Grymt snygg, funderar på en likadanAspesi trillade in idag! Tror den kommer bli en trogen följeslagare lång tid framöver!
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grymt snygg, funderar på en likadanAspesi trillade in idag! Tror den kommer bli en trogen följeslagare lång tid framöver!
![]()
Kör! Jag är riktigt nöjdGrymt snygg, funderar på en likadan![]()
Tack! Måttsytt dessutom, det gillas. Vet du hur dessa är vs. tailorstore?
+1 på sartoria vanni. Supernöjd med dom. Tog två fittings men nu är jag supernöjd med dom. Framför allt med kragarna. Deras Firenze krage passar mig perfekt.Som med allt måttsytt kan upplevda resultatet variera mellan olika kunder och beställningar men jag har varit väldigt nöjd med estetiken och vad man får för pengarna från Shirtonomy. Sen är det en helt annan känsla med handsytt från exempelvis Barba, Mazzarelli eller Finamore men då kostar det runt 2000kr och uppåt.
Vad jag gillat med Shirtonomy mer än att mina mått blivit bra är att de har i mitt tycke lite bättre kragar än jag hittat från andra alternativ i prisklassen.
Kan även rekommendera Sartoria Vanni som besöker Sthlm med jämna mellanrum och startar på runt 130€ för måttsytta skjortor. Också väldigt fina för pengarna med bra kragar.
Någon som kan rekommendera schyssta enfärgade t-shirts av bra kvalitet?
Vill ha enfärgade men gärna i glada färger, liten logga/ eventuell ficka går bra, budget: 3-400 kanske?
Är trött på t-shirts som krymper i 40 grader och får kass passform med tiden.
Tack för tipsen, ska kolla upp dessa!Sunspel är grymma! Är väl dock mer jordnära färger, tex marinblått och grått. Även hört att A days march ska vara bra, har dock inte provat själv.
Kläder ser sällan bra ut direkt från hyllan. Därför man stöder sin lokala skräddareKul med måttsydda skjortor. Jag som lång (195 cm) och vältränad (fan va skrytsamt det låter) har problem med att hitta vettiga skjortor. En slimfit ser ofta "spännig" ut och skjortärmar är antingen för korta (alla märken) eller för långa (Eton). Tar jag en "regular fit" ser det inte bra ut när jag tar av mig kavajen (de tycks vara gjorda för män med lite mer mage än jag).
Har bara så svårt att slanta loss 5-6 k till på skjortor (Vilket skulle behövas om jag ska "göra om och rätt" för de grundskortor jag vill ha.
Kläder ser sällan bra ut direkt från hyllan. Därför man stöder sin lokala skräddare![]()
Givetvis kan man justera skjortor, det är nog det näst vanligaste plagget att justera efter byxor. Jag som är hyfsat kort och atletiskt byggd behöver alltid korta ärmarna och justera rygg/midja.Jag håller helt med. Har nästan jämnt något hos min lokala skärddare för fixning. (Slänger nästan aldrig kläder, syr om dem och lagar dem istället). Men Skjortor har jag aldrig korrigerat, går det?![]()
Vet inte om det skrivits tidigare i tråden, men har du testat Tailor Store? Du mäter själv hemma, de syr och efter några veckor har du en skjorta hos ditt postombud som passar din kropp. Väldigt bra priser. Min bedömning är att tygerna och skjortorna du får för 6-700kr motsvarar en butiksköpt skjorta för 800-1000kr i kvalitet. Det kan vara svårt att få till måtten, ett tips är att mäta ärligt första gången och sedan justera först efter du fått hem den första skjortan. Man har fri retur på första skjortan, så man kan se den som ett test. Själv beställde jag min första skjorta därifrån i ett riktigt billigt tyg utan fördyrande detaljer (såsom dyrare knappar etc), tror den gick på 399kr. Använde sedan den som måttstock för att se hur jag kunde anpassa mitt kroppsmått för att verkligen få till det.Kul med måttsydda skjortor. Jag som lång (195 cm) och vältränad (fan va skrytsamt det låter) har problem med att hitta vettiga skjortor. En slimfit ser ofta "spännig" ut och skjortärmar är antingen för korta (alla märken) eller för långa (Eton). Tar jag en "regular fit" ser det inte bra ut när jag tar av mig kavajen (de tycks vara gjorda för män med lite mer mage än jag).
Har bara så svårt att slanta loss 5-6 k till på skjortor (Vilket skulle behövas om jag ska "göra om och rätt" för de grundskortor jag vill ha.
Kan bara hålla med. Det tog mig en eller två skjortor innan jag hittade helt rätt. Nu sitter de som gjutna och tygerna finns i tillräckligt många prisklasser. Kul att designa själv.Vet inte om det skrivits tidigare i tråden, men har du testat Tailor Store? Du mäter själv hemma, de syr och efter några veckor har du en skjorta hos ditt postombud som passar din kropp. Väldigt bra priser. Min bedömning är att tygerna och skjortorna du får för 6-700kr motsvarar en butiksköpt skjorta för 800-1000kr i kvalitet. Det kan vara svårt att få till måtten, ett tips är att mäta ärligt första gången och sedan justera först efter du fått hem den första skjortan. Man har fri retur på första skjortan, så man kan se den som ett test. Själv beställde jag min första skjorta därifrån i ett riktigt billigt tyg utan fördyrande detaljer (såsom dyrare knappar etc), tror den gick på 399kr. Använde sedan den som måttstock för att se hur jag kunde anpassa mitt kroppsmått för att verkligen få till det.
Det blir inte samma resultat som skräddarsytt, de har helt enkelt för få olika mått och om du som jag har skum kropp (ex breda axlar men litet bröstomfång, samma bredd på under som överarm (typ)) så blir det inte perfekt, men det blir oerhört mycket bättre än med fabriksmåtten. Låter du någon kompis osm har konto där tipsa dig får denne dessutom 200kr rabatt på sitt eget nästa köp, bjuder han dig på öl som tack så blir första skjortan nästan gratis...
Edit: blev en jäkla säljannons. Nej jag har absolut inga intressen i tailor store. Inte annat än att jag köpt nästan alla mina skjortor där de senaste åren...
Allt utom kragen. Längd på ärmar och intag i sidan eller rygg är hyfsat prisvärt.Jag håller helt med. Har nästan jämnt något hos min lokala skärddare för fixning. (Slänger nästan aldrig kläder, syr om dem och lagar dem istället). Men Skjortor har jag aldrig korrigerat, går det?![]()
Intressant! Hur går en fitting till? Mäter de allt (nåja, nästan) på kroppen och sen går man hem och beställer via nätet? Kan man med hjälp av måtten beställa mer än bara skjortor såsom kostym, byxor etc?+1 på sartoria vanni. Supernöjd med dom. Tog två fittings men nu är jag supernöjd med dom. Framför allt med kragarna. Deras Firenze krage passar mig perfekt.
Ja. De tar grundmått för hela kroppen. Man beställer sedan via nätet. Dom är väldigt öppna och tydliga med att det behövs mer än en "fitting" för att få bra resultat. När man har fått hem grejerna och man behöver åtgärda något så kan man antingen vänta tills nästa fitting och korrigera där med dom. Om det är mindre grejer så har de avtal med en ändringsskräddare i Stockholm som kan fixa enklare saker. Jag har hitintills bara köpt skjortor och de sitter nu väldigt bra, även efter ett par tvättar, enkla korrigeringar i måttprofilen är det bara att maila in. Jag ville tex ha 0.5cm längre armar på nästa skjorta och det löser dom enkelt via mail.Intressant! Hur går en fitting till? Mäter de allt (nåja, nästan) på kroppen och sen går man hem och beställer via nätet? Kan man med hjälp av måtten beställa mer än bara skjortor såsom kostym, byxor etc?
Givetvis kan man justera skjortor, det är nog det näst vanligaste plagget att justera efter byxor. Jag som är hyfsat kort och atletiskt byggd behöver alltid korta ärmarna och justera rygg/midja.
Allt utom kragen. Längd på ärmar och intag i sidan eller rygg är hyfsat prisvärt.
Lås dig inte vid färdiga slag, enkelt ingrepp för en skräddare och utbudet av byxor blir otroligt mycket större! Dock inga tips på just din frågaNär kommer sommarens ullbyxor?
Oscar Jacobson brukar väl ha några schyssta med slag?
Ja det är ju sant men tycker inte det har kommit så mycket av de andra hellerLås dig inte vid färdiga slag, enkelt ingrepp för en skräddare och utbudet av byxor blir otroligt mycket större! Dock inga tips på just din fråga![]()
Evig fråga. Koncensus i ryktesspridningen anger att de letar lämplig lokal.Skulle Suitsupply öppna i Stockholm?
Fortfarande alltså... Jag fick för mig att jag läste för längesedan här på KS om någon lokal som beryktades ha blivit uppköpt av just SS.Evig fråga. Koncensus i ryktesspridningen anger att de letar lämplig lokal.![]()
Vilken är det? Oftast har man konstmaterial i för slitstyrkan (på typ resekostymer) och ibland skrynkeltålighet - ibland även för att ge stadga i porösa material.Köpte på mig en OJ-kostym från dera hemsida, nu på rean.
Även om OJ inte är ett high end märke så är det inte heller ett budgetmärke...
Blev därför förvånad att det är 55% polyester i den.. Varför har man så mycket polyester i? Låg kvalité på ullen?
Vilken är det? Oftast har man konstmaterial i för slitstyrkan (på typ resekostymer) och ibland skrynkeltålighet - ibland även för att ge stadga i porösa material.
Köpte på mig en OJ-kostym från dera hemsida, nu på rean.
Även om OJ inte är ett high end märke så är det inte heller ett budgetmärke...
Blev därför förvånad att det är 55% polyester i den.. Varför har man så mycket polyester i? Låg kvalité på ullen?