• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Klocka stulen under transport.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Problemet hĂ€r Ă€r ju att paketet kom fram men inte klockan😬
Postnord lÀr ju knappast hitta en klocka utan paket hos sig.

Riktigt trÄkigt att höra :(

Det finns tvÄ sidor av myntet. Först och frÀmst Àr det vÀldigt oproffsigt att skicka en sÄ pass dyr klocka som rek. DÄ sÀljaren sÄlt massor av klockor tidigare borde hen veta bÀttre.

Att skicka rek med postnord frÄn ett land utanför EU Àr som att skalla huvudet i betong.

Som köpare gÀller det att göra klart med sÀljaren hur klockan ska skickas och hur vÀrdet deklareras.

Riktigt trÄkigt att höra :(

Det finns tvÄ sidor av myntet. Först och frÀmst Àr det vÀldigt oproffsigt att skicka en sÄ pass dyr klocka som rek. DÄ sÀljaren sÄlt massor av klockor tidigare borde hen veta bÀttre.

Att skicka rek med postnord frÄn ett land utanför EU Àr som att skalla huvudet i betong.

Som köpare gÀller det att göra klart med sÀljaren hur klockan ska skickas och hur vÀrdet deklareras.
Ja nog har man ett ansvar som köpare att checka av hur grejerna skickas.

Att man som etablerad sĂ€ljare gör pĂ„ detta sĂ€tt Ă€r för mig extremt oseriöst! Det spelar faktiskt ingen roll om du som köpare ”fick alternativet” att göra en korrekt försĂ€kring eller inte. Som seriös sĂ€ljare borde denna insistera pĂ„ att försĂ€kra rĂ€tt och inte ge andra alternativ om det inte efterfrĂ„gas specifikt och meddela eventuella risker annars. Det Ă€r ju ganska sjĂ€lvklart att sĂ€ljaren ocksĂ„ tjĂ€nar pĂ„ att kunna ”skriva ned ” vĂ€rdet pĂ„ klockan. Att sedan sĂ€ga Ă„t dig som köpare att du fick valet och dĂ€rför stĂ„r risken nĂ€r sĂ€ljaren sjĂ€lv tjĂ€nar pĂ„ det Ă€r helt Ă„t helvete. Om detta inte Ă„terbetalas eller man kommer fram till en överenskommelse som (miss)gynnar bĂ„da borde verkligen sĂ€ljaren outas för jag skulle aldrig vilja handla av en sĂ„dan.

Jag hoppas verkligen att KS har koll pĂ„ sina ”approved dealers” och att just dennasĂ€ljare hade tur som kom in för det Ă€r skrĂ€mmande om vem som helst fĂ„r vara approved bara man betalar. KS borde kicka ut sĂ€ljaren frĂ„n approved dealers om ovan stĂ€mmer.

FÄr jag bara frÄga, Àr inte vÀldigt insatt.
Varför anlitar inte folk FedEx express.
GÄr det inte i vissa lÀnder? Endast företag?

NÀr jag köper nÄgot frÄn utlandet, över 80k,
sÄ har jag sett att de alltid skickar med FedEx express.

Jag fÄr ett mejl att FedEx har hÀmtat paketet, ofta runt kl 16
svensk tid, sedan knackar nÄgon pÄ dörren pÄ förmiddagen dagen efter.
Dvs runt 18 timmar efter att det lÀmnat sÀljaren. Imponerande.

Kostar flera gÄnger sÄ mycket. Men ja; vÀldigt underligt att en dealer skickar dyra klockor oförsÀkrat med snigelpost.

HĂ„ller med!

Jag tycker absolut det Àr vÀrt den extra kostnaden

Jag har bara bra erfarenheter av fedex, ups och dhl.

Jag skulle avstÄ köp om sÀljaren envisas med att skicka som vanlig post

Problemet hĂ€r Ă€r ju att paketet kom fram men inte klockan😬
Postnord lÀr ju knappast hitta en klocka utan paket hos sig.
Jo. Mitt allra första köp hÀr pÄ KS var av en frÄn Uppsala. Han skickade i Postnords blÄa kuvert.
NÀr klockan var framme sÄ var den uppriven och tom. Jag ringde Postnord och de letade. Klockan hittades efter ett par dagar och jag fick tillbaka den mot beskrivning.
Vi fÄr hoppas pÄ nÄgot liknande för trÄdskaparen.

Kostar flera gÄnger sÄ mycket. Men ja; vÀldigt underligt att en dealer skickar dyra klockor oförsÀkrat med snigelpost.
Vill ocksÄ nÀmna att mr jones har detta som deras enda fraktsÀtt, det Àr inbakat i priset pÄ deras klockor
som kostar 2-3k. Antar att de har ett volym avtal med FedEx.

FREE 1-3 working days shipping with Fedex

Jag kommer alltid att ha stÄndpunkten, va inte dumsnÄl nÀr man köper nÄgot över 20k, vill inte sÀljaren betala,
sÄ stÄr jag gÀrna för kostnaden gÀllande Fedex. Vill inte se mer trÄdar som denna.

Senast Àndrad:
Jo. Mitt allra första köp hÀr pÄ KS var av en frÄn Uppsala. Han skickade i Postnords blÄa kuvert.
NÀr klockan var framme sÄ var den uppriven och tom. Jag ringde Postnord och de letade. Klockan hittades efter ett par dagar och jag fick tillbaka den mot beskrivning.
Köpte du en Triss den dagen?

Tur det gick bra!!!

Jag fick en vintage Tudor Snowflake hem i brevlĂ„dan i postens gröna (förr i tiden) dĂ€r emballaget inuti bestod av en liten plastpĂ„se 😬
Gick bra det ocksÄ!

Kanske aningen irrelevant, men hur vet TS att klockan försvann just under PostNords transporterande..?
Om den Àr skickad frÄn Schwitz (ja, jag stavade medvetet fel) Àr det ju inte PostNord som haft ansvar förrÀn den kom till Svedala...

skulle dock inte bli förvÄnad, Àr ju knappast vÀrldens mest kompetenta yrkesutövare men ÀndÄ

Det Àr ett antagande jag gjort att postnord Àr ansvarig, detta borde kunna utrönas dÄ de utreder vart och nÀr vikten i paketet förÀndrades. Detta kan för all del ha skett i avsÀndarens land. Det kommer nog visa sig lÀngre fram.

Hade jag haft en tidsmaskin hade jag sett till att inte acceptera hur saker och ting vanligtvis gick till utan krÀvt nÄgon annan typ av leveransalternativ, men nÀr man hittat nÄgon man verkligen vill ha Àr man inte sÄ förtÀnksam alla gÄnger.

De nÀrmaste dagarna fÄr visa vart historian slutar. Lyckades avhÄlla mig frÄn att halsa upp champagnen som skulle tillhört paketöppningen i rent vredesmod i alla fall sÄ jag sparade in en flaska skumpa kan man sÀga. Försöker skÀmta med mig sjÀlv men det fungerar fan inte sÄ bra.

Det Àr ett antagande jag gjort att postnord Àr ansvarig, detta borde kunna utrönas dÄ de utreder vart och nÀr vikten i paketet förÀndrades. Detta kan för all del ha skett i avsÀndarens land. Det kommer nog visa sig lÀngre fram.

Hade jag haft en tidsmaskin hade jag sett till att inte acceptera hur saker och ting vanligtvis gick till utan krÀvt nÄgon annan typ av leveransalternativ, men nÀr man hittat nÄgon man verkligen vill ha Àr man inte sÄ förtÀnksam alla gÄnger.

De nÀrmaste dagarna fÄr visa vart historian slutar. Lyckades avhÄlla mig frÄn att halsa upp champagnen som skulle tillhört paketöppningen i rent vredesmod i alla fall sÄ jag sparade in en flaska skumpa kan man sÀga. Försöker skÀmta med mig sjÀlv men det fungerar fan inte sÄ bra.
SÄ sjukt trÄkigt :(

Du mÄste ha en galen Ängest? Det Àr ju sjukt mycket pengar (iaf för mig)

InnehÄllet var inte deklarerat till det fulla vÀrdet dÄ försÀkringen ÀndÄ bara tÀckte upp till 10000kr. Ingen vits att skriva dit ett högre vÀrde dÄ tÀnkte jag. Men jag tÀnkte fel, och borde ha tÀnkt pÄ andra fullförsÀkrade fraktalternativ.
Skön sĂ€ljare? Skickar klocka för 100k, vĂ€rderad till 10k med REK utan separat tillĂ€ggsförsĂ€kring

Vad fanns kvar i lÄdan? Allt (papper, box), men ingen klocka? Har du vittne pÄ att det inte fanns nÄgon klocka i paketet?

Jag lider verkligen med dig. 😔 Jag kanske har missat det men vad sĂ€ger sĂ€ljaren om allt detta?

Skulle precis hÀmta en en klocka i 100k klassen som gÄtt som rek via Postnord. KÀnde direkt att paketet inte vÀgde nÄgot och mycket riktigt var tejpen uppskuren och paketet plundrat pÄ allt utom kvittot som de antagligen inte mÀrkt bland allt papper. Har kontaktat sÀljaren hÀr pÄ KS, jag Àr övertygad om att det Àr Posten som ligger bakom detta och inte denne person som Àr trusted dealer med goda referenser. Har inte fÄtt svar Ànnu och kanske kan fÄ nÄgra tips av er hur jag ska gÄ vidare, kanske nÄgon som varit med om samma sak?

Vad gör jag hÀr nÀst? PÄ utlÀmningsstÀllet bad de mig göra en reklamation via Postnord.
PolisanmÀlan antar jag, kontakta eget försÀkringsbolag?

Klockan Àr ovanlig, men jag antar att jag aldrig kommer se varken den eller pengarna igen.

Är vĂ€ldigt trött och besviken nu.
Àr det en klocka som Àr köpt via chrono24?

Àr sÀljaren baserad i EU?

var försÀndelsen mÀrkt med korrekt vÀrde utanpÄ försÀndelsen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp