• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Björn.W

Omega
2-Faktor
Hur motiveras det egentligen att lägga dessa pengar på rtw som tex Kiton och andra kostar jämfört med att faktisk sy upp på anrika skrädderier?
Det var lite det som var min tanke med frågeställningen kring kvalitén. Har Blugiallo och Boglioli främst idag(som jag är väldigt nöjd med!). Fick ett bra erbjudande och var nyfiken. Men verkar som alla tycker det är löjligt dyrt bara om jag tolkar reaktionerna. 😊
 
Senast ändrad:

IlGattopardo

Cartier
2-Faktor
Det var lite det som var min tanke med frågeställningen kring kvalitén. Har Blugiallo och Boglioli främst idag(som jag är väldigt nöjd med!). Fick ett bra erbjudande och var nyfiken. Men verkar som alla tycker det är löjligt dyrt bara om jag tolkar reaktionerna. 😊
Kiton har varit bland det bästa du kan köpa i RTW. Jag vet inte hur det är längre. Om priset är löjligt bestämmer du väl själv.
 
Samma motivation bakom Brunello, Gucci, LV etc: märket. De gör inte dåliga saker, bara överprisade för vad det är.
Jo sant, men LV och Gucci kan man ju ändå delvis förstå då de ofta har väldigt tydliga och flashiga kläder där det verkligen syns så för skrytvärdet känns det rimligare 😂 en kavaj från kiton, brioni eller dyl för 60k som inte ens har ett märke gör det lite mer svårsmält 😊 men som sagt för vissa är det ju småpengar men skulle ändå ha svårt att motivera rtw över skräddat för samma peng och minst samma status.
 

Takuan

Omega
Förslag på skjortmärke? Jag vet att det säkerligen frågats många gånger tidigare. Just nu har jag mestadels Eton slimfit. Instoppat i kostymbyxor men utan kavaj.
Ett plus om det är någonting vanligt nog som går att klicka hem via Tradera för att kunna testa på för billig peng först.
Tänker mig liknande prisklass som Eton, mest ute efter lite märkesvariation
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Förslag på skjortmärke? Jag vet att det säkerligen frågats många gånger tidigare. Just nu har jag mestadels Eton slimfit. Instoppat i kostymbyxor men utan kavaj.
Ett plus om det är någonting vanligt nog som går att klicka hem via Tradera för att kunna testa på för billig peng först.
Tänker mig liknande prisklass som Eton, mest ute efter lite märkesvariation
LaChemise. :)
 

Kingpin

Omega
Liten uppdatering: byxorna kom, efter en skriftlig påminnelse då de glömde av att skicka byxorna, med DHL till utlämningsställe förra fredagen. Dock står det fel namn (någon har skrivit orten där jag bor i namnfältet) så jag får inte kvittera ut paketet. Nåväl, fel kan ju begås. Men vad som är mer irriterande är att Grand Le Mar inte svarar på något av de fem mail (samt chatrobot) jag skickat via alla deras kanaler. Telefon existerar inte. Hade ju varit enkelt att lösa för dem, att ändra namn i systemet hos DHL.

Så: byxorna lär väl gå tillbaka senare denna vecka och sedan kommer man ju aldrig mer handla där. Förvånande och något tröttsamt.
Jag var där nere idag - berättade om detta för en i butiken (Felix) och sa att det var pinsamt att jag rekommenderade dem. Jag köpte tre par byxor samtidigt och han lovade att han skulle återkomma till dig då han visste vilket case det var. Låt mig veta hur det går. Tycker de borde ge dig ett presentkort om 1/3 av priset.
 

Number 6

Omega
Jag var där nere idag - berättade om detta för en i butiken (Felix) och sa att det var pinsamt att jag rekommenderade dem. Jag köpte tre par byxor samtidigt och han lovade att han skulle återkomma till dig då han visste vilket case det var. Låt mig veta hur det går. Tycker de borde ge dig ett presentkort om 1/3 av priset.
Tack! Byxorna kom till slut, döm om min förvåning när ett par till (identiska) damp ner tre dagar senare… Har nu skrivit till dem och frågat vad jag ska göra för retursedel osv finns ej. Hade väl iofs varit bra med två par.

F.ö. så är ju byxorna väldigt bra. Tycker de sitter som en smäck. Det enda man kan fundera på är varför man rekommenderar kemtvätt på bomullsbyxor?
 
Senast ändrad:

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Tack! Byxorna kom till slut, döm om min förvåning när ett par till (identiska) damp ner tre dagar senare… Har nu skrivit till dem och frågat vad jag ska göra för retursedel osv finns ej. Hade väl iofs varit bra med två par.

F.ö. så är ju byxorna väldigt bra. Tycker de sitter som en smäck. Det enda man kan fundera på är varför man rekommenderar kemtvätt på bomullsbyxor?
Kan bero på fodret. Har de viskosfoder i benen? Mina bomullsbyxor från GLM har det. I så fall skulle jag inte tvätta dem i maskin. Sen är det inte ovanligt att de bara klistrar på samma tvättråd på alla byxor/kavajer och kör lite mer på den säkra sidan. Har byxor i bomull från SuitSupply sen tidigare där kemtvätt rekommenderas (vilket görs på alla deras byxor), samtidigt som de är helt ofodrade. Har tvättat dem i maskin (kallt program) utan problem.
 

Kingpin

Omega
Tack! Byxorna kom till slut, döm om min förvåning när ett par till (identiska) damp ner tre dagar senare… Har nu skrivit till dem och frågat vad jag ska göra för retursedel osv finns ej. Hade väl iofs varit bra med två par.

F.ö. så är ju byxorna väldigt bra. Tycker de sitter som en smäck. Det enda man kan fundera på är varför man rekommenderar kemtvätt på bomullsbyxor?
Behåll dem! Du ska ju ha något för besväret. Nej men stå på dig så du får någon slags kompensation i alla fall. Jag vågar inte säga något om deras grejer bortom byxorna men dessa är en slam dunk på mig som som är 185 cm och väger 78-79 kg. Linnebyxorna behöver jag inte ens ta in i midjan. MTM har gått snabbt att få.

Kommer köra alla mina byxor därifrån om detta fortsätter så bra.
 

Esh

Omega
2-Faktor
Ska på bröllop i slutet av augusti, söker mörkblå fresco/ull-kostym, vilka alternativ har jag utöver Blugiallo om det gäller <10tkr?
Berg&berg? De har inte släppt några kostymer för vår/sommar än, någon som vet när dem brukar släppas?
 

city69

Omega
Tack! Byxorna kom till slut, döm om min förvåning när ett par till (identiska) damp ner tre dagar senare… Har nu skrivit till dem och frågat vad jag ska göra för retursedel osv finns ej. Hade väl iofs varit bra med två par.

F.ö. så är ju byxorna väldigt bra. Tycker de sitter som en smäck. Det enda man kan fundera på är varför man rekommenderar kemtvätt på bomullsbyxor?
Hur är de storleksmässigt? Blir inte riktigt klok på deras storleksguide. Midjemåtten verkar vara väldigt små eller så är det fel på mig ;-). Har i princip alltid 34/34 i jeans. Är sugen på ett par svarta linnebyxor
 

Number 6

Omega
Hur är de storleksmässigt? Blir inte riktigt klok på deras storleksguide. Midjemåtten verkar vara väldigt små eller så är det fel på mig ;-). Har i princip alltid 34/34 i jeans. Är sugen på ett par svarta linnebyxor
Jag köpte 52 (dvs w34 L32) och jag kör 52 hos exv Oscar Jacobsons Delon och Darius (som har hög midja) så tts tycker jag. Jag har också oftast 34/34 i jeans. Mina satt bra och jag kommer ej justera något. Jag är 189 och 89kg. Detta gäller bomullsvarianten, kan ej garantera för linne. Kanske @Kingpin vet mer.
 
Senast ändrad:

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Fanns det något nice? (snälla säg nej så att jag inte behöver må dåligt för att jag inte åkte/åker dit)
Nä, jag var där vid 12-tiden, det var ganska utplockat. Mycket som blivit osålt i butiken av en anledning. Med det sagt var det bra priser om man väl hittade något, hängde man på låset kanske det fanns en del kul.

Med det sagt är Broadway & Sons en av mina favoritbutiker. Jag har alltid blivit väl bemött av dem, och mycket bra grejer.

Just det, vi är ju på ett klockforum. Jag såg en Santos Carree i tvåton, och ett par datejusts, utöver Davids Rootbeer-GMT.
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Nä, jag var där vid 12-tiden, det var ganska utplockat. Mycket som blivit osålt i butiken av en anledning. Med det sagt var det bra priser om man väl hittade något, hängde man på låset kanske det fanns en del kul.

Med det sagt är Broadway & Sons en av mina favoritbutiker. Jag har alltid blivit väl bemött av dem, och mycket bra grejer.

Just det, vi är ju på ett klockforum. Jag såg en Santos Carree i tvåton, och ett par datejusts, utöver Davids Rootbeer-GMT.
Nej 😂. Blev ett par shorts och en skjorta. Antar att de fyller på inför imorgon så du har fortfarande chansen
Ah vad bra, tack!

Haha får ta nattåget från Stockholm om jag ska hinna hänga på låset!
 

Tybring

Omega
2-Faktor
Kan någon rekommendera en affär där man kan köpa kostym för en okej peng (typ 5k?)
Är volts erbjudande på Kostym och skjorta för 4k något att ha?
Är total nybörjare när det kommer till kostym då jag inte behövt det i arbetslivet.

Tack på förhand
 
Kan någon rekommendera en affär där man kan köpa kostym för en okej peng (typ 5k?)
Är volts erbjudande på Kostym och skjorta för 4k något att ha?
Är total nybörjare när det kommer till kostym då jag inte behövt det i arbetslivet.

Tack på förhand
Har tyvärr inte ett direkt svar på din fråga, men viktigast oavsett butik eller märke kommer passformen att vara. En billigare kostym som sitter som den ska ser många gånger bättre ut än en dyr som inte riktigt passar. Kolla mindre på märket och testa istället ett antal olika för att hitta den som sitter bäst på just dig. Spara sedan en slant till att ta den till skräddaren för att fixa det sista.

Kostymen ska självklart komma så nära som möjligt från början, men det som absolut ska vara rätt är 1) axlarna och 2) att den inte stramar åt över bröst, rygg, armar, nacke eller midja. Byxorna ska sitta bra över baken och låren, och inte göra ett tält när du sätter dig.

Längd på ärmar och byxor behöver du inte oroa dig över så mycket. För att göra nya knapphål om ärmarna justeras måste skräddaren ha särskild utrustning, men i den prisklassen har många kavajer inte riktiga knapphål vid ärmarna till att börja med.

Lycka till!
 

Tybring

Omega
2-Faktor
Har tyvärr inte ett direkt svar på din fråga, men viktigast oavsett butik eller märke kommer passformen att vara. En billigare kostym som sitter som den ska ser många gånger bättre ut än en dyr som inte riktigt passar. Kolla mindre på märket och testa istället ett antal olika för att hitta den som sitter bäst på just dig. Spara sedan en slant till att ta den till skräddaren för att fixa det sista.

Kostymen ska självklart komma så nära som möjligt från början, men det som absolut ska vara rätt är 1) axlarna och 2) att den inte stramar åt över bröst, rygg, armar, nacke eller midja. Byxorna ska sitta bra över baken och låren, och inte göra ett tält när du sätter dig.

Längd på ärmar och byxor behöver du inte oroa dig över så mycket. För att göra nya knapphål om ärmarna justeras måste skräddaren ha särskild utrustning, men i den prisklassen har många kavajer inte riktiga knapphål vid ärmarna till att börja med.

Lycka till!
Vilket bra svar! Tusen tack för det
Jag är helst ute efter en marinblå kostym men borde jag istället köpa en svart om den ska gå att ha på begravning?
Mvh
 
Vilket bra svar! Tusen tack för det
Jag är helst ute efter en marinblå kostym men borde jag istället köpa en svart om den ska gå att ha på begravning?
Mvh
Det var så lite.

En marinblå tycker jag är mest användbar, men visst, på begravning har man helst svart. Dock går många med kostym i annan färg än svart på begravning nuförtiden. Det viktigaste där tycker jag nog är att klä sig nedtonat men stiligt, så man kan komma undan med en mörkblå kostym, svarta skor och slips. Ifall du sällan använder kostym annars kanske du vill kunna använda samma på ett bröllop, så då går det att lösa det på så vis.

Just ja, i mitt förra svar så skrev jag inte att skräddare kan korta/ta in men sällan förlänga, men det kanske säger sig självt…

Allt gott
 

Tybring

Omega
2-Faktor
Det var så lite.

En marinblå tycker jag är mest användbar, men visst, på begravning har man helst svart. Dock går många med kostym i annan färg än svart på begravning nuförtiden. Det viktigaste där tycker jag nog är att klä sig nedtonat men stiligt, så man kan komma undan med en mörkblå kostym, svarta skor och slips. Ifall du sällan använder kostym annars kanske du vill kunna använda samma på ett bröllop, så då går det att lösa det på så vis.

Just ja, i mitt förra svar så skrev jag inte att skräddare kan korta/ta in men sällan förlänga, men det kanske säger sig självt…

Allt gott
Återigen ett väldigt bra svar!
Det ska jag ha i åtanke
Ha det gott
Mvh
 
Topp