• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Har Blugiallo tappat det?

Jag var väldigt nöjd med det mesta därifrån när de endast bestod av två rejält engagerade grabbar. Har de växt ur sin kostym? No pun intended. Fick ett massmejl skickat till mig där de undrade hur jag gillade mina mått osv. Svarade att jag var nöjd och att jag var nyfiken på lite nytt inför hösten/vintern, frågade om lite tygprover och annat. Inte hört ett pip, nu tre veckor senare.
Tror tyvärr det. Förut hörde jag nästan enbart positivt från deras kunder, men nu för tiden hör jag oftast historier som är långt ifrån helt positiva. Ofta något problem som dök upp under processen eller med slutresultatet.

Har Blugiallo tappat det?

Jag var väldigt nöjd med det mesta därifrån när de endast bestod av två rejält engagerade grabbar. Har de växt ur sin kostym? No pun intended. Fick ett massmejl skickat till mig där de undrade hur jag gillade mina mått osv. Svarade att jag var nöjd och att jag var nyfiken på lite nytt inför hösten/vintern, frågade om lite tygprover och annat. Inte hört ett pip, nu tre veckor senare.
Då jag har en del ”lojalitetspoäng” kommer jag nog att beställa något mer och ge dem en till chans. Servicen var det som sagt inget fel på, men kvaliten var lite sådär.

När skjortan sitter som den skall. Då måste man ha en riktig tunn dressare. Försökter med en tunn casual klocka men det är besvärligt! 😁😁
20220908_070122.jpg

När skjortan sitter som den skall. Då måste man ha en riktig tunn dressare. Försökter med en tunn casual klocka men det är besvärligt! 😁😁
20220908_070122.jpg
Ja jag vet inte om det finns någon oskriven regel här. Men skulle man inte kunna hävda att med manschettknappar så kommer läderband typ?? ;)

Precis som du är inne på så är det nåt som skaver i denna kombon. Iaf i närbild så upplevs den klockan ha ett ganska härjat yttre (men cool tycker jag) vilket gifter sig dåligt med skjortan och manschetten.

Någon som har tips på bra skjorttillverkare av lite ledigare stuk?

Tänker mig flanell, chambray, denim m.m.

Gärna riktigt bra grejer, men öppen för det mesta så länge det ser bra ut!

Ja jag vet inte om det finns någon oskriven regel här. Men skulle man inte kunna hävda att med manschettknappar så kommer läderband typ?? ;)

Precis som du är inne på så är det nåt som skaver i denna kombon. Iaf i närbild så upplevs den klockan ha ett ganska härjat yttre (men cool tycker jag) vilket gifter sig dåligt med skjortan och manschetten.
Tycker det ligger något i det! Manschetter mår bra av ett riktigt fint lätt glansigt läder.

Fråga till er som är erfarna av Berg&Berg:

Beställde hem en kavaj i strl 152. Helt jävla blown away av kvalitén. Men chockad över storleken och passformen. Är Berg&Berg hårt vinklat mot långa och smala personer? Kan inte begripa att deras största storlek passar mig perfekt (194 cm 85 kg).

Någon som har tips på bra skjorttillverkare av lite ledigare stuk?

Tänker mig flanell, chambray, denim m.m.

Gärna riktigt bra grejer, men öppen för det mesta så länge det ser bra ut!
För denim och chambray skulle jag säga Bryceland's. Deras westerner är överjävligt bra. Den finns dessutom i en rad olika utföranden. Själv har jag den vanliga rådenim och den vita. Men ja, de är pricey.

Andra alternativ om man gillar westernstuket finns ju LVC och RRL. Gillar inte 100Hs eller Stenströms westerners, nåt som känns väldigt weird med cutaway på en sån.. Bronson clothing (gör repro grejer) lanserade idag en westerner för ett väldigt bra pris, kan va värt att testa.

Om du kan förklara vilken stil eller vilka detaljer du vill ha på dina casualskjortor kan jag försöka komma med fler tips.

Absolut men vanligen har man betydligt fler storlekar för grövre personer. Min känsla är att passformen på iaf kavajer är tydligt nischat mot smala. Gäller samma för deras byxor tex?
De har ju 54 och 56 som är för grövre personer än 152. Jag har en 54 som satt bra över axlarna, men var en drop 6, så jag behövde ta in den en bit i midjan. Skulle inte säga att de är riktade mot smala personer.

För denim och chambray skulle jag säga Bryceland's. Deras westerner är överjävligt bra. Den finns dessutom i en rad olika utföranden. Själv har jag den vanliga rådenim och den vita. Men ja, de är pricey.

Andra alternativ om man gillar westernstuket finns ju LVC och RRL. Gillar inte 100Hs eller Stenströms westerners, nåt som känns väldigt weird med cutaway på en sån.. Bronson clothing (gör repro grejer) lanserade idag en westerner för ett väldigt bra pris, kan va värt att testa.

Om du kan förklara vilken stil eller vilka detaljer du vill ha på dina casualskjortor kan jag försöka komma med fler tips.
Brycelands är väldigt trevliga. Inte hundra på att jag hade känt mig helt bekväm i en western, än.

Hittills tittat på olika varianter av work shirts i chambray, t.ex Sugar Canes variant. Dock inte testat.

9_000000000057.jpg

Brycelands är väldigt trevliga. Inte hundra på att jag hade känt mig helt bekväm i en western, än.

Hittills tittat på olika varianter av work shirts i chambray, t.ex Sugar Canes variant. Dock inte testat.

9_000000000057.jpg
Ja Sugar Cane ska ju också va bra!

Här är Bryceland's versioner:
chambray-01_1024x1152.jpg
chambray-02-03_1024x1152.jpg
193568023_4332920176752477_9169891147356186647_n.jpg

Själv är jag sugen på nån av deras rayonskjortor!

Senast ändrad:
Jag blir galen här, det låter som att jag är lite av en klädpsychopat när man vill köpa hållbart och inte "made in china"
men det är tammefan (nästan) omöjligt att hitta plagg som är tillverkade i något nära länder.
Topmärken görs i största del i Kina, söker både skjortor samt pike

de mest lovade märken jag hittat än är:
ASKET
John Henric
Drake's

tänker så få människor som mig eller är det såhär klädindustrin ser ut fortfarande?
Väldigt sen på bollen, men jag är av samma inställning.
Care of Carl och Baltzar har tillverkningsland på så gott som samtliga produkter.
Kan tipsa om Granqvist. Riktigt bra skjortor och pikéer tillverkade i Italien och riktigt prisvärda för tusenlappen styck. Dessutom rea just nu, så man sparar in några hundringar. Hos A Days March är nästan allt (utom deras 100% ull-plagg) tillverkat i Portugal.
Vad för slags plagg är det du är ute efter?

Cavour kör slutrea på sommaren nu för de som är intresserade. För extra 15% använd koden: FINALSALE

Som passus vill jag fråga om någon har koll på Barcelona? Ska dit om nån vecka och tänkte passa på att kika kläder. Finns några håll-käften-bra butiker? Tänk klassiskt herrmode typ B&B, Gabucci, Drake's osv

Är det någon som har eller har provat https://baltzar.com/products/maurizio-baldassari/dark-green-heavy-knitted-wool-brenta-jacket/ - tycker dessa verkar riktigt trevliga - verkar dock inte gå att hitta begagnade eller på rea, vilket talar för att folk är nöjda ;-) kanske finns det likvärdiga alternativ?
Jag har en sådan och tycker det var ett väldigt härligt alternativ till både tröja och jacka under vår/höst! Dock har jag växt ur min, strl s/m tror jag det var. PMa om du hade varit intresserad!

Tillbaka
Topp