• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor ni vart besviken på EFTER köp

Stefan S

Patek
2-Faktor
Sinn UX, kan inte säga riktigt varför men den funkade inte för mig. Tung och med egentligen all avsaknad av elegans, kompromisslöst toolig iom det enl vissa men här talade inte detta riktigt till mig. En lärdom i ”try before buy” då jag köpte nytt på distans. Oljefyllt var dock rätt kul med läsbarheten under vattnet och i alla vinklar samt sekundvisarens rörelse genom oljan.

Byttes mot en Tudor GMT… till skillnad från andra som skrivit i tråden om BB i 41mm var jag väldigt nöjd med detta byte. Den är kvar och gillar den skarpt fortfarande. Sinn UX har jag aldrig saknat igen.

1A8D16C6-2A5C-4D1A-B4B7-36E7D3984DC2.jpeg


Omega SMP ”Goldeneye” 2541.80. Är SMP-fan in i kärnan men här fann jag att visarna var för korta och upplevelsen kändes ”fel, var van vid den senaste 42mm där visarna har ”rätt” längd. Av äldre SMP har jag endast ägt med svärdvisare innan. Samt med automatverk… upplevelsen av quartzverk i en SMP kändes också fel. Det här säljet ångrar jag ändå lite grann ibland…

DF95147E-0A21-41BD-B203-C2B65A51D8C8.jpeg
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Hmmm min Edox Delfin ångrar jag lite nu. Vill tycka om den men problemet jag har är typsnittet på urtavlan. Stör mig på att det är dels olika typsnitt på samtliga rade och att det ser lite tråkigt ut eller är jag för petig?

D704EB0F-7A47-4947-957B-F8EC47F1F954.jpeg
Svar nej, sälj direkt, jag har tagit min petighet till en ny nivå, ser jag för många idioter bära en dinka jag gillar, så säljer jag, alt ej köper, därför rök alla mina Rolex :oops:, och ngt skäl till kanske..
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Nr 1: Rolex Submariner 116610lv.
Bytte en 116610ln mot en Hulk. Blev sjukt besviken när jag kom hem och kunde kolla på klockan. Så otroligt ful frön färg på bezelringen 🤮
Använde den en gång, sen låg den i lådan tills den blev såld några veckor senare och en ny 116610ln blev köpt.

DD36DA82-4F3E-4A0A-8DDD-E82A44DCA48D.jpeg


Nr 2: Rolex Datejust 126334
Hade en DJ36 som jag tyckte var lite för liten så bytte mot en DJ41. Kände direkt att det var en helt annan klocka med helt fel dimensioner som jag verkligen inte tyckte om så den blev såld direkt och har nu en DJ36 igen som jag älskar efter jag blev van med storleken.
595153AA-1CA5-4A80-951C-2AE6CCBB7868.jpeg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tycker att BB36 är en fantastisk klocka. Hissade den runt om i forumet och om jag bara skulle ha den resten av livet skulle jag vara nöjd. So far so good och den kompletterade det andra i lådan också. Ända fram till att jag köpte min BB58. När den kom in i samlingen så försvann syftet med 36.an helt.
Tycker om den och köpte den igen men klickade inte alls. Har sedan dess kommit fram till att jag nog vill ha en liknande men som inte är lika minimalistisk. Typ DJ eller DD.
04D37412-24E9-4C6A-9036-AD2DAF298288.jpeg
 

Moskvich

Breitling
Det där med höjden på klockan (eller tjockleken beror på vilket ord man vill använda). Klossigheten är en faktor man sällan ser på alla de där snygga handleds- eller naturbilderna av klockor. I princip hela 6R15-serien från Seiko var en besvikelse för mig ur den synvinkeln. Sarb007, sarb033, sarb065 och sarg007... sjukt snygga klockor men de föll på höjden. De ligger runt 13mm allihop.
SARB033 är 11,5mm tjock
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Flera av mina klockor har jag varit besviken på i varierande grad.
I vissa fall är klockor snyggare på bild än i verkligheten. I andra fall snyggare när man har dem i handen än de såg ut på bild. När det gäller klockor jag är besviken på så gäller att de var snyggare på bild.
Det är mycket vanligt att en klocka på bild visar hur den kan se ut placerad direkt under en stark spotlight. Och hos urmakarna är de också det så man kan bli lurad även i butiker. När man sen har klockan hemma så ser den i vanlig rumsbelysning tråkig ut.

Jag har samlat ihop 7 klockor som jag är besviken på, alltifrån bara litegrann till mycket.

Från vänster:

Citizen AU1043-00E:
Kändes bara lite billig och gillade den inte så mycket jag trodde jag skulle göra.

Citizen BM7251-53L:
Tråkig mörkblå-grå färg i verkligheten jämfört med på bild. Lite otydliga visare gentemot urtavlan.
Är annars en stilig klocka och den har blivit flitigt använd som en jobb-beater.

Citizen BM7430-89L:
Tråkig mörkblå urtavla jämfört med på bild. På reklambilden ser armbandet närmast silverskimrande ut men i verkligheten är det grått. Bara med en manipulerad bild kan titangrå se silverskimrande ut!
I övrigt gillar jag klockan stort. Snygg design och har bra kontrast mellan visare, markörer och urtavlan. Samt hyfsad lume på både markörer och visare! Den lätta vikten och designen på skänklarna gör att klockan sitter som gjuten runt handleden. En av de bekvämaste klockorna att bära.

Seiko SNK 385:
Är alldeles för liten med 37mm kropp, och bezeln ca 35mm.
Är dock helt och hållet mitt fel att jag är besviken på detta för jag läste inte specikationerna innan jag beställde den. Armbandet är också slappt och känns billigt. Annars gillar jag klockan stort. Tänk om den urtavlan hade suttit i en 40mm bezel!

Seiko SNE529:
Stilig klocka men kontrasten mellan visarna, markörerna och den mörkgröna urtavlan är så dålig så den ser tråkig ut. Inte ens bra belysning lyckas riktigt lyfta den.

G-shock GAW-100CT-8JR:
Snygg design men den negativa displayen är svag även i bra ljus och den ser "död" ut: känns som att klockan inte är igång. Här skulle positiv display verkligen behövas, för den negativa är inte speciellt praktiskt användbar med så små siffror.
Visarna har lume men inte särskilt bra. Och hade timmarkörerna haft lume så skulle det verkligen lyfta klockan!

G-shock GBD-H1000-8JR:
Rejäl klocka med stora siffror och lättavläst display.
Pulsmätningsfunktionen är dock bristfällig och inte riktigt pålitlig. Och pulsmätning är orsaken till att jag skaffade klockan. Pulsmätningen är också igång även om man stängt av den.

20211219_171741.jpg
 
Senast ändrad:

Jey

Cartier
Rolex 116000
Den här klockan fick lämna inom ett par veckor, kom aldrig överens med enkelheten även om jag har ett stort tycke för Datejust i vanliga fall.
581B5B06-87FA-4627-AB90-1ABA3F0842FC.png
 

Enzo

Omega
Befriande tråd 😊 Klockor man suktat efter får man en tankeställare över.
Jag kan bara bidra med en. Köpte en Omega f300hz gulddubblé billigt på auktion. Funkade icke, skickade på service i England för några tusen. Fick tillbaka och upptäcker att verken i dessa låter rätt mycket 🤣 Kunde inte sova om den var i sovrummet. Ett hummande ljud.
Hade den några gånger men den var verkligen inte min grej. Den blev liggandes i en låda och när jag tog fram den igen hade den pajat. Sålde den vidare på auktion för mindre än jag gav från början.
 

Bilagor

  • DE929E45-A4E9-413F-8146-207D94D55316.png
    DE929E45-A4E9-413F-8146-207D94D55316.png
    422.6 KB · Visningar: 7

dempha

Rolex
2-Faktor
Rover2.JPG

Speedy .006.
Klockan var perfekt i butiken, lite lyxigare och dyrare än .005.
Men efter att ha inventerat Speedy-tråden skulle man valt Hesalite med facit i hand... :rolleyes:
Benägen att hålla med helt och hållet. Urverket på baksidan är fantastiskt trevligt att se på men det kompenserar tyvärr inte upp den störande ”mjölkringen” runt tavlan på framsidan. Tänkte att jag skulle vänja mig med det men det blev aldrig så…
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Många klockor jag inte klickat med, men samtidigt är det ju kul att ha provat så man vet om man hade gillat klockan eller inte.

Men om jag måste välja så är det Panerai, ville i princip bli av med den så fort jag fick hem den. Kände ingen kemi, kom inte överens med proportionerna och jag hade svårt att få den att passa med en outfit. Men nu vet jag också att jag aldrig mer ska köpa en, annars kanske jag fortfarande hade gått och suktat :D



1639991511688.png
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tyvärr får jag hålla med angående storleken :(. Gillar verkligen min Speedy men den bärs för stort på mig och tyvärr kommer den känslan så fort den åker på. Så synd på en sån fin klocka.

Tråkigt nog så hänger den lite löst tyvärr. Har snart haft den i ett år och magin över den har lagt sig. Hade pengar inte vart något problem så hade den utan tvekan fått stannat men just nu vet jag inte hur jag ska göra. Finns mycket annat man vill testa också så vi får se.
Citerar mig själv det jag skrev 2018, nästan exakt 3år sedan😊

Speedyn finns fortfarande kvar och jag kommer heller inte göra mig av med den, det går bara inte. Det som gjorde att den kändes för stor var 005:ans länk, med en am länk från uncle seiko så bärs den betydligt mindre och känns bara väldigt lagom på armen😊.
Nä denna klassiker får stanna helt enkelt, älskar historien och allt runt omkring den😍.
Är det nått jag ska gnälla på så är det att klockan i sig kanske inte känns premium med tanke på priset, men utseendet och historien väger upp det👍
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
+1
Den moderna länken till Speedmastern väger för mycket så känslan blir konstig på armen. Med läder, Nato eller en 1171 länk så blir allt bra:)
Citerar mig själv det jag skrev 2018, nästan exakt 3år sedan😊

Speedyn finns fortfarande kvar och jag kommer heller inte göra mig av med den, det går bara inte. Det som gjorde att den kändes för stor var 005:ans länk, med en am länk från uncle seiko så bärs den betydligt mindre och känns bara väldigt lagom på armen😊.
Nä denna klassiker får stanna helt enkelt, älskar historien och allt runt omkring den😍.
Är det nått jag ska gnälla på så är det att klockan i sig kanske inte känns premium med tanke på priset, men utseendet och historien väger upp det👍
 

Uret

Cartier
Befriande tråd 😊 Klockor man suktat efter får man en tankeställare över.
Jag kan bara bidra med en. Köpte en Omega f300hz gulddubblé billigt på auktion. Funkade icke, skickade på service i England för några tusen. Fick tillbaka och upptäcker att verken i dessa låter rätt mycket 🤣 Kunde inte sova om den var i sovrummet. Ett hummande ljud.
Hade den några gånger men den var verkligen inte min grej. Den blev liggandes i en låda och när jag tog fram den igen hade den pajat. Sålde den vidare på auktion för mindre än jag gav från början.
Hahah! Klockrent exempel :)
 

Whedda

Rolex
Alla "nästan-klockor" jag någonsin köpt dvs klockor där jag egentligen velat ha något annat men i min enfald fått för mig att ett alternativ med likheter skulle ge samma känsla. MKII Kingston är nog tydligaste exemplet. Fantastiskt välbyggd klocka som men som tyvärr bara påminde mig om att det jag ville ha var en vintage sub.
 
Topp