• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Belfort

Omega
Kära Klocksnackare, har ni möjlighet att hjälpa en forumkollega?
Vad är det för märke och modell på jackan? Hittar inget på Barbours hemsida.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2021-08-29 kl. 19.44.23.png
    Skärmavbild 2021-08-29 kl. 19.44.23.png
    205.3 KB · Visningar: 40
  • Skärmavbild 2021-08-29 kl. 19.43.02.png
    Skärmavbild 2021-08-29 kl. 19.43.02.png
    371.5 KB · Visningar: 44

Entruv

Omega
Tack för feedback! Höll med - den kändes sjukt boxig. Knäppningen hamnar emellertid på min naturliga midja - kavajen kanske är lite lång?

Gick vidare i mitt projekt och slet ut all tillstymmelse till padding i hela kavajen. Nu är det bara tunnt tyg och canvas kvar i den, så eventuell boxighet borde bero på mig snarare än kavajen. Men, den kanske inte är bärbar ändå? :)



Bild på paddingen, exklusive axelvaddar. :D


Frågan är kanske lustig sådär 200 sidor senare, men hur gick du tillväga för att slita ur vaddering ur kavajen? Sitter i samma sits nämligen!
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Fick senaste utskicket från NK och satte kaffet i halsen.
Är det någon här som kan ge en rimlig förklaring för prissättningen på denna tröja? Är de bara hype eller hur i bänken kan en tröja som bara går att handtvätta kosta 5kkr?
(Eller har jag kommit in i gubb-ålder nu när jag är över 30 och inte fattar kidsens efterfrågade produkter?)
A5C6C73C-DD56-44B0-82F4-991F39EC0EDC.png
 
Fick senaste utskicket från NK och satte kaffet i halsen.
Är det någon här som kan ge en rimlig förklaring för prissättningen på denna tröja? Är de bara hype eller hur i bänken kan en tröja som bara går att handtvätta kosta 5kkr?
(Eller har jag kommit in i gubb-ålder nu när jag är över 30 och inte fattar kidsens efterfrågade produkter?)
A5C6C73C-DD56-44B0-82F4-991F39EC0EDC.png
Dyrt att reppa orten.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Fick senaste utskicket från NK och satte kaffet i halsen.
Är det någon här som kan ge en rimlig förklaring för prissättningen på denna tröja? Är de bara hype eller hur i bänken kan en tröja som bara går att handtvätta kosta 5kkr?
(Eller har jag kommit in i gubb-ålder nu när jag är över 30 och inte fattar kidsens efterfrågade produkter?)
A5C6C73C-DD56-44B0-82F4-991F39EC0EDC.png
Hur ska folk annars veta att din tröja är dyr
 
Fick senaste utskicket från NK och satte kaffet i halsen.
Är det någon här som kan ge en rimlig förklaring för prissättningen på denna tröja? Är de bara hype eller hur i bänken kan en tröja som bara går att handtvätta kosta 5kkr?
(Eller har jag kommit in i gubb-ålder nu när jag är över 30 och inte fattar kidsens efterfrågade produkter?)
A5C6C73C-DD56-44B0-82F4-991F39EC0EDC.png
Att någonting bara går att handtvätta brukar ju ofta sammanhöra med exklusiva materialval. Det där ser dock ut som bomull och man är rädd att trycket ska försvinna… Pierre Balmain och hans modehus är ju dock ett av de mest anrika lyxhusen. Därav prislappen.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Det är oerhört tramsigt, priserna blir bara dyrare och dyrare för varje år som går.

Det följer målgruppernas löner ganska väl, skulle jag tro. Förr hade utformningen av kläderna en större påverkan på status och klass. Det satt i detaljerna (material, veck, längder, sömmar etc) och plaggen var inte lika lättåtkomliga för alla i samhället. Så ser det inte ut idag, priset blir istället den huvudsakliga utslagsfaktorn.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Att någonting bara går att handtvätta brukar ju ofta sammanhöra med exklusiva materialval. Det där ser dock ut som bomull och man är rädd att trycket ska försvinna… Pierre Balmain och hans modehus är ju dock ett av de mest anrika lyxhusen. Därav prislappen.
Balmain gör mycket snyggt utan tvekan, har dock aldrig förstått tjusningen med att köpa en tröja med överdimensionerad logo på
 
Balmain gör mycket snyggt utan tvekan, har dock aldrig förstått tjusningen med att köpa en tröja med överdimensionerad logo på
Nej, så är det ju. Samma med alla dessa modehus nu. Gucci, Louis Vuitton, Dior, Fendi, Prada, Versace, Dolce & Gabanna. Där jag håller de två förstnämnda högst, då de fortfarande gör lite trevliga plagg som man själv kan bära.

Är väl i mitt tycke bara Saint Laurent som fortfarande har en mer avskalad approach som personligen tilltalar mig mest.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Nej, så är det ju. Samma med alla dessa modehus nu. Gucci, Louis Vuitton, Dior, Fendi, Prada, Versace, Dolce & Gabanna. Där jag håller de två förstnämnda högst, då de fortfarande gör lite trevliga plagg som man själv kan bära.

Är väl i mitt tycke bara Saint Laurent som fortfarande har en mer avskalad approach som personligen tilltalar mig mest.
Absolut är det så. Själv håller jag mig till de mer klassiska välskräddade märkena som Canali, Caruso, Brioni och Ermenegildo Zegna som inte aspirerar på att vara så vansinnigt futuristiskt supertrendiga i sin design. Men, har nog en hel del att göra med att jag börjar bli gammal 😀
 

Belfort

Omega
Att någonting bara går att handtvätta brukar ju ofta sammanhöra med exklusiva materialval. Det där ser dock ut som bomull och man är rädd att trycket ska försvinna… Pierre Balmain och hans modehus är ju dock ett av de mest anrika lyxhusen. Därav prislappen.

Finns inte mycket "modehus" och "traditionsrikt" att trycka på en fet logga på en vanlig sweatshirt. Men enkla pengar för modehusen, synd att man på lång sikt urvattnar märket. Det är tydligt att dessa modehus drar till sig ett ganska speciellt klientel just tack vare dessa extrema tryck/loggor/mönster som man själv inte vill förknippas med.

Nej, så är det ju. Samma med alla dessa modehus nu. Gucci, Louis Vuitton, Dior, Fendi, Prada, Versace, Dolce & Gabanna. Där jag håller de två förstnämnda högst, då de fortfarande gör lite trevliga plagg som man själv kan bära.

Är väl i mitt tycke bara Saint Laurent som fortfarande har en mer avskalad approach som personligen tilltalar mig mest.
Synd att man enbart förknippar Louis Vuitton med deras skräniga Monogram Canvas som man ser överallt och många är fejk.
 
Det följer målgruppernas löner ganska väl, skulle jag tro. Förr hade utformningen av kläderna en större påverkan på status och klass. Det satt i detaljerna (material, veck, längder, sömmar etc) och plaggen var inte lika lättåtkomliga för alla i samhället. Så ser det inte ut idag, priset blir istället den huvudsakliga utslagsfaktorn.
Är villig att hålla med. Men tycker mig se en liknande trend inom klassisk menswear, "995 euro" är en ganska vanlig siffra numera.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Finns inte mycket "modehus" och "traditionsrikt" att trycka på en fet logga på en vanlig sweatshirt. Men enkla pengar för modehusen, synd att man på lång sikt urvattnar märket. Det är tydligt att dessa modehus drar till sig ett ganska speciellt klientel just tack vare dessa extrema tryck/loggor/mönster som man själv inte vill förknippas med.
Exakt; extremt enkla pengar. Samma anledning till att Porsche gör SUV:ar..
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Nej, så är det ju. Samma med alla dessa modehus nu. Gucci, Louis Vuitton, Dior, Fendi, Prada, Versace, Dolce & Gabanna. Där jag håller de två förstnämnda högst, då de fortfarande gör lite trevliga plagg som man själv kan bära.

Är väl i mitt tycke bara Saint Laurent som fortfarande har en mer avskalad approach som personligen tilltalar mig mest.

Dior har väl mer dressat än Gucci dock?
Utöver Dior är väl Lanvin och Saint Laurent hus som traditionellt har kläder som faktiskt går att ha utanför en catwalk. (Accessoarer är en annan sak).

Absolut är det så. Själv håller jag mig till de mer klassiska välskräddade märkena som Canali, Caruso, Brioni och Ermenegildo Zegna som inte aspirerar på att vara så vansinnigt futuristiskt supertrendiga i sin design. Men, har nog en hel del att göra med att jag börjar bli gammal 😀

Zegna har ju iofs tagit ett rätt stort steg mot mode på sistone:


Sen ska jag iofs erkänna att jag typ gillar det.
 
Dior har väl mer dressat än Gucci dock?
Utöver Dior är väl Lanvin och Saint Laurent hus som traditionellt har kläder som faktiskt går att ha utanför en catwalk. (Accessoarer är en annan sak)..
Deras basplagg tycker jag blivit minst lika gräsliga som de flesta andra, tyvärr. Men ja, Gucci är ju precis likadana här men tycker ofta de har något plagg per kollektion som är trevligt.
32F2A3D7-54FB-4332-B2F1-7C3002E2B181.jpeg

8F9AA407-8E85-4E65-9786-F5A69981614E.jpeg

981C9F1A-78F0-47A4-8CFD-458B83374DAE.jpeg

5B701038-BD8C-4831-A13B-53BF843F60E9.jpeg
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Då är det tydligt, modevärlden har helt tappat fotfästet.. eller kanske snarare att jag är officiellt ”fashion-gubbe”. 🤣
Tycker den trenden har varit väldigt tydlig, väldigt länge. Med risk för att låta som en trasig skiva, så tror jag att det är samma man ser här på KS och t.ex Instagram?

Många människor som faktiskt har stil köper ju grejer som visar att dom har råd.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Ok, boomer! Wazzup? 😎
F772EFD9-D127-48DE-9EAD-80033DD61D4A.jpeg
Du har faktiskt en bra poäng, om vi pratar Stil vs Kvalitet (vad nu egentligen kvalitet innebär...?)
Bilden ovan är också en stil, som skiljer sig markant mot Bruce Boyers Stil, men dock en Stil.

Citat Real luxury is understanding quality, and having the time to enjoy it.' – G. Bruce Boyer
Känns mer kopplat till en hållbar stil utan svängningar kopplat till Mode.
Sedan behöver inte det bli förknippat med en hög prislapp för det enskilda inköpet utan mer kopplat till
användningen varje plagg får utslaget över tiden du har det.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Måste ändå säga att mitt inläg kring tröjan skapande väldigt bra diskussion, så de kanske helt enkelt är värt att köpa tröjan som en ”conversation starter” 🤣🤩
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Bara min åsikt...men ska jag agera reklampelare för ett varumärke så vill jag åtminstone ha betalt för det! (Se det som en kompensation för att det förfular kläderna jag bär)
Men numera och något årtionde tillbaka verkar det vara tvärtom...folk betalar dyra pengar för att göra reklam för ett varumärke! Konstig tid vi lever i!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Bara min åsikt...men ska jag agera reklampelare för ett varumärke så vill jag åtminstone ha betalt för det! (Se det som en kompensation för att det förfular kläderna jag bär)
Men numera och något årtionde tillbaka verkar det vara tvärtom...folk betalar dyra pengar för att göra reklam för ett varumärke! Konstig tid vi lever i!
Skulle gärna säga detsamma, men bågarna på mitt arsle säger annorlunda.
 
Topp