• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockförsäkring av Lloyds/Brookfield Underwriting AB?

Hos folksam räcker det med kvitto/certifikat/något som kan binda dig till klockan.
Täcker upp till 80k.
Snackade med Länsförsäkringar igen idag. Värderingsintyg var inget krav på dyrare klockor, då skulle det räcka med dokumentation att du äger klockan samt cert och box.
Då sparade jag 750 kr på att slippa skaffa värderingsintyg.

Snackade med Länsförsäkringar igen idag. Värderingsintyg var inget krav på dyrare klockor, då skulle det räcka med dokumentation att du äger klockan samt cert och box.
Då sparade jag 750 kr på att slippa skaffa värderingsintyg.

Hmm! Villkoren säger något annat.

Pratade nyss med If, de ville ge mig en "otursförsäkring" och behövde då originalcertifikat(vintage-klockor?!), värderingsintyg och originalkvitto(?!)

Är det någon som ens har tecknat en försäkring via Brookfield? Det verkar högst rörigt.

Jag är fullförsäkrad via Folksam, utan tillägg, upp till 80.000:- utanför hemmet & jag har svårt att se att jag köper en klocka över den summan.

Är det någon som ens har tecknat en försäkring via Brookfield? Det verkar högst rörigt.

Jag är fullförsäkrad via Folksam, utan tillägg, upp till 80.000:- utanför hemmet & jag har svårt att se att jag köper en klocka över den summan.
Jag har haft två klockor försäkrade hos dem. De har när jag varit i kontakt med dem både varit trevliga och alltid svarat när jag ringt. Dock aldrig behövt utnyttja någon av försäkringarna.

Ja, jag har klocka försäkrad via Brookfield.
Har inte haft problem att nå dom hittills.

Har några där med, aldrig behövt ringa i panik ännu
Vid tecknande gick det väldigt fort och de ringde mig helt enkelt tills jag svarade :)
Kanske är semestertider? Vet inte hur många de är anställda här i Sverige

Brookfield var 5 ggr så dyr som objektförsäkring hos Moderna som täcker upp till 200k. Utöver detta så var de trevliga när jag väl var i kontakt med de.

Ringde till dom och fråga var min offert var, den skulle vara skickad men dom skulle skicka på nytt, fortfarande inget. LF ville ha 5400 för min PP kändes lite dyrt.

Köpte nyligen en 16570 och hade velat försäkra den men Brookfields ville ej då jag var för ung. Har hemförsäkring, LF, vilken täcker 200kkr men de behöver värderingsintyg, dock inte tvunget att det är utfärdat av AD för Rolex. Kan man värdera i efterhand utifrån bilder om det så skulle krävas?

Jag är fullförsäkrad via Folksam, utan tillägg, upp till 80.000:- utanför hemmet & jag har svårt att se att jag köper en klocka över den summan.[/QUOT
Köpte nyligen en 16570 och hade velat försäkra den men Brookfields ville ej då jag var för ung. Har hemförsäkring, LF, vilken täcker 200kkr men de behöver värderingsintyg, dock inte tvunget att det är utfärdat av AD för Rolex. Kan man värdera i efterhand utifrån bilder om det så skulle krävas?
det är nog svårt skulle jag tro..
Är nog lätt för endel att fuska med bilder!?
Detta nog svårt att efter en stöld visa lite foto från sin telefon kanske?
Men man kan besöka närmaste LF kontor för att visa klockan mm:)

Jag fick offert på 20k per år för en klocka som var värd 120k. Kanske för att jag bor i orten, men enligt Brookfield så var det bara ålder och högt värde på klockan. :)
Bump. Försäkrade just min 118206. Nyvärdet är 540500kr och det är det som är försäkrat, dvs de ersätter med en ny klocka. Premien landade på 10900kr/år. Kändes rimligt. Folksam.

Bump. Försäkrade just min 118206. Nyvärdet är 540500kr och det är det som är försäkrat, dvs de ersätter med en ny klocka. Premien landade på 10900kr/år. Kändes rimligt. Folksam.
Du har säkert redan kollat villkoren men de gäller utanför hemmet också?
Min hemförsäkring täcker ett betydligt större belopp i hemmet än utanför.

Det där låter ju helt brutalt. Du köpte väl den utomlands och begagnad dvs extremt mycket mindre än 540k? Typ värt att bli rånad då. Folksam sa du? Ska kollas upp!

Har du det där på papper eller endast vad rådgivaren sa på telefon? Har mycket svårt att se att du skulle få ut nyvärde och att de inte gör åldersavdrag som med allt annat. Det som är stora problemet med försäkringsbolagen. Många rådgivare snackar en massa skit som sen inte gäller när det skiter sig.

Köpa beggad klocka för 250k bli rånad en månad senare få ut 500k, låter inte som en bra deal jag skulle göra med mitt bolag.

Har du det där på papper eller endast vad rådgivaren sa på telefon? Har mycket svårt att se att du skulle få ut nyvärde och att de inte gör åldersavdrag som med allt annat. Det som är stora problemet med försäkringsbolagen. Många rådgivare snackar en massa skit som sen inte gäller när det skiter sig.

Köpa beggad klocka för 250k bli rånad en månad senare få ut 500k, låter inte som en bra deal jag skulle göra med mitt bolag.
Hon jag pratade med personligen, face to face när jag tecknade försäkringen sade att det var så. Hon ringde risken och dubbelkollade också. Jag ska få hem papper, lär väl givetvis dubbelkolla allt då, men hon sade att eftersom klockan är såpass ny så kommer den ersättas med en ny vid förlust. Frågade flertalet gånger om det gällde även rån etc, och det gör det. De ger inga såna här uppskattningar via telefon eller mail, utan man måste gå förbi deras kontor med sakern ai fråga.

• Like
Reactions: cab
Hon jag pratade med personligen, face to face när jag tecknade försäkringen sade att det var så. Hon ringde risken och dubbelkollade också. Jag ska få hem papper, lär väl givetvis dubbelkolla allt då, men hon sade att eftersom klockan är såpass ny så kommer den ersättas med en ny vid förlust. Frågade flertalet gånger om det gällde även rån etc, och det gör det. De ger inga såna här uppskattningar via telefon eller mail, utan man måste gå förbi deras kontor med sakern ai fråga.

Vill inte verka negativ, men det där kommer aldrig funka i praktiken. Har försäkrat massor av grejor genom åren och det är alltid samma positiva stil när man väl ska försäkra. Sedan kommer papper som man bara läser slarvigt och det finns alltid små saker som gör att dem kommer ur det hela. Min gissning är att du får ut halva bra mycket mindre än du räknar med. Lusläs försäkringsavtalet när du får det, du kommer bli förvånad.

Vill inte verka negativ, men det där kommer aldrig funka i praktiken. Har försäkrat massor av grejor genom åren och det är alltid samma positiva stil när man väl ska försäkra. Sedan kommer papper som man bara läser slarvigt och det finns alltid små saker som gör att dem kommer ur det hela. Min gissning är att du får ut halva bra mycket mindre än du räknar med. Lusläs försäkringsavtalet när du får det, du kommer bli förvånad.
Vi får väl se, dock sade hon som jag pratade med på deras kontor det ordagrant att det gällde oavsett vad som hände, att det gällde för precis allt allt. Vi får väl se.

Vi får väl se, dock sade hon som jag pratade med på deras kontor det ordagrant att det gällde oavsett vad som hände, att det gällde för precis allt allt. Vi får väl se.

Jag har varit i PRECIS samma situation. När det väl hände en olycka så gällde det plötsligt inte utan endast avtalet, och där fanns flera små saker som jag missat så jag förlorade en hel del pengar. Min situation rörde ett smycke dock.

Jag har varit i PRECIS samma situation. När det väl hände en olycka så gällde det plötsligt inte utan endast avtalet, och där fanns flera små saker som jag missat så jag förlorade en hel del pengar. Min situation rörde ett smycke dock.
Får kolla upp det givetvis innan man går ut sent med den på sig. Känns ju dock som att de begår ett rätt stort bedrägeri om de ordagrant säger att klockan kommer ersättas av en ny om den försvinner gällande precis allting.

Får kolla upp det givetvis innan man går ut sent med den på sig. Känns ju dock som att de begår ett rätt stort bedrägeri om de ordagrant säger att klockan kommer ersättas av en ny om den försvinner gällande precis allting.

Då måste du ju senare kunna bevisa vad damen sa ordagrant, nej det som gäller är ENDAST avtalet som du får och som du skriver under enligt mina erfarenheter.
Jag gissar att du vid stöld eller förlust kommer ersättas med en begagnad klocka (summan för en begagnad) av den absolut billigaste dem kan hitta online oavsett årtal, med avdrag av allt som står mellan himmel och jord, dvs tid, bruk, slitage, slarv osv osv.
Jag har haft samma bolag som dig och har blivit behandlad som skit av dem. Så jag är negativt partisk kan man säga.

Tillbaka
Topp