Storfräsaren
Basic
Hur är längden? Man vågar knappt köpa sen de tog bort plaggmåttenJag har en regnjacka från SS och kan bekräfta att dom är vääldigt smala i storleken. Dumt köp såhär i efterhand
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hur är längden? Man vågar knappt köpa sen de tog bort plaggmåttenJag har en regnjacka från SS och kan bekräfta att dom är vääldigt smala i storleken. Dumt köp såhär i efterhand
Är väl lite diskutabelt om 1500kr i sverige är motiverat. Sett till vad man betalar i USA är det däremot en annan femma, även inkluderat ett besök hos skräddaren för att fixa passformen lite.Brooks Brothers? Håller i alla fall betydligt längre än RL och sitter bättre än Drake’s (på mig).
Kan hålla med, även om det är svårt att bedöma vad "bang for the buck" innebär i den här tråden... Såg att de kostar $34,65 just nu på BB's hemsida (i Amerika, alltså), det skulle i alla fall jag betrakta som ett fynd.Är väl lite diskutabelt om 1500kr i sverige är motiverat. Sett till vad man betalar i USA är det däremot en annan femma, även inkluderat ett besök hos skräddaren för att fixa passformen lite.
Senast jag beställde jeans och chinos från Uniqlo så körde jag min vanliga storlek och det blev bra!Ni som köpt jeans från Uniqlo, är dessa stora eller små i storlek? Ska man köra sin "vanliga" storlek? Läser olika online.
precis, där är jag 100% enig. Dock märkligt hur den kan kosta 5 ggr så mycket i Sverige. Oavsett är det bra kvalité på grejerna, köper bara BB om det inte är något exakt specifikt som de ej har i deras sortimentKan hålla med, även om det är svårt att bedöma vad "bang for the buck" innebär i den här tråden... Såg att de kostar $34,65 just nu på BB's hemsida (i Amerika, alltså), det skulle i alla fall jag betrakta som ett fynd.
vet ej om det var någon bugg på hemsidan rätt nyligen kanske 2 veckor sedan....beställde på deras rea för USD priser med skeppning till SverigeKan hålla med, även om det är svårt att bedöma vad "bang for the buck" innebär i den här tråden... Såg att de kostar $34,65 just nu på BB's hemsida (i Amerika, alltså), det skulle i alla fall jag betrakta som ett fynd.
Sånt man drömmer om... har ju suttit handsvettig med varukorgen fylld med fynd några gånger bara för att precis innan man ska trycka på PLACE ORDER-knappen mötas av beskedet att ”some of the items [=alla] can’t be shipped to your destination”vet ej om det var någon bugg på hemsidan rätt nyligen kanske 2 veckor sedan....beställde på deras rea för USD priser med skeppning till Sverige(moms tillkom men den läggs på direkt så ingen tullavgift). Var mest sugen på deras luxury collection men den skeppas tyvärr inte till Sverige öht. Tyvärr har jag redan det mesta av det som såldes på rean men blev 3 linneskjortor för 2x200 kr respektive 350 kr och ett par chinos för 200
tittade morgonen efter och då var det standardpriser...
La Chemise dök upp som reklam på Instagram, 599kr per skjorta eller 2000kr för 4st. Kan inte uttala mig om kvalitet eller så dock!Vart hittar man den bästa oxford BD skjortan som är bra Bang for the buck?
Har ett gäng ifrån HM premium men de har för liten krage och är inte av så bra kvalité.
en drös ifrån Charles Tyrwitt som jag tycker om men de har tyvärr väldigt korta ärmar.
TM Lewin, Shirtotonomy & shirtfactory har jag provat med men tyckte att CT var bättre.
Inväntar rapport om längden och tjockleken(värmen) i tygetBeställde ett ex av SuSu:s Raglan. Möjligtvis en strl för liten, men 52 är tyvärr redan slutsåld. Blir intressant detta
Erfarenhetsmässigt är deras rockar aldrig särskilt tjocka.Inväntar rapport om längden och tjockleken(värmen) i tyget![]()
Nopp, men just denna säsong ser de ut att ha lanserat två något längre modeller. Raglan och en ny dubbelknäppt. Säkerligen för korta ändå men längre än de vanligaErfarenhetsmässigt är deras rockar aldrig särskilt tjocka.
Kollade in Pini Parma som alternativ, men kändes också som i kortaste lagetErfarenhetsmässigt är deras rockar aldrig särskilt tjocka.
Är det någon som brukar köpa second hand? Vad använder ni er av för butiker isåfall? Kikat en del på sellpy men deras bilder och hemsida är ju katastrof, förstår inte hur det säljs något överhuvudtaget där.
Hört gott om https://natalino.co/collections/trouserNågon som vet var jag hittar byxor som dessa? Har för mig att det var från samarbetet mellan Manolo x Ströms.
![]()
Tack för tipset! Är lite kräsen när det gäller midjan. Tycker inte om så hög midja som på Natalino’s byxor här, men gärna lite högre än ”vanligt”.
Pt01Tack för tipset! Är lite kräsen när det gäller midjan. Tycker inte om så hög midja som på Natalino’s byxor här, men gärna lite högre än ”vanligt”.
Tycker natalinos byxor är väldigt ”slim”
Kanske dessa kan vara något. Inte speciellt hög midja.Någon som vet var jag hittar byxor som dessa? Har för mig att det var från samarbetet mellan Manolo x Ströms.
![]()
men det är liten träffyta för regnetJag har en regnjacka från SS och kan bekräfta att dom är vääldigt smala i storleken. Dumt köp såhär i efterhand
Kanske dessa kan vara något. Inte speciellt hög midja.
![]()
Yes det är ju såklart det bästa! De flesta byxor jag äger är MTM från SS. Men beror lite på vart man befinner sig i landet och väntetidenEller lägg på några hundralappar hos SS och kör MtM, så får man välja midjehöjd själv.![]()
Här vill jag slå ett slag för Luxire. Speciellt om du kan hitta ett par byxor du gillar och sedan kopiera måtten på.Någon som vet var jag hittar byxor som dessa? Har för mig att det var från samarbetet mellan Manolo x Ströms.
![]()
Är det någon som brukar köpa second hand? Vad använder ni er av för butiker isåfall? Kikat en del på sellpy men deras bilder och hemsida är ju katastrof, förstår inte hur det säljs något överhuvudtaget där.
Tack för tipset. Aldrig beställt från Sellpy men nu blev det 2 kavajer och en kostym för totalt 550 inkl frakt. Jaja, en klar chanstagning, kan bli hur som helstHar handlat en hel del second hand de senaste åren, speciellt kostymer/kavajer, primärt från Sellpy och Tradera. Och har lärt mig några viktiga punkter som gjort att jag gjort otaliga kap på deras sida, detta eftersom oftast prissätter Sellpy, i mitt tycke, många kavajer/kostymer i underkant. Hittat ex. Corneliani för 150kr där etc. Så, som du säger är deras bilder dåliga, men det jag lärt mig för att få en uppfattningen av plagget är att kika deras inzoomade "tvättlappsbilder" de tar. Ta denna som ex:
https://www.sellpy.se/item/P3hwCvBpE1/oscar-jacobson-kostym-strl-48-fuego-blazer-dave-trousers-ull
Bilderna överlag är skitsvårt att få en bild av plagget, men tittar du på de inzoomade bilderna får du en bra bild av hur tygets färg och mönster är på kostymen. Sedan för att veta om det passar skriver de ut modellnamnet på denna annonsen, så du kan ju enkelt hitta mått på just denna modellen på andra sidor som CareOfCarl ex. Om inte modellnamn finns med, så kanske man har en uppfattning av märket ex. Oscar Jacobson brukar överlag kanske vara med rymligare än Tiger Of Sweden i passformen, eller så kan du se på deras inzoomade tvättlapp om plagget tillhör en äldre kollektion. Om en äldre kollektion antar jag alltid rymligare just pga modet numera är så slimmat. Sedan som grädden på moset får vi inte glömma allt vad en skräddare kan göra med ett plagg, så släng kanske på 500kr på exemplet ovan för att få det finjusterat hos skräddare (behövs ju alltid göras, oavsett om kostymen är ny/second hand). Sedan skulle jag även säga att skicket på speciellt second hand kavajer/kostymer är väldigt bra, detta just pga folk använder kostymer/kavaj så sällan jämfört med andra plagg, så oftast får man ett plagg som är i väldigt bra skick, och köper du något i 100% ull är det ju bara att vädra på balkongen över natten så är du hemma!
Så summa summarum, som i exemplet ovan, kombinerar man allt detta ovan + skräddarjusteringar på 500 kr + skicket överlag, skulle jag säga att en kostym från Oscar Jacobsson som sitter riktigt bra för 850kr är ett kap.Sedan får vi inte glömma att Sellpy erbjuder 14 dagars ångerrätt också (dock får du pröjsa returen själv).
Tack för tips! Ska pröva det nästa gång jag kikar på sidanHar handlat en hel del second hand de senaste åren, speciellt kostymer/kavajer, primärt från Sellpy och Tradera. Och har lärt mig några viktiga punkter som gjort att jag gjort otaliga kap på deras sida, detta eftersom oftast prissätter Sellpy, i mitt tycke, många kavajer/kostymer i underkant. Hittat ex. Corneliani för 150kr där etc. Så, som du säger är deras bilder dåliga, men det jag lärt mig för att få en uppfattningen av plagget är att kika deras inzoomade "tvättlappsbilder" de tar. Ta denna som ex:
https://www.sellpy.se/item/P3hwCvBpE1/oscar-jacobson-kostym-strl-48-fuego-blazer-dave-trousers-ull
Bilderna överlag är skitsvårt att få en bild av plagget, men tittar du på de inzoomade bilderna får du en bra bild av hur tygets färg och mönster är på kostymen. Sedan för att veta om det passar skriver de ut modellnamnet på denna annonsen, så du kan ju enkelt hitta mått på just denna modellen på andra sidor som CareOfCarl ex. Om inte modellnamn finns med, så kanske man har en uppfattning av märket ex. Oscar Jacobson brukar överlag kanske vara med rymligare än Tiger Of Sweden i passformen, eller så kan du se på deras inzoomade tvättlapp om plagget tillhör en äldre kollektion. Om en äldre kollektion antar jag alltid rymligare just pga modet numera är så slimmat. Sedan som grädden på moset får vi inte glömma allt vad en skräddare kan göra med ett plagg, så släng kanske på 500kr på exemplet ovan för att få det finjusterat hos skräddare (behövs ju alltid göras, oavsett om kostymen är ny/second hand). Sedan skulle jag även säga att skicket på speciellt second hand kavajer/kostymer är väldigt bra, detta just pga folk använder kostymer/kavaj så sällan jämfört med andra plagg, så oftast får man ett plagg som är i väldigt bra skick, och köper du något i 100% ull är det ju bara att vädra på balkongen över natten så är du hemma!
Så summa summarum, som i exemplet ovan, kombinerar man allt detta ovan + skräddarjusteringar på 500 kr + skicket överlag, skulle jag säga att en kostym från Oscar Jacobsson som sitter riktigt bra för 850kr är ett kap.Sedan får vi inte glömma att Sellpy erbjuder 14 dagars ångerrätt också (dock får du pröjsa returen själv).