• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockkvalitén - Lördag 14 maj - Kaplans

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Oj, så pass? o_O Jag har ingen koll på priserna på viggen men skulle ha gissat på ca 60-70. :cigar:
Inte jag heller egentligen, men med tanke på att Viggenklockorna är ungefär lika vanliga som hönständer och att omvärlden tycks ha fått upp ögonen för såväl vintageklockor som svenska auktionshus så skulle jag inte bli förvånad om det blir rekord. Den verkar vara i väldigt fint skick också.
 
Oj, så pass? o_O Jag har ingen koll på priserna på viggen men skulle ha gissat på ca 60-70. :cigar:

Ang Lemania Viggen...

5500 euro begärde någon för en på nätet för en tid sedan och den är borta, och senaste på kaplans tror jag närmade sig 50, och då blev folk förvånade, tror inte att någon trodde att den skulle sticka över 40...

Den här gången kommer vi att bli mer förvånade, och ångra att vi inte köpte för 50... för nu börjar det svida ordentligt om det skall ligga en sådan i klocklådan.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hajpen är sjuk när dessa kostar uppemot 75k. Då kostar också Heurar 100k och Universal Tri-compax 200k. Det är rätt snurrigt. Personligen så tror jag att priserna kan stabiliseras och rent av börja vika snart. Nu är för all del auktioner tokiga men någonstans borde det bli lite rim och reson.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Hajpen är sjuk när dessa kostar uppemot 75k. Då kostar också Heurar 100k och Universal Tri-compax 200k. Det är rätt snurrigt. Personligen så tror jag att priserna kan stabiliseras och rent av börja vika snart. Nu är för all del auktioner tokiga men någonstans borde det bli lite rim och reson.
Det vänder om 30-50 år när vi börjar trilla av pinn och våra barn ska lämna in högvis med gamla armbandsur på auktion :D Ingen har sagt att gamla, fina och ovanliga klockor med spännande historia ska va billigt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det vänder om 30-50 år när vi börjar trilla av pinn och våra barn ska lämna in högvis med gamla armbandsur på auktion :D Ingen har sagt att gamla, fina och ovanliga klockor med spännande historia ska va billigt.
Jag är inte säker. Kollar man på större auktionshus så presteras det fortfarande tokiga priser men det är på långt ifrån alla objekt. Mer "vanliga" klockor har stannat i pris. Nu är väl för all del Viggen ingen vanlig klocka men frågan är om de som köper dessa har lika djup plånbok som de som köper Patek och sällsynta gammelrollar?

Eller så fortsätter priserna spikrakt uppåt... :)

Jag var inte hemma i Sverige senast men var resultaten på förra kvalitén jättehöga generellt sett?
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Den som lever får se! :) Jag hade kunnat tänka mig att betala 30 för viggen. Det är ju ändå ett kvalitetsur och då känns 30 rimligt. ;):p
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag är inte säker. Kollar man på större auktionshus så presteras det fortfarande tokiga priser men det är på långt ifrån alla objekt. Mer "vanliga" klockor har stannat i pris. Nu är väl för all del Viggen ingen vanlig klocka men frågan är om de som köper dessa har lika djup plånbok som de som köper Patek och sällsynta gammelrollar?

Eller så fortsätter priserna spikrakt uppåt... :)

Jag var inte hemma i Sverige senast men var resultaten på förra kvalitén jättehöga generellt sett?
Jo det vore väl inte orimligt att priserna på typ mainstream polerade sportrolex stannar eller sjönk tbks lite.
Kanske inte samma gäng som krigar om Lemania men samlare av militärur är inte bara MÖPar i camokläder med raggiga Schäfrar;)
Gilt GMTn gick högt, toppnoteringar på Tg195, en fin Speedy drog iväg och även en Heuer blev dyr samt en Eterna kronograf som jag var sugen på stack iväg. Det blev dyrt som jag minns men det var väl inte tokpriser.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jo det vore väl inte orimligt att priserna på typ mainstream polerade sportrolex stannar eller sjönk tbks lite.
Kanske inte samma gäng som krigar om Lemania men samlare av militärur är inte bara MÖPar i camokläder med raggiga Schäfrar;)
Gilt GMTn gick högt, toppnoteringar på Tg195, en fin Speedy drog iväg och även en Heuer blev dyr samt en Eterna kronograf som jag var sugen på stack iväg. Det blev dyrt som jag minns men det var väl inte tokpriser.
Tror absolut att skick är det viktiga. Jag är dock osäker på om dunderskick kommer att skjuta iväg ytterligare eller om det kommer att stagnera lite samtidigt som allt sömre sjunker i pris. Jag tror absolut att vissa nischer kan fortstta upp men Viggen har ju redan gjort sin klassresa.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Ni som har varit där en del, är det många klockor som säljs till utlandet ? kronan är ju billig. Jämför man lite priser med tex London känns ändå priserna relativt rimliga.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Ni som har varit där en del, är det många klockor som säljs till utlandet ? kronan är ju billig. Jämför man lite priser med tex London känns ändå priserna relativt rimliga.
Utropspriserna är oftast väldigt rimliga även men svenska mått mätt. Hur många som försvinner utrikes får nog nån på Kaplans svara på. Några i salen, många på telefon på de finare grejjerna. Rekord Daytonan var det inte många svennar som var med och bjöd på.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Inte direkt oväntat när det 3,5 månad kvar till auktionen. Det kommer nog att fyllas på ordentligt.

@Af Sjodahl vad tror du om GMT'n? Är inte dåligt sugen på en...

Sorry för sent svar, har helt enkelt missat att du taggat mig @Sjobedan!

Som några redan har påstått så ser det ut som att den har blivit polerad, kollar man tillbaka på kvalitetsauktionen från 16 maj förra året så gick en liknande 1675a för 76k + provision. Så denna 1675a kommer att sticka iväg i pris trots att den kanske inte är top-notch i skicket är jag övertygad om. För tillfället så är GMT 16750 mycket billigare, kan du leva med att referensen är 16750 istället för 1675 så kan du nog göra 15-30k beroende på skick och tillbehör, 16750 finns ju med målade index och på matt tavla, sen är det ju ett annan caliber så klart sitter ett 3075 istället för 1570. Så det är vintage du gott och blivit sugen på, är det bara 1675 som du kan tänka dig?! Räkna med 55k-65k+ för en 16750 i bra skick som är fullset, några tusenlappar billigare ifall du kan nöja dig med endast klocka.

Länken till kvallen 16 maj 2015.
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2846/vara/1104567

klockkvalitén 16maj.JPG
 

Sjobedan

Rolex
Sorry för sent svar, har helt enkelt missat att du taggat mig @Sjobedan!

Som några redan har påstått så ser det ut som att den har blivit polerad, kollar man tillbaka på kvalitetsauktionen från 16 maj förra året så gick en liknande 1675a för 76k + provision. Så denna 1675a kommer att sticka iväg i pris trots att den kanske inte är top-notch i skicket är jag övertygad om. För tillfället så är GMT 16750 mycket billigare, kan du leva med att referensen är 16750 istället för 1675 så kan du nog göra 15-30k beroende på skick och tillbehör, 16750 finns ju med målade index och på matt tavla, sen är det ju ett annan caliber så klart sitter ett 3075 istället för 1570. Så det är vintage du gott och blivit sugen på, är det bara 1675 som du kan tänka dig?! Räkna med 55k-65k+ för en 16750 i bra skick som är fullset, några tusenlappar billigare ifall du kan nöja dig med endast klocka.

Länken till kvallen 16 maj 2015.
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2846/vara/1104567

klockkvalitén 16maj.JPG
Det gör absolut ingenting, är ju inte direkt bråttom! ;)

Har åtminstone blivit lite nyfiken på Vintage, men det är en djungel...

Tack för ditt svar, du ska inte kvitta dig med en av dina fat ladies? :D
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det är lunch mannen, Hehe...nej så är det nog, fast det faller inte på innan det är 14 maj heller ;)!

Vintage är mysigt ifall man träffar rätt, tyvärr så sitter det safirglas i Feta Damerna. Åldern på damen gör att det blir vintage trots att det inte sitter plexi. Men skall man köra vintage, så skulle jag rekommendera en klocka som har plexi för att få den rätta känslan.

Hm, har väl inte funderat så mycket på att sälja någon av dom två ut över damerna. Men det kan kanske bli så framöver.
 

Sjobedan

Rolex
Det är lunch mannen, Hehe...nej så är det nog, fast det faller inte på innan det är 14 maj heller ;)!

Vintage är mysigt ifall man träffar rätt, tyvärr så sitter det safirglas i Feta Damerna. Åldern på damen gör att det blir vintage trots att det inte sitter plexi. Men skall man köra vintage, så skulle jag rekommendera en klocka som har plexi för att få den rätta känslan.

Hm, har väl inte funderat så mycket på att sälja någon av dom två ut över damerna. Men det kan kanske bli så framöver.
Jag är inte så petig, köper hellre en klocka av dig än att riskera att sitta med något skit som jag inte vet något om.

PM'a när det är dags ;) så ska jag se vad budgeten tillåter :)
 
Topp