• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockköp från utlandet - lite nojig

MJ24

Patek
2-Faktor
Låter lovande, fick svar precis nu

I have just ordered my bank to move funds from my savings account to checking and as soon as this is done I shall forward the refund to you. Most probably by the end of the day.

Se till att du kan kontrollera att överföringen verkligen gjorts. Helst via banken i Polen.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hur gör jag det? Ringer hans bank?


Ja, om möjligt.
Dock kanske svårt att få den Polska banken att ge ut information till en okänd Svensk via telefon.
Kanske skulle din bank kunna hjälpa till med att få Polska banken att skicka någon form av bevis på överföringen via din bank i Sverige?
Kanske…kan vara värt att kolla.
 

Mille79

Trollungen
Ja, om möjligt.
Dock kanske svårt att få den Polska banken att ge ut information till en okänd Svensk via telefon.
Kanske skulle din bank kunna hjälpa till med att få Polska banken att skicka någon form av bevis på överföringen via din bank i Sverige?
Kanske…kan vara värt att kolla.

Det ska jag göra. Tack
 

MrPlow

Rolex
Tyvärr låter det fortsättningsvis som en bedragare :(

Pengarna är nu på väg till ditt konto men på grund av att det är helgdag i Sverige (eller i ett land där hans bank ligger) så gick det inte att överföra pengarna eller så åt hans hund upp bankdosan. Men om en vecka har han en ny. Och då har du både pengar och klocka...

Jag blev blåst på en bärbar dator för 10 år sen. Motsvarande historia, han upptäckte ett fel på datorn och skulle få en grej utbytt på garantin... Skickade fejkade kollinummer. Hans moster eller bror blev sjuk så han behövde åka till hen. Jag minns inte ens alla turer. Men lät alltid trovärdig på telefon. Polisen kunde förstås inte göra något och man räknas av försäkringsbolagen som oaktsam. Men om rätt par dagar så skulle datorn komma. Det har fortfarande inte dykt upp någon dator.

Och som jag skrivit någon gång tidigare är ju de värsta tjuvarna de som ser ut som du och jag. Och återigen är något för bra för att vara sant så är det oftast det. Varför skulle någon som kan mycket om klockor sälja den för mycket mindre än vad den är värd?
 

Mille79

Trollungen
Tyvärr låter det fortsättningsvis som en bedragare :(

Pengarna är nu på väg till ditt konto men på grund av att det är helgdag i Sverige (eller i ett land där hans bank ligger) så gick det inte att överföra pengarna eller så åt hans hund upp bankdosan. Men om en vecka har han en ny. Och då har du både pengar och klocka...

Jag blev blåst på en bärbar dator för 10 år sen. Motsvarande historia, han upptäckte ett fel på datorn och skulle få en grej utbytt på garantin... Skickade fejkade kollinummer. Hans moster eller bror blev sjuk så han behövde åka till hen. Jag minns inte ens alla turer. Men lät alltid trovärdig på telefon. Polisen kunde förstås inte göra något och man räknas av försäkringsbolagen som oaktsam. Men om rätt par dagar så skulle datorn komma. Det har fortfarande inte dykt upp någon dator.

Och som jag skrivit någon gång tidigare är ju de värsta tjuvarna de som ser ut som du och jag. Och återigen är något för bra för att vara sant så är det oftast det. Varför skulle någon som kan mycket om klockor sälja den för mycket mindre än vad den är värd?

Kan inte göra annat än att avvakta just nu. Tänkte ringde min bank imorgon och kolla om dom kan se att överföringen är gjord från hans bank även om pengarna antagligen inte kommer finnas på mitt konto imorrn.

Finns inte pengarna på mitt konto på onsdag nästa vecka eller att han kommer tillbaka med någon ursäkt då blir det polisanmälan och direktkontakt med hans bank. Bedragare kanske kommer undan men i detta fall kan jag mycket väl lägga ner det dubbla för att få tag på honom, det är det värt
 

ScubaKing

Audemars
Vill absolut inte vara negativ eller göra dig mer orolig men det luktar blåsning lång väg. Man kan tro att bedragarna slutar höra av sig helt prompt men så är nästan aldrig fallet. Dem gör ganska precis som i detta fall, förhalar det hela till oändlighet.

Varför det funkar på det viset vet jag inte. Kanske för att polisen inte ska kunna göra något så länge säljaren säger han ska rätta till problemet. Dvs att ett brott faktiskt inte har hänt ännu utan det kan bero på omständigheter, detta samt att polisen har fullt ut med brott som mord osv kan göra det rinner ut i sanden.

Det som gör att alla varningsklockor ringer för mig är delvis för att han säger han ska resa bort snart, detta kommer säkerligen komma som ett spelkort rätt snart, och att ni kan fortsätta lösa detta "när" han kommer hem.

Nu kan du inte göra mer än att avakta, men annars tycker jag du ska följa råden som du fick innan. Dvs att polisanmäla både här och i Polen, att sedan vara på polisen i Polen som en igel tills dem inte orkar mer och åker till snubben.

DOCK, man vet aldrig, du kanske är en av dem få som i detta fall träffat på en snubbe med maximal otur och klumpighet som faktiskt är ärlig.

Skulle det inte lösa sig skulle jag personligen åkt ner till Polen och löst det på plats, Polen ligger rätt nära och är ett vackert land så du kan kombinera "arbete" med nöje om man säger så. Jag tror många av dessa bedragare räknar med att ingen kommer till dem för att lösa det.

Hoppas det löser sig till det bästa, har varit i din situation rörande en bil. Det suger och man mår skit under tiden.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Kan inte göra annat än att avvakta just nu. Tänkte ringde min bank imorgon och kolla om dom kan se att överföringen är gjord från hans bank även om pengarna antagligen inte kommer finnas på mitt konto imorrn.

Finns inte pengarna på mitt konto på onsdag nästa vecka eller att han kommer tillbaka med någon ursäkt då blir det polisanmälan och direktkontakt med hans bank. Bedragare kanske kommer undan men i detta fall kan jag mycket väl lägga ner det dubbla för att få tag på honom, det är det värt


Vänta inte på bevis för överföring till nästa vecka.
Kan personen inte producera bevis senast i morgon så anmäl till polisen direkt!
Håller med andra här om att bedragare ofta spelar med så länge som möjligt, så tveka inte att anmäla och att meddela säljare att du skall göra det!


MJ24
 

ScubaKing

Audemars
Vänta inte på bevis för överföring till nästa vecka.
Kan personen inte producera bevis senast i morgon så anmäl till polisen direkt!
Håller med andra här om att bedragare ofta spelar med så länge som möjligt, så tveka inte att anmäla och att meddela säljare att du skall göra det!


MJ24


Jag försökte hitta den tråden där liknande hände dig MJ24, kollade runt lite men kan inte finna den. Om du ser den kan du väll posta länken så man får läsa. Tack på förhand.
 

Mille79

Trollungen
Ok då har jag bett honom skicka en kopia på att han gjort överföringen. Jag tänker bara att om han kunde förfalska en fraktsedel med stämpel och allt så skulle han kunna förfalska detta.

Hur länge anser ni att jag ska vänta innan jag polisanmäler? Jag bad ju honom igår att jag vill avbryta köpet och han skulle överföra idag. Tar väl några dagar innan pengarna finns på mitt konto?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ok då har jag bett honom skicka en kopia på att han gjort överföringen. Jag tänker bara att om han kunde förfalska en fraktsedel med stämpel och allt så skulle han kunna förfalska detta.

Hur länge anser ni att jag ska vänta innan jag polisanmäler? Jag bad ju honom igår att jag vill avbryta köpet och han skulle överföra idag. Tar väl några dagar innan pengarna syns på mitt konto?

Kopia på överföringen är inte mycket värt. När pengarna finns på kontot så är det lugnt, innan dess kan du utgå från att pengarna inte finns.
 

Mille79

Trollungen
Kopia på överföringen är inte mycket värt. När pengarna finns på kontot så är det lugnt, innan dess kan du utgå från att pengarna inte finns.

Just precis vad jag tänkte. Hur länge ska jag vänta? Varför jag frågar är att när jag överförde så sa min bank 2-3 dagar innan pengarna finns på hans konto. Men även här problem då han påstod att det fastnat på hans banks huvudkontor i warzawa och det tog en och en halv vecka innan han bekräftade att han fått pengarna.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Just precis vad jag tänkte. Hur länge ska jag vänta? Varför jag frågar är att när jag överförde så sa min bank 2-3 dagar innan pengarna finns på hans konto. Men även här problem då han påstod att det fastnat på hans banks huvudkontor i warzawa och det tog en och en halv vecka innan han bekräftade att han fått pengarna.
Alltså Polen är inget uland. De har fungerande system, kanske inte som vi men ändå. Det skall ta Max 3 dagar. Det är ju inte en låda pengar du skickar som kan fastna här och där....det är en överföring bara.
 

ScubaKing

Audemars
3-4 dagar. Ta under tiden reda på precis allting du kan om killen. Allt från exakt adress till bankkontakter, olika telefon nummer, referenser, bil. Ja rubbet. Detta kommer hjälpa dig längre fram. Du kan redan nu kontakta polisen i Polen i den specifika staden och tala med någon ansvarig för bedrägeribrott om hur du ska gå till väga. Har du bekanta i Polen?
 

Mille79

Trollungen
3-4 dagar. Ta under tiden reda på precis allting du kan om killen. Allt från exakt adress till bankkontakter, olika telefon nummer, referenser, bil. Ja rubbet. Detta kommer hjälpa dig längre fram. Du kan redan nu kontakta polisen i Polen i den specifika staden och tala med någon ansvarig för bedrägeribrott om hur du ska gå till väga. Har du bekanta i Polen?

Ok. Tyvärr inga bekanta i Polen men några här på KS som bor där och har erbjudit att hjälpa till. Han bor i Bydgoszcz. Någon här som bor i närheten?
 

Mille79

Trollungen
3-4 dagar. Ta under tiden reda på precis allting du kan om killen. Allt från exakt adress till bankkontakter, olika telefon nummer, referenser, bil. Ja rubbet. Detta kommer hjälpa dig längre fram. Du kan redan nu kontakta polisen i Polen i den specifika staden och tala med någon ansvarig för bedrägeribrott om hur du ska gå till väga. Har du bekanta i Polen?

Hans adress finns på fraktsedeln, OM den inte är fejk. Jag har varit i kontakt med posten i Polen så dom kan bekräfta om fraktsedeln är äkta eller fejk. Om någon är duktig på att se sånt kan jag skicka den på pm
 

Mille79

Trollungen
En sak som har gjort mig väldigt fundersam är en referens som han angav i Spanien. Referensen har en känd klockshop och när jag var i kontakt med honom påminde han mig också om att jag hade skickat en förfrågan om en klocka till honom 3 månader tidigare. Och han vidarebefordrade mitt mail till mig. Då tänker jag att det inte var ett påhittat mail och att han själv var referensen. Enda förklaringen är att han är med på det men svårt att tro eftersom han säljer flera hundra klockor på chrono24 och verkar vara mycket seriös.

Någon som kan knäcka den gåtan?
 

Mille79

Trollungen
Hans svar precis nu när jag bad honom bekräfta att han gjort överföringen

Currently the transfer is still pending between my accounts since they have executed the operation after 12PM today. I shall give you a payment update tomorrow. Once it is done I will follow up with the requested copy as well.
 

Mille79

Trollungen
Ursäkta att uttråkar er med detta men vill gärna ha det dokumenterat både för min skull och att ingen annan råkar ut för honom.

Svarade så här


I'm expecting the transfer to happen tomorrow with solid proof.

If not, I will make it easy for you. I will fly down (it only takes an hour and costs €100) so no problem and you can make the payment directly to me.

Awaiting your confirmation.
 
Ursäkta att uttråkar er med detta men vill gärna ha det dokumenterat både för min skull och att ingen annan råkar ut för honom.

Svarade så här


I'm expecting the transfer to happen tomorrow with solid proof.

If not, I will make it easy for you. I will fly down (it only takes an hour and costs €100) so no problem and you can make the payment directly to me.

Awaiting your confirmation.
Nu börjar det bli intressant, är dock rädd att det nu kommer att dyka upp en dödssjuk faster i Azerbadjan som han måste besöka på en gång och det kan ta lite tid.......
Hoppas det löser sig på ett eller annat sätt, tyvärr kommer det nog att dra ut på tiden och involvera polis.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ursäkta att uttråkar er med detta men vill gärna ha det dokumenterat både för min skull och att ingen annan råkar ut för honom.

Svarade så här


I'm expecting the transfer to happen tomorrow with solid proof.

If not, I will make it easy for you. I will fly down (it only takes an hour and costs €100) so no problem and you can make the payment directly to me.

Awaiting your confirmation.
Lätt så här i efterhand men varför gjorde du inte det om det bara tar någon timma...
 

Sond

Patek
Det verkar riktigt tråkigt det här. Men några saker:
- det är inte alls konstigt att vi handlar på nätet. Inget naturligt alls i att ta flyget till Polen för att hämta upp en Omega AT.
- detta med att personligen rätta till situationen vill jag höja ett varningens finger för. Viktigt att inse att det kan gå riktigt snett. Snett som ingen klocka i världen är värd. Och det oavsett vilken "våldskapacitet" man besitter. Den andre kan vara i ett extremt överläge av en mängd olika orsaker. Och är han inte det men saker spårar ur så kan efterdyningarna skymma klockan för resten av livet.

Känslan av att få rätt är alltid extremt stora i dessa lägen. Då gäller det att tänka ett steg till. Så tänker jag.
 

Mille79

Trollungen
Tyvärr låter det fortsättningsvis som en bedragare :(

Pengarna är nu på väg till ditt konto men på grund av att det är helgdag i Sverige (eller i ett land där hans bank ligger) så gick det inte att överföra pengarna eller så åt hans hund upp bankdosan. Men om en vecka har han en ny. Och då har du både pengar och klocka...

Jag blev blåst på en bärbar dator för 10 år sen. Motsvarande historia, han upptäckte ett fel på datorn och skulle få en grej utbytt på garantin... Skickade fejkade kollinummer. Hans moster eller bror blev sjuk så han behövde åka till hen. Jag minns inte ens alla turer. Men lät alltid trovärdig på telefon. Polisen kunde förstås inte göra något och man räknas av försäkringsbolagen som oaktsam. Men om rätt par dagar så skulle datorn komma. Det har fortfarande inte dykt upp någon dator.

Och som jag skrivit någon gång tidigare är ju de värsta tjuvarna de som ser ut som du och jag. Och återigen är något för bra för att vara sant så är det oftast det. Varför skulle någon som kan mycket om klockor sälja den för mycket mindre än vad den är värd?

Beklagar. Priset var inte överdrivet lågt. Han begärde ett par 1000 kr lägre jämfört med massa andra Omega AT:s på nätet.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Begär bevis på att överföringen skett…kolla med din bank i morgon om de kan hjälpa dig att se om någon överföring gjorts från säljares konto på angiven summa.
De kanske kan kontakta säljarens bank i Polen om de är införstådda att du mycket troligtvis råkat ur för en skummis.
 

Mille79

Trollungen
Begär bevis på att överföringen skett…kolla med din bank i morgon om de kan hjälpa dig att se om någon överföring gjorts från säljares konto på angiven summa.
De kanske kan kontakta säljarens bank i Polen om de är införstådda att du mycket troligtvis råkat ur för en skummis.

Ringer min bank det första jag gör imorgon. Självklart svarade han aldrig på mitt mail om att om han inte överför pengarna imorgon flyger jag ner. Han får imorrn på sig sen blir det polisanmälan och jag lägger upp hans kontakter på hela nätet
 

ScubaKing

Audemars
Ringer min bank det första jag gör imorgon. Självklart svarade han aldrig på mitt mail om att om han inte överför pengarna imorgon flyger jag ner. Han får imorrn på sig sen blir det polisanmälan och jag lägger upp hans kontakter på hela nätet


Tycker du gjorde helt rätt som skrev du skulle flyga ner, jag skulle gjort samma sak. Är det ett bedrägeri så är fraktsedeln säkerligen falsk, det enda du har då är ett kontonummer som jag skulle gissa är hemligt med tanke på banksekretessen. Vilken typ av E-post använder han sig av, är det en gmail eller dylika? Butiken du nämnde tidigare i Spanien är väll inte Joyeria New York i Barcelona va?
 
Topp