• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan man aldrig behöver ta av sig?

Reverso

Panerai
Letar efter livet-ut-klockan, den man aldrig behöver ta av sig, vara rädd om, den som sköter sig själv i ur/skur.

Arbetshästen som klarar stranden, vattnet, sommaren, vintern, jobbet, svetten, kostymen och t-shirten.

Klockan som är snygg, inte märks eller är i vägen, är automatisk och klassisk.

Vilken klocka är det jag letar efter?


Då är det en Rolex Explorer du letar efter
 

laketwig

Patek
2-Faktor

Skulle du ha tänkt på innan den via omväg hamnade på min handled ... ;)
Håller dessutom med om att det inte kan bli mycket bättre än såhär, i alla fall om man kan leva utan datum (vilket jag kan var sjätte vecka ... :D ).

Rolex E1 2017-10-01.jpg
 
Du kan sluta leta kompis, valet är ganska enkelt :p

OWG-klockan som varat i två år nu. Den inhandlades första veckan i januari 2016. Klart man sneglat åt annat men inget som dragit tillräckligt mycket för ett inköp :)

Den får vara med på ALLT, och jag menar allt.. tar av mig den på natten om jag tänker på det men annars så åker den bara av en gång i veckan för rengöring medelst YES & tandborste :)

5B72875B-2D78-4D42-97AB-86FF41C9F576.jpeg

323881C9-9D99-4198-B6E9-81C46A9C2B43.jpeg
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
SEIKO tycks göra både snygga, populära och prismässigt överkomliga beaters. Dessutom gör de fina och pålitliga Quartz-ur. Jag ser väldigt många människor i min yrkeskrets som använder sig av dem. Dykaren och GS nedan har jag stött på mer än en gång i korridorerna.

SKX009K2-2.jpg
GS_SBGX059_2__21160.1333761624.600.600.jpg
 

JohanHLM

Rolex
En Datejust eller 36 mm Explorer 1 är nog det enda som funkar till allt. Skippar du badet skulle en vintage Seamaster t.ex. en Jumbo (36mm) hammarautomat passa till det mesta.
En SS Skydiver eller Breitling Aerospace tåler det men funkar definitivt inte när du vill klä upp dig.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
En Datejust eller 36 mm Explorer 1 är nog det enda som funkar till allt. Skippar du badet skulle en vintage Seamaster t.ex. en Jumbo (36mm) hammarautomat passa till det mesta.
En SS Skydiver eller Breitling Aerospace tåler det men funkar definitivt inte när du vill klä upp dig.

Ville också slå ett slag för en bättre vintage Omega Seamaster. För mig är det urtypen av en välbalanserad och tidlös klocka. Men jag oroade mig också lite för stryktåligheten/tätheten.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
En Datejust eller 36 mm Explorer 1 är nog det enda som funkar till allt. Skippar du badet skulle en vintage Seamaster t.ex. en Jumbo (36mm) hammarautomat passa till det mesta.
En SS Skydiver eller Breitling Aerospace tåler det men funkar definitivt inte när du vill klä upp dig.

Har och har haft ett flertal Seamasters och håller med till viss del. Men jag skulle aldrig gymma, springa eller träna i en vintage seamaster. Skulle knappt gå till stranden med den, inte ens en äldre pre-bond.

Kandidater so far:

Datejust 36
DD 18038?
IWC ING
EXP1

Vågar man bada med en DD är frågan... Det är ju en sak att säga det teoretiskt men i praktiken vet jag inte om jag hade vågat leva loppan med en gammal DD på handleden.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Då är det en Rolex Explorer du letar efter
rolex-e1-2017-10-01-jpg.705773
Nej, den är ful! (Han ville juh ha en snygg klocka;))
Du kan sluta leta kompis, valet är ganska enkelt :p
OWG-klockan som varat i två år nu. Den inhandlades första veckan i januari 2016. Klart man sneglat åt annat men inget som dragit tillräckligt mycket för ett inköp :)
Den får vara med på ALLT, och jag menar allt.. tar av mig den på natten om jag tänker på det men annars så åker den bara av en gång i veckan för rengöring medelst YES & tandborste :)
323881c9-9d99-4198-b6e9-81c46a9c2b43-jpeg.705776
Kostymvänlig, not so much!
SEIKO tycks göra både snygga, populära och prismässigt överkomliga beaters. Dessutom gör de fina och pålitliga Quartz-ur. Jag ser väldigt många människor i min yrkeskrets som använder sig av dem. Dykaren och GS nedan har jag stött på mer än en gång i korridorerna.
gs_sbgx059_2__21160-1333761624-600-600-jpg.705780
GS:en är bästa förslaget hittills!:)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
SEIKO tycks göra både snygga, populära och prismässigt överkomliga beaters. Dessutom gör de fina och pålitliga Quartz-ur. Jag ser väldigt många människor i min yrkeskrets som använder sig av dem. Dykaren och GS nedan har jag stött på mer än en gång i korridorerna.

SKX009K2-2.jpg
GS_SBGX059_2__21160.1333761624.600.600.jpg
Skx e kanske inte jättesnygg till kostym dock
 

JohanHLM

Rolex
Har och har haft ett flertal Seamasters och håller med till viss del. Men jag skulle aldrig gymma, springa eller träna i en vintage seamaster. Skulle knappt gå till stranden med den, inte ens en äldre pre-bond.

Kandidater so far:

Datejust 36
DD 18038?
IWC ING
EXP1

Vågar man bada med en DD är frågan... Det är ju en sak att säga det teoretiskt men i praktiken vet jag inte om jag hade vågat leva loppan med en gammal DD på handleden.
Fegis ;)
Så länge den trycktestats inför badsäsongen bör det inte vara några bekymmer.
Har badat med alla möjliga vintageklockor av billigare modell utan att de varit servade eller trycktestade utan några som helst bekymmer. När man kommer upp i prisklasserna hade jag dock inte vågat det utan att först kolla så att den är tät.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Host host! Den blir vad man gör den till :happyhappy: Vill jag att den ska vara kostymvänlig så är den helt plötsligt det :cool:
Det är ju mer av en "jag kommer undan med denna klocka till kostym" än en "klocka som passar bra till kostym", men funkar det för dig är det ju trevligt.:)
(Och i ärlighetens namn är det väl ingen utanför detta forum som reagerar på klockval till kostym så länge man inte kör några av de extrema varianterna av G-shocks, och även då skulle de merparten inte uppmärksamma det.)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tycker inte Rolex passar in någonstans där.
Meka bil med en Rolex på armen, svetsa avgassystem osv. Aldrig.

Seiko. Det passar in på det!
 
Nää det kan jag hålla med om. Det finns ju stiligare val om man nu knallar runt i kostym ofta! Men för en annan som oftast kör reflexställ eller skjorta/jeans så tycker jag den duger gott till finkläderna också :)
 
Topp