• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor i brons

Sol och salta medelhavsbad passar utmärkt för bronsdykare!
IMG_3200.JPG

Menar du den som de ofint nog kallas Lady Kontiki och som har de perfekta måtten 38x12mm?
Med vänlig hälsning
Ola G

Den är ljuvligt bra. En av få nyare klockor som det sög riktigt, riktigt hårt i köptarmen av. Listade runt 20, va? Känns prisvärt.
IMG_7266.JPG
IMG_7268.JPG

Originalet är 40mm men upplevs något mindre pga boettformen.
IMG_2260.JPG
IMG_2265.JPG

Snapseed.jpg

Eterna av idag försöker knyta tillbaka till gamla modeller men har inget (förutom namnet) med forna tiders Eterna att göra:
"The company is now owned by Hong Kongbased Citychamp Watch & Jewellery Group Limited (an investment holding company formerly known as China Haidian Holdings until 2014)."

IMG_2260.JPG
IMG_2265.JPG

Snapseed.jpg

Eterna av idag försöker knyta tillbaka till gamla modeller men har inget (förutom namnet) med forna tiders Eterna att göra:
"The company is now owned by Hong Kongbased Citychamp Watch & Jewellery Group Limited (an investment holding company formerly known as China Haidian Holdings until 2014)."
Ser jag fel på @Rivalen 's verksbild, eller är det fem "fejkkulor" på rotorn?

Fejk - sitter det inte fem kullager på den också? Ser som kulor, men finns det "stav"lager som är rakt avskurna? Ute i det blå nu? Plus symbolen på rotorn. Inte tydligt, men är det inte så? Bilden tålde inte uppförstoring.
Kontiki Eterna 5 kulor.jpg

IMG_2260.JPG
IMG_2265.JPG

Snapseed.jpg

Det enda som inte har med forna Eterna att göra är ju just att dom har fått en utländsk ägare som tror på märkets historia och innovativa ådra. Förutom deras nysatsning fungerar det som vanligt i Grenchen, Schweiz.

Vad är grejen med bezeln? Aldrig sett förut

while a unidirectional rotating bezel frames the dial with a no decompression limits scale. This no decompression limits scale provides divers with a useful backup to their diving computers as it indicates the amount of time a diver can spend at a particular depth before he will have to decompress.

Det enda som inte har med forna Eterna att göra är ju just att dom har fått en utländsk ägare som tror på märkets historia och innovativa ådra. Förutom deras nysatsning fungerar det som vanligt i Grenchen, Schweiz.
Beror väl på... Jag är väl lite rigid som kräver obrutet ägande :) Men jag tycker nog att det är en lite väl vindlande väg företaget gjort för att det ska kännas genuint och jag är lite skeptisk till kinesiska holdingbolag. https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Eterna
I slutändan är det bara ett namn på en tavla som ett gäng kostymnissar försöker bygga nåt kring. Liksom hos väldigt många andra klockmärken.

Beror väl på... Jag är väl lite rigid som kräver obrutet ägande :) Men jag tycker nog att det är en lite väl vindlande väg företaget gjort för att det ska kännas genuint och jag är lite skeptisk till kinesiska holdingbolag. https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Eterna
I slutändan är det bara ett namn på en tavla som ett gäng kostymnissar försöker bygga nåt kring. Liksom hos väldigt många andra klockmärken.

Håller med om att det självklart är roligare om grundarfamiljen äger märket men det är tyvärr inte många såna märken kvar. Senast va det väl Breitling som såldes. Det är ett par grupper som äger de flesta stora märkena med Swatchgroup i spetsen. Likt Volvo som har blivit ett större och finare märke för att de nya ägarna har kommit in med visioner och cash men behållt många viktiga delar som kunnig personal, fabrik och plats. Eterna är definitivt på väg mot en framtid med ny fräsch design samtidigt som dom fortfarande har kunskapen och skapar grymma verk som det som sitter i bronseklockan, kaliber 39.

Hej Vi är distributörer av Eterna i Sverige. Har inte varit aktiv här innan men såg denna tråd och blev lite nyfiken. Vet inte riktigt vad jag skall börja, det är inga fejk kulor på rotorn. Som ni kanske vet var det Eterna som upfann ball bearingen med de 5 kulorna och därav vår logga. På Kontiki Diver Bronze har vi vår egna Caliber 39. Ni kan läsa mer om det prisade verket här: http://eterna.com/en/eterna-movement/calibre-eterna/
Vi är väldigt stolta av vår verk tillverkning och vi har alltid tillverkat egna verk även innan och efter vi starta och sålde Eta. Säg vilka klockmärken som har gjort det? Jag har haft den äran att fått besök vår denna verkstad i Grenchen och det var riktigt coolt.
Gällande ägande biten så är det helt riktigt att märket ägs av Citychamp. Dock så är det inte involverade i Eterna utveckling varken på verk eller klocksidan. Faktum är att Eterna idag drivs under Jérôme Biard som är Ceo för Eterna & Corum. Citychamp är en av de största klockaktörerna av Schweizka klockor i Kina han äger och invisterat i en rad olika företag var av ett är Eterna. Eterna är ett av få Schweizka klockföretag som aldrig har gått i konkurs. I stort sett alla Schweiziska klockföretag har bytt ägare sedan är en del nya ägare från Schweiz och en del från andra länder.
Blev lite långt det här så tillbaka till Kontiki Diver Bronze, klockan släpps den 15 november, de första 300 är redan slutsålda, vi har sålt 5 av dessa här i Sverige. Den kommer ut i två upplagor av 300. Andra upplagan har vi även där beställt 5 stycken av.
Klockan kommer att kosta 29 tusen.
Har ni frågor osv gällande Eterna så bara skriv så skall jag försöka svara

Kul att @Eterna Sverige väljer att synas här!
Även väldigt utförligt svar, tacktack.
Det var ju jag som lyfte frågan, och jag tycker att drågan om kulorna reddes ut ordentligt (och till min belåtenhet).
För övrigt kanske vi sågs på Precious? Jag har rakat huvud och var nog salongsberusad...

Hej Vi är distributörer av Eterna i Sverige. Har inte varit aktiv här innan men såg denna tråd och blev lite nyfiken. Vet inte riktigt vad jag skall börja, det är inga fejk kulor på rotorn. Som ni kanske vet var det Eterna som upfann ball bearingen med de 5 kulorna och därav vår logga. På Kontiki Diver Bronze har vi vår egna Caliber 39. Ni kan läsa mer om det prisade verket här: http://eterna.com/en/eterna-movement/calibre-eterna/
Vi är väldigt stolta av vår verk tillverkning och vi har alltid tillverkat egna verk även innan och efter vi starta och sålde Eta. Säg vilka klockmärken som har gjort det? Jag har haft den äran att fått besök vår denna verkstad i Grenchen och det var riktigt coolt.
Gällande ägande biten så är det helt riktigt att märket ägs av Citychamp. Dock så är det inte involverade i Eterna utveckling varken på verk eller klocksidan. Faktum är att Eterna idag drivs under Jérôme Biard som är Ceo för Eterna & Corum. Citychamp är en av de största klockaktörerna av Schweizka klockor i Kina han äger och invisterat i en rad olika företag var av ett är Eterna. Eterna är ett av få Schweizka klockföretag som aldrig har gått i konkurs. I stort sett alla Schweiziska klockföretag har bytt ägare sedan är en del nya ägare från Schweiz och en del från andra länder.
Blev lite långt det här så tillbaka till Kontiki Diver Bronze, klockan släpps den 15 november, de första 300 är redan slutsålda, vi har sålt 5 av dessa här i Sverige. Den kommer ut i två upplagor av 300. Andra upplagan har vi även där beställt 5 stycken av.
Klockan kommer att kosta 29 tusen.
Har ni frågor osv gällande Eterna så bara skriv så skall jag försöka svara
Tycker den ser extremt intressant ut och har själv vad som skulle kunna kallas "original". Frågan är, kan jag köpa den NU och i så fall VAR? Och om jag, som vanligt, är torsk, kommer det FLER?

Vi har i dagsläget sålt de 5 första som sagt, jag hoppas vi får andra omgången där vi har 5 till beställda samtidigt den 15 november men måste kolla detta först. Vi har även lagt en ny beställning på 5 till men har inte fått dem bekräftade än. Är ny här och vet inte riktigt reglerna, får jag nämna butiker eller är det reklam, säg till i så fall så tar jag bort.
Vår bästa Eterna AD beställde två nya idag, så de skall ha kvar, här är länken.
http://zackrissonsur.se/produkt/eterna-kontiki-diver-bronze/

Tillbaka
Topp