• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockförsäkring av Lloyds/Brookfield Underwriting AB?

ironcastle

Patek
2-Faktor
Absolut, jag tycker kostnaden är rimlig när man försäkrar _en_ klocka. Problemet som i mitt fall är när man ha 4-5st klockor man vill försäkra. Jag bedömmer risken för att jag ska bli av/skada klockan när jag är utanför klockornas förvaring. Då jag bara bär en gång åt gången på min vänstra arm borde minskad risk för varje extra klocka återspeglas i premien.
Jag vet att det är lyxproblem, men...
Lyxproblem, tja det kan man väl säga. Men icke desto mindre ett problem för dig. Jag förstår precis, hade känt likadant. För min del ryms övriga inom Folksams hemförsäkring. Men jag tänker fortfarande som så att när jag hade mc så var det billigt med försäkring som var lägre än 6000 per år. För det får jag ihop typ 3 klockor, till ett mycket högre värde än mc:n... Och klockorna kan du använda året om, oavsett väderlek. Alltså; acceptera, betala och njut tryggt!
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Rent generellt så förstår jag inte varför folk vill försäkra klockor med ett värde understigande 80-100k separat då detta täcks inom drulletillägget hos dom flesta försäkringsbolagen och kostar en struntsumma i tillägg kontra att ha en separat specialförsäkring.
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Rent generellt så förstår jag inte varför folk vill försäkra klockor med ett värde understigande 80-100k separat då detta täcks inom drulletillägget hos dom flesta försäkringsbolagen och kostar en struntsumma i tillägg kontra att ha en separat specialförsäkring.
Vad händer om alla uren försvinner på ett bräde då?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
I hemmet räknas dom in i lösöret. Enda situationen då det blir problem är om man blir av med alla samtidigt utanför hemmet.
Aha, bra info!
Några frågor på det:
1) Är du 100% säker?
2) Vilka bolag gäller detta? Alla?
3) Är det så principen är, generellt, att allt man äger inom hemmets väggar, är inkluderat i lösöret (lagliga saker naturligtvis).
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Aha, bra info!
Några frågor på det:
1) Är du 100% säker?
2) Vilka bolag gäller detta? Alla?
3) Är det så principen är, generellt, att allt man äger inom hemmets väggar, är inkluderat i lösöret (lagliga saker naturligtvis).
1) I min hemförsäkring är det så (Folksam)
2) Bolagen brukar ha väldigt lika avtal, hade Trygg-Hansa tidigare och det var likadant där.
3) Ja, allt som inte är en del av själva byggnadskonstruktionen. Saker man kan "ta med sig".

Finns säkert vissa undantag för punkterna ovan men i det stora hela ska det vara korrekt.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Rent generellt så förstår jag inte varför folk vill försäkra klockor med ett värde understigande 80-100k separat då detta täcks inom drulletillägget hos dom flesta försäkringsbolagen och kostar en struntsumma i tillägg kontra att ha en separat specialförsäkring.
Många i tråden verkar inte ha fyllt 25 och kanske bor hemma hos mamma och vill ha en egen försäkring? De vill kanske inte avslöja att de skaffat egna pengar av rädsla att behöva få börja betala för sig hemma. Eller så
är det bara det gamla vanliga hängslen och livremssyndromet...
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag ska ringa Länsförsäkringar igen imorgon @Porsan. Vi vet ju sedan tidigare att kunskapen kan variera från gång till gång beroende på vem man talar med. Är även nyfiken på om de har några ytterligare krav som exempelvis kassaskåp eller larm.
 

wesly

Omega
Problemet med många hemförsäkringar är att de har avskrivning på lösöre. + att de ofta har ett betydligt lägre Max belopp om man tappar blir rånad eller liknande utanför hemmet.
Självrisken kan variera också.

Likaså om man blir av med klockan utomlands så har vissa betydligt sämre vilkår.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Vill du ta den risken så varsågod.
Risk? Vadå risk? Far du med desinformation?
Jag menar att det är av intresse att veta vad andra bolag än det man själv har, har för vilkor. Om jag vill veta helt hundra vad som gäller för min del, frågar ju såklart själv. Men om vi inte har samma bolag är det ju enklare om du t ex förmedlar informationen du fått fram här. Då får jag en referens när jag talar med mitt bolag. Vilken risk ser du här?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Risk? Vadå risk? Far du med desinformation?
Jag menar att det är av intresse att veta vad andra bolag än det man själv har, har för vilkor. Om jag vill veta helt hundra vad som gäller för min del, frågar ju såklart själv. Men om vi inte har samma bolag är det ju enklare om du t ex förmedlar informationen du fått fram här. Då får jag en referens när jag talar med mitt bolag. Vilken risk ser du här?

Jag hänvisar till vad jag skrev ovan.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Pratat med LF nu och 200 000 kr är taket för klockor vid skada i hemmet. I försäkringsvillkoren går att utläsa följande:

"För varje enskilt föremål som är värt mer än 10 000 kronor ska du ha ett värderingsintyg utfärdat av guldsmed, urmakare eller värderingsman. Värderingsintyget ska innehålla sådan beskriv ning av föremålen som normalt ligger till grund för värdering, såsom fabrikat, modell, material, form, karat, vikt, serie nummer, ålder etc."
 

Kai

Rolex
Pratat med LF nu och 200 000 kr är taket för klockor vid skada i hemmet. I försäkringsvillkoren går att utläsa följande:

"För varje enskilt föremål som är värt mer än 10 000 kronor ska du ha ett värderingsintyg utfärdat av guldsmed, urmakare eller värderingsman. Värderingsintyget ska innehålla sådan beskriv ning av föremålen som normalt ligger till grund för värdering, såsom fabrikat, modell, material, form, karat, vikt, serie nummer, ålder etc."

Hade detta samtal med Länsförsäkringar för ca en vecka sedan då Brookfield ringde upp och ville försäkra mina klockor. Så jag kollade upp hur det var hos LF.
Stämmer med 200 kkr med klockor och smycken i hemmet, beloppet är 100 kkr utanför hemmet. Något att tänka på är att detta belopp är inkluderat i det totala värdet för lösöre hemma.
Som @Guskleto skriver så är värderingintyg av vikt. Det räcker inte med kvitto på nyinköpt klocka t.ex., det ska vara ett värderingsintyg.

Vad gäller åldersavdrag fann inte kvinnan jag talade med något specifikt vad gäller klockor. För smycken så var åldersavdraget 5% år 0 - 5, 10% år 6 - 10, 15% år 11 - 20 om jag minns rätt. Hon reserverade dock sig till att detta gällde smycken, och fann inget specifikt för klockor. Jag påtalade att vissa klockor faktiskt ökar i värde dessutom.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Hade detta samtal med Länsförsäkringar för ca en vecka sedan då Brookfield ringde upp och ville försäkra mina klockor. Så jag kollade upp hur det var hos LF.
Stämmer med 200 kkr med klockor och smycken i hemmet, beloppet är 100 kkr utanför hemmet. Något att tänka på är att detta belopp är inkluderat i det totala värdet för lösöre hemma.
Som @Guskleto skriver så är värderingintyg av vikt. Det räcker inte med kvitto på nyinköpt klocka t.ex., det ska vara ett värderingsintyg.

Vad gäller åldersavdrag fann inte kvinnan jag talade med något specifikt vad gäller klockor. För smycken så var åldersavdraget 5% år 0 - 5, 10% år 6 - 10, 15% år 11 - 20 om jag minns rätt. Hon reserverade dock sig till att detta gällde smycken, och fann inget specifikt för klockor. Jag påtalade att vissa klockor faktiskt ökar i värde dessutom.

Jag undrar vad som hänt om saker och ting hade ställts på sin spets i domstol. Är värderingsintyg då ett måste? Tvek från min sida.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag undrar vad som hänt om saker och ting hade ställts på sin spets i domstol. Är värderingsintyg då ett måste? Tvek från min sida.
Låter orimligt tycker jag. Om man har allt från nyköpet, så ser jag inte hur det ska vara ett problem.
Men det hade inte förvånat mig heller, försäkringsbolag är ju bra på sånt där.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Låter orimligt tycker jag. Om man har allt från nyköpet, så ser jag inte hur det ska vara ett problem.
Men det hade inte förvånat mig heller, försäkringsbolag är ju bra på sånt där.

Har idag ringt runt och kollat var man får fixat värderingsintyg och det är inte så lätt och dessutom ganska dyrt.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har idag ringt runt och kollat var man får fixat värderingsintyg och det är inte så lätt och dessutom ganska dyrt.
Precis.
Vet att jag hade samma problem med en AP, men då räckte det utan intyg när jag påtalade att det inte gick att fixa i stan. Sen är väl frågan om man hade fått ut pengar om nåt hade hänt..
 
Topp