• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Såg du om det fanns några av den lösare varianten?
Tyvärr inte, hade sjukt bråttom så det var tunnelseende genom hela besöket där 😂

Det jag kan säga med säkerhet dock är att dom fanns i "boxer briefs", "boxer trunks" och "Y-briefs".

Förutom svart så minns jag mörkgröna och nån annan enstaka färg. Verkade finnas mycket av alla storlekar.

Jag köpte 10st svarta "boxer briefs". Har vanligtvis storlek L i Hugo Boss/Calvin Klein men jag köpte XL nu och upplever att dom sitter typ likadant.

Jag blir galen här, det låter som att jag är lite av en klädpsychopat när man vill köpa hållbart och inte "made in china"
men det är tammefan (nästan) omöjligt att hitta plagg som är tillverkade i något nära länder.
Topmärken görs i största del i Kina, söker både skjortor samt pike

de mest lovade märken jag hittat än är:
ASKET
John Henric
Drake's

tänker så få människor som mig eller är det såhär klädindustrin ser ut fortfarande?

Jag blir galen här, det låter som att jag är lite av en klädpsychopat när man vill köpa hållbart och inte "made in china"
men det är tammefan (nästan) omöjligt att hitta plagg som är tillverkade i något nära länder.

ASKET
John Henric
Drake's

tänker så få människor som mig eller är det såhär klädindustrin ser ut fortfarande?
Kinaproducerat behöver per automatik inte betyda sämre kvalité. På samma sätt som att alla produkter tillverkade i t ex Italien skulle vara exemplariska.

Edit: du kanske syftar på tillverkningslandet om man har några moraliska aspekter not Kina som land och inte kvalitétsfrågan per se.

Senast ändrad:
Kinaproducerat behöver per automatik inte betyda sämre kvalité. På samma sätt som att alla produkter tillverkade i t ex Italien skulle vara exemplariska.
Behöver ju inte vara kvalitet man efterfrågar med utom-kina tillverkning. Många friluftsmärken har ju plockat hem sömnad till baltstaterna tex. Tror den sektorn ligger lite före ”modesidan”. Men det kommer…Tar ju säkert 3-5år minst att ställa om och börja producera på annan plats…. Men det var nog OT

ASKET
John Henric
Drake's

Sommartid har jag uteslutande kört på Stenströms pikéer i linne, de tillverkas i Portugal.

ASKET
John Henric
Drake's

Kolla in:
www.gabucci.se
www.linnegatan2.se
www.fransboonestore.com
www.atemporubato.com

Bättre begagnat:
www.marrkt.com

ASKET
John Henric
Drake's

Hos Private White VC är väl allt fortfarande "Made in Manchester"! De brukar väl inte ha ett jättestort utbud på just skjortor, men är en producent som jag tycker är värd att kolla upp!

Ja, dom har en del intressant, har inte klickat hem nått därifrån än dock.
Jag har dessa två plagg från PW. Mycket nöjd!:)
PW2.jpg

Senast ändrad:
Var idag tillbaka på Lund & Lund, nästan 3 år senare.
Grejen var att det blev lite fel med kavajerna. Det blev lite för mkt kanvas i dem så lite för styva för min smak. Efter flera justeringar av den gråa kavajen blev den helt ok men det har tagit jättelång tid pga att jag haft så dåligt med tid så inte hunnit komma förbi. Idag var jag där för att fixa den bruna kavajen men istället så beställde jag en ny kavaj. Det blev en kamelfärgad 100% cashmere med utanpåsydda fickor och breda slag, som jag tror blir skitsnygg som uddakavaj till hösten.

Men nu till det speciella. Lund & Lund måste ha världens bästa service. De bjuder på kavajen (som uppenbart inte är gratis), eftersom det varit så struligt med kostymerna. Visst var det surt att de blev lite fel men att det dröjt så länge är helt mitt fel…

När man kommer dit behandlas man som ett mellanting mellan kompis och kung.

När den nya kavajen är klar ska vi justera den bruna så den blir bra.

Ganska uppenbart vart jag föredrar att handla kläder… :)

Kass bild från idag.
DD63E1AC-45ED-4189-9354-45A1B6B73843.jpeg
Nu let den klar. Väldigt nöjd :)
A4FE929E-C6AE-4C7A-BBF7-91315CC3D52D.png

Blev två Pikétröjor från ASKET i helgen, Regular är lagom längd då long blev osmakligt lång i mitt tycke.
De sitter som en smäck, ärmarna har också muddar som sitter åt mot överarmen för en mer "proper" look för kontorsmiljö, mycket nöjd!

Riktigt snygg! Vad går en kavaj på ungefär hos dem? (beror så klart på tyg o sånt men cirka?)
Tack!
Efter beställningen blev jag lite tveksam. Var det verkligen vettigt med en kamelfärgad cashmere-kavaj…? Men som sagt mkt nöjd nu :)

Jag vet inte exakt. Jag köpte två kostymer för ca 3 år sedan, med extra brallor. Alltså två kavajer och 4 byxor. Jag prutade då ned det till 22k. Byxorna ligger nog på 2-2.5 styck, så kanske 7k för en kavaj? Skulle gissa 6-8k iaf med ”standard”tyg.

Tack!
Efter beställningen blev jag lite tveksam. Var det verkligen vettigt med en kamelfärgad cashmere-kavaj…? Men som sagt mkt nöjd nu :)

Jag vet inte exakt. Jag köpte två kostymer för ca 3 år sedan, med extra brallor. Alltså två kavajer och 4 byxor. Jag prutade då ned det till 22k. Byxorna ligger nog på 2-2.5 styck, så kanske 7k för en kavaj? Skulle gissa 6-8k iaf med ”standard”tyg.
Tack, det var ju riktigt vettigt pris, hade trott betydligt mer.

ASKET
John Henric
Drake's

Eton tillverkar några av sina skjortor i gånghester fortfarande

ASKET
John Henric
Drake's

Det finns många duktiga skjortmakare i Italien med produktion i landet.

Min personliga favorit är Luigi Borrelli, har nästan uteslutande skjortor från dem. Bra kvalité och passform. Ska dock nämnas att de inte är så slimmade.

www.luigiborrelli.com

Tjena!
BB släpper inga polorockar i år, enl info från dem själva. Någon som har tips på hur en kan få tag på en? Tänker med alla detaljer, halvbälte, uppvikt mudd på ärm osv osv. 600-800g. Kan absolut tänka mig att måtta. Rtw funkar sällan då jag tycker de är för korta, vill ha nedanför knä. Också ovanligt med rtw till min ringa lekamen(strl 44).
Tacksam för alla råd.

Senast ändrad:
Tjena!
BB släpper inga polorockar i år, enl info från dem själva. Någon som har tips på hur en kan få tag på en? Tänker med alla detaljer, halvbälte, uppvikt mudd på ärm osv osv. 600-800g. Kan absolut tänka mig att måtta. Rtw funkar sällan då jag tycker de är för korta, vill ha nedanför knä. Också ovanligt med rtw till min ringa lekamen(strl 44).
Tacksam för alla råd.
Suitsupply kan du ju kika på men inget av de blå tygen låg på över 500g vad jag såg om det är dealbreaker. Ser lite kort ut på bild men de erbjuder +25cm på alla rockar om man vill.
EAC99117-0E9D-4EBD-BBEA-E350FB2940BB.jpeg

Tjena!
Tacksam för alla råd.

Suitsupply kan du ju kika på men inget av de blå tygen låg på över 500g vad jag såg om det är dealbreaker. Ser lite kort ut på bild men de erbjuder +25cm på alla rockar om man vill.
SuitSupply kan ha andra tyger tillgängliga i butik som inte är valbara på hemsidan (var så tidigare, i alla fall). Tidigare år har de släppt tyngre tyger närmre vintern.

SuitSupply kan ha andra tyger tillgängliga i butik som inte är valbara på hemsidan (var så tidigare, i alla fall). Tidigare år har de släppt tyngre tyger närmre vintern.
Det var som fasen. Var så säker på att susu inte skulle ha något jag diggade att jag inte ens kollade men dedär ser ju fint ut. En ska inte vara snorkig. Stort tack!

Hade vägarna förbi CDLP-butiken i Barkarby outlet igen. Köpte 10 par den här gången med och fick t.om rabatt den här gången, så 474kr blev det. Den här gången var det mer utplockat än förra gången jag var där, men det fanns fortfarande ganska mycket kvar.

45AAE1B7-C61F-41DB-B454-8918DA659C20.jpeg

Hade vägarna förbi CDLP-butiken i Barkarby outlet igen. Köpte 10 par den här gången med och fick t.om rabatt den här gången, så 474kr blev det. Den här gången var det mer utplockat än förra gången jag var där, men det fanns fortfarande ganska mycket kvar.

45AAE1B7-C61F-41DB-B454-8918DA659C20.jpeg
Finns det annat än bara underkläder? Tänkte tjocktröja, t-shirt osv?

Jag handlade 4 paket 3-pack tshirts, badbyxor och långkalsonger på CDLP igår. Tyvärr fanns endast storlek S i boxer brief. De kommer inte att få påfyllning, de sa att butiken stänger igen om en månad.

Letar dubbelknäppt rock inför vintern men hittar inget vettigt… Mörkblå, något grövre/tyngre tyg, slut aningen nedan knä. Någon som har koll?
Tänker max 6k

Typ så:

Bilagor

• 6129CEEB-34A5-4566-AEB8-07C546A16841.jpeg
    6129CEEB-34A5-4566-AEB8-07C546A16841.jpeg
    234.5 KB · Visningar: 30
Tänkte ge en liten uppdatering.

Blugiallo
Grymt första intryck. Lugn och mysig lokal, där man får sitta i fred med personalen.
Slutprodukten var en liten besvikelse. 2 av 3 skjortor var för tajta vid armarna trots att jag tydligt belyste hur viktigt det var med extra utrymme där. Byxorna fick kortas ned, kavajen fick kortas ned och sys in. Allt blev klart i sista stund, trots att jag beställde väldigt tidigt. Leveranstiden skulle vara 3-4 veckor, men jag fick vänta i 9 veckor. Med korrigeringar så blev allt klart typ 2 dagar innan jag skulle åka iväg på mitt bröllop.

Hade jag vetat bättre hade jag inte skickat flera vänner hit. En vän fick sin kostym dagen innan sitt bröllop, då hade han redan fått byta tyg (pga leveransproblem) och stressat ihjäl med samtal och mejl tills den till slut kom i sista stund. Han fick dock en bra kompensation för det. Men så sprack hans kostymbyxor efter någon timme på bröllopet. En annan vän klagade också på hans kostymbyxor som var helt "utnötta" vid skrevet efter en dag (Blugiallo tyckte de satt perfekt och att ingen korrigering behövdes).

Tvivlar starkt på deras kvalité och om allt verkligen är "måttsytt för dig".
Har Blugiallo tappat det?

Jag var väldigt nöjd med det mesta därifrån när de endast bestod av två rejält engagerade grabbar. Har de växt ur sin kostym? No pun intended. Fick ett massmejl skickat till mig där de undrade hur jag gillade mina mått osv. Svarade att jag var nöjd och att jag var nyfiken på lite nytt inför hösten/vintern, frågade om lite tygprover och annat. Inte hört ett pip, nu tre veckor senare.

Någon med tips på handskar? Tänker så simpelt som möjligt, en slimmad men fodrad skinnhandske som är lagom för skånsk vinter. Prisklass helst kring tusenlappen eller strax över.

Tillbaka
Topp