• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka stulen under transport.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Med tanke på hur svårt det verkar vara för folk i allmänhet att "DYOR" i stort är det inte heller helt underligt att situationer som denna uppstår...
Säljaren bär såklart ett ansvar, men även köparen. Köper man dyrare klockor bör man ju se över hur den fraktas. Ja, det kostar lite extra men är ju värt det i slutändan.
Saker som: Det händer inte så ofta att paket/innehåll försvinner, värt risken är i mitt tycke bara ignorant. Paket går genom scanners, så det behöver såklart inte framgå exakt vad som är i för att person A ska dra slutsatsen att detta är värt att sno och meddela sina polare längs bandet vilket paket som ska vittjas. Händer samma sak på flygplatser också, därför bör man ha sina värdesaker i handbagage.
Oavsett så svider det, det förstår jag så klart. Självklart fel att stjäla från andra också. Fraktbolagen har ju ett stort ansvar, men det är väl bara rent värdegods som har extra övervakning (såvitt jag vet) och i vissa fall egna liner och förvaringsplatser för att höja säkerheten. Vad gäller postnord har jag för mig att dyra klockor, smycken osv inte omfattas av deras "försäkring" man kan köpa till, förstår inte vad det tänker att man skickar annars... :
"Det finns innehåll som Varuförsäkringen inte täcker. • Värdefulla föremål med ett värde som överstiger 520 EUR per paket till exempel ädla metaller, ädelstenar, äkta pärlor, pälsar, mattor, klockor, konstverk, antikviteter, kuponger och inträdesbiljetter."

Och vad gäller KS Approved Dealer och hur de bedöms finns den informationen lättillgänglig här, men för att hjälpa de som inte orkar göra 2-3 klick själva saxar jag in det här:
Klocksnack kommer klassificera vem som är professionell eller ej beroende på mängden annonser tidigare och hur man bidragit i diskussion.

Med tanke på hur svårt det verkar vara för folk i allmänhet att "DYOR" i stort är det inte heller helt underligt att situationer som denna uppstår...
Säljaren bär såklart ett ansvar, men även köparen. Köper man dyrare klockor bör man ju se över hur den fraktas. Ja, det kostar lite extra men är ju värt det i slutändan.
Saker som: Det händer inte så ofta att paket/innehåll försvinner, värt risken är i mitt tycke bara ignorant. Paket går genom scanners, så det behöver såklart inte framgå exakt vad som är i för att person A ska dra slutsatsen att detta är värt att sno och meddela sina polare längs bandet vilket paket som ska vittjas. Händer samma sak på flygplatser också, därför bör man ha sina värdesaker i handbagage.
Oavsett så svider det, det förstår jag så klart. Självklart fel att stjäla från andra också. Fraktbolagen har ju ett stort ansvar, men det är väl bara rent värdegods som har extra övervakning (såvitt jag vet) och i vissa fall egna liner och förvaringsplatser för att höja säkerheten. Vad gäller postnord har jag för mig att dyra klockor, smycken osv inte omfattas av deras "försäkring" man kan köpa till, förstår inte vad det tänker att man skickar annars... :
"Det finns innehåll som Varuförsäkringen inte täcker. • Värdefulla föremål med ett värde som överstiger 520 EUR per paket till exempel ädla metaller, ädelstenar, äkta pärlor, pälsar, mattor, klockor, konstverk, antikviteter, kuponger och inträdesbiljetter."

Och vad gäller KS Approved Dealer och hur de bedöms finns den informationen lättillgänglig här, men för att hjälpa de som inte orkar göra 2-3 klick själva saxar jag in det här:
Klocksnack kommer klassificera vem som är professionell eller ej beroende på mängden annonser tidigare och hur man bidragit i diskussion.
Med andra ord så betyder KS Approved Dealer ingenting. Samma sak som att handla av en privatperson med omdömen

Fyfan va sjukt! Håller tummarna för att det löser sig. Riktigt trist att man inte ska kunna skicka klockor utan att oroa sig för att de försvinner. Sista gången jag använde postnord!

Om detta är det enda som krävs så blir ju beskrivningnen under KS Approved Dealer rätt tragikomisk.
"Här återfinns annonser från professionella handlare. Fördelarna att handla av en KS Approved Dealer är bland annat, garanti, säkra leveranser och väl beskrivna objekt."

Jag har ingen som helst insikt i hur relationen mellan KS och dealers set ut och om det finns några andra krav. Men för KS att skriva ovan kan man få intrycket att det finns en verifieringsprocess och att säljaren borgar för att "kraven" uppfylls. Sedan instämmer jag med att det likt alla affärsuppgörelser finns det ett ansvar hos både köpare och säljare.

Fyfan va sjukt! Håller tummarna för att det löser sig. Riktigt trist att man inte ska kunna skicka klockor utan att oroa sig för att de försvinner. Sista gången jag använde postnord!
Oavsett så svider det, det förstår jag så klart. Självklart fel att stjäla från andra också. Fraktbolagen har ju ett stort ansvar, men det är väl bara rent värdegods som har extra övervakning (såvitt jag vet) och i vissa fall egna liner och förvaringsplatser för att höja säkerheten. Vad gäller postnord har jag för mig att dyra klockor, smycken osv inte omfattas av deras "försäkring" man kan köpa till, förstår inte vad det tänker att man skickar annars...
Även om jag inte hyser någon förkärlek till Postnord så är detta att ta i. Lite som att säga att bara för att Trygg Hansa´s hemförsäkring med täckning till SEK1,5mil inte täckte min Picasso vid branden ska jag inte använda dem igen fast jag aktivt valt bort extraförsäkringen.

Som @Jox skriver så är ju det faktum att man skickar med värdepost en indikation på att det man skickar verkligen kräver extra bevakning. Av god anledning vet det ju inte om värdet på ett REK paket(om de gjorde det hade definitivt antalet stölder ökat).

Vilket elände!

Två tankar:

1. Vill man sälja klockor från Schweiz till Sverige till ett pris som fortfarande är attraktivt för köparen kan man antingen ha låga annonspriser eller fiffla med moms och tull. Det är förstås bara säljaren som vinner på det senare alternativet. Det hade nästan varit mer rakryggat om säljaren hade stått för sitt skumrask och tagit risken själv - det är väl bara att packa skåpbilen, smuggla över närmsta EU-gräns och skicka därifrån, istället för att försöka smeta ned köparen på det här sättet? Om något känns fel är det oftast lika fel att göra samma sak via posten…

2. ”KS Approved dealer” låter som att ”det här är en hedersknyffel som KS går i god för!” Nog bra att plocka bort den stämpeln på den som inte sköter sig, om man inte vill smutsa ned forumets goda namn osv. För övrigt en svår stämpel att sätta på någon överhuvudtaget…

Det betyder bara att de betalar för att få lägga upp 3 annonser istället för 1. Inget annat
Finns säkert mycket att lära av detta isåfall lite beroende på hur det slutar. ’Approved’ klingar ju tungt och man kanske kunde lura på om ”Friends of KS-Dealer” kunde vara bättre.

Ser att du inte riktigt vet vad du pratar om, klockor täcks till fullt belopp av rek, rek extra och värde. Angående att det är ignorant eller idioti att betala ett premium för att få det försäkrat får stå för dig. Givetvis tar transportbolaget mer betalt för tjänsten än vad den är värd. Allt annat är otänkbart. Dock rimligt att man betalar detta premium om man inte litar på säljare eller vill sova gott om natten.

Ser att du inte riktigt vet vad du pratar om, klockor täcks till fullt belopp av rek, rek extra och värde. Angående att det är ignorant eller idioti att betala ett premium för att få det försäkrat får stå för dig. Givetvis tar transportbolaget mer betalt för tjänsten än vad den är värd. Allt annat är otänkbart. Dock rimligt att man betalar detta premium om man inte litar på säljare eller vill sova gott om natten.
Ser att du inte riktigt läst, eller förstått, vad jag skrivit. Läs om och kommentera rätt
Gällande rek, värde osv är texten saxad direkt från postnord. Bara gå in och leta på. Vet att det är liknande med DHL osv, dvs i deras "standard paket". Återigen går det att läsa sig till på respektive hemsida. Eller läsa igenom tråden där detta redan lyfts flera gånger

edit Här kn du läsa DHL's villkor

Ser att du inte riktigt läst, eller förstått, vad jag skrivit. Läs om och kommentera rätt
Gällande rek, värde osv är texten saxad direkt från postnord. Bara gå in och leta på. Vet att det är liknande med DHL osv, dvs i deras "standard paket". Återigen går det att läsa sig till på respektive hemsida. Eller läsa igenom tråden där detta redan lyfts flera gånger

edit Här kn du läsa DHL's villkor
Pratar du om inrikes eller utrikesförsändelser nu?

Du har inte läst rätt villkor, detta hade du märk om du läst tråden du refererar till.

1.1 Innehåll Ett Rek får innehålla dyrbart gods, t ex guld, silver, ädelstenar, mynt, sedlar och i var mans hand gällande värdepapper.

Rek
Innehållet i ett Rek får dock inte överstiga ett marknadsvärde om 10 000 SEK. Om innehållet är betalningsmedel begränsas marknadsvärdet till 5 000 SEK. Med betalningsmedel avses kontanter och annat som är allmänt accepterat som betalningsmedel.

Rek Extra
Innehållet i ett Rek Extra får dock inte överstiga ett marknadsvärde om 25 000 SEK. Om innehållet är betalningsmedel begränsas marknadsvärdet till 5 000 SEK. Med betalningsmedel avses kontanter och annat som är allmänt accepterat som betalningsmedel.

Värde
1.2 Innehåll
Ett Värde får innehålla dyrbart gods, t ex guld, silver, ädelstenar, mynt, sedlar och i var mans hand gällande värdepapper. Värde får innehålla ett marknadsvärde upp till 10 000 SEK om innehållet är betalningsmedel. Med betalningsmedel avses kontanter och annat som är allmänt accepterat som betalningsmedel. Vid övrigt innehåll får försändelsen innehålla ett marknadsvärde upp till 50 000 SEK. För vapen gäller att huvuddel och vital del skickas i separata värdeförsändelser. Observera att vapenlagen skall följas. PostNord ser gärna att kunden även har vapenlås på vapnets huvuddel. Explosiv ammunition är inte tillåtet att skicka med PostNord (d.v.s. ammunition laddat med krut, kolsyra eller brandfarlig vätska).

Du har inte läst rätt villkor, detta hade du märk om du läst tråden du refererar till.

1.1 Innehåll Ett Rek får innehålla dyrbart gods, t ex guld, silver, ädelstenar, mynt, sedlar och i var mans hand gällande värdepapper.

Rek
Innehållet i ett Rek får dock inte överstiga ett marknadsvärde om 10 000 SEK. Om innehållet är betalningsmedel begränsas marknadsvärdet till 5 000 SEK. Med betalningsmedel avses kontanter och annat som är allmänt accepterat som betalningsmedel.

Rek Extra
Innehållet i ett Rek Extra får dock inte överstiga ett marknadsvärde om 25 000 SEK. Om innehållet är betalningsmedel begränsas marknadsvärdet till 5 000 SEK. Med betalningsmedel avses kontanter och annat som är allmänt accepterat som betalningsmedel.

1.2 Innehåll
Ett Värde får innehålla dyrbart gods, t ex guld, silver, ädelstenar, mynt, sedlar och i var mans hand gällande värdepapper. Värde får innehålla ett marknadsvärde upp till 10 000 SEK om innehållet är betalningsmedel. Med betalningsmedel avses kontanter och annat som är allmänt accepterat som betalningsmedel. Vid övrigt innehåll får försändelsen innehålla ett marknadsvärde upp till 50 000 SEK. För vapen gäller att huvuddel och vital del skickas i separata värdeförsändelser. Observera att vapenlagen skall följas. PostNord ser gärna att kunden även har vapenlås på vapnets huvuddel. Explosiv ammunition är inte tillåtet att skicka med PostNord (d.v.s. ammunition laddat med krut, kolsyra eller brandfarlig vätska).
Med andra ord "får" du inte skicka en klocka vars marknadsvärde överstiger 50k, oavsett vilken tjänst du väljer ovan

Jag reagerade dock mest på att du medvetet, eller omedvetet, ville få det att låta som jag tycker det är idioti att betala premium för att få klockan skickad med rätt värde, vilket var motsatt mot vad jag skrev

Båda, bara läsa vad det står. Texten är i princip samma på PostNord och DHL

Jag pratar om frakt i allmänhet, påvisar vad det FAKTISKT står i respektives villkor
Det är snårigt men jag tror Aurum har rätt i detta fall.

Problemet för trådstartaren är att han handlat av en professionell handlare som inte vill ta ansvar för sitt varusmugglande. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp