• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Jag hade en Alpha-bomber i reflextyg tidigare, den funkade att tvätta i 40 grader utan större problem någon gång per säsong. Den levde ett rätt hårt liv och tvätten var det minsta lidandet den var med om...
Tack för svar :) Antar att flickvännens är färgad med nån tunn färg som lär lossna om man tvättar. Men ska nog våga tvätta min iaf.

Är det "too much" att gå runt i en sån jacka hela vintern? Känns lite "kolla på mig" kanske. Eller vet inte.

Någon här som kör mer än 5 cm på slag gällande byxor? Såg att SuitSupply hade några på hemsidan där slaget var 6 cm. Vet inte riktigt vad jag vill fråga, men blir det snyggare i verkligheten? Det är ju subjektivt, såklart....

Vilka gör bäst funktionsjackor? Tänk skog, tänk regn, tänk vind.
Funktionsjackor är ett ganska brett samlingsnamn men antar att du menar en skaljacka? Norröna anser jag och många andra vara absolut bäst men kostar också därefter. Annars finns till exempel Bergans, Fjällräven och Haglöfs, själv har jag en Houdini som jag är nöjd med. Houdini har också ett väldigt trevligt miljötänk med generös reparationstjänst.

Funktionsjackor är ett ganska brett samlingsnamn men antar att du menar en skaljacka? Norröna anser jag och många andra vara absolut bäst men kostar också därefter. Annars finns till exempel Bergans, Fjällräven och Haglöfs, själv har jag en Houdini som jag är nöjd med. Houdini har också ett väldigt trevligt miljötänk med generös reparationstjänst.
Ja, precis. Jag har otroligt dålig koll, men ska stå emot det mesta tänker jag. Så spretig prisbild och många tillverkare. :)

Instämmer i ett Norröna gör väldigt bra grejer. Köpte en skaljacka (Lofoten) 2012 och efter cirka 350 skiddagar och andra aktiviteter håller den ännu.

Tack för svar :) Antar att flickvännens är färgad med nån tunn färg som lär lossna om man tvättar. Men ska nog våga tvätta min iaf.

Är det "too much" att gå runt i en sån jacka hela vintern? Känns lite "kolla på mig" kanske. Eller vet inte.
2016-2017 vände folk på huvudet åt utbrast ”wow!” åt mig mer än en gång... jag tror de menade jackan och inte mitt fantastiska utseende...

Vilka gör bäst funktionsjackor? Tänk skog, tänk regn, tänk vind.
Finns lite olika bra märken.
Tex Haglöfs, Norröna, Houdini, Fjällräven osv osv
Kör själv med Arceteyx som anses vara i toppen,

När kommer till skalplagg så är det viktigt att tänka igenom användningsområdet då vatten och vindtäthet går att uppfylla men då i regel på bekostnad av sämre andningsförmåga.
Sedan är det viktigt att ha rätt plagg under jackan för att uppnå bra effekt.

Om du bor i Stockholm så rek. jag att du besöker Addnature eller Naturkompaniet för hjälp med rätt jacka för behovet.

Finns lite olika bra märken.
Tex Haglöfs, Norröna, Houdini, Fjällräven osv osv
Kör själv med Arceteyx som anses vara i toppen,

När kommer till skalplagg så är det viktigt att tänka igenom användningsområdet då vatten och vindtäthet går att uppfylla men då i regel på bekostnad av sämre andningsförmåga.
Sedan är det viktigt att ha rätt plagg under jackan för att uppnå bra effekt.

Om du bor i Stockholm så rek. jag att du besöker Addnature eller Naturkompaniet för hjälp med rätt jacka för behovet.
Det är inga tyngre aktiviteter, utan promenader mest.

En inte helt oväsentlig fakta är att Gore-tex patent har gått ut sedan länge. Förr var det bara Gore-tex som fungerade, nu finns det fler att välja mellan. Sedan när jackan väl är köpt gäller det att underhålla impregneringen, annars andas den inte alls. Alla jackor av denna typ har flourplast/teflon på utsidan.

En inte helt oväsentlig fakta är att Gore-tex patent har gått ut sedan länge. Förr var det bara Gore-tex som fungerade, nu finns det fler att välja mellan. Sedan när jackan väl är köpt gäller det att underhålla impregneringen, annars andas den inte alls. Alla jackor av denna typ har flourplast/teflon på utsidan.
Bra kommentar.

Det finns idag många bra membran som funkar precis lika bra (ibland bättre, beroende på plaggtyp) som Gore-Tex membranet.
Precis som @Aurum skriver så är det viktigt att ta hand om plagget. Mångra tror att DWR (durable water repellent) enbart är till för att regn
ska porla sig och behövs inte då membranet sitter innanför och skyddar dig mot regn. Det är visserligen korrekt men
om yttertyget blir blött så minskar andningsförmågan avsevärt då yttertyget blir mättat och har svårt att släppa igenom ångan innifrån.

@Aurum
Du som har koll på kemin.
Skillnad mellan PTFE vs PFCec?

Det är också lite individuellt från person till person vilken jacka man bör välja och inte enbart utifrån aktivitet. Jag blir väldigt varm och svettas ganska mycket så jag valde en jacka med bättre andningsförmåga till bekostnad av lite sämre skydd mot regn och blåst. Oftast ger man sig ändå inte ut i det absolut värsta vädret.
Nja, många tillverkare har väl börjat använda andra material istället för flourplast men med det sagt är det ändå viktigt att underhålla impregneringen.

Houdini har en jacka i 100% merinoull som beskrivs som "vatten- och vindresistent", hur bra den fungerar vet jag inte men ett intressant koncept.

Bra kommentar.

Det finns idag många bra membran som funkar precis lika bra (ibland bättre, beroende på plaggtyp) som Gore-Tex membranet.
Precis som @Aurum skriver så är det viktigt att ta hand om plagget. Mångra tror att DWR (durable water repellent) enbart är till för att regn
ska porla sig och behövs inte då membranet sitter innanför och skyddar dig mot regn. Det är visserligen korrekt men
om yttertyget blir blött så minskar andningsförmågan avsevärt då yttertyget blir mättat och har svårt att släppa igenom ångan innifrån.

@Aurum
Kan inte påstå att jag har så bra koll på kemin. För mig låter det som att de inte ville ha sökträffar på PTFE. Känner inte till någon effektiv behandling/beläggning som inte innehåller flourplast. Man har bytt ut de utskämda flourplasterna mot nya otestade. Kan inte avgöra om de nya är bättre än de äldre.

Det är också lite individuellt från person till person vilken jacka man bör välja och inte enbart utifrån aktivitet. Jag blir väldigt varm och svettas ganska mycket så jag valde en jacka med bättre andningsförmåga till bekostnad av lite sämre skydd mot regn och blåst. Oftast ger man sig ändå inte ut i det absolut värsta vädret.

Nja, många tillverkare har väl börjat använda andra material istället för flourplast men med det sagt är det ändå viktigt att underhålla impregneringen.

Houdini har en jacka i 100% merinoull som beskrivs som "vatten- och vindresistent", hur bra den fungerar vet jag inte men ett intressant koncept.
Kan du nämna ett annat effektivt ämne för att hålla vatten borta på ett funktionsplagg?

Kan inte påstå att jag har så bra koll på kemin. För mig låter det som att de inte ville ha sökträffar på PTFE. Känner inte till någon effektiv behandling/beläggning som inte innehåller flourplast. Man har bytt ut de utskämda flourplasterna mot nya otestade. Kan inte avgöra om de nya är bättre än de äldre.

Gore-tex skriver PFCec för "PFCs of environmental concern" och säger att deras PFTE inte är en sådan då den inte bryts ner i naturen, varför det nu skulle vara bra.

Gore-Tex skrev:
At the heart of GORE-TEX fabrics is [...] ePTFE that is durably waterproof, windproof and breathable.

PTFE is a fluoropolymer. [...]

This fluoropolymer is inert, insoluble in water, extremely stable and not biodegradable. Therefore, it does not degrade to become a source of PFCs of Environmental Concern.

Senast ändrad:
Gore-tex skriver PFCec för "PFCs of environmental concern" och säger att deras PFTE inte är en sådan då den inte bryts ner i naturen, varför det nu skulle vara bra.

Det är ju det som är unikt för flourplasterna, oerhört stabila och vattenavstötande. Dock rör vi oss nog lite bort från trådens ämne. Men tror som sagt inte det finns något riktigt alternativ idag.

Fjällräven, Klättermusen och nån mer har en del plagg som är helt fria från flourplaster, och en rad andra håller på att fasa ut det helt.

Till ämnet så köpte jag nyligen Fjällrävens Keb Eco-Shell jacka som är en av deras minst miljöskadliga. Kommer användas i den mycket krävande kollektivtrafiken i Stockholm och för promenader i halvdåligt väder. Väldigt nöjd hittills.

Om jag tolkar det rätt
PTFE=Polytetrafluoreten (som är en Flourplast) som bla Gore-Tex och Teflon är baserat på
PFCec=Per and Poly-Fluorinated Chemicals of Environmental Concern, vilket innebär att Gore garanterar att de fluorpolymerer som är miljöfarliga eliminerats i impregneringen. Mao en fluorkarbonfri DWR behandling, om jag hänger med.

Då mer korrekt och skriva Flourplast vs Flourkarbon?

Fjällräven, Klättermusen och nån mer har en del plagg som är helt fria från flourplaster, och en rad andra håller på att fasa ut det helt.
Frågan är ju hur vattenavstötande dem då är? Jag känner inte till något alternativ men lär mig gärna.
Om jag tolkar det rätt
PTFE=Polytetrafluoreten (som är en Flourplast) som bla Gore-Tex och Teflon är baserat på
PFCec=Per and Poly-Fluorinated Chemicals of Environmental Concern, vilket innebär att Gore garanterar att de fluorpolymerer som är miljöfarliga eliminerats i impregneringen. Mao en fluorkarbonfri DWR behandling, om jag hänger med.

Då mer korrekt och skriva Flourplast vs Flourkarbon?
Jag tolkar det som att de bara har slutat använda de välkända flourplasterna, men fortfarande använder andra flourplaster. Men kan ha fel. Uppfinnaren av teflon, 3M, har ju gjort denna övergång.

Köper det! Vad säger du om pris kontra kvalitet? När börjar grejerna bli bra, och på vilken nivå är man dumsnål? (om man nu väljer att generalisera lite..)

Frågan är ju hur vattenavstötande dem då är? Jag känner inte till något alternativ men lär mig gärna.

Jag tolkar det som att de bara har slutat använda de välkända flourplasterna, men fortfarande använder andra flourplaster. Men kan ha fel. Uppfinnaren av teflon, 3M, har ju gjort denna övergång.

Anekdotiskt, men min Eco-Shell är minst lika bra som min gamla Gore-Tex PacLite var när den var ny. Det enda är väl att impregneringen inte sitter lika länge, men det lär inte vara ett problem i stan där man inte direkt sliter på plagget.

Till ämnet så köpte jag nyligen Fjällrävens Keb Eco-Shell jacka som är en av deras minst miljöskadliga. Kommer användas i den mycket krävande kollektivtrafiken i Stockholm och för promenader i halvdåligt väder. Väldigt nöjd hittills.

En vän till mig (nu blir det väl off-topic eftersom hon är kvinna..) hade en sån Keb när vi var i fjällen i somras. Den verkade funka bra även i hårt regn.

Ser ut som du är på rätt spår (visserligen FAQ från Gore-Tex)

IS PTFE A HAZARDOUS PFC OR A PFC OF ENVIRONMENTAL CONCERN?​

No.
We believe there is a clear and important distinction between PTFE and the PFCs of Environmental Concern, a position supported by sound science.

PTFE is non-toxic, safe for the end-user, insoluble and biocompatible. It is a large, stable molecule that does not degrade to become a source of PFCs of Environmental Concern.

WHAT ARE PFCS?​

PFCs (per and poly-fluorinated chemicals) is a term with no commonly agreed definition, and like PFAS (per and poly fluorinated alkyl substances), generally refers to a broad group of highly fluorinated compounds with vastly differing physical attributes and properties. So, in communicating about PFCs it is important to be specific about the particular PFC or group of PFCs being discussed.
Gore has identified a group of PFCs as being of environmental concern. These PFCs of Environmental Concern are highly fluorinated, small enough to be bioavailable, and persistent. Although not all PFCs of Environmental Concern are hazardous, they do have the potential to become widely dispersed in water, where they will remain for multiple generations. Therefore, Gore Fabrics has established goals to eliminate them from the life cycle of our consumer fabrics products.
PTFE is not a PFC of Environmental Concern. PTFE is safe and environmentally sound. This fluoropolymer is highly stable, too large to be bioavailable, insoluble in water, and does not degrade in the environment. Therefore, it is not a PFC of Environmental Concern and it does not degrade into them

Senast ändrad:
Ser ut som du är på rätt spår (visserligen FAQ från Gore-Tex)

IS PTFE A HAZARDOUS PFC OR A PFC OF ENVIRONMENTAL CONCERN?​

No.
We believe there is a clear and important distinction between PTFE and the PFCs of Environmental Concern, a position supported by sound science.

PTFE is non-toxic, safe for the end-user, insoluble and biocompatible. It is a large, stable molecule that does not degrade to become a source of PFCs of Environmental Concern.
Det där är ju en partsinlaga om något ;)

Anekdotiskt, men min Eco-Shell är minst lika bra som min gamla Gore-Tex PacLite var när den var ny. Det enda är väl att impregneringen inte sitter lika länge, men det lär inte vara ett problem i stan där man inte direkt sliter på plagget.
Sökte lite men hittade ingen förklaring till vad det var för aktivt vattenavstötande impregnering de använde.

Tillbaka
Topp