover
Granqvist stickat. Tror de köper ifrån samma fabrik i Italien som Jupiter. Riktigt bra grejer för pengen imo.

Trainers
https://www.adaysmarch.com/se/shop/sneakers
A days march trainers tycker jag är schyssta för pengen. Made in Portugal.

jeans
https://www.arket.com/en_sek/men/jeans.html
Arkets jeans tycker jag faktiskt är förvånandsvärt bra. Ofta på rea och går att hitta för en spottstyver på Afound.
Snyggt! Skulle behövas en sån i största allmänhet för olika prisklasser, fast den listan kanske skulle bli lite väl köttig...
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Såg nu på Blugiallos hemsida att det fanns vissa dyrare tyger. Verkar dock som att majoriteten börjar på 1590kr.

Har faktiskt funderat på Götrich, men de tillverkas i Indien. Funderat att prova på MtM från Barba, men frågan är om Götrich möjligtvis är bättre och mer prisvärt, även om deras fabrik ligger i Indien (jag är medveten om att det även går att välja London samt Stockholm som tillverkningsplats, men då drar priset iväg ganska rejält).
Ren nyfikenhet - varför tror du något är sämre för att det är gjort i Indien? Varför skulle något bli bättre bara för att det görs i London eller Stockholm?
 

city69

Omega
Är ett helindiskt märke. Luxire tillverkar också i Indien, är väl flera här som testar deras MTM med gott resultat, även på skjortsidan? :)
Är mkt nöjd med de 4 par byxor jag köpte från Luxire. De på bilden landade igår och är nog de bästa hittills, speciellt till det facila priset av 873 kr
IMG_0844.jpg
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Ren nyfikenhet - varför tror du något är sämre för att det är gjort i Indien? Varför skulle något bli bättre bara för att det görs i London eller Stockholm?
Indien brukar ju inte direkt förknippas med kvalitet. Det är nog tyvärr något som bara sitter i huvudet. Jag har ju märkt att många fabriker i Asien håller hög kvalitet och att "Made in Italy" inte betyder så jättemycket idag.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Vem kör Brunello Cucinelli?
Vilken är bästa butiken/sidan beställa ifrån?
 
Senast ändrad:
Topp