• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockförsäkring av Lloyds/Brookfield Underwriting AB?

Nu kanske det är så att jag jobbar med försäkringar och varken spekulerar eller gissar med fingret ut i vinden. Jag vet vad jag pratar om.

Men om du nu vill läsa på så kan du kika på aktsamhetskraven på stöldbegärlig egendom. Bortaskydd har inte riktigt med en allriskskada att göra och allrisktaket som du pratar om egentligen. Allrisk fungerar med minus åldersavdrag minus självrisk.
Du kan aldrig få ut 50 000 i ersättning på en allrisk
Sen har du även något som skulle kunna tillämpas med underförsäkrad och den är procentuell.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu kanske det är så att jag jobbar med försäkringar och varken spekulerar eller gissar med fingret ut i vinden. Jag vet vad jag pratar om.

Men om du nu vill läsa på så kan du kika på aktsamhetskraven på stöldbegärlig egendom. Bortaskydd har inte riktigt med en allriskskada att göra och allrisktaket som du pratar om egentligen. Allrisk fungerar med minus åldersavdrag minus självrisk.
Du kan aldrig få ut 50 000 i ersättning på en allrisk
Sen har du även något som skulle kunna tillämpas med underförsäkrad och den är procentuell.
Är klockan värd 60' och den blir stulen när du har ett tak på 50' är det just 10' du riskerar. Inte svårare än så.
 
Köpte nyss en klocka för ca 350k och fick idag kostnadsförslag på klockförsäkring hos Brookfield. Årskostnaden? Nätta 41k…

Blev Trygg Hansa för 6k istället.

Någon fler som råkat ut för liknande skämt?
 

alexalex

Breitling
Köpte nyss en klocka för ca 350k och fick idag kostnadsförslag på klockförsäkring hos Brookfield. Årskostnaden? Nätta 41k…

Blev Trygg Hansa för 6k istället.

Någon fler som råkat ut för liknande skämt?
Låter som kryddat pris i syfte att avskräcka det segmentet klockor kanske?
Försäkrar själv klocka för 110k med en årspremie på cirka 3k hos Brookfield, helt ok tycker jag.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Köpte nyss en klocka för ca 350k och fick idag kostnadsförslag på klockförsäkring hos Brookfield. Årskostnaden? Nätta 41k…

Blev Trygg Hansa för 6k istället.

Någon fler som råkat ut för liknande skämt?

Det lät saftigt. Till mig föreslog dom ca 5% av värdet som årspremie. Vilket även det kändes saftigt så jag gick också till annat bolag.

Lite varning för Trygg Hansa dock att de har lite annorlunda regler. Tex täckte inte min båtförsäkring skador som uppkommer när båten är i sjön… japp, värdelöst var ordet.
 

ScubaKing

Audemars
Köpte nyss en klocka för ca 350k och fick idag kostnadsförslag på klockförsäkring hos Brookfield. Årskostnaden? Nätta 41k…

Blev Trygg Hansa för 6k istället.

Någon fler som råkat ut för liknande skämt?

Ja jag råkade ut för precis samma. Du bör hitta posten bland mina inlägg. Jag skrev om det, hänvisade Brookfield till den tråden. Dem ringde upp mig och jag fick ett fair pris till slut. Typ en bråkdel av vad dem ville ha från början. Deras svar var att dem gör en beräkning automatiskt som inte alltid blir rätt....:rolleyes:
 
De säljer även försäkringar mot kidnappning och annat spännande
http://www.hiscoxgroup.com
Du kan också försäkra dig om att Elvis kommer att besöka inom en viss tid, samt att han anländer med ett UFO.

Lloyds är kända för detta, du kan försäkra dig för mer wller mindre exakt vad som helst. Men naturligtvis så blir premien jämfört ersättning om Kingens UFO inte landar därefter också.. :)
 

FZA

Omega
Mailade Brookfield och fick offert efter en halvtimme. Klocka för 123k skulle kosta 3200:- per år. Några hundringar mer än Specialförsäkring hos IF men de kräver ju värderingsintyg och har självrisk. Helt ok, tycker jag.
 
Senast ändrad:

Fulsmakaren

Breitling
Min klocka är försäkrad i elva månader, sedan måste jag ta ställning till om jag vill fortsätta försäkra den eller inte. Det kommer jag såklart göra. Vet inte vilket bolag jag har.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Min klocka är försäkrad i elva månader, sedan måste jag ta ställning till om jag vill fortsätta försäkra den eller inte. Det kommer jag såklart göra. Vet inte vilket bolag jag har.
Nu är det andra gången på två dagar du kommenterar något som inte har med ämnet att göra. Är du säker på att du inte jagar inlägg?
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nu är det andra gången på två dagar du kommenterar något som inte har med ämnet att göra. Är du säker på att du inte jagar inlägg?
Är ju solklart vad han vill, han vet inte vilket bolag han har men är försäkrad 11 mån till.....vilket låter som en bra deal. Hoppas han fortsätter med detta bolaget 😂
Fan vad skönt att få skratta lite på en måndag
 
Är ju solklart vad han vill, han vet inte vilket bolag han har men är försäkrad 11 mån till.....vilket låter som en bra deal. Hoppas han fortsätter med detta bolaget 😂
Fan vad skönt att få skratta lite på en måndag
Jag vet heller inte vilka bolag jag har haft mina 3 och 4k krs klockor försäkrade hos. Det ingår ju nån försäkring där där du får nytt om du slarvar bort vad du nu har köpt inom ett år, oavsett på vilket vis (typ)

Om ett år får man ett erbjudande om att förlänga försäkringen för nån hundring.

Troligen något med tavlan märkt, Diesel, CK eller Armani. Eller motsvarande.
 
Vad gott att det fanns en färdig tråd för jag hade en urusel erfarenhet av Brookfield.
Köpte en ny Rolex från AD och fick då offert från Brookfield i samband med det. Offerten var på 2400kr för 91k inköpspris.
Några dagar innan offerten skulle gå ut svarade jag på mailet jag fått med infon för att ta erbjudandet.
Detta var på onsdagen.
På slutet av samma vecka försökte jag ringa dem då jag inte fått något svar via mail men utan lycka där också tyvärr.
På måndagen följande vecka skickade jag en ny förfrågan via deras hemsida bara för att se ifall någon levde på bolaget och då fick jag svar inom en timme. 12000kr skulle då premien bli enligt deras uträkning.
Till slut efter att jag försökt nå dem på telefon igen så ringde de upp.
Då valde de att backa på sin offert och hade inget bättre svar än att det självklart var "lite tråkigt".
12000kr skulle det kosta ifall jag ville försäkra klockan. Inga uppgifter hade ändrats från det tillfället jag köpte klockan tills dess att jag begärde ny offert.
Jag uppfattar dem som mycket oprofessionella och oseriösa och finner det otroligt tråkigt att de ens kan samarbeta med t.ex. SEB och Krons som de anger på hemsidan.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Hade Brookfield ett tag, lite oklart när jag skulle teckna det då det stod i vissa stycken i försäkringsbrevet en sak och ett annat stycken en annan sak, efter mycket om och men så fick jag dem att skriva i ett mail till mig med exakt vad som ingår och vad som menas med vissa formuleringar ( vet inte om det hade hjälpt vid en juridisk tvist men kändes bättre )

I somras hände en incident och jag gjorde en skadeanmälan till dem, fick ett ärende nummer och det gick ett par dagar utan återkoppling, jag hörde av mig igen till dem och då fick jag ett svar att dem skickar ärendet till deras hanterare Sedgwick Sweden AB som skulle återkoppla inom kort, gick ytterliga några vecka utan svar så återkopplade igen, då fick jag svar att det dröjer ytterliga pga att hanteraren är bortrest / semester.

Slutade med att jag tröttnade, tog kostnaden själv och sa upp försäkring.
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Hade Brookfield ett tag, lite oklart när jag skulle teckna det då det stod i vissa stycken i försäkringsbrevet en sak och ett annat stycken en annan sak, efter mycket om och men så fick jag dem att skriva i ett mail till mig med exakt vad som ingår och vad som menas med vissa formuleringar ( vet inte om det hade hjälpt vid en juridisk tvist men kändes bättre )

I somras hände en incident och jag gjorde en skadeanmälan till dem, fick ett ärende nummer och det gick ett par dagar utan återkoppling, jag hörde av mig igen till dem och då fick jag ett svar att dem skickar ärendet till deras hanterare Sedgwick Sweden AB som skulle återkoppla inom kort, gick ytterliga några vecka utan svar så återkopplade igen, då fick jag svar att det dröjer ytterliga pga att hanteraren är bortrest / semester.

Slutade med att jag tröttnade, tog kostnaden själv och sa upp försäkring.
Tack för att du delar med dig, jag har varit inne på att försäkra därigenom men då ska jag inte göra det. Fy tusan vad kasst..
 

JW89

Breitling
Vad gott att det fanns en färdig tråd för jag hade en urusel erfarenhet av Brookfield.
Köpte en ny Rolex från AD och fick då offert från Brookfield i samband med det. Offerten var på 2400kr för 91k inköpspris.
Några dagar innan offerten skulle gå ut svarade jag på mailet jag fått med infon för att ta erbjudandet.
Detta var på onsdagen.
På slutet av samma vecka försökte jag ringa dem då jag inte fått något svar via mail men utan lycka där också tyvärr.
På måndagen följande vecka skickade jag en ny förfrågan via deras hemsida bara för att se ifall någon levde på bolaget och då fick jag svar inom en timme. 12000kr skulle då premien bli enligt deras uträkning.
Till slut efter att jag försökt nå dem på telefon igen så ringde de upp.
Då valde de att backa på sin offert och hade inget bättre svar än att det självklart var "lite tråkigt".
12000kr skulle det kosta ifall jag ville försäkra klockan. Inga uppgifter hade ändrats från det tillfället jag köpte klockan tills dess att jag begärde ny offert.
Jag uppfattar dem som mycket oprofessionella och oseriösa och finner det otroligt tråkigt att de ens kan samarbeta med t.ex. SEB och Krons som de anger på hemsidan.
Låter saftigt med 12k för ett försäkringsbelopp på 94k! De måste ju räkna med en risk på nästan 1/8 att du blir av med den på ett år, för att komma upp i den premien. Låt vara att de har vissa driftskostnader, men ändå.
Kan de ha höjt priserna med tanke på klockrånen som det nu rapporteras om så när som dagligen?
Någon annan här som fått en så hutlöst dyr offert?
 

JW89

Breitling
Hade Brookfield ett tag, lite oklart när jag skulle teckna det då det stod i vissa stycken i försäkringsbrevet en sak och ett annat stycken en annan sak, efter mycket om och men så fick jag dem att skriva i ett mail till mig med exakt vad som ingår och vad som menas med vissa formuleringar ( vet inte om det hade hjälpt vid en juridisk tvist men kändes bättre )

I somras hände en incident och jag gjorde en skadeanmälan till dem, fick ett ärende nummer och det gick ett par dagar utan återkoppling, jag hörde av mig igen till dem och då fick jag ett svar att dem skickar ärendet till deras hanterare Sedgwick Sweden AB som skulle återkoppla inom kort, gick ytterliga några vecka utan svar så återkopplade igen, då fick jag svar att det dröjer ytterliga pga att hanteraren är bortrest / semester.

Slutade med att jag tröttnade, tog kostnaden själv och sa upp försäkring.
Det är under all kritik om de inte har bemanning året runt.
Men jag kan inte förstå att man väljer att avstå försäkringsersättning på det här sättet. Svarade deras personal och du bara tackade nej till pengarna?
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Tack för att du delar med dig, jag har varit inne på att försäkra därigenom men då ska jag inte göra det. Fy tusan vad kasst..
Vill tillägga att jag fick tips om dem från personer som hade haft dem och att det fungerat bra men i mitt fall gjorde det inte det.

Om det hade med handläggarna att göra eller om det va något annat vet jag inte men kör på enbart hemförsäkringen :)
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Det är under all kritik om de inte har bemanning året runt.
Men jag kan inte förstå att man väljer att avstå försäkringsersättning på det här sättet. Svarade deras personal och du bara tackade nej till pengarna?
Nej efter att jag fått höra av mig flertal gånger till dem så beslöt jag mig för att ta kostnaden själv istället för att vänta på att det ens skulle börja handläggas
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nej efter att jag fått höra av mig flertal gånger till dem så beslöt jag mig för att ta kostnaden själv istället för att vänta på att det ens skulle börja handläggas
Jag kanske är trög men även du sa upp försäkringen så var ju klockan försäkrad när incidenten skedde. Då måste du väl fått ett besked i någon riktig? Menar du att de fortfarande handlägger ärendet?
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Jag kanske är trög men även du sa upp försäkringen så var ju klockan försäkrad när incidenten skedde. Då måste du väl fått ett besked i någon riktig? Menar du att de fortfarande handlägger ärendet?
Personen som skulle handlägga ärendet va bortrest, och eftersom att det gick en tid och att jag fick återkoppla till dem hela tiden så tröttnade jag, sa att jag tar kostnaden själv och att jag även va missnöjd med deras hantering och ville säga upp den, dem avslutade ärendet i samma veva.
 
Topp