Med tanke på hur svårt det verkar vara för folk i allmänhet att "DYOR" i stort är det inte heller helt underligt att situationer som denna uppstår...
Säljaren bär såklart ett ansvar, men även köparen. Köper man dyrare klockor bör man ju se över hur den fraktas. Ja, det kostar lite extra men är ju värt det i slutändan.
Saker som: Det händer inte så ofta att paket/innehåll försvinner, värt risken är i mitt tycke bara ignorant. Paket går genom scanners, så det behöver såklart inte framgå exakt vad som är i för att person A ska dra slutsatsen att detta är värt att sno och meddela sina polare längs bandet vilket paket som ska vittjas. Händer samma sak på flygplatser också, därför bör man ha sina värdesaker i handbagage.
Oavsett så svider det, det förstår jag så klart. Självklart fel att stjäla från andra också. Fraktbolagen har ju ett stort ansvar, men det är väl bara rent värdegods som har extra övervakning (såvitt jag vet) och i vissa fall egna liner och förvaringsplatser för att höja säkerheten. Vad gäller postnord har jag för mig att dyra klockor, smycken osv inte omfattas av deras "försäkring" man kan köpa till, förstår inte vad det tänker att man skickar annars... :
"Det finns innehåll som Varuförsäkringen inte täcker. • Värdefulla föremål med ett värde som överstiger 520 EUR per paket till exempel ädla metaller, ädelstenar, äkta pärlor, pälsar, mattor, klockor, konstverk, antikviteter, kuponger och inträdesbiljetter."
Och vad gäller KS Approved Dealer och hur de bedöms finns den informationen lättillgänglig här, men för att hjälpa de som inte orkar göra 2-3 klick själva saxar jag in det här:
Klocksnack kommer klassificera vem som är professionell eller ej beroende på mängden annonser tidigare och hur man bidragit i diskussion.