• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan man aldrig behöver ta av sig?

johpe

Panerai
2-Faktor
Enda anledningen till läckage är felmonterade packningar, gamla packningar och möjligtvis skev boett. Och det är här det blir intressant då det i dessa fall inte spelar någon roll om det står 5 atm eller 30 atm på tavlan. Den skulle ta in vatten oavsett.

Trot jag delat den här länken typ 100 gånger men ingen verkar ta in det så här kommer den igen: http://forums.watchuseek.com/f2/sigh-myth-busting-again-610734.html#/topics/610734?page=1
Trevlig helg!
Bra info och bra länk! Har länge stört mig på vattentäthetsbilderna som cirkulerar som visar att man knappt ska tvätta händerna med en klocka som ska fixa 30m djup.
Sen är det väl som han skriver i länken att inte alla klockor testas hos tillverkaren så felmonteringar kan ske från fabrik. Så antingen ser man till att trycktesta sin klocka själv eller köper en metas certifierad klocka som faktiskt är individuellt testad till specificerat djup (eller annan tillverkare som oxå testar alla individer).

Men on-topic: AT 38mm (gärna metas certifierad då)
(edit: bild bör väl vara med)
at-diver.jpg
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Vet inte varför du försöker övertyga mig när det va precis det jag skrev? men resten från dig är rätt osammanhängande ja. 10 bar är (drygt) 100 ”faktiska” meter gällande alla varumärken som följer ISO 2281 / ISO 6425. Inget speciellt med Rolex bortsätt från att dem möjligtvis har högre marginal än vissa andra.
Jag höll med dig i min post och taggade samma person du citerade så han skulle läsa det.
 

Zee

Cartier
sinn-556a-m.jpg

Sinn 556a.

Var lite unik. :)

Om man annars ska falla i det tråkiga Rolleträsket så är väl Explorer 1 eller 2 "rätt".
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Kanske utryckte mig klumpigt men det jag menade var att väldigt få kommer känna sig trygg att bada med 50 och 100m WR.
Jag skulle inte göra det och klockan skulle därför hänga med när det ska badas.
Men detta är ju helt klart skillnad från person till person :) men hur många daydate och speedy simmare har vi? Upprop :)
Här kan du få läsa ett reportage där kvinnan som dyker driver lite med hodinkee personen för att han använder en sea-dweller vid ett vanligt "grunt" dyk när hon själv hoppar i med en guld datejust :) så nog är det ok att bada med dem om hon dyker med dem (tänkte daydate nu inte speedmaster) :)
https://www.hodinkee.com/articles/diving-with-sylvia-earle-dispatches-rolex
 

Starship

Cartier
Nej men förstår du inte vad du själv säger? Inte bara du utan många är med dig. Helt ute och cyklar allihopa :)

Klockan är konstruerad för att klara ett vattentryck som man aldrig någonsin kommer komma upp i när man badar. Ändå känner sig folk bland annat du inte sig trygga med att bada med dem? Vart är problemet? Litar ni inte på tillverkaren kanske man inte ska köpa varumärket överhuvudtaget?

Enda anledningen till läckage är felmonterade packningar, gamla packningar och möjligtvis skev boett. Och det är här det blir intressant då det i dessa fall inte spelar någon roll om det står 5 atm eller 30 atm på tavlan. Den skulle ta in vatten oavsett.

Trot jag delat den här länken typ 100 gånger men ingen verkar ta in det så här kommer den igen: http://forums.watchuseek.com/f2/sigh-myth-busting-again-610734.html#/topics/610734?page=1

Trevlig helg!
Superbra länk. Jag har alltid tänkt att effekten av dynamiskt tryck måste sjukt överdrivet i klockkretsar. Fint att få siffror. (jag känner mig dock fortfarande tveksam att basta med klockan...)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Svårt val, finns mycket som kvalar in. Skulle jag ha säg 70k att leka med och vilja köpa den ultimata OWG-klockan så skulle jag nog köra på en 114060 eller någon 5-siffrig ref, typ 16570, 16710, 14060M. Men, tycker länkarna är så jävla mycket bättre på de 6-siffriga och det skulle vara en ganska viktig aspekt för mig i ett sådant scenario. Så jag skulle troligen köpa en 114060 igen..

Det finns nog ingenting som slår Rolex när klockan ska vara en kameleont - en klassisk sportrolex passar till i stort sett allt (om man inte ska vara väldigt petig för de passar ju inte till smoking lix..)
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Nej men förstår du inte vad du själv säger? Inte bara du utan många är med dig. Helt ute och cyklar allihopa :)

Klockan är konstruerad för att klara ett vattentryck som man aldrig någonsin kommer komma upp i när man badar. Ändå känner sig folk bland annat du inte sig trygga med att bada med dem? Vart är problemet? Litar ni inte på tillverkaren kanske man inte ska köpa varumärket överhuvudtaget?

Enda anledningen till läckage är felmonterade packningar, gamla packningar och möjligtvis skev boett. Och det är här det blir intressant då det i dessa fall inte spelar någon roll om det står 5 atm eller 30 atm på tavlan. Den skulle ta in vatten oavsett.

Trot jag delat den här länken typ 100 gånger men ingen verkar ta in det så här kommer den igen: http://forums.watchuseek.com/f2/sigh-myth-busting-again-610734.html#/topics/610734?page=1

Trevlig helg!
Då är jag nog ute och cyklar, case closed.
Ska samla mod till sommaren ;-)
 

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Känns väll som Sub är den absolut mest mångsidiga klockan därav populariteten kombination i dens storlek på 40mm och utföra det är svårslaget! Har dock inte hittills ägt någon! Ännu det vill säga;)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
"Clarence Clemmons, post: 2148349, member: 15707"]Letar efter livet-ut-klockan, den man aldrig behöver ta av sig, vara rädd om, den som sköter sig själv i ur/skur.

Arbetshästen som klarar stranden, vattnet, sommaren, vintern, jobbet, svetten, kostymen och t-shirten.

Klockan som är snygg, inte märks eller är i vägen, är automatisk och klassisk.

Vilken klocka är det jag letar efter?

Den du letar efter heter Panerai Radiomir med wirelugs. Den finns i olika modeller som alla passar för alla ändamål. Den kan du bara vara i, doppa händerna i tjära och låta glida ut ur kostymarmen närhelst det passar. Byt ut alligatorbandet mot gummi så är det bara att gå ut på livets trampolin.

images-6.jpeg
IMG_5114.JPG
 
Senast ändrad:

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Svårt val, finns mycket som kvalar in. Skulle jag ha säg 70k att leka med och vilja köpa den ultimata OWG-klockan så skulle jag nog köra på en 114060 eller någon 5-siffrig ref, typ 16570, 16710, 14060M. Men, tycker länkarna är så jävla mycket bättre på de 6-siffriga och det skulle vara en ganska viktig aspekt för mig i ett sådant scenario. Så jag skulle troligen köpa en 114060 igen..

Det finns nog ingenting som slår Rolex när klockan ska vara en kameleont - en klassisk sportrolex passar till i stort sett allt (om man inte ska vara väldigt petig för de passar ju inte till smoking lix..)
Är uppe i 4a klockor nu och fortfarande ingen rolex! Men santidigt är jag helt fel man att vara owg, hellre några stycken! Men ska det vara en så ja! Sub eller gmt, så otroligt mångsidiga!
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Jag tror att du letar efter en Hamilton Khaki Field. Enkel, klassisk, passar till det mesta, sitter lågt, märks knappt att du bär den, är automatisk och sköter sig själv. Äventyrskänsla och att den är snygg får man på köpet. Höll på att glömma att den inte heller tömmer bankkontot vid inköp :).
IMG_20180106_222254.jpg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Submariner eller GMT, hands down. Extremt robusta urverk samt ett utseende som passar i princip till allt. Aqua Terra passar också in där, likaså vissa Grand Seiko.
 
Topp