Har handlat en hel del second hand de senaste åren, speciellt kostymer/kavajer, primärt från Sellpy och Tradera. Och har lärt mig några viktiga punkter som gjort att jag gjort otaliga kap på deras sida, detta eftersom oftast prissätter Sellpy, i mitt tycke, många kavajer/kostymer i underkant. Hittat ex. Corneliani för 150kr där etc. Så, som du säger är deras bilder dåliga, men det jag lärt mig för att få en uppfattningen av plagget är att kika deras inzoomade "tvättlappsbilder" de tar. Ta denna som ex:
https://www.sellpy.se/item/P3hwCvBpE1/oscar-jacobson-kostym-strl-48-fuego-blazer-dave-trousers-ull
Bilderna överlag är skitsvårt att få en bild av plagget, men tittar du på de inzoomade bilderna får du en bra bild av hur tygets färg och mönster är på kostymen. Sedan för att veta om det passar skriver de ut modellnamnet på denna annonsen, så du kan ju enkelt hitta mått på just denna modellen på andra sidor som CareOfCarl ex. Om inte modellnamn finns med, så kanske man har en uppfattning av märket ex. Oscar Jacobson brukar överlag kanske vara med rymligare än Tiger Of Sweden i passformen, eller så kan du se på deras inzoomade tvättlapp om plagget tillhör en äldre kollektion. Om en äldre kollektion antar jag alltid rymligare just pga modet numera är så slimmat. Sedan som grädden på moset får vi inte glömma allt vad en skräddare kan göra med ett plagg, så släng kanske på 500kr på exemplet ovan för att få det finjusterat hos skräddare (behövs ju alltid göras, oavsett om kostymen är ny/second hand). Sedan skulle jag även säga att skicket på speciellt second hand kavajer/kostymer är väldigt bra, detta just pga folk använder kostymer/kavaj så sällan jämfört med andra plagg, så oftast får man ett plagg som är i väldigt bra skick, och köper du något i 100% ull är det ju bara att vädra på balkongen över natten så är du hemma!
Så summa summarum, som i exemplet ovan, kombinerar man allt detta ovan + skräddarjusteringar på 500 kr + skicket överlag, skulle jag säga att en kostym från Oscar Jacobsson som sitter riktigt bra för 850kr är ett kap.
Sedan får vi inte glömma att Sellpy erbjuder 14 dagars ångerrätt också (dock får du pröjsa returen själv).