• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka från USA - att göra rätt för sig med tull, moms och FedEx international priority?

Mike

Cartier
Ett tips om du vill ha det levererat till företagsadress är att ringa Fedex och ange att det ska till dig privat. För mig blev leveransen försenad 1 dag för att de behövde veta om det var till företaget eller mig privat. Kan också vara så att han som skickat missat att ange detta antar jag.
 

Isodor

Audemars
Anger säljaren värdet på paketet? Sedan skickar tullverket en faktura med moms på det angivna värdet? Är det så det fungerar?

Exempel: Skriver de värdet på paketet/godset är $5000 så omvandlar man det till svenska och sedan 25% moms?
 

Apansson

Torpare
Anger säljaren värdet på paketet? Sedan skickar tullverket en faktura med moms på det angivna värdet? Är det så det fungerar?

Exempel: Skriver de värdet på paketet/godset är $5000 så omvandlar man det till svenska och sedan 25% moms?
Korrekt, säljaren skriver ett värde på paketet.
Det borde vara så det fungerar med momsen ja.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Budfirmorna tullar själva och om de inte misstänker att något är fel så momsas du på det angivna beloppet. Misstänker de att något är fel så brukar de be om info från antingen den som skickat försändelsen eller från den som ska ta emot. Har någon gång varit tvungen att uppvisa en betalning som motsvarar det deklarerade beloppet för att få dem att släppa försändelsen. Sedan har jag också hört att de kan använda sig av värderingsmän för att kontrollera att det är deklarerat korrekt. Vill minnas att Kaplans fått hjälpa i något exempel.

Gällande Postnord så kör de ut i de fall inte Fedex själva har budbilar på orten. Stockholm som detta gäller fixar Fedex själva utan problem.

Ska också sägas att ingen tror att det är deklarerat fullt iom med dagens dollarkurs så blir allt otroligt mycket dyrare i USA om man lägger på den svenska momsen. Det är rimligtvis fuldeklarerat för att kunna motivera ett köp därifrån såvida det inte är en piece unique som bara finns tillgänglig i just USA.
 
Senast ändrad:

Apansson

Torpare
Budfirmorna tullar själva och om de inte misstänker att något är fel så momsas du på det angivna beloppet. Misstänker de att något är fel så brukar de be om info från antingen den som skickat försändelsen eller från den som ska ta emot. Har någon gång varit tvungen att uppvisa en betalning som motsvarar det deklarerade beloppet för att få dem att släppa försändelsen. Sedan har jag också hört att de kan använda sig av värderingsmän för att kontrollera att det är deklarerat korrekt. Vill minnas att Kaplans fått hjälpa i något exempel.

Gällande Postnord så kör de ut i de fall inte Fedex själva har budbilar på orten. Stockholm som detta gäller fixar Fedex själva utan problem.
Låter ju inte riktigt som att det är så stor risk att den "fastnar" i tullen då, om det är ett "högt" varuvärde deklarerat. :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
För någon månad sedan köpte jag en Rolex sub från Bobs watches i Usa. Paketöppningen här
Jag ringde Tullverket innan och de sa att tull på en klocka är 7-8 kr. Momsen däremot är 25% av värdet och frakten.
Frakten från Bob swatches var 150$ men då det också är fullvärdesförsäkrat så kändes det ganska säkert.
Efter ett par veckor låg paketet i brevlådan. De hade inte ringt trots att jag uppgav alla mina telefonnummer!
Man undrar ju lite grann vad som hade hänt om någon hade blivit nyfiken och knyckt paketet? Så ett bra tips kan vara att ringa Fedex och ändra adressen till ditt arbete. (om man nu kan göra det)
Efter några dagar fick jag en fin liten räkning på momsen. Betalade fort som attan och har sedan försökt glömma detta.

Pratade med en kille som köpte en Rolex från HQMilton och han hade inte betalat någon moms alls.
Några dagar ett jag fått hem klockan så fick jag en avi att jag skulle hämta ett nato på posten. Det hade jag gett 34 kr för ;)
 

Apansson

Torpare
Värdet kvittar. Ibland kollar de. Ibland inte.
Sant. Av det jag läste så verkar det dock bara som att de får öppna försändelser om de misstänker att det är något olagligt i dem? Jag menar, om det står klocka - 100k eller vad det nu är så bör de inte bli så misstänksamma?
Är ju inget problem i detta fall, är bara att man vill att processen ska gå så fort som möjligt!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Sant. Av det jag läste så verkar det dock bara som att de får öppna försändelser om de misstänker att det är något olagligt i dem? Jag menar, om det står klocka - 100k eller vad det nu är så bör de inte bli så misstänksamma?
Är ju inget problem i detta fall, är bara att man vill att processen ska gå så fort som möjligt!
Är varudeklarationen korrekt ifylld så går det vanligtvis snabbt. Det tar inte längre tid om det är deklarerat 100 usd eller 10 000 usd. De tjänar inte pengar på förtullningen.
 

Apansson

Torpare
Är varudeklarationen korrekt ifylld så går det vanligtvis snabbt. Det tar inte längre tid om det är deklarerat 100 usd eller 10 000 usd. De tjänar inte pengar på förtullningen.
Nej, exakt, men om de ska hålla på med att stoppa det för att kräva en kopia på utbetalning m.m lär det ju ta någon dag eller två extra..:)
 

Tärnan

Cartier
Jag köpte hem en Orent från Singapore så värdet var därefter. DHL ombesörjde allt inkl faktura på intullning/moms. Tullen blev ett par kronor bara. DHL skickade sms någon dag innan leverans och undrade hur jag ville ha den levererad. Om du bor i Stockholm så kan du styra om leveransen och få den till ett utlämningsskåp som finns lite varstans placerade i köpcentra. Du anger en kod och en lucka öppnas. Hur smidigt som helst. PostNord har jag så fatalt dåliga erfarenheter av att jag blir illamående så fort jag börja tänka på det.
 

Apansson

Torpare
Jag köpte hem en Orent från Singapore så värdet var därefter. DHL ombesörjde allt inkl faktura på intullning/moms. Tullen blev ett par kronor bara. DHL skickade sms någon dag innan leverans och undrade hur jag ville ha den levererad. Om du bor i Stockholm så kan du styra om leveransen och få den till ett utlämningsskåp som finns lite varstans placerade i köpcentra. Du anger en kod och en lucka öppnas. Hur smidigt som helst. PostNord har jag så fatalt dåliga erfarenheter av att jag blir illamående så fort jag börja tänka på det.
Låter som att FedEx har budbilar i Stockholm och lär sköta det hela vägen själva. :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag köper en hel del elektronik från Kina och där struntar tullen högaktningsfullt i vad som står på deklarationen. Du måste styrka värdet med kvittot innan de släpper paketet. Inte så oväntat med tanke på att det står "Gift 10 USD" på allt. Men bara 1 av kanske 20 paket fastnar så man får stå ut med krånglet vid granskning.
 

M.U

Rolex
Spåra paketet och ta ledigt? Så kan du ta en heldag att kladda på din nyköpta schtek-isade (antar jag.. ;) ) dinka!
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Jag var inte hemma när FedEx levererade så jag hämtade paketet på deras kontor på Arlanda. Faktura för moms/tull samt adminavgift kom efter ett par dagar.
 

kalufsen

Panerai
Nu kanske jag upprepar, men när du ser att paketet är i Sverige och är planerat för leverans, är det bara att ringa kundservice och be de att ändra adress eller lämna ett meddelande till chauffören att ringa xxx-nummer t ex 30 min innan leverans, Har alltid funkat super då jag själv jobbar ca 10 min hemifrån. När jag bett om leverans till jobbet har jag be de ringa när de är i vändplan så kommer jag ner och möter de.

Detta måste du dock meddela samma dag (då chaufför bestäms för rutten som skall köras) som leverans ska ske annars blir det kaos :D
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag har fått en hel del leveranser av FedEx. Det har alltid fungerat på samma sätt. FedEx-budet ringer till mig och säger att han har tänkt leverera till mig, varefter jag säger att jag är på jobbet (några kilometer hemifrån), och jag frågar om det går bra att leverera till jobbet. Det har aldrig varit några problem att få varan till jobbet (under en period beställde jag rätt mycket grejor från USA så att budet visste vem jag var och frågade direkt om han skulle leverera till jobbet, som vanligt:)).
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Shit, vad segt. Postnord är ju inte direkt kända för att vara så service-minded. Hm, låter som att det är dags för ett samtal med hårda direktiv till FedEx när paketet väl är skickat och jag har ett nummer på't...
Hårda direktiv? Tror du att någon bryr sig? Ringer du och tror du är Shejk Mohammed och förväntar dig att folk ska dansa runt ditt paket och hantera det med vita handskar så skulle jag kallt räkna med att man noterar idiot i försändelsen och garvar hela vägen ut till bilen. Du är varken bättre eller sämre än någon av deras andra kunder så ta en kall och chilla.
 

Apansson

Torpare
Hårda direktiv? Tror du att någon bryr sig? Ringer du och tror du är Shejk Mohammed och förväntar dig att folk ska dansa runt ditt paket och hantera det med vita handskar så skulle jag kallt räkna med att man noterar idiot i försändelsen och garvar hela vägen ut till bilen. Du är varken bättre eller sämre än någon av deras andra kunder så ta en kall och chilla.
Tack detsamma angående det sista.
Har de fått instruktioner kanske de kan följa dem och vara tillmötesgående om man har tur tänker jag. :)
 

Jens

Greedo
Hårda direktiv? Tror du att någon bryr sig? Ringer du och tror du är Shejk Mohammed och förväntar dig att folk ska dansa runt ditt paket och hantera det med vita handskar så skulle jag kallt räkna med att man noterar idiot i försändelsen och garvar hela vägen ut till bilen. Du är varken bättre eller sämre än någon av deras andra kunder så ta en kall och chilla.
Vi får hoppas att det inte är en fotbollsdomare som dessutom har barn som extraknäcker på fedex när apjäveln ringer för då jävlar blir det bananmos av honom.


J
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Sant. Av det jag läste så verkar det dock bara som att de får öppna försändelser om de misstänker att det är något olagligt i dem? Jag menar, om det står klocka - 100k eller vad det nu är så bör de inte bli så misstänksamma?
Är ju inget problem i detta fall, är bara att man vill att processen ska gå så fort som möjligt!
Dom gör nog stickprover också.
Vill dom öppna så gör dom det.

Är du orolig skulle jag ringa och säga att du hämtar ut det själv på Arlanda o sen kör o hämtar det.

Då dom tullar alla sina försändelser och använder sig av ombudstullning så nog vill dom ha sina pengar av dig.
 
Topp