• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Det var så lite.

En marinblå tycker jag är mest användbar, men visst, på begravning har man helst svart. Dock går många med kostym i annan färg än svart på begravning nuförtiden. Det viktigaste där tycker jag nog är att klä sig nedtonat men stiligt, så man kan komma undan med en mörkblå kostym, svarta skor och slips. Ifall du sällan använder kostym annars kanske du vill kunna använda samma på ett bröllop, så då går det att lösa det på så vis.

Just ja, i mitt förra svar så skrev jag inte att skräddare kan korta/ta in men sällan förlänga, men det kanske säger sig självt…

Allt gott
Instämmer. Begravning är i stort set den enda gången svart kan bäras (givetvis personligt). Men kolla gärna inbjudan då många nu för tiden väljer att ha en mindre somber begravning.

Vilket bra svar! Tusen tack för det
Jag är helst ute efter en marinblå kostym men borde jag istället köpa en svart om den ska gå att ha på begravning?
Mvh
I den prisklassen är nog Suit Supply bäst. Och kör på mörkblått, helt korrekt även på begravning så länge du har svart slips (eller vit om du är nära familj). Svart kostym är ett otyg.

Det var så lite.

En marinblå tycker jag är mest användbar, men visst, på begravning har man helst svart. Dock går många med kostym i annan färg än svart på begravning nuförtiden. Det viktigaste där tycker jag nog är att klä sig nedtonat men stiligt, så man kan komma undan med en mörkblå kostym, svarta skor och slips. Ifall du sällan använder kostym annars kanske du vill kunna använda samma på ett bröllop, så då går det att lösa det på så vis.

Just ja, i mitt förra svar så skrev jag inte att skräddare kan korta/ta in men sällan förlänga, men det kanske säger sig självt…

Allt gott
Vill även minnas att Fredrik af K nämnt att mörkblå kostym på begravning är helt ok och korrekt. Han har ju ändå en stilpodd 😊

Det var så lite.

Allt gott
Aldrig svart kostym. Inte ens på begravning.
Vanlig missuppfattning att man ska ha svart kostym på begravning.

Rekommenderar också Jaako!

En fråga på ämnet Suit Supply. Är det någon som sytt upp skjortor på senare tid sen de gått över till att använda sig av 100 Hands fabrik? Och dela med sig av resultatet?
Detta var nyheter för mig. Har de slopat sin egen produktion? Skjortor har jag inte sytt upp där på flera år.

Detta var nyheter för mig. Har de slopat sin egen produktion? Skjortor har jag inte sytt upp där på flera år.

Det jag fått veta är att Suitsupply börjat använda sig av 100 Hands som leverantör av mtm-skjortor. Vilket inneburit att 100 Hands behövt utöka sin verksamhet ordentligt och att det varit stökigt till en början. Så jag fick rådet i vintras att avvakta till våren innan de fått ordning på allt. Därav min fråga.

Denna info har jag fått av en anställd som jag känner sen tidigare. Men får nog gå förbi butiken och försöka få mer info helt enkelt.

Börjar bli dags för nya glasögon. Hittade ingen renodlad glasögon-tråd, så rätta mig mer än gärna!
Vad finns det för roliga märken där ute? Var inne lite på ett par Lemtosh, men är öppen för andra kvalitetsbågar. Kan gå upp emot 3.500 för bågarna, men föredrar snäppet billigare då min syn fortfarande försämras i rask takt.. Har för övrigt låg brygga, vilket kan vara värt att ha i beaktning.

Tacksam för tips! :)

Börjar bli dags för nya glasögon. Hittade ingen renodlad glasögon-tråd, så rätta mig mer än gärna!
Vad finns det för roliga märken där ute? Var inne lite på ett par Lemtosh, men är öppen för andra kvalitetsbågar. Kan gå upp emot 3.500 för bågarna, men föredrar snäppet billigare då min syn fortfarande försämras i rask takt.. Har för övrigt låg brygga, vilket kan vara värt att ha i beaktning.

Gillar personligen Garrett Leight, har två bågar från dem :)

Lägg lite extra på glasen och få riktiga glas. Otroligt stor skillnad än billiga plasthistorier.

Det jag fått veta är att Suitsupply börjat använda sig av 100 Hands som leverantör av mtm-skjortor. Vilket inneburit att 100 Hands behövt utöka sin verksamhet ordentligt och att det varit stökigt till en början. Så jag fick rådet i vintras att avvakta till våren innan de fått ordning på allt. Därav min fråga.

Denna info har jag fått av en anställd som jag känner sen tidigare. Men får nog gå förbi butiken och försöka få mer info helt enkelt.
Jag hämtade två MTM-skjortor igår. De känns bra men märker ingen större skillnad mot de skjortor jag tidigare beställt därifrån.

Jag hämtade två MTM-skjortor igår. De känns bra men märker ingen större skillnad mot de skjortor jag tidigare beställt därifrån.
Vet du om det finns andra alternativ när det kommer till kragar om man kör på MTM? Hur kommer det sig att du valde SS framför andra? :)

Längesedan jag köpte någonting från SS, ganska så kraftiga prishöjningar märker jag (men inte förvånande).

Gillar personligen Garrett Leight, har två bågar från dem :)
Ska kika! Snabbtitt verkar de riktigt trevliga. Hur upplever du att de sitter?

Lägg lite extra på glasen och få riktiga glas. Otroligt stor skillnad än billiga plasthistorier.
Köper resonemanget, behöver nog förmodligen byta inom ett år ändå. Gått från -0.5 till -1.25 till -1.75 inom loppet av två år så antar att det fortsätter ett tag till. Hade du än dock gått på dyrare glas? Har ofta beställt från Smartbuyglasses med deras näst billigaste glas. Keep in mind att jag jobbar studentbudget med lite oproportionerlig andel till kläder :D

Har ni tips på prisvärda pikétröjor? Har redan ett par Hackett och RL, tänker att det kanske går att få likvärdig kvalitet till ett lägre pris :)

Vet du om det finns andra alternativ när det kommer till kragar om man kör på MTM? Hur kommer det sig att du valde SS framför andra? :)

Längesedan jag köpte någonting från SS, ganska så kraftiga prishöjningar märker jag (men inte förvånande).
Fanns ett gäng olika kragar och alternativ.

Jag har tidigare köpt från shirtonomy (och har en måttprofil hos blugiallo) men främsta anledningen till att det blev SS är priset. Trots prishöjningarna så ligger de, vad jag vet, lite lägre än konkurrenterna. Eventuella kvalitetsskillnader är inget jag har märkt eller lägger så stor vikt vid då jag behöver skjortor i jobbet.

Köper resonemanget, behöver nog förmodligen byta inom ett år ändå. Gått från -0.5 till -1.25 till -1.75 inom loppet av två år så antar att det fortsätter ett tag till. Hade du än dock gått på dyrare glas? Har ofta beställt från Smartbuyglasses med deras näst billigaste glas. Keep in mind att jag jobbar studentbudget med lite oproportionerlig andel till kläder :D
Nä, då är det nog inte värt det. Jag har haft två par på 8 år ish.

Ska kika! Snabbtitt verkar de riktigt trevliga. Hur upplever du att de sitter?

Har Lemtosh i solglasögon och de passar mig bra, så känns som att Garrett Leight är värt att spana in för din del :) Finns på Bågar & Glas i Sthlm t ex.

Oliver Peoples är ju trevliga, särskilt modellen Gregory Peck.

Som andra påpekat. Garrett Leight, Oliver Peoples och Barton Perreira gör riktigt fina bågar. Sen kan man inte gå fel med ett par Tom Ford heller tycker jag. De är populära av en anledning!

Tillbaka
Topp