• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockköp från utlandet - lite nojig

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Så jäkla trist, tänk att man ska behöva vara "rädd" att köpa klockor från utlandet...
:dead:
 

Turbotom

Omega
Fy vilken tråkig kvällsläsning!

Om man betalar via Paypal, visst finns det en "garanti" då att kunna få tillbaks pengarna?

Har inga direkta tips till dig, kanske går det att åka till Polen och muta någon bankanställd att lämna ut hans personuppgifter?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Köper ofta med C24 som referens men bara från offentliga säljare med hemsida och referenser. Sen är det grejen med att köpa säljaren. Har alltid gått bra utom en gång, då köpte jag från privatsäljare på TZ. Det jag menar är att generalisera och inte vara "sugen" på att handla "från" c24 är nog mest okunnighet. C24 är, som tidigare påpekats upprepade gånger, som blocket för alla typer av handlare. Det är kunskap, information och mod som är nyckeln.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kapar tråden. Är inte van med utlandsaffärer, men om en mängdpostare på Rolex Forums skriver så här:

"Unfortunately PayPal won’t work, I’ll need a wire transfer"

...är det fishy eller något som verkar normalt?
 

Chad

Rolex
Kapar tråden. Är inte van med utlandsaffärer, men om en mängdpostare på Rolex Forums skriver så här:

"Unfortunately PayPal won’t work, I’ll need a wire transfer"

...är det fishy eller något som verkar normalt?

Beror nog på hur aktiv du är på RF. Om han är en gammal räv så är det rimligt.

Rätt vanligt att köpare använder PP för att blåsa folk.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Beror nog på hur aktiv du är på RF. Om han är en gammal räv så är det rimligt.

Rätt vanligt att köpare använder PP för att blåsa folk.

Nollpostare :) Har precis reggat mig. Ok, du menar att jag som köpare kan blåsa honom, så det är en säkerhetsåtgärd från hans sida?

Har hittat mer info om honom nu och känner mig helt trygg med att göra en direktbetalning.
 

Chad

Rolex
Nollpostare :) Har precis reggat mig. Ok, du menar att jag som köpare kan blåsa honom, så det är en säkerhetsåtgärd från hans sida?

Har hittat mer info om honom nu och känner mig helt trygg med att göra en direktbetalning.

Yes. PP är dåligt för säljare i tvister. Väldigt vanligt att dom sidear med köpare.

Så förstår honom helt om du är nollpostare och han sålt endel via RF med god ref.
 

EWEA

Cartier
Det är alltså likartat att sälja med PP som att skicka klocka först, och sen (kanske) få betalt när köpare mottagit.

Fast det är ju inte riktigt samma sak.
Om jag för över pengar till bank utomlands har jag ju ingen försäkring alls. Dvs jag får hoppas att personen är ärlig och skickar klockan och i annat fall är mina pengar borta.

Vid paypal har ju båda en garanti, det är ju själva poängen. Men visst, vid många tvister döms till köparens fördel. Det finns ju dock saker man som säljare kan göra för att paypal ska bli relativt säkert.

Skulle absolut inte jämställa med banköverföring sett till risk för någon part
 
Topp