• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Nån annan som tycker att mörkblått/navy sällan verkar bli bra på kashmirtröjor, eller är det bara jag? Vet inte vad det är, tycker inte färgen får något bra djup och ser lätt "smutsig" ut, och att det upplevs noppgrigare. Kanske är för att det är mer fluff som drar åt sig grejer än merino. Eller så behöver jag köpa dyrare grejer. :)
+1 på den. Får du den lite melerad brukar det fungera bättre tycker jag.

Vilken typ av byxor passar till skjorta (ej instoppad) och sneakers, med möjlighet att ha en blazer för att klä upp det ytterligare? Cargobyxor? Jeans?

Känns som två helt olika sorters klädsel du pratar om.
Ja det blev kanske lite motsägelsefullt. Men typ så här?

1642075726437.png

Vilken typ av byxor passar till skjorta (ej instoppad) och sneakers, med möjlighet att ha en blazer för att klä upp det ytterligare? Cargobyxor? Jeans?

Känns som två helt olika sorters klädsel du pratar om.
Håller med vaniljglass
Varför vill du klä upp cargobyxor och en utanför skjorta då den stilen är mer fritidsbetonad i grunden.
Om du vill addera något till det så kolla på en sk overshirt istället för kavaj, som mer ligger inom samma stil.

Håller med vaniljglass
Varför vill du klä upp cargobyxor och en utanför skjorta då den stilen är mer fritidsbetonad i grunden.
Om du vill addera något till det så kolla på en sk overshirt istället för kavaj, som mer ligger inom samma stil.
Tack för svar. Det var det fritidsbetonade jag försökte att undvika så cargo går bort då.

Nån annan som tycker att mörkblått/navy sällan verkar bli bra på kashmirtröjor, eller är det bara jag? Vet inte vad det är, tycker inte färgen får något bra djup och ser lätt "smutsig" ut, och att det upplevs noppgrigare. Kanske är för att det är mer fluff som drar åt sig grejer än merino. Eller så behöver jag köpa dyrare grejer. :)
Fullt naturligt. Desto hårdare ett garn måste infärgas desto sämre brukar kvalitén bli. Eftersom kashmirgeten är ljus till färgen så är off white-, beige- eller tex taupe-färgade kläder oftast snyggare än mörkare diton. Varför merinoullen oftast klarar sig bättre är för att kvalitén i sig är hårdare och mindre ömtålig.

Fullt naturligt. Desto hårdare ett garn måste infärgas desto sämre brukar kvalitén bli. Eftersom kashmirgeten är ljus till färgen så är off white-, beige- eller tex taupe-färgade kläder oftast snyggare än mörkare diton. Varför merinoullen oftast klarar sig bättre är för att kvalitén i sig är hårdare och mindre ömtålig.
Spännande! Förklarar troligen varför mina ljusa tröjor i kashmir ser klart bättre/mindre slitna ut efter ungefär samma mängd användningar. Tack för infon!

Okej, det är kanske dags att växa upp nu 😁
Kanske är sent på bollen men om du vill ”dressa upp” en väldigt casual outfit ett litet steg så är en överskjorta rätt så trevligt alternativ istället för kavaj som blir lite för mycket ”maskerad” till slappa brallor.

Såhär har jag kört i princip dagligen sedan pandemin började. Kavajerna har hängt tryggt i garderoben.

bild från 2020.
FD61CAFF-A837-4B59-9BBD-CBA27EB54C36.jpeg

Kanske är sent på bollen men om du vill ”dressa upp” en väldigt casual outfit ett litet steg så är en överskjorta rätt så trevligt alternativ istället för kavaj som blir lite för mycket ”maskerad” till slappa brallor.

Såhär har jag kört i princip dagligen sedan pandemin började. Kavajerna har hängt tryggt i garderoben.

bild från 2020.
FD61CAFF-A837-4B59-9BBD-CBA27EB54C36.jpeg
Jag har kört med kavaj på några möten med höjdarna annars har det varit rullande med skjorta och nån skön merinotröja på. Chinos el svarta/blå jeans har varit strax utanför skypefönstret. Lägre byxnivå har inte varit ett alternativ.

Mina 7 kostymer har vilat i 23 månader nu. De kanske inte passar längre? 😳

Jag har kört med kavaj på några möten med höjdarna annars har det varit rullande med skjorta och nån skön merinotröja på. Chinos el svarta/blå jeans har varit strax utanför skypefönstret. Lägre byxnivå har inte varit ett alternativ.

Mina 7 kostymer har vilat i 23 månader nu. De kanske inte passar längre? 😳
Av mina 8 kostymer har 3 varit hos skräddande för att tas ut ”så mycket det går”. Resterande 5 får vila i garderoben tills jag förhoppningsvis går ner till Pre-Covid vikt 🤣

Suitsupply verkar ha höjt priset på sina skjortor från 849kr till 1199kr över det nya året. Helt plötsligt känns det inte så värt att köpa dem mer.

Suitsupply verkar ha höjt priset på sina skjortor från 849kr till 1199kr över det nya året. Helt plötsligt känns det inte så värt att köpa dem mer.

Kollade mitt kvitto från i april och det låg på 799kr för standardskjortor. Så de gick från 799 > 1199 på ett år. Känns ganska ologiskt med tanke på att tex kavajer gått upp en bråkdel.

Nästan all av den ursprungliga personalen har slutat i Sthlm också. Snart bara en massa unga säljare kvar där. Inget bra tecken i min åsikt.

Därför jag tycker de är bra. Där är bra med plats i låren och hygglig midja för pengen.

Helt galet bra value for money. När jag testade dem så var min första tanke: Varför köper jag nånsin dyra jeans igen? Jag tog 34 mot lite bättre vetande (Jag har 34 i midjan men har rätt breda lår pga träning). Men dessa är bra i låren. De faller inte rakt men de är inte heller för tighta. Kommer garanterat fortsätta köpa från Uniqlo. Tack för bra tips!

Helt galet bra value for money. När jag testade dem så var min första tanke: Varför köper jag nånsin dyra jeans igen? Jag tog 34 mot lite bättre vetande (Jag har 34 i midjan men har rätt breda lår pga träning). Men dessa är bra i låren. De faller inte rakt men de är inte heller för tighta. Kommer garanterat fortsätta köpa från Uniqlo. Tack för bra tips!
Kan inte någon leverera en bild? :)

Långärmad bomullspiké, gärna under tusenlappen, var hittar man det? Kikat på Filippa K men känns inte så kul, beställt en från Natalino men tror tyvärr deras passform är för slim för mig. Fler förslag?

Långärmad bomullspiké, gärna under tusenlappen, var hittar man det? Kikat på Filippa K men känns inte så kul, beställt en från Natalino men tror tyvärr deras passform är för slim för mig. Fler förslag?
Titta på John Henric . Dom har även rea just nu. Passade själv på att klicka hem en långärmad. Passformen kan jag tyvärr inte uttala mig om

Jag mätte precis min och måtten stämmer inte utifrån vad Perro anger.

Perro:
Bröst: 59 cm
Axelmått: 50 cm
Ärmlängd: 68.5 cm

Mina mått:
Bröst: 55 cm
Midja: 51 ("nipped waist) cm
Axelmått: 46 cm
Ärmlängd: 67 cm

Tack Erik! Det är oklart, just den här skjortan är köpt begagnad och jag har bara tvättat den ett par gånger.

Jag förstår att du resonerar som du gör, då jag själv har varit där i tankarna. Min åsikt har däremot ändrat sig längs vägen och nu har jag inga som helst problem att bära den med blåa jeans; nyckeln för min del ligger i att grejerna har fått patina.

Bilden nedan på Ethan och Kenji (från just Bryceland's) är intressant. Båda bär – som vi givetvis kan se – både jeans som över- och nederdel, men Ethan (till vänster) bär mörkare skjorta och ljusare jeans; Kenji (till höger) har gjort tvärt om och bär mörkare nederdel och ljusare överdel. Nyckeln för min del ligger i att skapa kontrasterna.

Screenshot_2019-11-28_at_3.20.44_PM_1242x1868.png

För egen del bär jag skjortan i regel utstoppad, med en vit t-shirt under och antingen vita jeans, eller blåa jeans som nederdel. Det har hänt att jag har burit den till mörkare flanellbyxor också, även shorts och badbyxor sommartid. Den är väldigt mångsidig.

Jag mätte precis min och måtten stämmer inte utifrån vad Perro anger.

Perro:
Bröst: 59 cm
Axelmått: 50 cm
Ärmlängd: 68.5 cm

Mina mått:
Bröst: 55 cm
Midja: 51 ("nipped waist) cm
Axelmått: 46 cm
Ärmlängd: 67 cm

Tack Erik! Det är oklart, just den här skjortan är köpt begagnad och jag har bara tvättat den ett par gånger.

Jag förstår att du resonerar som du gör, då jag själv har varit där i tankarna. Min åsikt har däremot ändrat sig längs vägen och nu har jag inga som helst problem att bära den med blåa jeans; nyckeln för min del ligger i att grejerna har fått patina.

Bilden nedan på Ethan och Kenji (från just Bryceland's) är intressant. Båda bär – som vi givetvis kan se – både jeans som över- och nederdel, men Ethan (till vänster) bär mörkare skjorta och ljusare jeans; Kenji (till höger) har gjort tvärt om och bär mörkare nederdel och ljusare överdel. Nyckeln för min del ligger i att skapa kontrasterna.

Screenshot_2019-11-28_at_3.20.44_PM_1242x1868.png

För egen del bär jag skjortan i regel utstoppad, med en vit t-shirt under och antingen vita jeans, eller blåa jeans som nederdel. Det har hänt att jag har burit den till mörkare flanellbyxor också, även shorts och badbyxor sommartid. Den är väldigt mångsidig.

Simon Crompton har precis skrivit om dubbel denim på Permanent Style, med intressant läsning. In och kolla!

DOUBLE DENIM – IN NEW ANTHOLOGY TWEED JACKET

aaron-levine-in-denim-shirt-and-jeans.jpeg

best-washed-jeans-full-count.jpeg

ralph-lauren-wearing-denim-shirt-and-jeans2.jpeg

Ping: @Korsvold @johpe

Slår ett slag för La Chemise. Har flera av deras långärmad polos. Är supernöjd, framförallt att dom inte är jättelånga som en skjorta vilket gör de funkar bra oinstoppat.

Sedan har även Granqvist, kan dock ej uttala mig helt där, men iaf dela med mig av att det finns.

Båda såklart under tusenlappen! :)

Tillbaka
Topp