• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Behöver er hjälp. Är bjuden på ett större jubileum med klädkoden "sommarkavaj". Vad betyder den egentligen? Jag har sökt lite men hittar olika svar. Är det okej med min mörkblå kavaj och vit skjorta till?
 
Fick hem en smoking från blugiallo. Jag är nöjd med resultatet! Bortse från skjortan.
IMG_5716.jpeg
 
Hej. Jag har två liknande kavajer, tycker ni att mab knäpper endast övre knapp eller bägge (när det kommer till 2-knapps-kavajer)

1000005921.jpg

1000005920.jpg
 
Fast övre knapphålet ser ut att sitta SJUK högt upp på den kavajen så jag skulle luta åt att knäppa enbart det undra i detta fall (ser ut som det undre sitter närmare den naturliga midjan än det övre iaf).
Med risk för att omgivningen reagerar på det. Det är snittet på kavajen, dvs vill man ha en knapp närmare midjan ska man byta ut kavajen snarare än att knäppa fel knapp.
 
Hej. Jag har två liknande kavajer, tycker ni att mab knäpper endast övre knapp eller bägge (när det kommer till 2-knapps-kavajer)

1000005921.jpg

1000005920.jpg
Hur ser det ut om du knäpper bara den understa? Jag vet att man inte ”ska” knäppa den understa, men ser det bättre ut behöver man ju inte vara så skitnödig :)
 
Hur ser det ut om du knäpper bara den understa? Jag vet att man inte ”ska” knäppa den understa, men ser det bättre ut behöver man ju inte vara så skitnödig :)
Har en 3-knappare som jag gjort om till 2-knapp
skiter i den översta knappen och format om slagen lite.

tror det skulle funka att lämna in till en skräddare och låta dom flytta demoversioner knappen till under, skapa mitt hål och sy ihop det övre. Skulle följas i slaget.
 
Alltså kavajen kanske bara är ful helt enkelt? Jag lutar åt att den får mer balans med bägge knapparna knäppta - då får jag leva med stilbrottet!?
 
Vet
Alltså kavajen kanske bara är ful helt enkelt? Jag lutar åt att den får mer balans med bägge knapparna knäppta - då får jag leva med stilbrottet!?
Tycker det var klart snyggare med båda knapparn knäppt även om man inte får, om det sedan är rätt eller fel beror ju lite på i vilka kretsar man rör sig. Jag har noterat och skrivit längre bak i tråden att folk från uniformsyrken ofta tenderar att knäppa alla knappar i kavajen (för så gör man i uniformsjackan) och umgås man i dom kretsarna så är det mer regel än undantag att knappen är knäppt och ingen tycker det är knäppt:) utan snarare tvärtom…
 
Vet

Tycker det var klart snyggare med båda knapparn knäppt även om man inte får, om det sedan är rätt eller fel beror ju lite på i vilka kretsar man rör sig. Jag har noterat och skrivit längre bak i tråden att folk från uniformsyrken ofta tenderar att knäppa alla knappar i kavajen (för så gör man i uniformsjackan) och umgås man i dom kretsarna så är det mer regel än undantag att knappen är knäppt och ingen tycker det är knäppt:) utan snarare tvärtom…
Ja, OM man bär uniform. Tvåknäppt kavaj... översta knappen knäppt om man står eller går. Sittandes knäpper man upp :)
 
Ja, OM man bär uniform. Tvåknäppt kavaj... översta knappen knäppt om man står eller går. Sittandes knäpper man upp :)
Jaja, jag vet. Det jag ville förmedla var mina egna erfarenheter, dessa talar för att många av dom som går i uniform till vardags knäpper alla knapparna på kavajen de gånger dom bär det civilt.
 
Tillbaka
Topp