• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockköp från utlandet - lite nojig

Japp och jag mailade ytterligare en gång eftersom jag tyckte gmail verkade lite konstigt och fick då svar att det är deras jobbmail och när jag sökte på det så kunde jag konstaterA att så var fallet.

Referensen i Spanien påminde mig tom att jag hade mailat honom ca 1 månad tidigare om en annan klocka och bad sin fru skicka mig min förfrågan igen vilket hon gjorde. Också en detalj som förbryllar om nu mailen var kapade

Är bara lite nyfiken hur kunde ScubaKing veta allt detta när han skrev "Alla epost adresser är dem riktiga och IP nummer stämmer med städer osv. Har kollat allt detta". Är ScubaKing din kompis? han svarade ju på allt man frågade i tråden.

Skall jag vara öppenhjärtig mot dig tror jag inte hans kunskaper är tillräckliga för detta. Verkar mest som han har en stor mun och väldigt lite erfarenhet.

Jag har svarat dig tidigare men svarar dig här igen.

Det är väldigt lätt för dig att vara stor i munnen. Jag har försökt efter bästa förmåga att hjälpa Mille79. Du säger jag inte har kunskapen utan enbart är stor i truten.

Då är det nu upp till bevis för dig eller hur? Gör om samma jobb jag gjorde, detalj kolla alla e-brev under korrespondense, stäm av IP-nummer, städer o.s.v. Se om du kommer fram till något som jag missat. Be att få kopior på rubbet av Mille.

Du kan ju knappast backa nu eller hur, då är du ju enbart en nolla som snackar och inte står för vad han säger eller hur? Lägg nu ner lite av din dyrbara tid, annars kan detta lätt bli pinsamt för dig..

Vilket skämt. Den polska polisen har frågat mig om en svensk kollega som kan vara hans motpart i Sverige men den svenska polisen kan inte ge mig en specifik kontakt eftersom alla ärenden under 50,000 sek läggs ner. I så fall får polisen i Polen kontakta svenska polisen om specifika frågor. Allvarligt, är det så det funkar?

Vilket skämt. Den polska polisen har frågat mig om en svensk kollega som kan vara hans motpart i Sverige men den svenska polisen kan inte ge mig en specifik kontakt eftersom alla ärenden under 50,000 sek läggs ner. I så fall får polisen i Polen kontakta svenska polisen om specifika frågor. Allvarligt, är det så det funkar?

Kände inte du någon på bedrägeriroteln, kan inte h*n ta och fronta som kontaktperson? Verkar helt sjukt om svenska polisen inte kan leverera en kontaktperson, men samtidigt så skulle det inte förvåna mig det minsta om det är så det funkar.

Jo har kontaktat honom för att se om det är så. Jag är chockad. Jag har serverat dom detta och bett polska polisen ta hand om ärendet och dom kan inte ens sätta någon på det. Känns ju seriöst om jag skickar polisen i Polen ett växelnummer. J@@la idioter

Kanske ska bli bedragare o hålla sig under 50k verkar ju riskfritt nästan.
Ja det är ju helt sjukt, i princip fritt att bara roffa åt sig så länge man håller sig under 50. Man tycker ju att alla brott inom samma kategori borde behandlas lika. För vissa är en tusing en jättesumma och tar lika hårt som 100k för någon annan.

Jo har kontaktat honom för att se om det är så. Jag är chockad. Jag har serverat dom detta och bett polska polisen ta hand om ärendet och dom kan inte ens sätta någon på det. Känns ju seriöst om jag skickar polisen i Polen ett växelnummer. J@@la idioter

Sverige 2014 i ett nötskal. De som ledsnar och har råd vänder sig till privata aktörer istället. Just nu i sverige finns väl inte direkt något alternativ till polisen, men det kommer, var så säker. Sjukvården däremot, är ett lysande exempel på att det redan händer. Varför vänta 4 månader på en canceroperation i den statliga vårdkön när du kan köpa vård genom privata försäkringar.

Jaja, lite OT, men det är så det funkar nu för tiden

Tror du att du kan göra ett bättre jobb och möjligen lösa gåtan så be my guest...

Jodå jag kan ge din en lösning men det viktigaste är nu hur Mille79 skall göra för att få tillbaka sina pengar och inte en tävling om vem som är duktigast.

1) Angående IP adresser och referenser är det nog så enkelt att vår käre bedragare har gjort ett antal korrekta affärer för att helt enkelt kunna få användbara referenser vid sina bedrägerier.

2) För att nu reda upp allt skickar du ett krav till bedragaren på hela beloppet för den uteblivna klockan och inväntar hans motdrag.

3) Hör du inget av han efter att du skickat 1 påminnelse lämnar du över ärendet till europeiskt betalningsföreläggande och låter dom driva in skulden. Det finns en speciell enhet för sådant på kronofogden när det gäller utlandsaffärer och den heter just europeiskt betalningsföreläggande se länken.

http://www.kronofogden.se/Europeisktbetalningforelaggande.html

Är dock lite osäker angående det juridiska förfarandet men tror vi har en jurist här på forumet som nog skulle kunna bistå med mer hjälp och information om vi frågar snällt.

Fast hur driver man in en skuld av en bedragare och till vilken person och adress ställer KFM sitt föreläggande?

Fast hur driver man in en skuld av en bedragare och till vilken person och adress ställer KFM sitt föreläggande?

Så här skrev Mille79 i tråden.
https://klocksnack.se/threads/klockköp-från-utlandet-lite-nojig.24549/page-15
"Pratade med polisen i Polen i hans hemstad och det verkar som jag haft lite tur i detta ändå. Hamnade hos en riktig bra person som pratade utmärkt engelska. Vi pratade i en halvtimme, han kollade upp hans kontonummer, som fortfarande är aktiv och står i hans namn och nu ska jag skicka honom all dokumentation och vi ska höras igen på måndag. Har en känsla av att skitstöveln kommer åka dit. Återkommer med mer ..."

Och angående bedragare det är han inte så länge han inte är dömd. Komihåg devisen oskyldig till motsatsen bevisats.;)

Bara ett litet sidospår kring att skicka via emkei.cz. När jag testar själv blir dessa mejl direkt spam-markerade både i gmail och andra mejlklienter.

I min värld tyder det mer på att mejlkontona är kapade istället för spoofade. Huruvida det är bättre eller inte vetisjutton.

Tillbaka
Topp