Visserligen....men tror inte Gore skulle komma undan om det var ute på tunn is.....Det där är ju en partsinlaga om något
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Visserligen....men tror inte Gore skulle komma undan om det var ute på tunn is.....Det där är ju en partsinlaga om något
Sökte lite men hittade ingen förklaring till vad det var för aktivt vattenavstötande impregnering de använde.
En ledtråd:"Fluorocarbon-free premium impregnation spray with polyurethane active agent"
Fjallraven PFC-Free Eco DWR Spray 500ml
PFC-free spray-on treatment for the re-impregnation of shell garments. Restores or enhances the DWR (Durable Water Repellent) properties of the face fabric of a waterproof fabric which improves breathability and comfort levels.Fluorocarbon-free premium impregnation spray with polyurethane active...www.openair.co.uk
Nej, det finns nog inte men behövs det verkligen? Ville bara belysa att många inte använder det längre eller är på väg ifrån det.Kan du nämna ett annat effektivt ämne för att hålla vatten borta på ett funktionsplagg?
Svårt att säga men jag hade nog lagt mig runt 4000-5000kr. Gå och prata med någon i en friluftsbutik som @stigge sade, brukar vara duktiga personer som själva är intresserade som jobbar där.Köper det! Vad säger du om pris kontra kvalitet? När börjar grejerna bli bra, och på vilken nivå är man dumsnål? (om man nu väljer att generalisera lite..)
Fast jag undrar vad de använder och det framgår inte vad jag hittat än iaf. Tycker alltid det är viktigt att kunna få reda på vad man köper. Speciellt om det är en specifik sak man undviker. De skriver bara vad det inte är.Nej, det finns nog inte men behövs det verkligen? Ville bara belysa att många inte använder det längre eller är på väg ifrån det.
PmVet någon hur man kan få tillgång till BestSecret, eller om någon vänlig själ råkar ha en invitekod till övers?
Försvarets livpäls dyker upp på Tradera och blocket ibland. Brukar kosta runt 2000kr för en i bra skick.Jag har varit sugen på en shearling-jacka/rock ett tag. Har ni några tips? Söker lite inspo, men även köplänkar. Har lite svårt att hitta något vettigt på egen hand.
Funktionsjackor är ett ganska brett samlingsnamn men antar att du menar en skaljacka? Norröna anser jag och många andra vara absolut bäst men kostar också därefter. Annars finns till exempel Bergans, Fjällräven och Haglöfs, själv har jag en Houdini som jag är nöjd med. Houdini har också ett väldigt trevligt miljötänk med generös reparationstjänst.
Finns lite olika bra märken.
Tex Haglöfs, Norröna, Houdini, Fjällräven osv osv
Kör själv med Arceteyx som anses vara i toppen,
Outdoor Clothing, Technical Outerwear, & Accessories
Arc'teryx is a high performance outdoor equipment company known for leading innovations in climbing, skiing and alpine technologiesarcteryx.com
När kommer till skalplagg så är det viktigt att tänka igenom användningsområdet då vatten och vindtäthet går att uppfylla men då i regel på bekostnad av sämre andningsförmåga.
Sedan är det viktigt att ha rätt plagg under jackan för att uppnå bra effekt.
Om du bor i Stockholm så rek. jag att du besöker Addnature eller Naturkompaniet för hjälp med rätt jacka för behovet.
Min erfarenhet är att de står sig helt okej i sällskapet. När det kommer till de mer avancerade modellerna är det sällan några större skillnader mellan olika märken mer än utseendet.Rent nyfiket, hur står sig Tierra mot ovannämda?
Bra prylar oxåRent nyfiket, hur står sig Tierra mot ovannämda?
Glöm dock inte passform. Det skiljer en del åt hur tillverkarna gör med passformen.Min erfarenhet är att de står sig helt okej i sällskapet. När det kommer till de mer avancerade modellerna är det sällan några större skillnader mellan olika märken mer än utseendet.
Tack för tipset. Hur är kvalitén på de från sydkorea?Försvarets livpäls dyker upp på Tradera och blocket ibland. Brukar kosta runt 2000kr för en i bra skick.
Acne har gjort ett par snygga shearling jackor. Vet dock inte om dom gör det fortfarande. Men vet att det finns en annons ute på Tradera i detta nu:
Jackor & ytterkläder för herr | Köp & sälj second hand på Tradera
Köp och sälj Jackor & ytterkläder för herr enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av second hand och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplatswww.tradera.com
Sen finns även ett företag i Sydkorea som säljer shearlingjackor. Har själv köpt min därifrån:
Mens Trendy Shopping Online Guylook
guylook.com
Känner inte till märket heller men vill minnas att jag har sett att Gant har en liknande jacka.Tack för tipset. Hur är kvalitén på de från sydkorea?
hittade denna som verkade vettig, men känner inte till märket så väl. https://www.wernerchrist.com/en/adam--13212-5844.html?
Det är gruppen som anser sig "rätt" klädda som jag vänder mig till, för om deras attityd mot de som "inte" är rätt klädda är dissande, då skapar de ett problem ur ingenting. De mest hedersamma begravningsdeltagarna jag känner har inte ens kommit på begravningen för att de inte klarar det ytliga. De stannar hemma, tänder ett ljus och hedrar den bortgångne.Jag kan förstå din poäng men så som du lägger fram den så blir det på gränsen till löjligt. Tar du vit kostym till begravningar för det är ändå "tanken som räknas"?
Men herregud... Nej nu ger jag mig, känns som att du vägrar förstå. Eller så trollar du bara. Oavsett vilket så kommer vi ingenstans.Det är gruppen som anser sig "rätt" klädda som jag vänder mig till, för om deras attityd mot de som "inte" är rätt klädda är dissande, då skapar de ett problem ur ingenting. De mest hedersamma begravningsdeltagarna jag känner har inte ens kommit på begravningen för att de inte klarar det ytliga. De stannar hemma, tänder ett ljus och hedrar den bortgångne.
Werner Christ gör bra grejer. Tycker design och kvalitet påminner om Herno och Valstar. En liknande finns på Engelska Herr/Baltzar om du föredrar att prova i butik: https://baltzar.com/products/werner-christ/brown-lambskin-leather-jona-flight-jacket/Tack för tipset. Hur är kvalitén på de från sydkorea?
hittade denna som verkade vettig, men känner inte till märket så väl. https://www.wernerchrist.com/en/adam--13212-5844.html?
Det är mer än vad jag tänkt. Var på Naturkompaniet och rekade, men det var inte till någon stor hjälp faktiskt.Nej, det finns nog inte men behövs det verkligen? Ville bara belysa att många inte använder det längre eller är på väg ifrån det.
Svårt att säga men jag hade nog lagt mig runt 4000-5000kr. Gå och prata med någon i en friluftsbutik som @stigge sade, brukar vara duktiga personer som själva är intresserade som jobbar där.
Tack. Sitter och funderar på huruvida jag faktiskt behöver en sån här jacka eller inte .......Werner Christ gör bra grejer. Tycker design och kvalitet påminner om Herno och Valstar. En liknande finns på Engelska Herr/Baltzar om du föredrar att prova i butik: https://baltzar.com/products/werner-christ/brown-lambskin-leather-jona-flight-jacket/
Det är mycket möjligt att jag ställer för höga krav på den här typen av kläder i relation till ditt användningsområde.Det är mer än vad jag tänkt. Var på Naturkompaniet och rekade, men det var inte till någon stor hjälp faktiskt.
Vad tror du om denna? https://www.haglofs.com/se/sv-se/l.i.m-jacket-men/p/604542-2C5.html?
Fickorna stör mig lite. Ventilationen vet inte faktiskt, är för oruttad - men tåls att fundera på.Det är mycket möjligt att jag ställer för höga krav på den här typen av kläder i relation till ditt användningsområde.
Det ser inte ut som att den jackan har någon ventilation vilket jag tycker kan vara trevligt. Verkar inte heller finnas några fickor förutom bröstfickan men vet inte om du känner att du har behov av det. Annars är det säkert en bra jacka, det är ju Gore-Tex och 28.000mm vattenpelare så den lär stå emot regn bra.
Har en äldre version av den, duger mer än väl till promenader. Den tar extremt lite plats i en väska vilket är ett stort plus.Det är mer än vad jag tänkt. Var på Naturkompaniet och rekade, men det var inte till någon stor hjälp faktiskt.
Vad tror du om denna? https://www.haglofs.com/se/sv-se/l.i.m-jacket-men/p/604542-2C5.html?
Det är inte säkert du behöver det, här är ett alternativ i samma prisklass med ventilation och fler fickor. Lite sämre motstånd mot regn men klassas ändå som "vattentät" med >20.000mm vattenpelare. https://www.bergans.com/se/herr/jackor/skaljackor/letto-jacket-black-dark-navyFickorna stör mig lite. Ventilationen vet inte faktiskt, är för oruttad - men tåls att fundera på.
Frågan är hur mkt ventilation man behöver om man inte kommer göra mer än att gå i den?
Kolla north face, knep en i gtx för knappa 1200kr.Fickorna stör mig lite. Ventilationen vet inte faktiskt, är för oruttad - men tåls att fundera på.
Frågan är hur mkt ventilation man behöver om man inte kommer göra mer än att gå i den?
Det var inget, insåg att jag länkade något som inte var i gtx..Kolla north face, knep en i gtx för knappa 1200kr.
Ingen aning, men coola jacka!Om jag vill impregnera min gamla 90-tals dunjacka från Boomerang vad bör jag använda för impregnering?
Finns det något bra sätt att fetta in lädret på ärmar och axlar utan att det kladdar av sig på resten av jackan?