• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Jag har insett att livet som småbarnsförälder ställer andra krav på plagg som behövs i garderoben.

Är på jakt efter skor som är oömma, klarar vattenpölar och som ser hyfsat normala ut, vanliga gummistövlar är uteslutna.

Har sett att Tretorn har en del vad de kallar hybridatövlar. Är det någon som har erfarenhet av dessa, är de bekväma, står de emot vatten och är det mycket pang för priset?
Jag köpte ett par arch hybrid förra säsongen, inte hunnit använda skorna än men de kändes gedigna och bekväma. Blir att använda i år men är rädd för att innerfodret blir sunkigt i framtiden. Bra pris nedan.

Jag köpte ett par arch hybrid förra säsongen, inte hunnit använda skorna än men de kändes gedigna och bekväma. Blir att använda i år men är rädd för att innerfodret blir sunkigt i framtiden. Bra pris nedan.

Tack för tipset, beställde ett par därifrån. Efter att jag tryckt på köpknappen så blev jag fundersam på om man skulle köpt någon av de ofodrade modellerna. Men värt att testa, som sagt bra pris.

Om jag vill impregnera min gamla 90-tals dunjacka från Boomerang vad bör jag använda för impregnering?

Finns det något bra sätt att fetta in lädret på ärmar och axlar utan att det kladdar av sig på resten av jackan?

20201022_091621-01.jpeg
Vad är det för tvättråd på den?
Ser ut att vara bomull och läder och troligen ok att köra i 30-40gr Maskintvätt, gissar jag.
På lädret skulle jag ta en mild lotion (efter tvätt och när den torkat).
För impregnering, kolla in Nikwax produkter. Finns en för dunplagg som
används i samband med tvätt.

Tänk på att behandling av lädret kommer göra det mörkare, då du vet.
Det ser dock torrt ut så en mildare lotion skulle inte skada.
Du får dock vara försiktig i kanterna i övergången.
En tips som kan funka är möjligen att tejpa med maskeringstejp (görs av vissa när
sulktanten behandlas på en mockasko), vet inte om det funkar bra på ett plagg?

Jag har insett att livet som småbarnsförälder ställer andra krav på plagg som behövs i garderoben.

Är på jakt efter skor som är oömma, klarar vattenpölar och som ser hyfsat normala ut, vanliga gummistövlar är uteslutna.

Har sett att Tretorn har en del vad de kallar hybridatövlar. Är det någon som har erfarenhet av dessa, är de bekväma, står de emot vatten och är det mycket pang för priset?
Många med småbarn verkar köra med Sorel som slit-o-släng känga.
Har ju inte direkt utseendet med sig, men riktigt bra enligt syrrorna med män.

Såg nu att du slagit till på ett par Tretorn, ser ju bra ut.

Tack för tipset! Slog till på ett par forest green! 🏋️‍♂️ Har knatat runt på hundpromenader med ett par gamla vinterkängor som gjort sitt så tipset kom lägligt! 👍

Vad är det för tvättråd på den?
Ser ut att vara bomull och läder och troligen ok att köra i 30-40gr Maskintvätt, gissar jag.
På lädret skulle jag ta en mild lotion (efter tvätt och när den torkat).
För impregnering, kolla in Nikwax produkter. Finns en för dunplagg som
används i samband med tvätt.

Tänk på att behandling av lädret kommer göra det mörkare, då du vet.
Det ser dock torrt ut så en mildare lotion skulle inte skada.
Du får dock vara försiktig i kanterna i övergången.
En tips som kan funka är möjligen att tejpa med maskeringstejp (görs av vissa när
sulktanten behandlas på en mockasko), vet inte om det funkar bra på ett plagg?
Tack för tips! Skall kika på tvättråden och testa dina tips!

Mest troligt för att formaliteten kring sådana tillställningar har klingats av. Ta bröllopsvalsen som ett annat exempel, hur många höjer ens på ögonbrynen om den inte är i tre- eller sextakt?
Ja, samhället är helt klart på väg utför. Speciellt när det gäller bröllop. Har varit på bröllop (båda av svensk börd) där det varit smoking som dresscode och där brudens far lämnat över bruden.

Har en sittning med dress code ”Dark Suit with A touch of game show” där de i marknadsföringen för sittningen framfört Game Show som exempelvis program som Postkodmiljonären. Frågan är då, hur får man till den här lilla touchen på ett elegant sätt? Dark Suit är ju svårt att misstolka, men känner att tillägget kan bli svår. Någon med bra idéer?

Har en sittning med dress code ”Dark Suit with A touch of game show” där de i marknadsföringen för sittningen framfört Game Show som exempelvis program som Postkodmiljonären. Frågan är då, hur får man till den här lilla touchen på ett elegant sätt? Dark Suit är ju svårt att misstolka, men känner att tillägget kan bli svår. Någon med bra idéer?
Du är nybakad student i Lund va? Du kan komma undan med att ta på dig ett par fluffiga kaninöron och säga att det är japansk gameshow du inspirerats av. Elegans och sittning är ändå inte kompatibelt i mer än en timme av kvällen :)

Någon som har erfarenhet av mollskinnstyger från Luxire? Sugen på att beställa ett par men känner mig osäker om de blir för tjocka, om man ska gå på vanlig tjockare bomullsbyxa istället. Är även lite fundersam på vilka specs dom gör sig bäst i. Som jag förstått det så håller inte pressveck så bra och dessutom ska dom ju delvis funka som lite vardagsbyxa så kanske man ska köra det mer som vanliga chinos? Nån som har några bra tips!?

Fick hem mitt första oar från Luxire. Beställde de ljusgrå byxorna som @grodslukarenx länkade.

Sitter förvånansvärt bra, förändrade inga mått, angav enbart midja och benlängd. Materialet i fråga är ganska tjockt och ruggat, inte min favoritflanell, men för priset är det bra. Jag valde deras standard high waisted trousers, och ändrade bara lite smådetaljer som pleats osv. Midjan blev i min smak för låg, ungefär 5cm under naveln för mig. Så jag hade velat ha upp dom en liten bit, men annars är jag nöjd.

Blir nog fler beställningar i framtiden!

Edit:
Jämför jag med byxor från Berg&Berg, Incotex, etc. så känns dessa lite "slarvigare". Kan vara för materialet är så tjockt, men över lag känns de inte lika välgjorda. Inga slitband på mina heller. Med det sagt kan jag inget annat än tycka 900kr för dessa byxor är ok.

Senast ändrad:
Fick hem mitt första oar från Luxire. Beställde de ljusgrå byxorna som @grodslukarenx länkade.

Sitter förvånansvärt bra, förändrade inga mått, angav enbart midja och benlängd. Materialet i fråga är ganska tjockt och ruggat, inte min favoritflanell, men för priset är det bra. Jag valde deras standard high waisted trousers, och ändrade bara lite smådetaljer som pleats osv. Midjan blev i min smak för låg, ungefär 5cm under naveln för mig. Så jag hade velat ha upp dom en liten bit, men annars är jag nöjd.

Blir nog fler beställningar i framtiden!

Edit:
Jämför jag med byxor från Berg&Berg, Incotex, etc. så känns dessa lite "slarvigare". Kan vara för materialet är så tjockt, men över lag känns de inte lika välgjorda. Inga slitband på mina heller.
Märkligt, körde också deras vanliga high waisted och byxorna hamnar 1-2 cm ovanför naveln på mig. Kanske har det blivit en förändring i detaljnivå/slitband iom introduktionen av 3-dagarsprogrammet.

Märkligt, körde också deras vanliga high waisted och byxorna hamnar 1-2 cm ovanför naveln på mig. Kanske har det blivit en förändring i detaljnivå/slitband iom introduktionen av 3-dagarsprogrammet.
Möjligt. Kan inte klaga för mycket, byxorna kostade inte mer än 800-900kr, men lite för låga för min smak är de. Deras hemsida är inte den bästa, så kan ha hänt något blev fel när jag redigerade detaljerna.

Om någon med Google skills kan hitta en svart Barbour Blackwell i storlek L i en pålitlig europeisk webshop så skulle jag bli väldigt glad.

Bilagor

• 214486.jpg
    214486.jpg
    81.6 KB · Visningar: 40
Luxire påstår jag valde "standard pants" och inte "high waisted pants"... Pallar inte tjafsa med dessa, trist upplevelse iaf.

Bilagor

• Screenshot 2020-10-27 at 08.32.36.png
    Screenshot 2020-10-27 at 08.32.36.png
    49.2 KB · Visningar: 39
Luxire påstår jag valde "standard pants" och inte "high waisted pants"... Pallar inte tjafsa med dessa, trist upplevelse iaf.
Ja det var himla tråkigt! Vad står det i bekräftelsemailet du fick när du la ordern? Du kanske kan få rejäl rabatt nästa gång om det står high waist där.

Står det standard där är det nog kört.

Ja det var himla tråkigt! Vad står det i bekräftelsemailet du fick när du la ordern? Du kanske kan få rejäl rabatt nästa gång om det står high waist där.

Står det standard där är det nog kört.
Detta är den informationen jag fick skickad till mig:

1x Grey Wool Flannel

productId: 1996485598538
style-component-Front pleats: Single Pleat Reverse
style-component-Front pockets: On Seam Pocket
style-component-Fly style: Zip
style-component-Waistband: Side Metal Adjusters on Waist Seam
style-component-Front closure: Standard Extended Front Closure
style-component-Rear pocket: Two rear pocket with button
style-component-Lining: Front Lined to Knee
style-component-Bottom cuff: Cuff Without Button
style-component-Button: Matching
style-component-Additional Options: Coin Pocket

Högst oklart om de förväntar att jag ska förstå allt och kunna verifiera huruvida allt är som jag tänkt? Om så är fallet så är tjänsten riktigt piss. Sidan är galet dålig.

Detta är den informationen jag fick skickad till mig:

Högst oklart om de förväntar att jag ska förstå allt och kunna verifiera huruvida allt är som jag tänkt? Om så är fallet så är tjänsten riktigt piss. Sidan är galet dålig.
Lite längre ner borde style stå, under dina mått.

Såhär stod det i mitt mail. Jag fyllde i fler mått än bara midja och innerbenslängd.

1x Chocolate Brown Soft Chino
productId: 2215370828870
style-component-Front pockets: Slant Pocket
style-component-Fly style: Button
style-component-Waistband: Side Metal Adjusters On Waist Seam
style-component-Front closure: Extra Long Extended Closure With 2 Button
style-component-Rear pocket: Two Rear Pocket With Button
style-component-Lining: No Lining
style-component-Additional Options: NA
pants-waist: 44
pants-hips: 58
pants-front-rise: 30
pants-back-rise: 45
pants-outseam: 109
pants-inseam: 79
pants-thigh: 33
pants-knee: 24
pants-bottom: 20
style: Luxire High waisted dress pants
style-measurement-type: cm

Lite längre ner borde style stå, under dina mått.

Såhär stod det i mitt mail. Jag fyllde i fler mått än bara midja och innerbenslängd.

1x Chocolate Brown Soft Chino
productId: 2215370828870
style-component-Front pockets: Slant Pocket
style-component-Fly style: Button
style-component-Waistband: Side Metal Adjusters On Waist Seam
style-component-Front closure: Extra Long Extended Closure With 2 Button
style-component-Rear pocket: Two Rear Pocket With Button
style-component-Lining: No Lining
style-component-Additional Options: NA
pants-waist: 44
pants-hips: 58
pants-front-rise: 30
pants-back-rise: 45
pants-outseam: 109
pants-inseam: 79
pants-thigh: 33
pants-knee: 24
pants-bottom: 20
style: Luxire High waisted dress pants
style-measurement-type: cm
För mig står där "reverse pleat", som är den style jag sparade, som jag baserade min byxa på. Är övertygad något gått snett hos dom, säkerligen någon bugg i deras system som gjort att mitt ursprungliga val gått bort.

Kundtjänst verkar inte va så betjänliga, så tror inte jag kommer få detta löst.

Tillbaka
Topp