Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ser jag fel på @Rivalen 's verksbild, eller är det fem "fejkkulor" på rotorn?Originalet är 40mm men upplevs något mindre pga boettformen.![]()
![]()
![]()
Eterna av idag försöker knyta tillbaka till gamla modeller men har inget (förutom namnet) med forna tiders Eterna att göra:
"The company is now owned by Hong Kongbased Citychamp Watch & Jewellery Group Limited (an investment holding company formerly known as China Haidian Holdings until 2014)."
Bra att alltid ha ett extraurverk när man måste fota Some real Eterna Balls:Ser jag fel på @Rivalen 's verksbild, eller är det fem "fejkkulor" på rotorn?
De symboliserar de fem kulorna i lagret till rotorn på Eternas automatiska verk Eterna Matic.@Strindberg Ser fem liknande på 12 markeringen på tavlan. Bilderna är Fratellowatches´. Eterna - logo? Modellens Logo?
@Strindberg Ser fem liknande på 12 markeringen på tavlan. Bilderna är Fratellowatches´. Eterna - logo? Modellens Logo?
De symboliserar de fem kulorna i lagret till rotorn på Eternas automatiska verk Eterna Matic.
Se bild ovan.
Precis @Gummo ! Då blir det ju bull att ha fejkkulor. Ungefär som att hota med stryk på internet.
Jodå, det ser ut som det. De har dessutom satt fem prydnadskulor där själva rotorn fäster!För mig ser det ut som det sitter ett riktigt lager med de fem kulorna innanför de fem punkterna. Eller missar jag vad ni menar?
Fejk - sitter det inte fem kullager på den också? Ser som kulor, men finns det "stav"lager som är rakt avskurna? Ute i det blå nu? Plus symbolen på rotorn. Inte tydligt, men är det inte så? Bilden tålde inte uppförstoring.
![]()
Jo, precis som det såg ut förr!@Gummo där ser jag fem kulor, är allt som det ska - som vi vill - då?
Originalet är 40mm men upplevs något mindre pga boettformen.![]()
![]()
![]()
Eterna av idag försöker knyta tillbaka till gamla modeller men har inget (förutom namnet) med forna tiders Eterna att göra:
"The company is now owned by Hong Kongbased Citychamp Watch & Jewellery Group Limited (an investment holding company formerly known as China Haidian Holdings until 2014)."
Vad är grejen med bezeln? Aldrig sett förut
Beror väl på... Jag är väl lite rigid som kräver obrutet ägandeDet enda som inte har med forna Eterna att göra är ju just att dom har fått en utländsk ägare som tror på märkets historia och innovativa ådra. Förutom deras nysatsning fungerar det som vanligt i Grenchen, Schweiz.
Dekompressionsbezel. Anger djup i meter och med hjälp av minutvisaren ser man hur många minuter man har på ett visst djup utan decompression.Snygg men bezeln är knepig titta på, kanske för jag fattar nada vad den kan räkna ut![]()
Beror väl på... Jag är väl lite rigid som kräver obrutet ägandeMen jag tycker nog att det är en lite väl vindlande väg företaget gjort för att det ska kännas genuint och jag är lite skeptisk till kinesiska holdingbolag. https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Eterna
I slutändan är det bara ett namn på en tavla som ett gäng kostymnissar försöker bygga nåt kring. Liksom hos väldigt många andra klockmärken.
Beror väl på... Jag är väl lite rigid som kräver obrutet ägandeMen jag tycker nog att det är en lite väl vindlande väg företaget gjort för att det ska kännas genuint och jag är lite skeptisk till kinesiska holdingbolag. https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Eterna
I slutändan är det bara ett namn på en tavla som ett gäng kostymnissar försöker bygga nåt kring. Liksom hos väldigt många andra klockmärken.
Tycker den ser extremt intressant ut och har själv vad som skulle kunna kallas "original". Frågan är, kan jag köpa den NU och i så fall VAR? Och om jag, som vanligt, är torsk, kommer det FLER?Hej Vi är distributörer av Eterna i Sverige. Har inte varit aktiv här innan men såg denna tråd och blev lite nyfiken. Vet inte riktigt vad jag skall börja, det är inga fejk kulor på rotorn. Som ni kanske vet var det Eterna som upfann ball bearingen med de 5 kulorna och därav vår logga. På Kontiki Diver Bronze har vi vår egna Caliber 39. Ni kan läsa mer om det prisade verket här: http://eterna.com/en/eterna-movement/calibre-eterna/
Vi är väldigt stolta av vår verk tillverkning och vi har alltid tillverkat egna verk även innan och efter vi starta och sålde Eta. Säg vilka klockmärken som har gjort det? Jag har haft den äran att fått besök vår denna verkstad i Grenchen och det var riktigt coolt.
Gällande ägande biten så är det helt riktigt att märket ägs av Citychamp. Dock så är det inte involverade i Eterna utveckling varken på verk eller klocksidan. Faktum är att Eterna idag drivs under Jérôme Biard som är Ceo för Eterna & Corum. Citychamp är en av de största klockaktörerna av Schweizka klockor i Kina han äger och invisterat i en rad olika företag var av ett är Eterna. Eterna är ett av få Schweizka klockföretag som aldrig har gått i konkurs. I stort sett alla Schweiziska klockföretag har bytt ägare sedan är en del nya ägare från Schweiz och en del från andra länder.
Blev lite långt det här så tillbaka till Kontiki Diver Bronze, klockan släpps den 15 november, de första 300 är redan slutsålda, vi har sålt 5 av dessa här i Sverige. Den kommer ut i två upplagor av 300. Andra upplagan har vi även där beställt 5 stycken av.
Klockan kommer att kosta 29 tusen.
Har ni frågor osv gällande Eterna så bara skriv så skall jag försöka svara