• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Vet

Tycker det var klart snyggare med båda knapparn knäppt även om man inte får, om det sedan är rätt eller fel beror ju lite på i vilka kretsar man rör sig. Jag har noterat och skrivit längre bak i tråden att folk från uniformsyrken ofta tenderar att knäppa alla knappar i kavajen (för så gör man i uniformsjackan) och umgås man i dom kretsarna så är det mer regel än undantag att knappen är knäppt och ingen tycker det är knäppt:) utan snarare tvärtom…
Intressant! Aldrig reflekterat över
 
Antony Blinken sitter ner med knäppt kavaj?!?
Vad har hänt? 😳
Har svårt att tro på varken okunskap eller nån sorts spretz.
Skärmavbild 2024-08-19 kl. 21.41.07.jpeg
 
Något som har tips på workwear skjortor i rimlig prisklass? Gillar Rubato men tycker 3k är lite i överkant: https://www.atemporubato.com/products/work-shirt-in-navy-military-satin
Indigofera Alamo tycker jag är en optimal workwear skjorta, boxig och rejäl.

i övrigt är väl carhartt workwearmärket no1?
 
Något som har tips på workwear skjortor i rimlig prisklass? Gillar Rubato men tycker 3k är lite i överkant: https://www.atemporubato.com/products/work-shirt-in-navy-military-satin
Kolla runt på Second Sunrise och Göteborg Manufaktur. Finns gott om japanska skjortor som är ruskigt prisvärda.
 
Funderar på att köpa en väst att ha till hösten som ytterplagg (inte under jacka). Någon som kan rekommendera något? Hellre mer åt det dressade än sportiga hållet. Inga stora blaffiga märken. Gärna under 3k.
 
Funderar på att köpa en väst att ha till hösten som ytterplagg (inte under jacka). Någon som kan rekommendera något? Hellre mer åt det dressade än sportiga hållet. Inga stora blaffiga märken. Gärna under 3k.

Denna är dock rätt tunn om jag minns rätt, tror jag kände på den förra hösten.
 


Denna är dock rätt tunn om jag minns rätt, tror jag kände på den förra hösten.
Fina förslag, tack så mycket!
 
Någon som har tips om hundtandsmönstrad/rutig kavaj i ull inspiration enl nedan. Gärna regular fit och samma prisklasser.



 
Någon som har tips om hundtandsmönstrad/rutig kavaj i ull inspiration enl nedan. Gärna regular fit och samma prisklasser.



För prisklassen är detta sannolikt något liknande du kan hitta. Möjlig att Oscar Jacobson har något men jag tror att de oftast kör med solida färger. Kruxet med de exempel du har angivit är tyvärr den stora andelen Polyester och Polyamid, vilka båda är just plast som tenderar att göra kläder varma och följaktligen lite "klibbiga". Mitt i vintern kan det fungera men om solen tittar fram blir det snabbt, enligt mig, väldigt obehagligt.

En "prince of Wales"-mönstrad kavaj är grymt snyggt om den är väl skuren och detta är ju också svårt att hitta för de nämnda prisklasserna. Jag ska absolut inte säga vilken prisklass du skall acceptera men vill mest påskina lite vad som väntar med dina önskemål. Det kan bli att du kanske måste gå upp ett par tusenlappar i pris men du kommer sannolikt att få en kavaj som du kommer att bära mer frekvent vilket på sikt brukar rendera i en prislapp per buret tillfälle som blir lägre än för en lite mindre noggrant skuren kavaj med ett lite svårare material att hantera under årets mer eller mindre varma tider.
 
För prisklassen är detta sannolikt något liknande du kan hitta. Möjlig att Oscar Jacobson har något men jag tror att de oftast kör med solida färger. Kruxet med de exempel du har angivit är tyvärr den stora andelen Polyester och Polyamid, vilka båda är just plast som tenderar att göra kläder varma och följaktligen lite "klibbiga". Mitt i vintern kan det fungera men om solen tittar fram blir det snabbt, enligt mig, väldigt obehagligt.

En "prince of Wales"-mönstrad kavaj är grymt snyggt om den är väl skuren och detta är ju också svårt att hitta för de nämnda prisklasserna. Jag ska absolut inte säga vilken prisklass du skall acceptera men vill mest påskina lite vad som väntar med dina önskemål. Det kan bli att du kanske måste gå upp ett par tusenlappar i pris men du kommer sannolikt att få en kavaj som du kommer att bära mer frekvent vilket på sikt brukar rendera i en prislapp per buret tillfälle som blir lägre än för en lite mindre noggrant skuren kavaj med ett lite svårare material att hantera under årets mer eller mindre varma tider.
Jo så är det, OJ har en rutig flerfärgad men den blev lite clownig på mig tyvärr. Jag får väl avvakta.
 
Någon som har tips om hundtandsmönstrad/rutig kavaj i ull inspiration enl nedan. Gärna regular fit och samma prisklasser.



Jaga second hand! Förra året köpte jag en så gott som sprillans Ellison i ull/cashmere-tweed för under hundringen.
 
Var hittar man bra second hand i Malmö??
 
Länge sen jag beställde från dom, vad blev fel och erbjöd dom inte att göra om/justera?
När västen kom fram (veckor försenad) visade det sig att det ändrats i designval (fickor/innerfoder/ryggdetaljer) utan min vetskap. Gick dit med den för reklamation/pot. justeringar och de skulle återkomma. Veckorna gick och jag skickade flera påminnelser innan jag till slut fick svar att de erbjöd 15% rabatt på nästa beställning (vilket det ska otroligt mkt till om det blir någon efter detta haveri), så lämnade tillbaka den istället. Kan tillägga att bemötandet i butik har varit jättebra, men kan man inte lita på att man får det man beställer och att grundläggande kommunikation med kund inte funkar, kan det kvitta för min del (även om jag varit väldigt nöjd med mina tidigare order, 5-10 st nånting).

Är det någon som sitter på förslag på lite längre västar längdmässigt, likt denna får ni gärna tjoa (uppskattningsvis 5-10 cm längre än t.ex. Suitsupply's västar): https://www.naturkompaniet.se/barbour-vast-herr-westmorland-wax-vest-olive-2001424/
 
Senast ändrad:
Planerar att göra rokad i strumplådan. Tidigare har både Myrqvist och Arket diskuterats som goda alternativ i tråden. Någon som har erfarenhet av Singular Societys varianter?

Borde jag gå för Ull eller Bomullsstrumpor?

Bär kostym/udda byxor till vardags.
Mottager gärna tips på andra modeller och varumärken.
 
Planerar att göra rokad i strumplådan. Tidigare har både Myrqvist och Arket diskuterats som goda alternativ i tråden. Någon som har erfarenhet av Singular Societys varianter?

Borde jag gå för Ull eller Bomullsstrumpor?

Bär kostym/udda byxor till vardags.
Mottager gärna tips på andra modeller och varumärken.
Kan inte svara på dina andra frågor men jag tycker ullstrumpor i formatet av kostymstrumpor är överlägset skönast under höst & vintertid, komplettera med bomullsstrumpor när det är lite varmare.
 
Planerar att göra rokad i strumplådan. Tidigare har både Myrqvist och Arket diskuterats som goda alternativ i tråden. Någon som har erfarenhet av Singular Societys varianter?

Borde jag gå för Ull eller Bomullsstrumpor?

Bär kostym/udda byxor till vardags.
Mottager gärna tips på andra modeller och varumärken.
Ull är ett utmärkt alternativ för lite kallare dagar men man skall ha i åtanke att de slits väldigt fort. Bomull är ett stabilt material men finns även i många varierande kvalitéer vilket kan göra en något förbryllad.

Med kavaj och allmänt lite mer uppklädd än huvtröja och jeans så skulle jag rekommendera strumpor som går över vaden då de sitter snyggt under hela dagen och lämnar inget hudparti synligt vilket ger ett knasigt intryck. Likaså med strumpor som "halkar" ner mot fotleden ger ett pojkaktigt intryck i allmänhet.

Myrqvist och liknande har tyvärr enligt mig inget av värde på strumpfronten men det finns betydligt bättre alternativ om man överväger att kliva upp ett hack eller två på elegansnivån.

Kolla in Falke, mes chaussettes rouges och liknande. Lite dyrare men samtidigt långt bättre kvalité och livslängd.

Lycka till
 
Tillbaka
Topp