• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Jag skulle personligen börja med att fastställa vilket tyg och foder kavajen besitter. Är det polyester eller polyamid skulle jag verkligen tveka till att låta en skräddare lägga ner tid på en vintage kavaj. Skulle det däremot vara en fin skräddad kavaj är det helt andra saker vi pratar om. Krasst sett är det alltid lättare att klippa bort tyg än att klistra dit så praktiskt taget har du mer spelutrymme på en lite för stor kavaj som sedan sys in något. Att göra den större går, men kräver att den i princip var sydd för din kropp från första början och att du sedan har lagt på dig några kilon.

Så börja med att fastställa om vad det är för en kavaj, när den är sydd och av vilket material den är tillverkad. En kostnad för attkomplett justera om en kavaj kostar lika mycket som att köpa en från Oscar Jacobson eller motsvarande så frågan blir ju i slutändan om det hela är värt besväret.

Mina tiokronorstips
Tack för tipsen! Har du koll på vilka mått är som är "lätta" att ändra på en kavaj hos en skräddare? Midjemått och längd på byxor på byxor går ju allt som oftast smidigt men axelvidden på kavajer har man ju hört ska vara svårare.
Korta ärmar och rygglängd på kavajen borde inte vara problem eller? och att ta in en bröstvidd/midjevidd? är det något av de måtten som bör försöka få rätt från början och skippa att försöka rädda hos skräddaren? 😊
 
Tillbaka
Topp