• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Vet någon vad Saman Amel tar för en kostym nuförtiden (de har inte haft några priser på hemsidan sen ett tag tillbaka)? Tänkte beställa en kostym från Blugiallo under hösten, men med tanke på att de ligger runt 10k nu så är det ju värt att kolla runt lite.

Ny baspriset ligger på 17k, enligt vän som nyss beställde sin första!

Senast ändrad:
Måttade upp en skjorta hos Blugiallo för att prova på förra sommaren. Inte helt övertygad om varken servicekänsla eller vad slutprodukten visade. Jag får i mitt tycke en betydligt bättre slutprodukt hos Luxire eller Spier & Mackay för ett lägre pris (och snabbare leveranstid!) Fler valmöjligheter också. Nej, det blir inget mer Blugiallo för min del i alla fall.

Suitsupply har, som det redan nämnts i tråden, gjort en 180. Det är inte samma som det var i början. Verkar vara stor personalomsättning.

Ted har dragit till Gabucci. Jag tycker Linus och Adam är duktiga (vet ej om dessa två sysslar med MTM, dock). Tjejerna har jag ingen erfarenhet av.
Kan också rekommendera Adam, kunnig och trevlig.

Senast ändrad:
Någon som har förslag på en ljusgrå långärmad piké i typ kashmir/merinoull eller liknande? Tänker att den ska fungera både med och utan kavaj(de dagar jag ej känner för skjorta).
Bild för inspiration
Har köpt ett par olika tröjor från Uniqlo, och är imponerad utav kvalitén för pengen. Begränsande att dom i Sverige bara har butik i GBG och STHLM, det eller webben. Verkar ha trevliga material i just merino och kashmir. Jag kör min vanliga strl i deras kläder, funkar bra.

Har kört några utav deras enfärgade t-shirts över sommaren, och kastar med info att deras "100% supima cotton" har klarat sig riktigt bra trots rätt många tvättar.

Ny baspriset ligger på 17k, enligt vän som nyss beställde sin första!
Tyvärr lite väl i överkant för min del i dagsläget. Kommer absolut testa på något från Saman framöver dock!

Kan också rekommendera Adam, kunnig och trevlig.
Instämmer, han löste en ypperlig mto kostym åt mig när jag spontant gled in en eftermiddag och gav han rätt fria tyglar. Satt perfekt vid leverans och jag blev väldigt nöjd.
Valde ni ett lite mer klassiskt snitt? Får fundera om SuitSupply kanske är värt att återvända till.

Hur ser det ut med andra MtM-tjänster? De mer klassiska sådana, Corneliani osv - antar att de ligger också rätt så mycket över 10k-gränsen idag? För några år sedan så var det just dem som låg lite mer kring den gränsen.

Valde ni ett lite mer klassiskt snitt? Får fundera om SuitSupply kanske är värt att återvända till.

Hur ser det ut med andra MtM-tjänster? De mer klassiska sådana, Corneliani osv - antar att de ligger också rätt så mycket över 10k-gränsen idag? För några år sedan så var det just dem som låg lite mer kring den gränsen.
Nja, mjuka axlar och utanpåliggande fickor samt tyg var mina riktlinjer annars satte han designen, sänkte knapparna lite och fick till passformen bra. Def. inte tajt eller för kort.

Bara provat Blugiallo utöver Suitsupply och instämmer i kritiken. Blugiallo gjorde ett par alldeles för tajta braller, las ut lite hos skräddare men fortfarande för tajta, lämnade in igen men fick tillbaka de utan ändring (antagligen gick det inte mer?) så det fick vara.

Nja, mjuka axlar och utanpåliggande fickor samt tyg var mina riktlinjer annars satte han designen, sänkte knapparna lite och fick till passformen bra. Def. inte tajt eller för kort.

Bara provat Blugiallo utöver Suitsupply och instämmer i kritiken. Blugiallo gjorde ett par alldeles för tajta braller, las ut lite hos skräddare men fortfarande för tajta, lämnade in igen men fick tillbaka de utan ändring (antagligen gick det inte mer?) så det fick vara.
Med ”klassiskt snitt” syftar jag ej på något boxy, utan några rätt så lagom, så varken tajt eller pösigt. Tänk Saman Amels produktbilder. Antar att det var något liknande du fick som slutprodukt? :) I så fall så kanske det är värt att droppa förbi SuitSupply inom kort. Får jag fråga vad du körde för typ av tyg samt hur mycket du fick betala? :) Deras konfigurator fungerar inte väl av någon anledning när jag använder den. Är dock ute efter en ny baskostym (full kanvas) och tänkte mig runt 8k. :)

Även om sommaren börjar lida mot sitt slut så letar jag pikétröjor Tänk högsommar passande till lite mer dressade byxor/shorts i svalare material. Utan knappar (vneck) Under 1200 kr. Har ni några bra tips?

Med ”klassiskt snitt” syftar jag ej på något boxy, utan några rätt så lagom, så varken tajt eller pösigt. Tänk Saman Amels produktbilder. Antar att det var något liknande du fick som slutprodukt? :) I så fall så kanske det är värt att droppa förbi SuitSupply inom kort. Får jag fråga vad du körde för typ av tyg samt hur mycket du fick betala? :) Deras konfigurator fungerar inte väl av någon anledning när jag använder den. Är dock ute efter en ny baskostym (full kanvas) och tänkte mig runt 8k. :)
Yes, linne-silke mix, halv-kanvas. Tror 5-6k men det var innan prishöjning.
22D51226-AE35-429A-AA62-C4A8E303F1BB.jpeg

Yes, linne-silke mix, halv-kanvas. Tror 5-6k men det var innan prishöjning.
22D51226-AE35-429A-AA62-C4A8E303F1BB.jpeg
Tack! 😊 Verkar som att SuitSupply i alla fall inte höjt priserna på sina byxor på något markant vis. Blugiallo verkar ha höjt bl.a. sina flanellbyxor med cirka 30% (ligger vid cirka 3000kr nu). Ett par manchesterbyxor ligger runt 3500kr, medan SuitSupply fortfarande tar runt 2300kr.

Jag körde en lite mer "klassisk". Hittar inga bilder på webben tyvärr.. Här är priset iaf (byxor, väst och kavaj):
1660723449210.jpg

Edit:
Hittade en bild från när jag prövade den.
1660724007177.jpg

Senast ändrad:
Jag körde en lite mer "klassisk". Hittar inga bilder på webben tyvärr.. Här är priset iaf (byxor, väst och kavaj):
1660723449210.jpg

Edit:
Hittade en bild från när jag prövade den.
1660724007177.jpg

Hade nog önskat vidare ben, högre midja samt längre kavaj för en klassisk look
Snyggt! Håller dock med Erik, hade personligen föredragit vidare benavslut, högre midja samt lite lägre knäppning.

En positiv grej hos Blugiallo är att deras breda slag är lagom stora. SuitSupply:s breda slag blir nästa lite komiskt breda.

Senast ändrad:
Hade nog önskat vidare ben, högre midja samt längre kavaj för en klassisk look

Snyggt! Håller dock med Erik, hade personligen föredragit vidare benavslut, högre midja samt lite lägre knäppning.

En positiv grej hos Blugiallo är att deras breda slag är lagom stora. SuitSupply:s breda slag blir nästa lite komiskt breda.
Håller delvis med er, det var iaf mitt första försök till något "halv-klassiskt" (läs: ej slimfit). Har sett några på suitsupply springa runt med byxorna upp till armhålorna och det har skadat mig och vad för uppfattning man har om klassiskt, för det ser inte riktigt klokt ut. Byxorna kom upp till naveln, vilket var tillräckligt obekvämt för mig. Och jag har en lite speciell kroppsform som gör att det ibland ser lite oproportionerligt ut (54 kavaj, 50 byxor samt att de gjorde allt vidare vid lår och armar), det är en liten balansgång där.

Hur som helst är jag mycket nöjd med kvalitén. Kommer definitivt att fortsätta handla på Suitsupply.

Håller delvis med er, det var iaf mitt första försök till något "halv-klassiskt" (läs: ej slimfit). Har sett några på suitsupply springa runt med byxorna upp till armhålorna och det har skadat mig och vad för uppfattning man har om klassiskt, för det ser inte riktigt klokt ut. Byxorna kom upp till naveln, vilket var tillräckligt obekvämt för mig. Och jag har en lite speciell kroppsform som gör att det ibland ser lite oproportionerligt ut (54 kavaj, 50 byxor samt att de gjorde allt vidare vid lår och armar), det är en liten balansgång där.

Hur som helst är jag mycket nöjd med kvalitén. Kommer definitivt att fortsätta handla på Suitsupply.
Ah, du menar typ regular fit?
På en punkt håller jag verkligen med dig: vida höfter med avsmalnande ben ser inte smickrande ut.

På jakt efter boxershorts, den lösa fladdriga varianten alltså. Är det CDLP som är rekommendationen? Finns det några bra alternativ om man inte vill lägga CDLP-pengar eller andra alternativ som är bättre?

På jakt efter boxershorts, den lösa fladdriga varianten alltså. Är det CDLP som är rekommendationen? Finns det några bra alternativ om man inte vill lägga CDLP-pengar eller andra alternativ som är bättre?
Om du bor i Stockholm så kan jag rekommendera CDLP på Barkarby outlet.
10 par kalsonger för 500kr.
Dock blir jag osäker om dom har alla modeller. Kan vara värt att ringa och kolla. 😊

sitter på golfklubben och ser tävlande ungdomar med föräldrar och undrar om det anses ”högstatus” att ha mycket kläder?
Jag ser quiltade jackor/kappor och långärmade förstärkningsplagg samtidigt som jag önskade att jag hade tunnare byxor till min pike…

Tillbaka
Topp