• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Mottog min första MtM-skjorta från Stenströms 1899-linje för två veckor sedan. Hunnit bära den några gånger nu. Bara jag som tycker att just den linjen är väldigt oprisvärd? Kostade 2200kr och då är det bara små förbättringar (delat ok bl.a.) jämfört med Stenströms standardlinje.

Mottog min första MtM-skjorta från Stenströms 1899-linje för två veckor sedan. Hunnit bära den några gånger nu. Bara jag som tycker att just den linjen är väldigt oprisvärd? Kostade 2200kr och då är det bara små förbättringar (delat ok bl.a.) jämfört med Stenströms standardlinje.
Vad ligger std linjen på för mtm?

Deras egna beskrivning av serien, vet inte vad som skiljer mot std linjen men gissar på det flesta punkter förutom knappar kanske?

Komponenterna till vår 1899 skjorta​

1. En bålstorlek per kragstorlek
  2. Delat ok för bättre passform
  3. Tyget är av amerikansk långfibrig Supima bomull, bomullens kashmir
  4. S.k. kavajärms isömnad, en teknik som ofta används i kostymer för den naturliga looken det framkallar. Den övre delen av ärmen är större än ärmhålsöppningen, vilket gör det lättare att justera skjortärmen för att underlätta rörelse vid axeln.
  5. Pärlemorknappar. Varje knapp är unik då den är tillverkad av en naturlig snäcka. Knapparna skärs ut och hålen borras, antingen för hand eller med en maskin.
  6. Tätare stygnlängd. Vi syr 9 stygn per centimeter.
  7. En s.k mouche sys i nederkanten av sidsömmen mot fållen för ökad styrka.
  8. 2 mm stickning runt krage, manschett och framkant.

Vad ligger std linjen på för mtm?

Deras egna beskrivning av serien, vet inte vad som skiljer mot std linjen men gissar på det flesta punkter förutom knappar kanske?

Komponenterna till vår 1899 skjorta​

1. En bålstorlek per kragstorlek
  2. Delat ok för bättre passform
  3. Tyget är av amerikansk långfibrig Supima bomull, bomullens kashmir
  4. S.k. kavajärms isömnad, en teknik som ofta används i kostymer för den naturliga looken det framkallar. Den övre delen av ärmen är större än ärmhålsöppningen, vilket gör det lättare att justera skjortärmen för att underlätta rörelse vid axeln.
  5. Pärlemorknappar. Varje knapp är unik då den är tillverkad av en naturlig snäcka. Knapparna skärs ut och hålen borras, antingen för hand eller med en maskin.
  6. Tätare stygnlängd. Vi syr 9 stygn per centimeter.
  7. En s.k mouche sys i nederkanten av sidsömmen mot fållen för ökad styrka.
  8. 2 mm stickning runt krage, manschett och framkant.

Tror jag har betalat cirka 1400-1500kr när jag körde på deras standard-MtM tidigare. De punkterna som listas upp är gäller ju mer för RTW. En bålstorlek per krage spelar ju ingen roll när man kör MtM, utan endast när man köper en konfektionsskjorta. Pärlemorknapparna är exakt likadana som dem jag valde när jag körde deras standard-MtM. Den enda skillnaden jag märkte av var det delade oket och möjligtvis att ärmen var lite mer rörlig. Kollade även upp lite andra tyger senast och då blir det väldigt höga priser. En flanellskjorta från 1899-linjen skulle ligga på 2700kr. Observera att skjortorna inte har några handsydda detaljer alls, vilket de flesta skjortor i den prisklassen har.

@Fabian Finns det några bilder på er nya polo-rock? Vilka förändringar är gjorda från tidigare år :)?

snart finns det bilder! Vi jobbar som dårar för att hinna få det live tills inatt.

ärmvidden är förändrad och förstorad. Sen upplevde vi den övriga passformen som något för stor så vi har justerat ner den. Med andra ord, förra årets 50a är idag mer lik en 48a (fast med vidare ärm).

• Like
Reactions: PJW
Tror jag har betalat cirka 1400-1500kr när jag körde på deras standard-MtM tidigare. De punkterna som listas upp är gäller ju mer för RTW. En bålstorlek per krage spelar ju ingen roll när man kör MtM, utan endast när man köper en konfektionsskjorta. Pärlemorknapparna är exakt likadana som dem jag valde när jag körde deras standard-MtM. Den enda skillnaden jag märkte av var det delade oket och möjligtvis att ärmen var lite mer rörlig. Kollade även upp lite andra tyger senast och då blir det väldigt höga priser. En flanellskjorta från 1899-linjen skulle ligga på 2700kr. Observera att skjortorna inte har några handsydda detaljer alls, vilket de flesta skjortor i den prisklassen har.
Japp, det gäller RTW
Men förutom bål och knappar, är inte övriga punkter ngt som skiljer åt?

Kvalitet är ett begrepp som är lite luddigt map prisvärdhet. Har själv tex aldrig behövt sy om knappar eller sömmar på Eton eller Stenströms vilket jag ofta fått göra på Barba,Finamore och skjortor som framhäver sina handsydda delar som en usp. Jag kan uppskatta olika delar på skjortor och sågar inte kategoriskt Elton och Stenströms för deras avsaknad av handsydda delar eller deras tyger.
Om det sedan är prisvärt med 2200 för en mtm ifrån Stenströms vs andra märken ser jag beror på vad du uppskattar och vill ha i den specifika skjortan.

Fick hem mina byxor från Luxire. Hade mätt på mina tajtaste byxor så därför hade jag väntat mig ungefär detsamma.

Visst sitter dessa som skit? Gigantiska. Ostrukna direkt från kartongen.
IMG_20201030_154845.jpg
IMG_20201030_154745.jpg

Mina bespoke från Luca Avitabile tror jag brukar ligga omkring 2200-2700 så då känns ju 2700kr för en Stenströms MtM lite i överkant.

Skit...Näe?
Gigantiska?

Vad är du inte gillar med passformen?
Det känns som om det blev en hel storlek fel..
IMG_20201030_155807.jpg

Edit: Vill någon köpa dem för 800kr inkl frakt så säg till.
1x Grey Wool Flannel

productId: 2482247561127
style-component-Front pleats: Double Pleat Forward
style-component-Front pockets: On Seam Pocket
style-component-Fly style: Button
style-component-Waistband: Side Metal Adjusters on Waist Seam
style-component-Front closure: Extra Long Extended Front closure
style-component-Rear pocket: Two rear pocket with button
style-component-Lining: Front Lined to Knee
style-component-Bottom cuff: Cuff with button
style-component-Button: Matching
style-component-Additional Options: NA
half-waist: 44
inseam: 81
style: Luxire High waisted dress pants
style-measurement-type: cm
style-url-link: /collections/pants/products/grey-wool-flannel#/?half-waist=44&inseam=81&size-type=us&style-select=luxire-high-waisted-dress-pants
for $99.99 USD each

Senast ändrad:
snart finns det bilder! Vi jobbar som dårar för att hinna få det live tills inatt.

ärmvidden är förändrad och förstorad. Sen upplevde vi den övriga passformen som något för stor så vi har justerat ner den. Med andra ord, förra årets 50a är idag mer lik en 48a (fast med vidare ärm).
Perfekta förändringar. Precis vad som behövdes. Knäpper en direkt!

Är midjan 44 då? Benen är precis som jag förväntar mig från den modellen. Du har ju tagit dubbla pleats, då blir det automatiskt mer volym i benen. Men jag håller med om att de borde ha kommit pressade.
Jag mätte aldrig midjan utan stoppade tillbaka dem i paketet igen. Men felet är nog mer i min smak än byxmodellen i sig. Nu har jag lärt mig det 😄

Jag mätte aldrig midjan utan stoppade tillbaka dem i paketet igen. Men felet är nog mer i min smak än byxmodellen i sig. Nu har jag lärt mig det 😄
Jag tog 44 på mina i midjan och brukar ha storlek 50. Mina sitter som en smäck på mig. Dina blir ett par cm för långa för mig (kör 79 i innerbenslängd), men ska fundera på det. Blir ju en uppläggning av byxbenen och en pressning på det och vips är man uppe i samma pris som om jag hade beställt egna.

Jag tog 44 på mina i midjan och brukar ha storlek 50. Mina sitter som en smäck på mig. Dina blir ett par cm för långa för mig (kör 79 i innerbenslängd), men ska fundera på det. Blir ju en uppläggning av byxbenen och en pressning på det och vips är man uppe i samma pris som om jag hade beställt egna.
Att lägga upp byxor är något av det enklaste som finns. Har de dessutom slag behöver du inte ens göra det speciellt snyggt, sömmen döljs innanför uppviket. Varsågod för besparingen ;)

Har du kontrollmätt midjan? För det ska väl vara skäl till reklamation? Jag fick ju mina för 3-5 veckor sedan.. körde på slim med egna mått för midja och längd.. de var vidare i övriga mått än vad jag är van vid men har gått in dom här hemma å börjat vänja mej...

Hittade en engelsk sida som hade den i lager, dessutom till bra pris!
Så nu är den på väg hem från terracesmenswear.co.uk

Nyligen fått hem en mockajacka från Barba napoli stl 48. Jag har något bredare axlar i förhållande till övrig kroppsbyggnad så upplever den något tight över axlarna. Någon här på forumet som har erfarenhet av märket? Har man något att vinna på att gå upp till stl 50 om den sitter ok i övrigt? Antar jag mest kommer ha den uppknäppt och då är det ju helt lugnt. Men sen finns ju farhågan om man lägger på sig några kilo eller börjar träna. Vad säger ni?
gdfgdgfd.jpeg

Senast ändrad:
Nyligen fått hem en mockajacka från Barba napoli stl 48. Jag har något bredare axlar i förhållande till övrig kroppsbyggnad så upplever den något tight över axlarna. Någon här på forumet som har erfarenhet av märket? Har man något att vinna på att gå upp till stl 50 om den sitter ok i övrigt? Antar jag mest kommer ha den uppknäppt och då är det ju helt lugnt. Men sen finns ju farhågan om man lägger på sig några kilo eller börjar träna. Vad säger ni?
gdfgdgfd.jpeg
Det ser helt klart ut som att du har mycket att vinna på genom att kliva upp en eller två storlekar.

Bättre ärmlängd, aningen rymligare och du kommer inte svära över jackan när du vill bära något tjockare plagg under.

Det ser helt klart ut som att du har mycket att vinna på genom att kliva upp en eller två storlekar.

Bättre ärmlängd, aningen rymligare och du kommer inte svära över jackan när du vill bära något tjockare plagg under.
Jo det lutar nog mot det. Armlängd är ett ständigt problem för mig då kombinationen av axlarna och lite längre armar bäddar för det problemet. Självklart är den helt out of stock nu på bernadellistore där jag köpte den ifrån. Finns en annan sida där man kan få tag i den i stl 50... Dock ca 4000kr (48%) dyrare där vilket känns som ett rån för att gå upp en size.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp