• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

använder du borste med mässingstrådar i minskar du levnadslängden för dina skor brutalt. Använd vanlig hästborste istället eller en gummiborste när det är riktigt ingrodd smuts.
Skojar du? Mocka har väl i alla tider borstats med mässing. Borsten är t.o.m. märkt Mockaborste i butikerna. Jag förstår att det sliter, men man/jag borstar kanske 2 ggr/år, ibland bara en gång efter rengöring. Mina C&J är 10 år gamla och jag har borstat dem från början. De ser ut som nya fortfarande, förutom sulan som får bytas när man gått ner den. Men jag måste säga att det du säger gör mig nyfiken. De borstar jag har, har bara mässing i mitten, sen är det hästborst och gummi runt om.

Det är en myt att mocka skulle vara mer känsligt för väta. Jag går i ur och skor i flera par mockaskor utan att de blir fulare än skinn. Spaya dem med impregneringsmedel om du väljer vita mockahandskar, annat är det bara att gegga på. När du gör rent mocka ska du borta med en speciell borste med mässingstrådar mitt i. Den finns att köpa där mocka säljs.
använder du borste med mässingstrådar i minskar du levnadslängden för dina skor brutalt. Använd vanlig hästborste istället eller en gummiborste när det är riktigt ingrodd smuts.
Haha ja mina C.P i mocka har varit med i ur och skur o överlevt bra, dem har jag borstat ex antal gånger med hästborste. Men tack för svar alla fall!

Haha ja mina C.P i mocka har varit med i ur och skur o överlevt bra, dem har jag borstat ex antal gånger med hästborste. Men tack för svar alla fall!
Det finns tydligen delade meningar hur man vårdar mocka, men vi verkar överens om att mocka är väldigt bra och inte mer känsligt än skinn. Minns nu en kvinnlig kollega som köpt gula mockaskor. Just den färgen skulle jag nog inte använda i ett Sverige med regn och rusk.

Skojar du? Mocka har väl i alla tider borstats med mässing. Borsten är t.o.m. märkt Mockaborste i butikerna. Jag förstår att det sliter, men man/jag borstar kanske 2 ggr/år, ibland bara en gång efter rengöring. Mina C&J är 10 år gamla och jag har borstat dem från början. De ser ut som nya fortfarande, förutom sulan som får bytas när man gått ner den. Men jag måste säga att det du säger gör mig nyfiken. De borstar jag har, har bara mässing i mitten, sen är det hästborst och gummi runt om.
Nix, skämtar inte.

Metallen föstör mockan. Bättre att använda en snällare borste och borsta desto oftare så att smuts inte hinner gro in sig.

Nix, skämtar inte.

Metallen föstör mockan. Bättre att använda en snällare borste och borsta desto oftare så att smuts inte hinner gro in sig.
Jag hör vad du säger. Jag hittade den här länken från Manolo där både ditt och mitt tips finns med. https://www.manolo.se/5-satt-att-varda-dina-mockaskor/ Det jag sällan gör är att underhållsborsta så som du rekommenderar. Jag gör en djuprengöring en gång/år, sen får det vara så. Kanske skulle jag ha ännu finare skor, ytligt sätt, om jag följde ditt råd så det kommer jag nog att göra. Ska prova direkt :)

Det finns tydligen delade meningar hur man vårdar mocka, men vi verkar överens om att mocka är väldigt bra och inte mer känsligt än skinn. Minns nu en kvinnlig kollega som köpt gula mockaskor. Just den färgen skulle jag nog inte använda i ett Sverige med regn och rusk.
Svagare och mindre smutsmotståndig än nappa

Jag har varit sugen på en shearling-jacka/rock ett tag. Har ni några tips? Söker lite inspo, men även köplänkar. Har lite svårt att hitta något vettigt på egen hand.

Svagare och mindre smutsmotståndig än nappa
Det stämmer säkert det du skriver, men utifrån förutsättningarna som jag tolkat det, är det nog knappt märkbart/ytterst marginellt på ett par handskar eller skor som man varvar med annat och som man vårdar som man ska. Det blir viktigare på yrkeskläder eller militära där grejerna ska hålla för dagligt slitage och helst i generationer. Jag använder mocka och skinn lika länge och har, ta i trä, aldrig fått en fläck på mocka som inte går att ta bort med mockaputs. Mocka är snyggt och det blir mer casual så jag tycker det är ett bra material.

Äntligen köpt en schysst uddakavaj.
Alpaca/linne-mix med härligt breda slag!

011A40EB-C525-4499-B61D-8A754419CACF.jpeg

Är det ute med 4-knappars kostym? Jag hade en Balmain som var den skönaste och snyggaste kostym jag någonsin burit. Finns de att få tag i eller måste man specialbeställa? Tips på en duktig skräddare som kan sy upp en kostym bra och till ett moderat pris, tas tacksamt emot. Gärna Stockholm, men kan tänka mig att åka långt för att få det jag vill ha.

Är det ute med 4-knappars kostym? Jag hade en Balmain som var den skönaste och snyggaste kostym jag någonsin burit. Finns de att få tag i eller måste man specialbeställa? Tips på en duktig skräddare som kan sy upp en kostym bra och till ett moderat pris, tas tacksamt emot. Gärna Stockholm, men kan tänka mig att åka långt för att få det jag vill ha.
Kort svar: Japp
Var väl ”inne” på 90-talet om jag inte minns helt fel. Proportionerna blir lite märkliga på en 4-knäppt kavaj, lite mer åt jackhållet.

Kort svar: Japp
Var väl ”inne” på 90-talet om jag inte minns helt fel. Proportionerna blir lite märkliga på en 4-knäppt kavaj, lite mer åt jackhållet.
Jo det stämmer att den kändes mer som en jacka eller för den delen, en overshirt som är så populärt just nu. Den jag hade var en riktigt fin så jag uppfattade den som väldigt ledig att bära. Det blev korta slag, vilket jag gillade/gillar. Det var väl det jag gillade, att proportionerna inte blev som en vanlig kavaj. Den stack ut på ett udda och välklätt sätt. Det är lite tråkigt att kostymer inte kan ta ut svängarna. Allt ser för lika ut för att det ska kännas kul. En kavaj idag blir inte personlig. Den blir mer som en uniform, vilket säkert speglar samhället.

Skulle uppskatta lite input på barbas skjorstorlekar. Har långa armar så brukar köra på stenströms slimline, etons t.ex blir för korta. Hur står sig dessa mot barba? Tacksam för svar från någon inbiten barba-bärare :)

Skulle uppskatta lite input på barbas skjorstorlekar. Har långa armar så brukar köra på stenströms slimline, etons t.ex blir för korta. Hur står sig dessa mot barba? Tacksam för svar från någon inbiten barba-bärare :)
Jag har bara en Barbas, som är en av de finaste skjortor jag ägt. Den är lite för lång i ärmarna på en kille med normal längd på armarna.

Jag kör 41 på de allra flesta skjortor. Eton och Berg&Berg är bra i ärmlängd, min enda Barba är överlag mindre i storlek än dessa, så även i ärmar. Hade önskat att ärmarna var lite längre, då det i övrigt är en helt fantastisk skjorta.

Har ett gäng olika Barba, och de är de enda jag inte brukar behöva korta i ärmarna. Finamore, Eton m.fl måste jag alltid ta några cm på.

Hallå vänner! Jag har en fråga som borde kunna svaras på. Jag har ett par högmidjade solaro byxor som råkat fått vinstänk på sig...(tråkigt jag vet) men här kommer frågan!
Skräddaren jag var hos sa att kemtvätt eller annan tvätt förstör byxorna därför avvaktar jag, vad säger ni/du om att tvätta solaromaterial?

Hallå vänner! Jag har en fråga som borde kunna svaras på. Jag har ett par högmidjade solaro byxor som råkat fått vinstänk på sig...(tråkigt jag vet) men här kommer frågan!
Skräddaren jag var hos sa att kemtvätt eller annan tvätt förstör byxorna därför avvaktar jag, vad säger ni/du om att tvätta solaromaterial?

Vad har du att förlora på att försöka tvätta dem och varför skulle det inte gå? Är alternativen förutom tvätt att du går runt i dem med vinstänket kvar eller hänger in och aldrig använder dem igen?

Det handlar inte om vad jag har att förlora utan om någon har tips eller kunskap. Jag kan inte svara varför skräddaren menade att de inte gick att tvätta.

Det handlar inte om vad jag har att förlora utan om någon har tips eller kunskap. Jag kan inte svara varför skräddaren menade att de inte gick att tvätta.
Prata med en kemtvätt och be om en andra åsikt då. Ull/ullblandningar brukar sällan vara något problem att kema. Finns det inget tvättråd i byxan?

Vad det är för märke på byxan är kanske inte så relevant för att få ett bra svar här. Vad är det för tyg?

Får göra det igen. Jag har läst men blev tveksam när skräddare antydde annat. Tänkte om det fanns något proffs på solaro i tråden :)

Nej du kanske har rätt! Det är Morris heritage och solaro är vanligtvis bomull men kan även silke. Det är ett svalt material :) Rekommenderar btw!

Tillbaka
Topp